ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ /31.10.2022 г.
Административен съд - Русе, четвърти
състав, в закрито
заседание на тридесет и първи октомври две хиляди двадесет и втора година, в
състав
Съдия: Диана Калоянова
като провери докладваното адм. дело № 442 по описа на съда за 2022
г., за да се произнесе, прецени следното:
Производството е по реда
на чл. 166, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.
73, ал. 4 и чл. 27, ал. 2, изречение първо от Закона за управление на средствата
от европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ).
Образувано е по молба вх. № 4306/26.10.2022 г. от Община Бяла, Област
Русе, в която е обективирано искане за спиране на допуснатото по силата на
закона предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №
01-0800/611#3/12.08.2022 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) по проект “Реконструкция и
рехабилитация на част от IV-класен път VTR-1233 (№ IV-40964) “Павел-Босилковци-Гара
Бяла” от общинската мрежа, от км 2+000 до км 12+000 с обща дължина 10 000 м“.
Този проект е финансиран по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ № 18/07/2/0/00276/01.11.2017 г. по Подмярка 7.2. „Инвестиции в
създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“
от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. Посоченото решение е
обжалвано от Община Бяла с жалба вх. № 01-0800/611/5/31.08.2022 по деловодния
регистър на ДФЗ.
С цитираното решение на
изпълнителния директор на ДФЗ е наложена финансова корекция на Община Бяла в
размер на 10 % от стойността на финансовата помощ в размер на 5 080,00 лв. без
ДДС, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на
обществена поръчка с предмет: „Избор на изпълнител за извършване на
консултантска услуга - Управление и отчитане на проект: “Реконструкция и
рехабилитация на част от IV-класен път VTR-1233 (№ IV-40964)
“Павел-Босилковци-Гара Бяла ” от общинската мрежа, от км 2+000 до км 12+000 с
обща дължина 10 000 м. и избран изпълнител „Тонус 21” ЕООД за изпълнение на
одобрен проект по Договор № 18/07/2/0/00276/01.11.2017 г. за отпускане на
безвъзмездна финансова помощ, сключен между ДФЗ - РА и Община Бяла с УРН
391915.
Съдът, след като се
запозна с доказателствата по административната преписка, намира от фактическа и
правна страна следното:
Искането е подробно
обосновано с твърдения, според които предварителното изпълнение на решението за
определяне на финансова корекция би водело до настъпването на значителни и
трудно поправими вреди не само за жалбоподателя, а и за населението на
общината, тъй като Община Бяла ще бъде поставена в невъзможност да осъществява
законоустановените си функции, задължения и отговорности в областта на
образованието, културата, здравеопазването, спорта; подпомагането на уязвими
групи лица – възрастни и самотни хора, хора с увреждания; ще бъдат затруднени
дейностите по издръжка на дома за стари хора, социалния патронаж, подготовката
и доставянето на храна на детски градини, ясли и Центъра за настаняване от семеен
тип, предоставянето на услугата „топъл обяд“ и др. Съгласно представената
информация, в резултат на предварителното изпълнение жалбоподателят няма да
може да обслужва задълженията си по спешни и текущи плащания – за разходи за
електрическа енергия, включително улично осветление, газ, горива, вода,
телефони; редовното предоставяне на комунални услуги; осъществяване на
дейностите по зимно поддържане и опесъчаване през предстоящия зимен сезон на
2022 г./2023 г. Искането е обосновано с нови обстоятелства, следващи по време
издаването на административния акт, спирането на чието предварително изпълнение
се иска, а именно с невъзможността да бъдат изпълнявани сключените след
издаването на акта пет договори (посочени с номер и дата) за доставка на хранителни
продукти по пет обособени позиции за всички заведения на бюджетна издръжка към
Община Бяла, както и два договора по две обособени позиции за доставка на общо четири
автомобила: един автомобил за нуждите на извършване на дейности по
предотвратяване и преодоляване на бедствия и три автомобила за превоз на храна
за детските градини и дома за стари хора на територията на общината. Сочи се,
че в Административен съд – Русе има висящи и други съдебни производства по
оспорване на решения за определени на Община Бяла финансови корекции по
основния проект (адм. д. № 429/2022; адм. д. № 430/2022 г. и адм. д. № 445/2022
г.) в общ размер на 1 350 769,09 лева или 1 620 922,908
лева с ДДС, като по всички четири решения, постановени от изпълнителния
директор на ДФЗ е допуснато предварително изпълнение. Посочения общ размер на
сумите значително надвишава разполагаемия финансов ресурс на общината, и ако
допуснатото предварително изпълнение не бъде спряно от съда, Община Бяла ще бъде
в невъзможност да изпълнява своите ангажименти, свързани със социални,
комунални и други задоволяващи интересите както на самата община, но така и на
нейното население, дейности, подробно посочени в молбата. По всички изложени в
молбата причини, жалбоподателят Община Бяла иска от съда да постанови
определение, с което да спре предварителното изпълнение на административния
акт.
Искането за спиране е процесуално
допустимо като подадено в срок, от активно легитимирано лице, с правен
интерес и е съединено с оспорване на издаденото решение, т. е. във висящ процес
по оспорване на решението.
Разгледано по същество, искането
е основателно по следните съображения:
Съдебният
състав, който разглежда по реда на чл. 166, ал. 2 от АПК искане за спиране
изпълнението на актове, постановени на основание чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, следва
конкретно да прецени дали незабавното изпълнение може да причини значителна или
трудно поправима вреда на адресата, която да бъде противопоставена на презумираните
предпоставки по чл. 60, ал. 1 от АПК. Предпоставките, при които съдът може да
спре предварителното изпълнение, са нови факти и обстоятелства, поради които
самото предварително изпълнение би могло да причини значителна или трудно
поправима вреда на оспорващия.
Доказателствената тежест
за тези нови факти и обстоятелства и въздействието им върху правната сфера на
жалбоподателя е негова. За да бъде спряно предварителното изпълнение,
жалбоподателят следва да заяви и докаже вида и вероятността за настъпване на
твърдените от него вреди от изпълнението, за да се прецени дали са значителни
като основание за спирането му, тоест следва да установи, че от допуснатото по
закон предварително изпълнение ще последва значителна или трудно поправима
вреда или че ще бъде засегнат особено важен негов интерес.
Съдът счита, че в
конкретния случай жалбоподателят се е справил с доказателствената тежест.
Според чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ Финансовата корекция се определя по основание и размер с
мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Алинея четвърта предвижда
възможност за обжалване на решението по реда на АПК пред съда, като в случая ще
се прилагат разпоредбите на чл.
27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6. При съобразяването на чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ
се установява, че ожалването на решението не спира неговото изпълнение.
Спазено
е и изискването на чл. 166, ал. 2, изр. второ от АПК за наличие на нови обстоятелства,
като за целта Община Бяла е ангажирала съответните доказателства – сключени са
нови договори в изпълнение на процедури по обществени поръчки, които няма да
могат да бъдат обслужвани финансово в случай на предварително изпълнение на обжалваното
решение.
Съдът намира изложените от жалбоподателя причини за относими и
доказани във връзка с предявеното искане, поради което искането за спиране
изпълнението на обжалваното решение е основателно и следва да бъде уважено.
Предвид гореизложеното и
на основание и чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК, Административен съд –
Русе, четвърти състав
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА по молба вх. № 4306/26.10.2022 г., подадена от Община
Бяла, Област Русе, допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение
за налагане на финансова корекция № 01-0800/611#3/12.08.2022 г. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по проект “Реконструкция и
рехабилитация на част от IV-класен път VTR-1233 (№ IV-40964) “Павел-Босилковци-Гара
Бяла” от общинската мрежа, от км 2+000 до км 12+000 с обща дължина 10 000 м“.
Посоченият проект е финансиран по Договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ № 18/07/2/0/00276/01.11.2017 г. по Подмярка 7.2. „Инвестиции в
създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби
инфраструктура“ от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. в размер
на 5 080 лева без ДДС или 6 096,00 лева с ДДС.
Определението може да се
обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението пред Върховния
административен съд на Република България.
СЪДИЯ: