РЕШЕНИЕ
№ 157
гр. Белоградчик, 28.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЕЛОГРАДЧИК, ІІ-РИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ,
в публично заседание на двадесети декември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Антон Ел. Антов
при участието на секретаря Жанета Г. Еленкова
като разгледа докладваното от Антон Ел. Антов Гражданско дело №
20231310100338 по описа за 2023 година
и за да се произнесе съдът взе предвид следното:
Предявени са обективно съединени искове за сумата 886.59 лв. - неплатено
възнаграждение на общински съветник с пр. осн. чл. 34, ал.1 ЗМСМА и 161.76 лв. – мор.
лихви с пр. осн. чл. 86 ал.1 ЗЗД
Ищеца Ц. А. Н. излага в предявената искова молба : избран е за общински съветник
в Община Чупрене, обл. Видин през мандат 2019-2023 г. и е положил клетва/Протокол №
1/12.11.2019 г./, избран е и за член на постоянна комисия/ПК/. Участвал е в заседания на
ОбС и в работата на постоянна комисия/ПК/ на ОбС. Не са му изплатени изцяло дължимите
му се възнаграждения по чл. 34, ал.1 ЗМСМА за периода м.07.2020 г., м.09.2020 г.-м.04.2022
г. включително, м.08.2022 г.-м.03.2023 г. включително.
Ответника е изпаднал в забава и дължи обезщетение за забавено плащане на осн. чл. 86 ЗЗД
Моли да бъде осъден ответника да заплати сумата 886.59 лв. - неизплатено възнаграждение
като общ. съветник и 161.76 лв. – мор. лихви.
Представя писм. доказателства, претендира разноски.
Вещото лице по допуснатата от съда ССЕ е представило заключение относно
размера на претендираните възнаграждения и мор. лихви. Заключението е прието като
доказателство по делото.
Представителя на ответника е оспорил предявените искове.
Брани се с правни доводи – липсва изрично решение на ОбС Чупрене по чл. 34 ал.1, изр.
второ ЗМСМА, респ. не дължи плащане
1
Представя писм. доказателства, претендира разноски.
Съдът преценявайки изложеното в исковата молба, представените по делото
писмени доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и заключението по допуснатата
ССЕ, доводите и становищата на страните, приема следното :
От фактическа страна
Не се спори м/у страните, че ищеца е избран за общински съветник в Община
Чупрене през мандат 2019 - 2023 г. и е положил клетва/Протокол № 1/12.11.2019 г./, избран
е и за член на постоянна комисия/ПК/. Участвал е в заседания на ОбС и в работата на
постоянна комисия/ПК/ на ОбС.
От заключението на в. лице по ССЕ се установява, че на ищеца за исковия период му се
следва възнаграждение в размер на 14 095.50 лв. – нетно, платена му е част от сумата, като
разлика за доплащане е в р-р на 886.59 лв.
Не се установи ОбС Чупрене да е определил размера на възнаграждението на общ.
съветници с изрично решение по чл. 34 ал.1, изр. второ ЗМСМА, същия е определен в чл. 41
ал.3 от Правилника за ОДОСНКВОА
От правна страна
За да бъде уважена искова претенция в тежест на ищеца е да установи, в условията
на пълно и главно доказване, следните правнорелевантни факти: че ищецът в процесния
период е бил общински съветник в ответната община, участвал е в заседанията на ОбС и в
заседанията на ПК към ОбС и размерът на дължимото му възнаграждение за периода. В
тежест на ответната страна е да установи, че е заплатила претендираните суми, респ. че не се
дължат на друго основание.
Между страните не се спори и от представените писмени доказателства – протоколи и
решения, се установява, че ищецът е избран за общински съветник в ответната община през
мандат 2019 г. -2023 г. и е участвал в заседанията на ОбС и на ПК към ОбС.
За процесния период са били взети решения на ОС при Община Чупрене, обл. Видин
досежно размера на възнагражденията на общинските съветници, същия е определен в чл.
41 ал.3 от Правилника за ОДОСНКВОА
Общинският съвет е орган на местното самоуправление, който се избира от
населението на общината и се състои от избраните общински съветници. От изложеното
следва, че дейността на общинския съветник в изпълнение на неговите правомощия е
трудова дейност, от която той получава доход (възнаграждение), а длъжността общински
съветник е изборна длъжност, която е включена в Списъка на длъжностите в Националната
класификация на професиите и длъжностите, 2011г./ клас1 "Ръководители", подклас 11
"Законодатели, висши представители и изпълнителни директори", група 111 "Законодатели
и висши представители", единична група "Законодатели" с код 1111, позиция 9021/. Изборът
на общинските съветници не е избор по чл. 83 и сл. от Кодекса на труда КТ/ и от него не
възниква трудово правоотношение по смисъла на чл. 1, ал.2 КТ, защото дейността на
общинските съветници не е просто предоставяне на работна сила, а е творческо изпълнение
на правомощия по един публичноправен мандат /пълномощие за извършване на определена
публичноправна, обикновено властническа, дейност/. Те създават, приемат, изменят или
2
отменят правила и наредби с местно значение, проучват общественозначими въпроси и
защитават интересите на избирателите, които представляват. Затова изборът на общинските
съветници може да бъде определен като инвеститура - нарочен акт, от който възниква
публичноправен мандат или с други думи казано: нарочен акт, с който се възлагат
правомощия в публичната сфера.
Съгласно чл. 34, ал.1 ЗМСМА /в редакцията на нормата към ДВ бр. 15/2013 г., в сила
от 1.02.2013 г. / общинският съветник получава възнаграждение за участието си в
заседанията на ОбС и на неговите комисии. С оглед на тази норма очевидно е, че ищецът
има право да получи възнаграждение за участието си в заседанията на ОбС- Чупрене.
Възнаграждението на ищеца е дължимо, поради осъществените от него действия - участие в
заседанията на ОбС- Чупрене и ПК в качеството му на валидно избран общински съветник.
Правото му на възнаграждение е изрично регламентирано в чл. 34, ал.1 ЗМСМА
На осн. чл. 34, ал.1, изр. второ ЗМСМА, за изпълнение на задълженията си
общинският съветник получава възнаграждение, чийто размер се определя с решение на
общинския съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на
съветниците.
По делото не е установено ОбС Чупрене да е приел изрично решение за определяне на
ставката за участие в заседание на Общинския съвет и в заседание на неговите комисии,
както изисква нормата на чл. 34, ал.1 ЗМСМА. Съгл. действащия през исковия период
м.08.2020 г. –м.03.2023 г. ПОДОСНКВОА на ОбС Чупрене, възнагражденията на
общинските съветници са били в размер на :
- за всяко заседание на общинския съвет месечно възнаграждение, в размер 60 на сто от
средната брутна работна заплата на общинската администрация за съответния месец – чл. 41
ал.3, б.“а“/Решение № 58 т.2/07.05.2020 г./
- за всяко заседание на комисия – за председател и член – 10 лв. - чл. 41 ал.3, б.“б“ /Решение
№ 282/11.01.2017 г./ и
- за всяко участие в редовно заседание на комисия – за председател – 60 лв. и член – 50 лв. -
чл. 41 ал.3, б.“б“ /Решение № 179/25.06.2021 г./
При липса на изрично решение на общинския съвет, определящо възнаграждението за
участие в заседание на съвета или в комисия, правило за определяне на възнаграждението на
общинските съветници, съответстващо в най-пълна степен на духа на закона и на
справедливостта, е определеният в Правилника за ОДОСНКВОА размер, при спазване
ограничението по чл. 34 ал.2 ЗМСМА
Съгл. § 2 от ПЗР на Правилника/ приет на 06.01.2004 г., в т.ч. в редакцията му от 11.01.2018
г. и към днешна дата/, при изменение и допълнение на същия, решението се взима с
мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – спр. https://chuprene.com/
- официален сайт на Община Чупрене. С това изискването на чл. 34, ал.1 изр. второ ЗМСМА
е изпълнено.
Съгл. чл. 34 ал.2, т.2 ЗМСМА общият размер на възнаграждението на общ. съветник
за един месец не може да надвишава 70 % от средната брутна работна заплата на общ.
администрация/в случая - община с население до 100 000 души/. Дейността на
3
администрацията се осъществява от държавни служители и лица, работещи по трудово
правоотношение/чл.12 ал.1 ЗА/. Служители в общ. администрация са лицата, които заемат
длъжности, определени в класификатора на длъжностите в администрацията. Числеността
на персонала в общ. администрация включва и органите по чл. 19 ал.3 ЗА/ кметовете на
общини, на райони и на кметства и кметските наместници/- Приложение № 2 към чл. 11, ал.
4 от НПКДА наименовано „рекапитулация“. В съответствие с цитираните разпоредби е
изчислено дължимото за иск. период възнаграждение на ищеца от в. лице по ССЕ.
Следователно на ищеца за исковия период се дължи възнаграждение в р-р на 886.59 лв./
дължимо възнаграждение 14 095.50 лв. – 13 208.91 лв. изплатено/
Предвид изложеното, съдът приема, че предявеният иск за неизплатени
възнаграждения на общински съветник с пр. осн. чл. 34 ал.1 ЗМСМА е основателен и
доказан изцяло в установения от ССЕ размер.
Правоотношението на общинския съветник възниква въз основа на избор от
момента на полагането на клетва. Общината не се явява работодател на общинския съветник
по смисъла на пар. 1, т.1 от ДР на КТ. Такъв не е и ОбС, който няма самостоятелен щат.
Поради което правоотношението между общината и общинския съветник не е трудово,
макар и за целите на социалното осигуряване да е приравнено на такова/ така Решение №
60233/04.04.2022 г. на ВКС по гр.д. № 724/2021 г., IV г.о./ Едно лице се счита за избрано за
общински съветник в резултат на проведени местни избори за съответния ОбС, като
пълномощията му възникват от деня на полагането на клетвата по чл. 32, ал.1 ЗМСМА.
Общинският съветник полага труд, участвайки в заседанието на ОбС и в неговите комисии.
За това си участие получава възнаграждение, което обаче няма характеристиките и белезите
на трудово възнаграждение по смисъла на КТ/Решение № 311/28.05.2015 г. на ОС -
Пазарджик по в. гр. д. № 335/2015 г./
Предвид изяснения характер на процесното възнаграждение – липсата на
характеристиките и белезите на трудово възнаграждение по смисъла на КТ, обезщетение за
забава се дължи от поканата съгласно общото правило на чл. 84, ал.2 ЗЗД. По делото не са
представени доказателства за отправена покана от ищеца преди подаването на исковата
молба. Поради това искът за присъждане на обезщетение за забава върху дължимите
възнаграждения до датата на депозиране на исковата молба в съда, в общ размер на 161.76
лв., е неоснователен и следва да се отхвърли.
С оглед изхода на спора и съразмерно на уважената част от иска/ 84.57 %/ ответника
следва да бъде осъден да плати на ищеца направени по делото разноски в размер на 50.00
лв. – държавна такса, 126.86 лв. - възнаграждение за в. лице и 338.28 лв. - адвокатско
възнаграждение.
Ищеца следва да бъде осъден да плати на ответника съразмерно на отхвърлената част от
предявения иск/ 15.43 % / направени по делото разноски в размер на 61.72 лв. - адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
4
Осъжда Община Чупрене, обл. Видин, ЕИК *********, адрес с. Чупрене, обл.
Видин, ул."Асен Балкански" № 55, да заплати на Ц. А. Н. с ЕГН ********** от с. Ч., обл. В.,
ул. „..., № ... сумата 886.59 лв. - неизплатено възнаграждение на общ. съветник с пр. осн чл.
34 ал.1 ЗМСМА, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 26.07.2023 г. до
окончателното и изплащане.
Отхвърля предявения от Ц. А. Н. с ЕГН ********** срещу Община Чупрене, ЕИК
*********, иск за сумата 161.76 лв. – мор. лихви с пр. осн. чл. 86 ал.1 ЗЗД
Осъжда Община Чупрене, ЕИК ********* да заплати на Ц. А. Н. с ЕГН **********
направени по делото разноски в размер на 50.00 лв. – държавна такса, 126.86 лв. –
възнаграждение за вещо лице и 338.28 лв. - адвокатско възнаграждение
Оставя без уважение искането Ц. А. Н. с ЕГН ********** за присъждане на разноски по
делото в размер на 50.00 лв. - държавна такса, 23.14 лв. - възнаграждение за вещо лице и
61.72 лв. - адвокатско възнаграждение
Осъжда Ц. А. Н. с ЕГН ********** да заплати на Община Чупрене, ЕИК *********
направени по делото разноски в размер на 61.72 лв. - адвокатско възнаграждение.
Оставя без уважение искането Община Чупрене, ЕИК ********* за присъждане на разноски
за адвокатско възнаграждение над 61.72 лв. до предявения размер от 400.00 лв.
На основание чл. 242, ал.1 ГПК решението подлежи на предварително - за присъдено
възнаграждение за работа.
Решението може да се обжалва пред ВОС в двуседмичен срок, считано от
връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Белоградчик: _______________________
5