Определение по дело №369/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 785
Дата: 21 октомври 2021 г. (в сила от 2 ноември 2021 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20217270700369
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ ........

 

гр.Шумен, 21.10.2021г.

 

 

 

Административен съд- град Шумен, в закрито заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и първа година, в следния състав:                

 

Административен съдия : Маргарита Стергиовска

 

като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 369 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по административното дело е образувано по жалба рег.№ 94-00-6106/07.10.2021г. по описа на Община Шумен, депозирана от Д.С.С.  с ЕГН **********, с адрес *** срещу Удостоверение за наследници № 3423/01.10.2021г., издадено от длъжностно лице при Община Шумен, в частта му, в която не са вписани всички наследници, а именно в същото не фигурира жалбоподателката. В посочения документ, изготвен от Х.К.длъжностно лице при Община Шумен, въз основа на регистъра на населението е отразено, че наследници на П.И.Н., починала на 18.09.2007г., са лицата Н.П.Н.-съпруг, В.Н.Р.- дъщеря, починала на 19.02.2001г. и нейните син Н.Й.А.и дъщеря А.Й.Г., починала на 23.09.2021г. Оспорващата счита, че така издаденото удостоверение за наследници противоречи на изискването на чл.11 ал.2 и ал.5 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, доколкото длъжностното лице следва да впише всички живи и починали наследници.

Шуменският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С Искане вх.№ 02-3084/01.10.2021г. по описа на Община Шумен за издаване на удостоверение за наследници, адресирано до Кмета на Община Шумен, жалбоподателката поискала да ѝ бъде издадено удостоверение за наследници на лицето П.И.Н., починала на 18.09.2007г., като е посочено в графите на искането, че нейни наследници се явяват Н.П.Н. - съпруг, починал на 23.03.2008г., В.Н.Р.- дъщеря, починала на 19.02.2001г. с наследници- нейните син Н.Й.А.и дъщеря А.Й.Г., починала на 23.09.2021г., на свой ред наследена от М.С.Г.- съпруг, Д.С.С.- дъщеря/жалбоподателката/ и С.Г.С.- син.

Въз основа на депозираното искане от Х.К.- длъжностно лице при Община Шумен, било издадено Удостоверение за наследници  изх.№ 3423/01.10.2021г., в което като наследници на П.И.Н., починала на 18.09.2007г. са вписани 1.Н.П.Н.-съпруг, 2.В.Н.Р.- дъщеря, починала на 19.02.2001г. и нейните син 2.2 Н.Й.А.и дъщеря 2.3 А.Й.Г., починала на 23.09.2021г.

Несъгласна с удостоверените обстоятелства, Д.С.С. оспорила пред Административен съд- гр.Шумен издаденото удостоверение за наследници в частта му, в която молителката не била вписана като наследник на посочената като наследник А.Й.Г., доколкото това лице също е починало.

Въз основа на горепосочената жалба е образувано настоящото съдебно производство, като няма данни да е било проведено оспорване по административен ред.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за процесуално недопустима, поради следните съображения:

По същество с настоящата жалба се оспорва съдържанието на документ, а именно- удостоверение за наследници в частта му досежно кръга на описаните наследници на лицето П.И.Н..

Атакуваното удостоверение е издадено в рамките на инициирано административно производство за извършване на административна услуга по смисъла на §1 т.2, б.”а” от Закона за администрацията, изразяваща се в удостоверяване на кръга от лица, явяващи се наследници на едно починало лице. Съгласно § 8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго. Изложената нормативна уредба налага извода, че  производствата по извършване на административни услуги се осъществяват по реда на АПК, а на обжалване подлежат единствено отказите да бъдат извършени такива.

От текста на оспорваното удостоверение е видно, че с него искането на заявителката е  било удовлетворено- налице е волеизявление за извършване на услугата, изразяващо се в издаване на удостоверение за наследници от длъжностно лице при Община Шумен. Поради това за Д.С. не е налице правен интерес от търсената съдебна защита, тъй като липсва постановен отказ от извършване на административната услуга, пряко засягащ нейни права и законни интереси. Както е посочено по-горе, предмет на обжалване може да бъде единствено отказът да бъде извършена административна услуга (арг. от § 8 от ПЗР на АПК). Липсата на правен интерес от оспорване изключва възможността за съдебно обжалване на удостоверението за наследници, издадено по повод постъпило Искане вх.№ 02-3084/01.10.2021г. по описа на община Шумен.

Обстоятелството, че удостоверяването е със съдържание,  различно от желаното от заявителката, не обуславя допустимост на съдебното оспорване. Несъгласието на същата с удостоверените факти по своята същност представлява оспорване на съдържанието на документ, което съобразно чл.81 ал.2 от АПК може да се извърши само по административен ред в рамките на контролно-отменително производство пред горестоящия административен орган. След като е предвидена изрична възможност за оспорване съдържанието на документ по административен ред, по аргумент от противното основание следва, че такова оспорване пред съда е недопустимо. Съдържанието на удостоверителните административни актове (посочени в чл.21 ал.3 от АПК) не подлежи на оспорване по съдебен ред и по аргумент, изведен от чл.128 ал.1 т.9 от АПК. По смисъла на цитираната разпоредба, установяването на неистинността на административен акт по предявено искане пред съда касае издателя на акта, а не съдържанието на същия. В този смисъл е и константната практика на Административен съд Шумен по идентични казуси- Определение № 480 от 1.08.2016 г. на АдмС - Шумен по адм. д. № 208/2016г.

С оглед гореизложеното, жалбата срещу Удостоверение за наследници изх.№ 3423/01.10.2021г. се явява недопустима като насочена срещу акт, който не съставлява отказ за извършване на административна услуга и не подлежи на съдебно оспорване.

По тези съображения жалбата срещу същото следва да се остави без разглеждане, а съдебното производство следва да бъде прекратено.

Същевременно доколкото съдържанието на документ подлежи на оспорване по административен ред и в случая от доказателствата по делото се установява, че оспорващата не е оспорила процесното удостоверение за наследници пред горестоящия административен орган, съдът намира, че на основание чл.130 ал.4 от АПК, жалбата следва да се изпрати на Кмета на община Шумен, в качеството му на горестоящ административен орган, по подведомственост, с оглед правомощията му по чл.81 и сл. от АПК. При разглеждането ѝ, следва да бъде съобразено Решение № 8381 от 12.07.2021г. по адм. дело № 1972/2021г. постановено от петчленен състав на ВАС по жалба на Община Шумен срещу чл.12 ал.1, изречение второ от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.

         Водим от горното и на основание чл.159, т.1 от АПК и  чл.130, ал.4 от АПК, във вр.с чл.81, ал.2 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба рег.№ 94-00-6106/07.10.2021г. по описа на Община Шумен, депозирана от Д.С.С.  с ЕГН **********, с адрес *** срещу Удостоверение за наследници № 3423/01.10.2021г., издадено от длъжностно лице при Община Шумен.

         ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 369/2021г. по описа на Административен съд – гр.Шумен.

         ИЗПРАЩА преписката по жалба рег.№ 94-00-6106/07.10.2021г. по описа на Община Шумен, депозирана от Д.С.С.  с ЕГН **********, с адрес *** срещу Удостоверение за наследници № 3423/01.10.2021г., издадено от длъжностно лице при Община Шумен на Кмета на Община Шумен по компетентност.

 

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7– дневен срок от връчването му на страните.

 

Препис от настоящото определение да се изпрати на жалбоподателя, длъжностното лице при Община Шумен, издало оспорваното удостоверение и Кмета на община Шумен.

 

 

  Административен съдия: