Решение по дело №68/2021 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 115
Дата: 25 март 2021 г. (в сила от 22 април 2021 г.)
Съдия: Тодор Иванов Димитров
Дело: 20213530200068
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 115
гр. Търговище , 25.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, IV СЪСТАВ в публично заседание на
шестнадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Тодор И. Димитров
при участието на секретаря Валентина И. Войникова
като разгледа докладваното от Тодор И. Димитров Административно
наказателно дело № 20213530200068 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Й. К. Й. от гр.Ловеч против ЕФНГ серия К
№ 3966446 издаден от ОДМВР гр.Търговище. Считайки същият за издаден в
нарушение на закона, жалбоподателя моли ЕФ да бъде отменен. В с.з. не се
явява и не изпраща представител.
Ответника по жалбата взема писмено становище за неоснователност на
жалбата. Претендира разноски за юрисконсулско възнаграждение,
алтернативно прави възражение за прекомерност на разноските на
жалбоподателя.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи
следното :
Жалбата е подадена по реда на чл.60, ал.1 от ЗАНН и е допустима.
На 13.09.2020г. в 17.29ч. в обл.Търговище ПП-I-4 км.242+657 до
разклона за с.Буховци с посока на движение към гр.София с автоматизирано
техническо средство ARH CAM S1 № 11743с4, била засечена скоростта на
движение на л.а. “Ситроен Берлинго“ с рег.№ ОВ3835ВМ. Била отчетена
1
скорост на движение на автомобила от 94км/ч., при максимално допустима
такава – 70км/ч. ограничена с пътен знак В26. За нарушението, което било
заснето с автоматизираното техническо средство, от ОДМВР – гр.Търговище
бил издаден електронен фиш серия К, № 3966446. Посредством същия, на
жалбоподателя като собственик на когото е регистрирано превозното
средство за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП и на
основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП била наложена
„глоба“ в размер на 100лв. Декларация по чл.189, ал.5, изр.2 от ЗДвП не била
представена пред ОД на МВР-Търговище.
Описаната фактическа обстановка се доказва от приложените към
делото писмени доказателства.
Съдът не констатира в хода на производството да са допуснати
процесуални нарушения, които да са съществени и които да са опорочили
обжалвания ел.фиш.
Съгласно чл.189, ал.5 от ЗДвП ел.фиш се изпраща на лицето по чл.188,
ал.1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка. В случая към делото е
приложено заверено копие на разписка /л.14/, от която се установява, че
обжалваният ел. фиш е връчен лично на жалбоподателя срещу подпис.
Отразени са датата на връчване, името на получателя.
Съгласно чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП, при изпълнение на функциите си
определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за
установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС.
Нормата на чл.189, ал.15 от ЗДвП изрично определя като веществени
доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени
с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП е регламентирано, че „при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение”.
Съгласно легалната дефиниция по § 6, т.65 /ДВ бр.19/2015г./,
2
"автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл. 165, ал. 3 от
ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., се
уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по
пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между
стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените
от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават
електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна
система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава
извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата
за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и
санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на
стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по
законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически
средства и системи за контрол.
Съгласно разпоредбата на чл.3 от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015г.,
стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи
/АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения
на правилата за движение, като в чл.3 от Наредбата е регламентирано, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Съгласно чл.189, ал.4, изр.2 от ЗДвП, електронният
3
фиш следва да съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика,
на когото е регистрирано, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. В настоящия случай електронният фиш съдържа изискуемите от
нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП задължителни реквизити, налице е яснота
относно елементите на визираното административно нарушение. В ел.фиш и
приложената към него снимка изрично е посочено, че нарушението е
извършено на първокласен път I-4, където ограничението на скоростта на
движение е 70 км/ч определено от пътен знак В26.
Съдът намира, че са били спазени и изискванията, регламентирани в
Наредбата № 8121з-532/ 12.05.2015г. на МВР. Съставен е /л.30/
задължителният в случаите на ползване на мобилна АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. на МВР, към който е приложена и
снимка, съобразно изискванията на чл.10, ал.3 от Наредбата. Видно е, че в
същия е посочена датата на използване на процесното автоматизираното
техническо средство - 13.09.2020г. с начален и краен час, посочена е датата
на приемане и на проверка на протокола /15.09.2020г./, които обстоятелства са
удостоверени с подписи на съответни длъжностни лица.
В чл.189, ал.15 от ЗДвП е предвидено, че изготвените с технически
средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство,
снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес. Предвид посочената разпоредба,
процесната снимка се явява годно доказателствено средство в процеса. От
същата, от протокола по чл.10, ал.1 от Наредбата и останалите доказателства
по делото, по безспорен начин се установява мястото, времето, превозното
средство с което е извършено нарушението, техническото средство, с което е
засечена скоростта на движение. В случая е установено, че засечената скорост
на движение на автомобила с рег. № ОВ3835ВМ е била 94 км/ч. В
съответствие с методическите указания за работа с техническото средство от
така установената скорост е била приспадната допустимата грешка в
измерването и законосъобразно за безспорно доказана в ел.фиш е приета
4
скорост на движение на автомобила от 91км/ч., което е превишение на
максимално допустимата скорост на движение - с 21 км/ч. По делото са
представени доказателства за техническа годност и изправност на
техническото средство за измерване към момента на констатиране на
нарушението /удостоверение за одобрен тип средство за измерване, протокол
за последваща проверка на мобилната система за видеоконтрол от
11.12.2017г/.
От направената снимка, е видно, че към момента на заснемане на
нарушението радарът е бил настроен да засича скоростта на движение на
автомобилите, движещи се в посока срещу радарния лъч. Маркерите на
снимката категорично установяват, че засечената скорост на движение е
именно на процесният автомобил.
Видно от приложените писма от Областно пътно управление –
Търговище на процесното място е имало монтиран знак В26 ограничаващ
скоростта на движение до 70км/ч., от 18.07.2020г.
От представената справка от централна база - се установява, че към
момента на нарушението процесният лек автомобил е бил регистриран на
жалбоподателя. Предвид това и предвид липсата на подадена декларация по
чл.189, ал.5 от ЗДвП, жалбоподателят правилно е определен като субект на
нарушението, съгласно чл.188, ал.1 от ЗДвП.
Фишът е съставен в предвиденият за това три месечен срок от
извършване на нарушението. Към момента не е изтекла и абсолютната
погасителна давност за реализиране на административно-наказателната
отговорност.
Предвид изложените обстоятелства, съдът намира, че в хода на
производството по установяване и санкциониране на нарушението не са
допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените.
Административното нарушение е безспорно доказано. Жалбоподателя е
санкциониран обосновано и законосъобразно за нарушение на чл.21, ал.2 във
вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.3
от ЗДвП, посредством налагане на глоба в размер на 100лв. Размерът на
глобата е фиксиран в закона.
5
Предвид всичко изложено по – горе, всички възражения на
жалбоподателя са неоснователни.
С оглед горното, съдът намира, че обжалваният ел. фиш следва да бъде
потвърден като законосъобразен.
От ответника е направено искане за присъждане на юрисконсулско
възнаграждение. В съответствие с изхода на делото и в съответствие с
разпоредбата на чл.63, ал.5 от ЗАНН във вр. с чл.37, ал. 1 от Закона за
правната помощ, вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ
дължимото възнаграждение за юрисконсулт е от 80 до 120 лева. В случая
възнаграждение в размер на 80 лева съдът счита за справедлива сума с оглед
правната и фактическа сложност на делото.
Водим от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система,
серия К, № 3966446 на ОДМВР – гр.Търговище, с който на Й. К. Й. с ЕГН
********** от гр.Ловеч, **** за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1
от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е
наложена “глоба” в размер на 100лв., като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА Й. К. Й. с ЕГН ********** от гр.Ловеч, **** ДА
ЗАПЛАТИ на ОДМВР Търговище сумата от 80 лева представляваща
юрисконсултско възнаграждение, на основание чл.27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Търговище, в 14 -дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
6