Решение по дело №787/2016 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 9
Дата: 13 януари 2017 г. (в сила от 15 октомври 2018 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20167150700787
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 9 / 13.1.2017г.

 

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав, в открито заседание на тринадесети декември,  две хиляди и шестнадесета година в състав:  

             

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСКО НАНЕВ

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Васко Нанев административно дело № 787, по описа на съда за 2016 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба на В. А. Б., в качеството му управител на „Велц“ ЕООД, със седалище с. Т., общ. Ботевград, ул. „Т.“ № .., против Заповед № РД-25-879/08.09.2016 г. на кмета на община Ракитово.

С обжалваната заповед, кметът на община Ракитово е определил за спечелили търга за отдаване под наем на имоти от общински поземлен фонд (ОПФ) – „Карара стил“ ЕООД, за изброени в заповедта поземлени имоти и Фондация „Ракитово“ също за изброени в заповедта поземлени имоти.

В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на издадената заповед, както и че същата е постановена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните норми. Твърди се, че на първо място е класиран участник, който е предложил по-ниска наемна цена от предложената от жалбоподателя. На следващо място – не са спазени и процедурите, закрепени в Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Ракитово.

Иска се от съда да отмени оспорената заповед и върне преписката на кмета на община Ракитово за издаване на нова заповед. Претендират се и разноски по производството.

Ответникът – кметът на община Ракитово, заявява, чрез процесуалния си представител, становище за неоснователност на жалбата. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли оспорването.

Заинтересованите страни „Карара стил“ ЕООД и Фондация „Ракитово“, редовно призовани, не изпращат представители и не заявяват становище по жалбата.

Съдът намира от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД-25800/28.07.2016 г., издадена на основание чл.44, ал. 2 от ЗМСМА и Решение № 115/25.04.2016 г. на Общински съвет Ракитово и Решение № 168/28.06.2016 г. на същия общински съвет, кметът на община Ракитово е открил процедура за провеждане на публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 стопански години (считано от 01.10.2016 г.) на имоти от ОПФ, находящи се в землището на община Ракитово. В заповедта са посочени критериите за оценка на предложенията, начина на плащане на наемната цена, други условия в съответствие с утвърдената документация, срок за подаване на предложенията, определен е депозит за участие в търга, допуснат е оглед на обекта на търга и е утвърдена тръжната документация, като е определена цена на тръжните документи. Търгът е насрочен за 25.08.2016 г., като в т. 12 от заповедта е регламентирано, че при неявяване на кандидати, повторната процедура ще се проведе при същите условия, час и място на 31.08.2016 г. Тръжната документация съдържа разписани условията за провеждане на търга, като изрично е посочено, че в деня на провеждането на неприсъствения публичен търг, комисията разпечатва подадените пликове с предложения и се запознава с редовността на документите на кандидатите. Не може да участва, съгласно тръжната документация, в процедурата за провеждане на публичен търг, кандидат, който има непогасени задължения към община Ракитово, както и непогасени задължения към държавата. В условията за участие изрично е посочено, че не се допуска до участие в търга кандидат, който не отговаря на изискванията на някое от условията, посочени в тръжната документация. В същите условия са изброени и задължителните документи за участие, които следва да бъдат приложени към предложението: заявление за участие и административни сведения за кандидата; документ за закупена тръжна документация; документ за внесен депозит; декларация от представляващия, че ЮЛ или ФЛ – едноличен търговец не се намира в производство за обявяване в несъстоятелност; декларация за липса на задължения към Държавата и Община Ракитово; декларация за запознаване с тръжната документация и извършване оглед на обекта – приложение № 4, както и ценово предложение, което следва да се подава за всеки имот. Изброените документи се поставят в голям непрозрачен плик, а ценовата оферта в малък, който се поставя в големия плик. На същия се изписва името на кандидата, седалище и адрес на управление, както и номерът на имота, предмет на търга. Всяка оферта, поставена в незапечатан плик, или която не съдържа необходимите документи, се счита за недействителна и участникът се дисквалифицира.

В съответствие със заповедта за откриване на процедурата, търгът с тайно наддаване е проведен на 31.08.2016 г., като е съставен от назначената от кмета комисия протокол за това. В протокола е посочено, че „Велц“ ЕООД – търговското дружество жалбоподател, има задължения към държавата и не се допуска до участие в процедурата и постъпилата оферта с вх. № 26-574/30.08.2016 г. не следва да се отваря. По делото са представени подадените оферти, като офертата на „Велц“ ЕООД е с неразпечатан плик. В протокола изрично е посочено, че с оглед наличието на задължения към държавата, пликът не се отваря.

Видно от представената преписка, комисията е установила наличието на задължение на „Велц“ ЕООД към държавата от удостоверение по чл. 87, ал. 11 от ДОПК, издадено от НАП, ТД София, офис София област, по искане на Община Ракитово. Това удостоверение е послужило за основание офертата да не бъде отваряна, както и да се приеме, че търговското дружество жалбоподател не отговаря на изискванията за участие в търга.

От изложената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена в срок от лице, участник в търга с тайно наддаване, което има правен интерес от оспорването, поради което същата се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Това е така, тъй като при провеждане на тръжната процедура и постановяването на крайния административен акт – оспорената заповед, са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Видно от съдържащите се в тръжната документация условия на търга, наличието на задължение към държавата се установява с декларация за липса на задължения – приложение № 3, съгласно изброените документи за участие. Условията на търга не предвиждат кметът на общината да изисква удостоверения по чл. 87, ал.11 от ДОПК и комисията да решава въпроса за допустимост или недопустимост на участието, само въз основа на това удостоверение, без да отваря офертата. Според тръжните условия, данните за наличие или липса на задължения, следва да се съдържат в документите за участие, които са запечатани в голям непрозрачен плик. За да реши въпроса дали да допусне кандидата до участие в търга, комисията задължително следва да отвори подадения бял непрозрачен плик. По този начин при издаването на оспорената заповед са нарушения оповестените правила и условия за участие в търга.

Настоящият съдебен състав намира, че при издаване на оспорената заповед и при провеждане на тръжната процедура са нарушени принципите на достъпност, публичност и прозрачност, както и на последователност и предвидимост. Същите принципи са разписани съответно в нормите на чл. 12 и чл. 13 от АПК. Съгласно цитираните разпоредби, органите са длъжни да осигуряват откритост, достоверност и пълнота на информацията в административното производство. Законът задължава административните органи своевременно да огласяват публично критериите, вътрешните правила и установената практика при упражняване на своята оперативна самостоятелност по прилагане на закона и постигане на целите му.

Поради изложените съображения и с оглед установената фактическа обстановка, оспорваният административен акт следва да бъде отменен, тъй като е издаден в противоречие с материалноправни разпоредби и съществено нарушение на административно-производствените правила – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК, а преписката следва да бъде изпратена на компетентния административен орган – кмета на община Ракитово, за произнасяне по подадените оферти с окончателен акт, като се съобрази със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Предвид гореизложеното, Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-25-879/08.09.2016 г. на кмета на община Ракитово.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на община Ракитово, за произнасяне по подадените оферти с окончателен акт, като се съобрази със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните за изготвянето му.

 

 

 

Съдия:/

 

 

Решение от 15.10.2018г. по Административно дело 3599/2017 Върховен административен съд
Решение № 12386 от 15.10.2018 г. на ВАС София, по адм. д. № 3599/2017 г. - ОСТАВЯ В СИЛА решение № 9/13.01.2017 г. постановено по адм. дело № 787/2016 г. на Административен съд-Пазарджик.
Решението е окончателно.