РАЗПОРЕЖДАНЕ
гр.Бургас, 5138/
31.12.2020г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – БУРГАС, в закрито заседание на двадесет и трети декември две хиляди и двадесета
година в състав:
СЪДИЯ: ЛИЛИЯ
АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа
молба по адм.д.№1411/2020г. на АС-Бургас, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 306 вр. с чл. 304 от АПК.
„Кроа
интеренешънъл“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в
гр.Бургас, кв.“Меден рудник“, ул.“Септември“ № 22, представлявано от управителя
М.Б., е подало искане да бъде наложена санкция по чл.304 от АПК на заместник
министъра на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на
оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. за това, че не
е изпълнил влязъл в сила съдебен акт -
решение № 562/28.04.2020г., постановено по адм.дело № 1317/2019г. на
Административен съд Бургас. В молбата се твърди, че решението на съда не е
изпълнено.
С
посоченото решение съдът е отменил решение от 27.05.2019г. на заместник
министъра на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на
оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. за прекратяване
на административен договор № BG05M9OP001-2.010-0325г., в частта по т.2 и т.4.
В
съответствие с изискванията на чл.306, ал.3 от АПК съдът е предоставил
възможност на административния орган да даде писмени обяснения и да представи
доказателства за изпълнение на съдебния акт или да посочи длъжностното лице,
виновно за неговото неизпълнение.
В
указания срок по делото са представени два отделни, но идентични по съдържание
отговори от министъра на труда и социалната политика и от заместник-министъра и
ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ 2014-2020, в които се твърди, че със съдебното решение нито е налице
верифициране от страна на съда на поисканите с визираното в молбата искане за
плащане № 2 на разходи, нито пък преписката е върната на УО със задължителни
указания по тълкуване и прилагане на закона. Сочи се, че единствено е
постановена отмяна на т.2 и т.4 от оспорения административен акт, тъй като
видно от мотивите на влязлото в сила съдебно решение, наведените фактически
установявания на органа не съответстват на правните основания, под които те са
подведени. Според авторите на отговора, съдът е приел немотивираност на
административния акт в отменените му части и това е причината той да бъде
отменен. Посочено е, че в съдебното решение не е постановено задължително да
бъдат верифицирани поисканите от „Кроа интеренешънъл“ ЕООД разходи, поради което
невярно е твърдението на дружеството, че съдът е постановил искането за плащане
да се верифицира и да се изплати, както и, че неизплащането на поисканите
средства представлява неизпълнение на съдебното решение.
В
отговора е заявено, че след отмяна на т.2 от решението за прекратяване на
административния отговор се възстановява висящността на административното
производство по верификация на искане за плащане № 2, което следва да приключи
с нов административен акт, е възобновено производството по верификация по реда
на Раздел ІІ на Глава V от ЗУСЕСИФ.
Заявено
е, че в изпълнение на т.3 от диспозитива на влязлото в сила съдебно решение и
постъпило искане от дружеството, е проведена процедура по изплащане на
дължимите от страна на МТСП съдебно-деловодни разноски по влязлото в сила
решение № 562/28.04.2020г., постановено по адм.дело № 1317/2019г. на
Административен съд Бургас.
С
отговора се иска постановяване на съдебен акт, с който искането на „Кроа
Интеренешънъл“ ЕООД да бъде отхвърлено като неоснователно.
На
28.10.2020г. „Кроа Интеренешънъл“ ЕООД подало молба, към която е приложено
решение за
верификация на постъпило искане за междинно плащане и за определяне на
финансова корекция от 23.10.2020г., издадено от заместник-министъра на труда и
социалната политика, ръководител на управляващия орган на оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 3014-2020. С решението на основание чл.62, ал.3
от ЗУСЕСИФ:
-
е определен общ размер на верифицираните разходи по постъпилото искане за
плащане: 38 435,21 лева;
-
е определен общ размер на неверифицираните разходи: 761,29 лева поради наличие
на конкретно посочени обстоятелства;
-
е установено извършено нарушение до смисъла на чл.70, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ, във
връзка с неизпълнение на последващите ангажименти да се запази функционирането
на социалното предприятие за срок от 12 месеца, както и заетостта на минимум
50% от новоназначените представители на целевата група по бюджетно перо 1 за
период не по - малко от 6 месеца след приключване на проектните дейности.
-
на основание чл.72, ал.З от ЗУСЕСИФ и съгласно т.З от Приложение № 2 към чл.2,
ал.2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за
извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне
размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата
от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета е ПМС 57/2017г. в
сила от 0б.03.2020г., е определена и извършена финансова корекция, в размер на
100,00 на сто от засегнатите от нарушението допустими разходи на обща стойност
38 435,21лв.
-
е определен общ размер на сумата за възстановяваш: 38 485,27 лв., като е
посочено, че съгласно чл.3.75 от административния договор, в срок до 14 дни от
получаване на решението, е необходимо „Кроа интеренешънъл“ ЕООД да възстанови
преведените по проекта авансови средства в размер на 38 485,27лв. заедно с
натрупаните до момента на възстановяване лихви, по конкретно посочена банкова
сметка.
***,
като взе предвид приложените по делото писмени доказателства и възраженията,
изложени от страните, приема от правна страна следното:
Разпоредбата
на чл.304, ал.1 от АПК регламентира реализиране на административнонаказателна
отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо
от влязъл в сила съдебен акт, което означава, че е необходимо неизпълнението да
е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е влязъл в сила
съдебният акт, от който произтича вмененото задължение.
В
случая не са налице кумулативните предпоставки на чл.304 от АПК спрямо
заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководителят на
управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014-2020.
С
решение № 562/28.04.2020г., постановено по административно дело № 1317/2019г.
Административен съд Бургас отмени обжалваното пред него решение от 27.05.2019г.
на заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководителят на
управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014-2020 в частта по т.2 и т.4. По т.2 административният орган беше отказал
верификация по искане за плащане за периода 01.08.2018г.-31.12.2018г. в размер
на 39 196,50 лв., а по т.4 административният орган беше задължил
жалбоподателя да възстанови преведените вече по проекта авансови средства в размер
на 38 485,27 лв., заедно с лихвите за забава. Решението е влязло в сила на
05.06.2020г.
Отмяната
на решението на административния орган в тези части възстановява висящността на
административното производство що се касае до въпроса за отказаната верификация
по вече направено от „Кроа интеренешънъл“ ЕООД искане за плащане за периода
01.08.2018г.-31.12.2018г., което изисква ново произнасяне на органа в тази част.
В това се състои и самото задължение на административния орган, вменено със
съдебното решение. От мотивите на съдебното решение се установява, че отмяната
не се дължи само на липсата на мотиви, но и на липсата на материални
предпоставки за такова произнасяне.
В
частта относно отмяната на административния акт, касателно разпореждането на
органа по т.4 от обжалвания административен акт, задължението на
административния орган се състои единствено в това да счита, че дружеството не
дължи възстановяване на преведените авансови средства в размер на 38 485,27
лв., което води до извода, че бездействието на органа в тази част представлява изпълнение
на решението на съда, тъй като смисълът на съдебния акт в частта по т.4 е да не
се изисква от жалбоподателя да възстановява въпросната сума, тъй като вмененото
от органа задължение в този смисъл е отменено със съдебното решение, освен ако административният
орган не постанови решение по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ, с което да бъде
определена финансова корекция, чиито размер да се претендира от дружеството, в
случай, че са налице законовите предпоставки за това.
В
процесния случай самото дружество, което е инициирало настоящото производство,
е представило постановено от органа ново решение за верификация на постъпило
искане за междинно плащане и за определяне на финансова корекция от
23.10.2020г., издадено от същия орган. Това решение е нов административен акт,
чиято валидност и законосъобразност може да бъде проверена от съда, но не по
реда на чл.304 и сл. от АПК, а по реда на чл.145 и сл. от АПК. От служебна
справка в деловодната система съдът установи, че дружеството вече е инициирало
такова съдебно производство – адм.дело №2274/2020г., в което съответният
съдебен състав ще провери дали новопостановеното решение на органа е съобразено
със закона, респ. с мотивите на съдебно решение №562/2020г. по административно
дело № 1317/2019г. на Административен съд Бургас и в тази връзка ще прецени
дали решението е валидно и правилно. Фактът на постановяване на този
административен акт от административния орган изключва виновна отговорност за
извършено административно нарушение по чл.304, ал.1 от АПК, тъй като органът в
крайна сметка е постановил нов административен акт, с който се е произнесъл по
нерешените въпроси, визирани в т.2 и т.4 от предходното решение от 27.05.2019г.
Същината на произнасянето е предмет на образуваното от „„Кроа интеренешънъл“
ЕООД адм.дело №2274/2020г. по описа на Административен съд Бургас.
По
изложените съображения искането за налагане на наказание, следва да се отхвърли
като неоснователно.
Мотивиран
от горното и на основание чл.306, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас,
Р А З П О Р Е Д И :
ОТХВЪРЛЯ
искането на „Кроа интеренешънъл“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление в гр.Бургас, кв.“Меден рудник“, ул.“Септември“ № 22, представлявано
от управителя М.Б., да бъде наложена санкция по чл.304 от АПК на заместник
министъра на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на
оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. за това, че не
е изпълнил влязъл в сила съдебен акт - решение № 562/28.04.2020г.,
постановено по адм.дело № 1317/2019г. на Административен съд Бургас.
Разпореждането
може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването пред тричленен състав на
Административен съд Бургас.
Съдия :