Разпореждане по дело №1411/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 5138
Дата: 31 декември 2020 г. (в сила от 27 април 2021 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20207040701411
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

 

 

гр.Бургас, 5138/ 31.12.2020г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, в закрито заседание на двадесет и трети декември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                          СЪДИЯ:   ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

като разгледа молба по адм.д.№1411/2020г. на АС-Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 306 вр. с чл. 304 от АПК.

„Кроа интеренешънъл“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, кв.“Меден рудник“, ул.“Септември“ № 22, представлявано от управителя М.Б., е подало искане да бъде наложена санкция по чл.304 от АПК на заместник министъра на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. за това, че не е изпълнил влязъл в сила съдебен акт - решение № 562/28.04.2020г., постановено по адм.дело № 1317/2019г. на Административен съд Бургас. В молбата се твърди, че решението на съда не е изпълнено.

С посоченото решение съдът е отменил решение от 27.05.2019г. на заместник министъра на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. за прекратяване на административен договор № BG05M9OP001-2.010-0325г., в частта по т.2 и т.4.

В съответствие с изискванията на чл.306, ал.3 от АПК съдът е предоставил възможност на административния орган да даде писмени обяснения и да представи доказателства за изпълнение на съдебния акт или да посочи длъжностното лице, виновно за неговото неизпълнение.

В указания срок по делото са представени два отделни, но идентични по съдържание отговори от министъра на труда и социалната политика и от заместник-министъра и ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020, в които се твърди, че със съдебното решение нито е налице верифициране от страна на съда на поисканите с визираното в молбата искане за плащане № 2 на разходи, нито пък преписката е върната на УО със задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона. Сочи се, че единствено е постановена отмяна на т.2 и т.4 от оспорения административен акт, тъй като видно от мотивите на влязлото в сила съдебно решение, наведените фактически установявания на органа не съответстват на правните основания, под които те са подведени. Според авторите на отговора, съдът е приел немотивираност на административния акт в отменените му части и това е причината той да бъде отменен. Посочено е, че в съдебното решение не е постановено задължително да бъдат верифицирани поисканите от „Кроа интеренешънъл“ ЕООД разходи, поради което невярно е твърдението на дружеството, че съдът е постановил искането за плащане да се верифицира и да се изплати, както и, че неизплащането на поисканите средства представлява неизпълнение на съдебното решение.

В отговора е заявено, че след отмяна на т.2 от решението за прекратяване на административния отговор се възстановява висящността на административното производство по верификация на искане за плащане № 2, което следва да приключи с нов административен акт, е възобновено производството по верификация по реда на Раздел ІІ на Глава V от ЗУСЕСИФ.

Заявено е, че в изпълнение на т.3 от диспозитива на влязлото в сила съдебно решение и постъпило искане от дружеството, е проведена процедура по изплащане на дължимите от страна на МТСП съдебно-деловодни разноски по влязлото в сила решение № 562/28.04.2020г., постановено по адм.дело № 1317/2019г. на Административен съд Бургас.

С отговора се иска постановяване на съдебен акт, с който искането на „Кроа Интеренешънъл“ ЕООД да бъде отхвърлено като неоснователно.

На 28.10.2020г. „Кроа Интеренешънъл“ ЕООД подало молба, към която е приложено решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане и за определяне на финансова корекция от 23.10.2020г., издадено от заместник-министъра на труда и социалната политика, ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 3014-2020. С решението на основание чл.62, ал.3 от ЗУСЕСИФ:

- е определен общ размер на верифицираните разходи по постъпилото искане за плащане: 38 435,21 лева;

- е определен общ размер на неверифицираните разходи: 761,29 лева поради наличие на конкретно посочени обстоятелства;

- е установено извършено нарушение до смисъла на чл.70, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ, във връзка с неизпълнение на последващите ангажименти да се запази функционирането на социалното предприятие за срок от 12 месеца, както и заетостта на минимум 50% от новоназначените представители на целевата група по бюджетно перо 1 за период не по - малко от 6 месеца след приключване на проектните дейности.

- на основание чл.72, ал.З от ЗУСЕСИФ и съгласно т.З от Приложение № 2 към чл.2, ал.2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета е ПМС 57/2017г. в сила от 0б.03.2020г., е определена и извършена финансова корекция, в размер на 100,00 на сто от засегнатите от нарушението допустими разходи на обща стойност 38 435,21лв.

- е определен общ размер на сумата за възстановяваш: 38 485,27 лв., като е посочено, че съгласно чл.3.75 от административния договор, в срок до 14 дни от получаване на решението, е необходимо „Кроа интеренешънъл“ ЕООД да възстанови преведените по проекта авансови средства в размер на 38 485,27лв. заедно с натрупаните до момента на възстановяване лихви, по конкретно посочена банкова сметка.

***, като взе предвид приложените по делото писмени доказателства и възраженията, изложени от страните, приема от правна страна следното:

Разпоредбата на чл.304, ал.1 от АПК регламентира реализиране на административнонаказателна отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което означава, че е необходимо неизпълнението да е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е влязъл в сила съдебният акт, от който произтича вмененото задължение.

В случая не са налице кумулативните предпоставки на чл.304 от АПК спрямо заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководителят на управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020.

С решение № 562/28.04.2020г., постановено по административно дело № 1317/2019г. Административен съд Бургас отмени обжалваното пред него решение от 27.05.2019г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководителят на управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в частта по т.2 и т.4. По т.2 административният орган беше отказал верификация по искане за плащане за периода 01.08.2018г.-31.12.2018г. в размер на 39 196,50 лв., а по т.4 административният орган беше задължил жалбоподателя да възстанови преведените вече по проекта авансови средства в размер на 38 485,27 лв., заедно с лихвите за забава. Решението е влязло в сила на 05.06.2020г.

Отмяната на решението на административния орган в тези части възстановява висящността на административното производство що се касае до въпроса за отказаната верификация по вече направено от „Кроа интеренешънъл“ ЕООД искане за плащане за периода 01.08.2018г.-31.12.2018г., което изисква ново произнасяне на органа в тази част. В това се състои и самото задължение на административния орган, вменено със съдебното решение. От мотивите на съдебното решение се установява, че отмяната не се дължи само на липсата на мотиви, но и на липсата на материални предпоставки за такова произнасяне.

В частта относно отмяната на административния акт, касателно разпореждането на органа по т.4 от обжалвания административен акт, задължението на административния орган се състои единствено в това да счита, че дружеството не дължи възстановяване на преведените авансови средства в размер на 38 485,27 лв., което води до извода, че бездействието на органа в тази част представлява изпълнение на решението на съда, тъй като смисълът на съдебния акт в частта по т.4 е да не се изисква от жалбоподателя да възстановява въпросната сума, тъй като вмененото от органа задължение в този смисъл е отменено със съдебното решение, освен ако административният орган не постанови решение по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ, с което да бъде определена финансова корекция, чиито размер да се претендира от дружеството, в случай, че са налице законовите предпоставки за това.

В процесния случай самото дружество, което е инициирало настоящото производство, е представило постановено от органа ново решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане и за определяне на финансова корекция от 23.10.2020г., издадено от същия орган. Това решение е нов административен акт, чиято валидност и законосъобразност може да бъде проверена от съда, но не по реда на чл.304 и сл. от АПК, а по реда на чл.145 и сл. от АПК. От служебна справка в деловодната система съдът установи, че дружеството вече е инициирало такова съдебно производство – адм.дело №2274/2020г., в което съответният съдебен състав ще провери дали новопостановеното решение на органа е съобразено със закона, респ. с мотивите на съдебно решение №562/2020г. по административно дело № 1317/2019г. на Административен съд Бургас и в тази връзка ще прецени дали решението е валидно и правилно. Фактът на постановяване на този административен акт от административния орган изключва виновна отговорност за извършено административно нарушение по чл.304, ал.1 от АПК, тъй като органът в крайна сметка е постановил нов административен акт, с който се е произнесъл по нерешените въпроси, визирани в т.2 и т.4 от предходното решение от 27.05.2019г. Същината на произнасянето е предмет на образуваното от „„Кроа интеренешънъл“ ЕООД адм.дело №2274/2020г. по описа на Административен съд Бургас.

По изложените съображения искането за налагане на наказание, следва да се отхвърли като неоснователно.

Мотивиран от горното и на основание чл.306, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас,  

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на „Кроа интеренешънъл“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, кв.“Меден рудник“, ул.“Септември“ № 22, представлявано от управителя М.Б., да бъде наложена санкция по чл.304 от АПК на заместник министъра на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. за това, че не е изпълнил влязъл в сила съдебен акт - решение № 562/28.04.2020г., постановено по адм.дело № 1317/2019г. на Административен съд Бургас.

Разпореждането може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването пред тричленен състав на Административен съд Бургас.

 

 

Съдия :