Определение по дело №201/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2020 г. (в сила от 22 декември 2021 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20207090700201
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 656

гр. Габрово, 13.07.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от тринадесети юли, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 201 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово Жалба с вх. № СДА-01-1167 от 30.06.2020 г., подадена от Цветанка Йорданова Василева, с ЕГН: **********, в качеството й на главен архитект на Община Севлиево, против Заповед № ДК-11-Г-2 от 10.06.2020 г. на Началник РДНСК – Габрово.

Тъй като Жалбата е депозирана директно в съда, а не чрез административния орган, чийто ИАА се оспорва, като е липсвал и самият административен акт, съдът е препратил същата до началник РДНСК  -Габрово и е изискал преписката и оспорената заповед, за да прецени на първо място редовността и допустимостта на производството.

С писмо от 9.07.2020 г. е изпратена административна преписка от началник РДНСК Габрово, съдържаща и отговор на депозираната жалба, от която е видно, че гл. архитект на Община Севлиево е издал Разрешение за строеж № 43 от 21.05.2020 г. на едноетажна селскостопанска постройка в имот с идентификатор № 83497.35.5 по КККР на с. Шумата, Община Севлиево, със застроена площ от 183.92 кв. м. и определена категория на строежа– шеста. Заявител е Цветан Петков Стоянов.

На 1.06.2020 г. е съставен Констативен протокол от извършена проверка от органи на РДНСК – Габрово по чл. 156 от ЗУТ на техническата документация по това РС. Заключението, което е направено от страна на проверяващите, е че проектът в част Архитектура, Конструкции и Геодезия от 21.05.2020 г. са направени, без да е извършена оценка за съответствие по чл. 142, ал. 6 от ЗУТ. Предвидената сграда следва да се квалифицира като такава от пета, а не от шеста категория. Налице са нарушения на чл. 142, ал. 6 и чл. 137, ал. 1, т. 5“б“ от ЗУТ и чл. 10, ал. 2,б. „б“ и §. 1, т. 1 от ДР на Наредба № 1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, поради което е отправено предложение до Началник РДНСК Габрово за отмяна на това РС.

В резултат е издадена процесната Заповед, връчена на гл. архитект на Община Севлиево на 15.06.2020 г. и на заинтересования инвеститор на 24.06.2020 г., с което РС се отменя като незаконосъобразно поради тези нарушения. Строежът е предвиден за изграждане в земеделска земя. Предвиденото застрояване се явява основно такова за имота, а не допълващо, каквото би било в една урбанизирана територия, каквато процесната не е. освен това с чл. 3, ал. 1 от Наредба № 19/2012 г. приложното й поле е изключено дори по отношение на земеделски земи, които попадат в строителните граници на населените места. В случая освен РС е необходимо и наличието на изготвен и одобрен по съответния ред инвестиционен проект, на основание чл. 144, ал. 1, т. 3 от ЗУТ. Наличният инвестиционен проект, находящ се по преписката, не е одобрен и съгласуван по реда, предвиден в ЗУТ, за него липсва оценка за съответствие с изискванията на закона по чл. 142, ал. 4 и ал. 5 от закона, изготвена от лицензирана фирма консултант по чл. 166 от същия или протокол на ОЕСУТ. В случая проектът е одобрен само от гл. архитект, без наличието на такава оценка, в противоречие с посочените правни норми.

Жалбата е подадена по пощата на 29.06.2020 г., в законния срок.   

Съгласно изменението на  чл. 215, ал. 5 ЗУТ, с ДВ, бр. 25/2019 г., в сила от 30.03.2019 г., в производството пред съда по дела, образувани по повод оспорване на заповеди за отмяна на разрешения за строеж по реда на чл. 156, ал. 3, се призовават Дирекцията за национален строителен контрол, органът, издал разрешението за строеж, и заинтересуваните лица.

Съгласно чл. 156, ал. 2 ЗУТ органите на ДНСК проверяват служебно съответствието на издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни проекти, с предвижданията на подробния устройствен план и в случай, че се констатират такива нарушения или други, водещи до незаконосъобразност на строителните книжа, по силата на ал. 3 началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице издава мотивирана заповед за отмяната им.

По отношение на главния архитект в качеството му на автор на разрешението за строеж, заповедта за отмяната напоследното с правно основание чл. 156, ал. 3 ЗУТ се явява контролен акт, постановен от орган на ДНСК при упражненото му правомощие за служебен контрол - чл. 156, ал. 1 ЗУТ, а не индивидуален административен акт, подлежащ на обжалване от страна на гл. архитект, като заинтересована страна.

Правото на оспорване на индивидуалните административни актове е предоставено само на лица с доказана активна процесуална легитимация. Това са физическите и юридически лица, чиито законни права и интереси са засегнати или нарушени с акта, или за които този акт създава задължения. По отношение на разрешението за строеж или отказът да се издаде такова кръгът на заинтересуваните лица е определен в чл. 149, ал. 2 ЗУТ и главният архитект на общината като издател на акта не попада сред тях. Съдебноадминистративното производство не е способ за разрешаване на спорове между различни държавни органи в това им качество. Въведеното от това общо правило изключение, по силата на което главният архитект в качеството му на орган по чл. 216, ал. 1 ЗУТ има право на жалба, е отменено с новата редакция на  чл. 215, ал. 5 ЗУТ, ДВ, бр. 25/2019 г. Предоставената съгласно предходната редакция на нормата изрична процесуална легитимация на главния архитект е отнета, предвид което правото на оспорване не може да бъде надлежно упражнено от него по отношение контролния акт на органите на ДНСК, издаден по реда на чл. 156, ал. 3 ЗУТ. Подаването на жалбата до съда чрез РДНСК - Варна преди влизането на изменението в сила не променя извода за недопустимост на оспорването.

Предвид изложените по-горе съображения жалбата се явява процесуално недопустима поради липса на активна процесуална легитимация по отношение на оспорващия и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено. Въпросът за допустимостта на жалбата се следи служебно от съда като положителна процесуална предпоставка за разглеждането й.

В същия смисъл: Определение № 12744 от 30.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10859/2019 г., II о.; Определение № 570 от 14.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 184/2020 г., II о.; Определение № 484 от 13.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 10853/2019 г., II о.; Определение № 14114 от 22.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10844/2019 г., II о. и др.

 

Въз основа нагорното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, Административен съд Габрово

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Главен архитект на Община Севлиево, против Заповед № ДК-11-Г-2/10.06.2020 г. на Началника на РДНСК - Габрово.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 201 по описа на Административен съд – Габрово за 2020 г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7/седем/- дневен срок от получаване на съобщението, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд.

 

На главен архитект на Община Севлиево и на Началник РДНСК - Габрово да се изпрати препис от настоящия съдебен акт в едно с призовките.

 

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:    

                                                                        /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА