Определение по дело №60/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 618
Дата: 7 февруари 2020 г.
Съдия: Ваня Желязкова Тенева
Дело: 20205530100060
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е №…

07.02.2020 г.

Старозагорски районен съд, Гражданско отделение, пети състав, в закрито заседание на седми февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: Ваня Тенева

като разгледа гр.д. № 60 по описа на СтРС за 2020 г. намери следното:

Извършена е проверка по чл. 140 ал. 1 от ГПК на подадената искова молба.

 

Ищецът е представил писмени доказателства, които са относими и необходими и приемането им е допустимо. Следва да бъдат приети по делото приложените към исковата молба заверени копия на писмени доказателства.

Производството по делото следва да се разгледа по общия исков ред, тъй като е налице обективно съединяване на искове по чл.310 ал.1 т.1 ГПК с искове, подлежащи на разглеждане по общия исков ред.

Следва да се допусне исканата съдебно – счетоводна експертиза с въпроси, посочени в исковата молба.

В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил отговор. Следва да се приемат представените писмени доказателства.

 

Делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание.

Така мотивиран и на основание чл. 140 от ГПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ПРИЕМА представените с исковата молба и отговора писмени доказателства.

 

ДОПУСКА съдебно – счетоводна експертиза, по която вещо лице, след запознаване с материалите по делото и след като посети работодателя - ответник, след извършване на проверка в счетоводството на работодателя и по специално на графиците за полагане на труд, ведомостите за заплати и др. относими документи, която да отговори на следните въпроси:

1.         Броя часове положен нощен труд от ищеца през процесния период.

2.         Преобразуван ли е положения от ищеца нощен труд към дневен с коефициент 1.143, съобразно чл.9, ал.2 от НСОРЗ?

3.         Заплатена ли е разликата като извънреден труд, дължима ли е и на каква обща стойност/размер/ е тя.

4.         Каква е стойността на дължимото обезщетение за забава/ мораторна лихва / върху главницата, с натрупване за периода 01.01.2017 г.-02.01.2020 г./датата на предявяване на иска/.

ОПРЕДЕЛЯ депозит в размер на 150 лева, платими от ищеца в едноседмичен срок съобщението, за което да се представи квитанция по делото.

НАЗНАЧАВА вещо лице Веселина Недялкова, гр. Стара Загора, дипломиран експерт – счетоводител, което следва да се призове след внасянето на депозит.

 

НАСРОЧВА о.с.з. за 16.03.2020 г. от 11.15 ч., за която дата да се призоват страните.

 

На страните да се изпрати препис от настоящото определение. На ищеца да се изпрати препис от отговора на ответника ведно с приложенията.

 

СЪСТАВЯ ПРОЕКТО - ДОКЛАД както следва:

Ищецът И.И.Ж., чрез процесуален представител мл.адвокат К.П.К. твърди следното: Доверителят ми твърди, че е държавен служител в МВР и работи на длъжност „водач на служебно куче” към Отдел„Опазване на обществения ред и превенция”, Сектор„Охрана на обществения ред и териториална полиция” при ОД на МВР-Стара Загора. Обичайното местоизпълнение на служебните задължения е в гр.Стара Загора. Същите изпълнява на 24- часови смени /дежурства/, които имат непрекъснат характер. Дежурствата от по 24 часа са с продължителност на работното време от 08.00 часа до 08.00 часа, съгласно организацията на работа на служителите в посоченото работно място, като включват и положения от ищеца нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа или общо по 8 часа на смяна. Също така, в редки случаи, през процесния период е работил и на 8- и 12-часови смени /дежурства/, през които е полагал и нощен труд.

Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица, съгласно чл.187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР регламентира, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12- или 24- часови смени - сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата от ищеца длъжност през процесния период е полагал труд и през нощта (22:00 - 06:00 часа). Отношенията между ищеца и ответника, би следвало да се уреждат съобразно разпоредбите на чл. 187, ал. 5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени.

През периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г., ищецът е положил нощен труд на посочената длъжност, който труд НЕ е преобразуван/ преизчисляван в дневен в съответствие с чл. 9 ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ, обн. ДВ от 26.01.2007г.) и получените часове извънреден труд /след преобразуване на нощен към дневен труд/ в рамките на работното време, допълнително НЕ са заплатени като извънреден труд от работодателя. В случая са приложими разпоредбите на чл.176, чл.178,ал. 1, т. 3 и чл. 187, ал. 3, ал.5 ,т.2 и ал.9 от ЗМВР, както и чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ - при наличие на непълнота в специалната уредба.

Считам, че в конкретния случай, следва да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисляване на положения нощен труд.

В тази връзка, според чл. 187, ал. 9 ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

През посочения исков период, са действали последователно Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г., Наредба № 81213-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., издадени от министъра на вътрешните работи, уреждащи реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Текстовете на чл. 3, ал. 3 в посочените три наредби са идентични, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 часа и 06.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В първата от посочените наредби, в чл. 31,ал. 2, изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време, общият брой часове положен труд между 22.00 и 06.00 ч. за отчетния период се умножава по 0.143. Същата е отменена с приемането на втората наредба, която е отменена с решение № 8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г. На 02.08.2016 г. е обнародвана третата - Наредба № 81213-776/29.07.2016 г., поради което до този момент е била действаща предходната Наредба № 8121 з- 407/11.08.2014 г. В Наредба № 81213- 592/25.05.2015 г. и Наредба № 81213-776/29.07.2016 г. липсва изрична разпоредба, съответстваща на разпоредбата на чл. 31,ал. 2 от Наредба № 8121 з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 0.143. Затова следва да се приеме, че за исковия период е действало правилото на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121 з-407/l 1.08.2014 г. за превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 0.143, която запазва действието си след постановеното съдебно решение до приемането на новата наредба. Но този ред на преизчисляване е неприложим за времето след отмяна на Наредба № 8121 з- 407/11.08.2014 г. за исковия период от 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г. Липсата на изрична правна норма, не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден, тъй като такава забрана би била и противоконституционна. Налице е празнота в законовата уредба относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Доколкото в последните две наредби е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, води до извод, че е налице нормативна празнота по този въпрос. Вследствие на празнотата в специалната уредба трябва да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /обн. в ДВ от 26.01.2007г./. В чл.9 ал.2 от цитираната наредба се предвижда, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза именно на 1.143 /8:7/.

Във връзка с гореописаното, следващите изчисления са направени с онлайн калкулатор от интернет сайт „Calculator.bg”.

По иска за главница от 2315,52 лева

През исковия период от 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г. има общо 1095 дни, от които 754 работни дни и 341 почивни дни.Средно за периода има по 21 раб.дни на месец /754 р.дни : 36 месеца/.Основното трудово възнаграждение на ищеца е 900 лева на месец, а почасовото такова е 5,36 лева /900 осн.тр. възнагр. : 21 раб.дни : 8 ч.нормална продължителност на раб. вр. на ден/. Увеличено с 50% почасовото заплащане възлиза на 8,04 лева. Положеният извънреден труд трябва да бъде заплатен по 8,04 лева на час, съгласно чл.187,ал.6 от ЗМВР. През исковия период ищецът е давал по седем 24-часови дежурства на месец. При 24-часова смяна от 08.00 ч. до 08.00 ч. положеният нощен труд от 22.00 ч. до 06.00 ч. е 8 часа, който преобразуван в дневен с коефициент 1.143 е 9.144 часа /8 х 1.143/. Разликата от 1.144 часа /9.144 ч. - 8 ч./ е извънреден труд за едно 24-часово дежурство. За един месец извънредният труд е 8 ч./7 смени х 1.144 ч. извънреден труд за смяна /Тъй като, съгласно чл.187,ал.З и ал.5 от ЗМВР, положеният извънреден труд се изчислява сумирано на тримесечие, той възлиза на 24 часа за три месеца. Сумата, която е трябвало да бъде изплатена на ищеца за положен труд за три месеца е 192,96 лева /24 ч. х 8,04 лв./. През исковия период от 36 месеца има 12 тримесечия. От това следва, че общата сума за положен извънреден труд е в размер на 2315,52 лева /12 тримесечия х 192,96 лева/.

По иска за обезщетение за забава

Правната регламентация на мораторната лихва се съдържа в чл. 86, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите. Съгласно тази разпоредба „При неизпълнение на парично задължение длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата. За действително претърпени вреди в по-висок размер кредиторът може да иска обезщетение съобразно общите правила.”.

Длъжникът е винаги в забава, когато е изтекъл определения падеж и все още не е изпълнил насрещната си престация. За да възникне законната лихва, освен, че длъжникът трябва да е в забава законодателят изисква и насрещното задължение да бъде парично. След като длъжникът изпадне в забава, той дължи мораторно обезщетение, защото кредиторът неправомерно е лишен от възможността да ползва паричните си средства.

Законната лихва се начислява от първия ден на забавата до възстановяването на паричното задължение. Правото на кредитора на законна мораторна лихва възниква и без тя да е уговорена.

По отношение на обезщетението за забава моля да бъде прието, че падежът за изплащане на възнаграждението за извънреден труд настъпва с изтичането на съответния тримесечен период, през който е следвало да бъде начислено и изплатено. От деня, следващ тримесечния период, длъжникът е в забава.Обезщетението за забава на база отчетни тримесечия, до датата на входиране на исковата молба, върху главница от 2315,52 лева, с натрупване е 324,63 лева. За подробност виж таблица/Приложение 1/.

Предвид гореизложеното, Ви молим, след като се убедите в истинността на твърдените обстоятелства да постановите съдебно решение, с което да осъдите ответника- Областна дирекция на МВР- Стара Загора да заплати на ищеца гореописаните суми по иск за главница-2315,52 лева и по иск за обезщетение за забава-324,63 лева, ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане.

 

Претендира разноски в настоящото производство.

 

В срока по чл.131 ал.1 от ГПК е депозиран писмен отговор от ответника Областна дирекция на МВР – Стара Загора, в който твърди следното:

В срока по чл. 131, ал. 1 от ГПК депозирам следния писмен отговор по искова молба на И.И.Ж., чрез адв. К.К. *** против ОДМВР - Стара Загора.

С исковата молба, подадена от И.И.Ж., на основание чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР и чл. 86 от ЗЗД, се претендира неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд, в размер на 2315,52 лв. и мораторни лихви по тях, в размер на 324,63 лв., както и направените по настоящото съдебно производство разноски.

Считам исковата молба за допустима, но неоснователна и като такава я оспорвам както по основание, така и по размер, като съображенията ми за това са следните:

През периода 01.01.2017 год. до 31.12.2019 год. ищецът е заемал длъжността „водач на служебно куче” към Отдел„Опазване на обществения ред и превенция”, Сектор„Охрана на обществения ред и териториална полиция” при ОД на МВР - Стара Загора, т.е. ищецът е държавен служител по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР. През това време е полагал труд на смени по график. При полагането на труда за периода 01.01.2017 год. до 31.12.2019 год. по утвърдения за месеца график служителят е изпълнявал служебните си задължения, като действително в работната му смяна е налице полагане на нощен труд - от 22.00 ч. до 06.00 ч. Именно въз основа на положеният труд от 22.00 ч. до 06.00 ч. в рамките на работната му смяна е обоснована настоящата искова претенция. Според ищецът по отношение на положеният труд през нощта поради празнота в нормативната уредба следва да намери приложение разпоредбата на чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В този смисъл твърди, че при нормална продължителност на нощния труд не повече от 7 часа, съотношението е 8 часа към 7 часа, тоест прилага се коефициент 1,143. При прилагането на упоменатия коефициент счита, че е формиран извънреден труд, който не му е заплатен и претендира неговото заплащане, както и лихва.

В процесния случай приложение намират нормите на Закона за Министерство на вътрешните работи. Съгласно чл. 142, ал. 1 от ЗМВР служителите на МВР са:

1.                  държавни служители - полицейски органи и органи по пожарна безопасност и защита на населението;

2.                  държавни служители;

3.                  лица, работещи по трудово правоотношение.

Изрично в ЗМВР е уреден статута на категориите служители в министерство, като по отношение на държавни служители по чл.142, ал.1, т.2 е приложим ЗДСл, по отношение на лицата, работещи по трудово правоотношение КТ и ЗМВР, а за държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 е приложим ЗМВР.

Съгласно втората алинея на чл.142 от ЗМВР статутът на държавните служители по ал. 1, т. 1 се урежда със ЗМВР. Това означава, че за държавните служители - полицейски органи, какъвто е и ищецът, приложение по отношение на нормите, регламентиращи труда и работното време намират специалните разпоредби на ЗМВР. Специалните разпоредби на ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови актове за държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР изключват приложението на общите разпоредби по отношение на посочената категория служители, не само относно работното време, но и цялостната регламентация на техния статут. Разпоредбите. на ЗМВР и подзаконовата нормативна база уреждат в цялост статута на служителите по чл. 142, ал. 1, т. 1, като при препращане към други законови норми, това изрично е регламентирано. В подкрепа на изложеното е и упомената регламентация на статута на лицата, работещи по трудово правоотношение, като при тях е приложим КТ и ЗМВР, тоест налице е общо препращане към нормите на КТ, докато при служителите по чл. 142, ал.1, т.1 статута се урежда единствено със ЗМВР, без да е предвидено препращане към общото трудово законодателство /КТ/. Целта на законодателя е именно със ЗМВР да се урежда в цялост статута на държавни служители - полицейски органи и органи по пожарна безопасност и защита на населението. Уреждането на статута на държавните служители по чл.142, ал.1, т. 1 от ЗМВР със специален закон дерогира приложението на общия закон, в случая КТ. КТ е приложим спрямо всички гражданскоправни субекти, а специалния - ЗМВР, спрямо определен кръг субекти, като в случая това е с оглед извършаваната от служителите в МВР

специфична служебна дейност, предполагаща и специфична законова регламентация /Решение №55 от 07.04.2015 год. по гр.д. №5169/2014 г., Г.К. III Г.О. на ВКС/. Предвид специфичната служебна дейност е оправдано прилагането на различен метод на правно регулиране на служебните правоотношения на служителите в МВР, който е различен от общата правна мярка. Посоченото е относимо не само по отношение на работното време, а и например по отношение на дисциплинарната отговорност, основанията за прекратяване на правоотношението, обезщетения, отпуски, извънреден труд и други. В ЗМВР са налице множество делегиращи законови норми, които възлагат уреждането на конкретни въпроси да стане с подзаконов акт и в тази връзка е налице многобройна нормативна база /наредби, инструкции и др./ в МВР.

В конкретният случай относима е разпоредбата на чл. 187, ал.9 от ЗМВР, която предвижда редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. От страна на министъра на вътрешните работи е издадена Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, която е приложима за държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 и по §86 от ПЗР на ЗИДЗМВР /ДВ бр. 14/2015 год./ Съгласно чл.З, ал.1 от посочената наредба - за дейностите, чието изпълнение изисква непрекъсваемост на работния процес, работното време се организира в 8-, 12- или 24-часови смени, в която хипотеза попада и организацията на работното време на ищеца. В ал.З на същия текст е предвидена възможността държавните служители в МВР да полагат на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Тук следва да се обърне внимание следното:

1.                Съгласно първото изречение на ал.З на първо място: допустимо е полагането на труд през нощта - тоест урежда се възможността за полагане на нощен труд и на второ място между 22.00 ч. - 06.00 ч. - продължителността на нощния труд, а именно 8 часа, от 22.00 ч. до 06.00 ч.

2.                Във второто изречение на ал.З е предвидено и ограничението, а именно - нощният труд не следва да надвишава средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Посочената подзаконова регламентация напълно съвпада с разпоредбата на чл.187, ал.З от ЗМВР. Тоест в случая и законът и наредбата регламентират по един и същ начин полагането на нощен труд от служителите, чиито статут се урежда със ЗМВР. Предвиждането на възможността да бъде положен нощен труд в рамките на определен часови интервал, а именно от 22.00

ч.   до 06.00 ч., определя и неговата продължителност - 8 часа. Тук се проявява и специфика при уредбата по отношение на служителите по ЗМВР, като чрез специалния закон се въвежда различна правна уредба спрямо общите разпоредби на КТ - чл. 140, ал.1 - нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа. Нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа. Именно въз основа и на последният текст и съобразно относимата подзаконова база е обоснована претенцията на ищеца по настоящото

производство. Посоченият текст на чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/, а също и в цялост същата наредба, като и нормите на КТ не са приложими по отношение на държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР. За тази категория служители намират приложение разпоредбите на ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови актове, които са специални и дерогират приложението на общите трудови норми. Не можем да говорим за непълнота на нормативната уредба по смисъла на чл.46, ал.2 от ЗНА в конкретният случай. Напротив изрично е уредена продължителността на нощния труд при работа на смени за държавните служители по ЗМВР, налице е и изрична разпоредба по отношение на полагащо се допълнително възнаграждение за положен труд през нощта, не е налице разпоредба даваща възможност за преизчисление на положеният нощен труд в дневен. Прилагането на разпоредби, които се отнасят до подобни случаи, според ЗНА, е допустимо само ако това отговаря на целта на непълния акт. При положение, че ЗМВР и Наредба №8121 з- 776 от 29.07.2016 г. регулират изцяло работното време на държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, то липсата на подобна разпоредба на описаната в НСОРЗ, не означава непълнота, а неприложимост. Дори самата последно посочена наредба в чл.2, ал.2 предвижда нейната приложимост само за работниците и служителите по трудово правоотношение. Служителите по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР са държавни служители по служебно правоотношение, чиито статут се урежда със ЗМВР.

Ищецът е държавен служител и неговото служебно правоотношение е уредено в специалния ЗМВР. Правилото за преизчисляване на часовете положен нощен труд към дневни часове се прилага за работещите по трудово правоотношение, защото в КТ е регламентирана различна нормална продължителност на дневния и на нощния труд. Нормалната продължителност на работното време през деня е до 8 часа (чл. 136, ал. 3 КТ), а на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа (чл. 140, ал. 1, изречение второ КТ). Съгласно специалния закон - ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР). Съгласно ал. 3 на същата разпоредба при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период, от което следва, че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа и не е налице твърдяната от ищеца празнота на правната уредба.

Да се извърши преизчисляване на часовете нощен труд към дневни такива с коефициента, посочен от ищеца и получен от съотношението на продължителността на дневния труд и продължителността на нощния труд, регламентирана в КТ и приложима за лица, работещи по трудово правоотношение, би означавало с неприложим към материята подзаконов акт да бъде дерогирано действието на законовата норма, в случая чл. 187, ал. 3 ЗМВР, която регламентира специалната 8-часова продължителност на нощния труд за лицата, назначени по ЗМВР и работещи на смени, което е недопустимо и противоречи с принципа на йерархия на нормативните актове.

Видно от изложеното е, че с оглед характера на служебното провоотношение на ищеца, относно изчисляването на положения от него труд, следва да се прилагат специалните правила на ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. Следователно неправилно ищецът е посочил, че за процесния период следва да се приложи субсидиарно Наредба за структурата и организацията на работната заплата, в която съгласно разпоредбата на чл.9, ал.2 при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни, като никъде в наредбата не е посочен коефициент 1.143. Ограничението в Наредба №8121з—776/2016 г. е служителите работещи на смени да не полагат повече от 8 часа нощен труд, което е равно на коефициент 1, а не на посочения коефициент 1,143. Следователно напълно необосновано е препращането по аналогия към чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното място, тъй като нормалната продължителност на работното време е осем часа, а в наредбата посочена по-горе нормалната продължителност на нощния труд е 8 часа /8:8 равно на 1/. В случая не е налице празнота в нормативната уредба, която да може да обоснове препращане по аналогия, тъй като в процесния период действа подзаконов нормативен акт - наредба, издадена от министъра на вътрешните работи, в която изрично съществува разпоредбата, че за всеки отработен час през нощта /между 22-6 часа/ на държавните служители се заплаща нощен труд в размер на 0.25 лв., т.е налице е специална нормативна уредба по отношение на отчитане и заплащане на нощния труд на държавните служители в МВР, която изключва общия ред.

В ЗМВР в чл. 187, ал. 3, законодателят е определил продължителност на нощния труд от 8 часа. Затова считам, че не е налице празнота, а има специфична законова уредба, различна от общата, с която е допусната продължителност на нощния труд от 8 часа.

От изложеното дотук следва, че няма основание да се приложи общата разпоредба за структурата и организацията на работната заплата, а специалната разпоредба на чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР и издадената наредба в изпълнение на същия закон. Нормалната продължителност на дневното работно време на държавните служители в МВР е 8 часа (чл. 187, ал.1 от ЗМВР), а положения труд през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период. Следователно съотношението на нормалната дневна продължителност на работното време (чл. 187, ал.1 ЗМВР) към нормалната продължителност на нощния труд по ЗМВР (чл. 187, ал. 3) е 8 часа: 8 часа, което е равно на коефициент 1, а не както е по КТ - 8 часа : 7 часа, което е равно на 1,143.

За държавните служители, чиито служебни правоотношения са уредени от ЗМВР, какъвто е ищецът, когато положеният нощен труд е в рамките на 8 часова продължителност, той не се трансформира в дневен такъв, а се заплаща по смисъла на Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. и заповед № 8121з- 1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи по 0,25 лв. на час (приложени като доказателство).

В този смисъл, че не е необходимо трансформиране на часовете положен нощен труд е било и виждането на министъра на вътрешните работи в хода на процедурата по издаване на Наредба № 8121з—592/25.05.2015 г. /отм./, възприето от Докладната записка per. № 8121р-20741 от 30.04.2015 г., изготвена от дирекция „Правно-нормативна дейност“ в МВР, която представям като доказателство. Действително за период от около девет месеца, който е извън процесния и през който е действала Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР (Обн. ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г.) се е извършвало преизчисляване на часовете положен нощен труд към дневни, което е било в несъответствие с ЗМВР. Това е поправено с Наредба № 81213—592/25.05.2015 зг. Същият подход е възприет и при създаването на Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., както и при сега действащата наредба.

Ето защо считам, че твърденията на ищеца за приложимост на НСОРЗ към предмета на този спор са несъстоятелни и искът му е неоснователен.

По отношение на искането за заплащане на нощния труд като извънреден такъв.

Ищецът претендира, че часовете нощен труд, които биха се получили като разлика между броя на положените часове нощен труд, преизчислени с коефициент 1,143, и реално отработените и заплатени часове, следва да му бъдат заплатени като извънреден труд.

Тази претенция е неоснователна.

В чл. 176 ЗМВР изрично е посочено, че възнаграждението на държавните служители в МВР се състои от основно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл. 178 ЗМВР са посочени допълнителните възнаграждения, които се изплащат на служителите, като сред тях в т. 3 е и възнаграждението за извънреден труд.

ЗМВР прави ясно разграничение между извънреден и нощен труд. Правото на изплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд е регламентирано в чл. 179, ал. 1 от ЗМВР. В ал. 2 на същия член е посочено, че размерът на допълнителните възнаграждения за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, докато размерът на допълнителните възнаграждения за извънреден труд е определен в чл. 187, ал. 6 ЗМВР. В ал. 5 на същата разпоредба изрично е посочено, че извънредният труд представлява работа извън редовното работно време до 280 часа годишно, което за служителите от категорията на ищеца — служители, работещи на смени, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд в размер на 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение. Видно от изложеното, законодателят ясно разграничава извънреден от нощен труд, като възнагражденията за извънреден труд са посочени в закона, а тези за нощен труд - в заповед на министъра на вътрешните работи.

Заповедта на министъра на вътрешните работи, в която е посочен размера на възнаграждението за нощен труд през процесния период е заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. и заповед № 8121 з-1429/23.11.2017 г. В т. 1 и на двете заповеди е посочено, че „за всеки отработен нощен час или за част от него между 22,00 и 6,00 часа на държавните служители се изплаща допълнително, възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв.”

В своята искова молба ищецът не прави разграничение между извънреден и нощен труд и сякаш не обръща внимание на факта, че допълнителните възнаграждения за двата вида труд се изплащат по различен ред и размерът им е регламентиран в различни нормативни актове. В случая, ищецът неправилно обосновава своята претенция с текста на чл. 187, ал. 6 ЗМВР, като търси допълнително възнаграждение за нощен труд в размер, получен при увеличение с 50% върху основното месечно възнаграждение, което не му се следва, защото по този ред се формира размера на допълнителното възнаграждение за извънреден труд.

Извънреден е този труд, който се полага от служителя по разпореждане или без, но със знанието и без противопоставянето на работодателя и който труд попада извън установеното за служителя работно време. Полагането на нощен труд, когато е в рамките на установеното работно време, не се явява извънреден труд и с оглед неговата продължителност от 8 часа не се преобразува в дневен, умножен по съответния коефициент (в случая равен на 1), а се заплаща като нощен по смисъла на т. 1 от Заповед № 81213-791/28.10.2014 г. и заповед № 8121 з- 1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи.

За да има извънреден труд и за да е налице право на държавния служител на заплащане на допълнително възнаграждение за извънреден труд, е необходимо служителят да е полагал дневен/нощен труд над/извън установеното работно време. Заплащането на нощния труд в рамките на установеното работно време (график) от 8 часа е по смисъла на Заповед № 8121 з-791/28.10.2014 г. и заповед № 8121 з-1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи и доколкото при каквото и да е трансформиране на часовете нощен труд към дневен, последните ще бъдат умножени по коефициент 1, не се явяват допълнителни часове за заплащане. Нещо повече, дори при общата хипотеза (КТ, НСОР) е налично разбирането, че часовете в повече, които се получават при преобразуването на нощен в дневен труд не се явяват извънреден такъв. Тези часове в повече се заплащат също по реда, определен за заплащане на нощен труд, като компенсация се явяват именно тези часове в повече, заплатени обаче по реда за заплащане на ношния труд.

При разглеждане на казуса следва да се вземе предвид и писмо изх.№94-НН-198 от 29.08.2011г. на МТСП относно: увеличеното заплащане на нощния труд при сумарно изчисляване на работното време се извършва ежемесечно; което представяме и молим да приемете като доказателство по делото. В посоченото писмо, публикувано в „Сиела“, изрично е записано, че получените часове в повече при преизчисляване на дневния и нощния труд създават неточно разбиране за наличието на извънреден труд. Според МТСП извънреден труд би бил налице само ако работниците и служителите действително работят извън установеното за тях работно време, което не е налице в конкретния случай. Отново според тълкуването на МТСП превръщането на нощните часове в дневни е установено с цел увеличеното заплащане на нощния труд /в конкретния случай с 0,25 лв. на час допълнително възнаграждение/, а не за заплащането на извънреден труд ОДМВР - Стара Загора е заплащала на ищеца допълнително възнаграждение за положен нощен труд, което се установява от представените платежни бележки - разпечатка от АИС ТРЗ.

Ищецът подчертава в молбата си, че претендира възнаграждение за положен нощен труд, а както вече беше посочено по-горе, размерът на последното се определя със Заповед № 8121 з-791 /28.10.2014 г. и Заповед № 8121 з- 1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи и е в размер на 0,25 лв. на час или за част от него положен труд между 22,00 и 6,00 ч. В този смисъл и следва да се извърши преценката относно правилността на заплатеното на ищеца. Положеният от ищеца през процесния период нощен труд е правилно отчетен, полагащото му се допълнително възнаграждение е правилно определено и заплатено, което се доказва с представените от ответника към този отговор писмени доказателства - платежни бележки за възнаграждението на ищеца.

От исковата молба не става ясно дали се твърди, че нощният труд положен от ищеца въобще не е бил отчетен и не е бил заплащан с допълнително възнаграждение. Твърденията ни са, че на ищеца редовно е плащано в процесния период както извънреден, така и нощен труд, за което свидетелстват данните от горепосочените счетоводни платежни бележки. За положения от ищеца нощен труд същият е получил допълнително заплащане цо 0.25 лв. на час, следователно не следва де се прави преизчисление и прехвърляне на нощен труд в дневен, тъй като ще се получи дублиране на заплащането. Считаме, че труда положен между 22.00-6.00 ч. следва да бъде отчетен само като нощен, както е отчетен и заплатен, а не да се трансформира в дневен. Ищецът не може да избира едновременно да иска допълнителни часове /извънреден труд/ поради трансформиране на нощния труд като дневен и след това да получи за същия и допълнително заплащане като за нощен. Независимо от горното, дори и в случай, че се приложи неотносимата Наредба за структурата и организацията на работната заплата, следва да се има предвид писмо с изх.№ 94-НН-198 от 29.08.2011 г. на МТСП относно увеличеното заплащане на нощния труд при сумирано изчисляване на работното време, съгласно което превръщането на нощните часове в дневни е установено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд. Това е така, защото работникът или служителят не работи извънредно. Според писмото получените часове в повече при преизчисляването на дневния и нощния труд създават неточно разбиране за наличие на извънреден труд, който би бил налице само ако работниците и служителите действително работят извън установеното работно време. Изрично е пояснението, че разпоредбата на чл.9, ал.2 от Наредбата определя правилото за превръщане на нощните часове в дневни с използване на коефициент, целта на който е да определи възнаграждението така, че когато работникът или служителят работи 7 часа през нощта, да получава възнаграждение за 8 часа. Това правило се прилага, тъй като според Кодекса на труда е различна нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. Според специалната нормативна уредба за държавните служители в МВР, цитирана по-горе, нормалната продължителност и на дневното, и на нощното работно време е 8 часа.

Разпределението на работното време за заеманата от ищеца длъжност е организирано в работни смени, определени в месечен график, изготвен от специално натоварен служител и утвърден от началника на районното управление. Отработените часове за времето от 22,00 до 6,00 часа са отчетени с протоколи, Приложение № 6 към чл.31, ал.1 от Наредбата, изготвени от специално натоварен служител. Екземпляр от протоколите е изпращан в сектор „Финансово осигуряване, управление на собствеността и социални дейности” за изплащане. През исковия период са действали последователно подзаконови нормативни актове - заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. и заповед № 8121 з -1429/23.11.2017 г., издадени от министъра на вътрешните работи, с чл.1 на които е изрично разпоредено, че за всеки отработен час през нощта или за час от него между 22,00 часа и 6,00 часа на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв. Предвид горното и претендирания в исковата молба размер на възнаграждението за положен нощен труд от 6,00 лв. за час е необоснован и недоказан.

От изложеното в исковата молба не става ясно дали се твърди, че нощен труд изобщо не е бил отчетен и съответно заплатен или че не са изчислени правилно часовете положен от ищцата нощен труд и дължимия размер на допълнителното възнаграждение за така положения нощен труд. С оглед на горното, ще изразя допълнително становище по отношение основанието и размера на иска след уточнение на исковата молба в тази част. Към настоящия момент считам, че е искът е недоказан по основание и размер. Твърдя, че на ищеца са заплатени всички дължими допълнителни възнаграждения за нощен труд, положен през процесния период, отчетени с протокол Приложение № 6 към чл.31, ал.1 от Наредбата.

Следователно претенцията на ищеца за заплащане на извънреден труд е неоснователна.

По отношение на всичко изложено до тук следва да отбележа, че има съдебна практика в тази насока, а именно Решение №197 от 07.10.2019 год. по гр. д. №786/2019 год., Г.К, IV Г.О. на ВКС, Решение №35/20.01.2020 г. по в.гр.д. №1110/2019 г. на Окръжен съд - Велико Търново; Решение №405/04.11.2019г. по гр.д. №548/2019 на Окръжен съд - Русе; Решение №2366/04.10.2019г. по гр.д. №5230/2019 на Районен съд - Бургас; Решение №735/07.08.2019г. по ВГр.д. №

1083/2019 на Окръжен съд-Бургас; Решение от 22.07.2019г. по гр.д. №2131/2019г. на Районен съд - Плевен; Решение от 15.10.2019г. по гр.д. № 2283/2019г. на Районен съд-В е лико Търново и др.

В тази насока е и правната консултация на проф.Васил Мръчков относно прилагането на чл.187, ал.1 във вр. с ал.З от ЗМВР и Наредба №8121з- 776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР във връзка с полагане на нощен труд от държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР и преобразуване на положените часове нощен труд в дневен.

По отношение на претенцията за лихви.

Претенцията за лихви има акцесорен характер и е в пряка зависимост от дължимостта на главницата. В настоящия отговор са изложени основания за недължимост на главните вземания (възнаграждението за положен извънреден труд), поради което и претенцията за лихви се явява неоснователна. От друга страна, ако не приемете изложеното то следва да се вземе предвид, че претенцията за лихви е обоснована от страна на ищеца с оглед твърдението, че работодателят е изпаднал в забава от изтичането на месеца, в който е положен труда и от първо число на следващия месец се дължи обезщетение за забава, в случая месечно.Тъй като по настоящото дело се твърди положен и незаплатен от страна на работодателя извънреден труд, то същия не би могъл да се генерира месечно. Отчитането на труда за служителите, работещи на смени е на тримесечен период, като съгласно чл.21, ал.2 от Наредба№8121з -776/29.07.2016 г. работното време на държавните служители, работещи на смени, се изчислява и отчита в часове, сумирано за тримесечен период, а съгласно чл. 23, ал.1 за отработеното време от държавните служители, работещи на смени, за отчетния период се изготвя протокол. Изложеното води до извода, че полагане на извънреден труд от страна на ищеца би могло да се установи едва в краят на тримесечният период при положение, че служителят е надвишил тримесечната норма /установената нормална продължителност на работното време за тримесечния период/. В подкрепа на посоченото са и разпоредбите на чл. 14, ал.З и чл. 18, ал.З от цитираната наредба. Съобразно разпоредбата на чл.ЗЗ, ал.1, то заплащането на твърденият положен извънреден труд, следствие от преобразуването на нощен труд в дневен с коефициент 1,143, следва да се осъществи в месеца следващ отчетния период.

По иска за заплащане на мораторни лихви.

Претенцията за заплащане на мораторни лихви като акцесорна също е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

            Предявени са обективно кумулативно съединени искове по чл. 178 ал. 1 т. 3 вр. с чл. 187 ал. 5 т. 2 от ЗМВР.В тежест на работника е да установи, че за процесния период  служител на МВР,както и че е работил на смени, при които е полагал извънреден труд, както и размера на възнаграждението. В тежест на работодателя е да докаже плащане.

            Предявен е иск по чл. 86 от ЗЗД.В тежест на работника е да докаже забава, както и размера на лихвата. В тежест на ответника е да докаже плащане.

 

            Като безспорни обстоятелства могат да се отделят следните факти: през процесния период между страните е съществувало правоотношение, по силата на което ищецът е заемал длъжността „водач на служебно куче“ към сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ с местоизпълнение на служебните задължения в Стара Загора, както и че за процесния период е работил на смени при сумирано изчисление на работното време за тримесечен период.

            .

            НАПЪТВА страните към спогодба, като им разяснява, че в този случай чрез взаимни отстъпки страните могат да постигнат по-бърз, икономичен и ефективен резултат, удовлетворяващ и ищеца и ответника.

 

                   Определението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: