Решение по дело №236/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юни 2019 г. (в сила от 29 октомври 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700236
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№202                                           05.06.2019 год.                      гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд на четиринадесети май две хиляди и деветнадесета година в открито заседание, в състав  

                                 

                                 Председател: МИХАИЛ РУСЕВ

 

при секретаря Зорница Делчева като разгледа докладваното от  съдия Михаил Русев административно дело №236 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

       

Производството е с правно основание чл.76, ал.3 от Закона за здравното осигуряване и по реда на чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано по жалба на „Фармексперт“ООД, представлявано от управителя В.С.М. против Писмена покана №29-03-350/08.02.2018 год. издадена от Директора на РЗОК Стара Загора за доброволно възстановяване на суми, получени без правно основание в размер на 2116.72 лв., представляващи разликата между доставната цена на лекарствен продукт Харвони филм. табл. 90мг/400мг - 33 724.83 лв. с ДДС и заплатената от НЗОК цена от 35 841.55 лв. с ДДС.

В жалбата са изложени съображения, че не е посочена нито една от разпоредбите на договора или нормативен акт, която да е нарушена и да довела до неоснователност на получените суми. В поканата не са посочени и основанията за нейното издаване, доколкото същата е индивидуален административен акт и следва да отговаря на изискванията за форма на чл.59 от АПК. Твърди се, че не е налице несъответствие между доставната цена на лекарствения продукт и стойността заплатена от НЗОК за отпуснатият период. Към датата на отпускане на лекарствения продукт, цената на търговец на дребно е била 35 841.55 лв. с вкл. ДДС, съгласно чл.261а, ал.1 от ЗЛПХМ. Стойността на която е отпуснат продукта е равен на стойността на неговата доставка и на реимбурсацията по списъка на НЗОК. Неправилни са констатациите на органите на РЗОК, че има несъответствие между доставната цена и стойността която РЗОК е заплатила. Регулирането на цените, актуализирането им и надценките се определят с Наредба за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Актуализираната цена едва на 02.09.2018 год. е 35 841.55 лв. Възстановяването на неоснователно получената сума означава аптеката да бъде ощетена и да реализира загуба в този размер, а НЗОК да се обогати неоснователно за сметка на аптеката.

Ответната страна, Директор на РЗОК - Стара Загора, се представлява от юрисконсулт П., оспорва жалбата. В съдебно заседание излага подробни съображения за неоснователност на жалбата и законосъобразността на оспорената заповед.

Оспорването, като направено в законово установения срок по чл.149, ал.1 от АПК, приложим по силата на чл.155, ал.4 от НРДДД за 2017 год., от легитимирано лице, за което актът е неблагоприятен, както и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл.168, ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

            Между Национална здравноосигурителна каса гр. София от една страна като възложител, и „Фармексперт“ООД, представлявано от управителя В. С. М. от друга страна като изпълнител е сключен Договор №241778/18.04.2016 год. /лист 31 - 41 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/. Безспорно е, че жалбоподателят е имал качеството изпълнител на отпускането на лекарствени продукти по чл.262, ал.6, т.1 от ЗЛПХМ на здравноосигурени лица по Индивидуален договор за 2017 год. и като такъв подлежи на проверка от контролните органи на НЗОК. Със заповед №РД-18-1121/15.11.2017 год. на Директора на РЗОК – Стара Загора е наредено да бъде извършена проверка на „Фармексперт“ООД, представлявано от управителя В. С.М., която да се извърши от контрольор при РЗОК – Стара Загора относно условията и реда за отпускане на лекарствения продукт Harvoni с НЗОК код JF 569. Заповедта е връчена на контролираното лице на 17.11.2017 год., като за резултатите от установеното е съставен констативен протокол от 30.11.2017 год., който е връчен по надлежния ред на ръководителят на аптеката. На същата дата е издаден и протокол за неоснователно получени суми, срещу който е депозирано възражение от „Фармекспрет“ООД /лист 53 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/. Това възражение е прието за основателно /лист 57/.

            Със Заповед №РД-18-89/16.01.2018 год. Директора на РЗОК Стара Загора /лист 13 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/ нарежда да бъде извършена финансова проверка на аптека „Марешки 10“, собственост на „Фармексперт“ООД с ръководител Р.Х.И. по изпълнение на договор  №241778/18.04.2016 год. със задача: проверка на условията и реда за отпускане на лекарствения продукт Harvoni с НЗОК код JF569, която да се извърши в периода от 16.01.2018 год. до 19.01.2018 год. включително. По същността си това представлява повторна проверка за същите обстоятелства, след тази извършена въз основа на заповед №РД-18-1121/15.11.2017 год. на Директора на РЗОК – Стара Загора. За извършената проверка е съставен Констативен протокол №Р-25/19.01.2018 год. за извършване на финансов контрол по изпълнение на договорите, сключени с аптеки /лист 14 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/ на основание чл.72, ал.2 вр. с ал.9 от ЗЗО и по реда на раздел VІ и VІІ от договор №241778/18.04.2016 год., в който са отразени следните констатации: На 28.08.2017 год. с рецептурна бланка НЗОК рецепта №14307, предписана въз основа на протокол №7853 от 29.06.2017 год. на ЗОЛ К. Ж.Ч. е отпуснат лекарствен продукт  Harvoni с НЗОК код JF569, с единична цена  35 841.55 лв. и сума за изплащане от РЗОК 35 841.55 лв. /стр.19  и 49 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/, чиято доставна цена по фактура №**********/22.08.2017 год. е 33 724.83 лв. с ДДС /стр.18 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ, ред 9, колона трета от дясно на ляво/. Според финансов отчет №********** от 31.08.2017 год. и спецификация към него за отчетен период 16.08.2017 год. - 31.08.2017 год. стойността на заплащане от НЗОК е 35 841.55 лв. /стр. 21-23 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/. Към фактура №********** от 22.08.2017 год. е подадено дебитно известие №********** от 02.11.2017 год. от склада доставчик за корекция на цената на лекарствения продукт, но изпълнението на рецептурната бланка №14307, отпусната от 28.08.2017 год. от аптека „Марешки 10“ и платена от НЗОК/РЗОК на 09.10.2017 год. е преди издаването на дебитното известие от склада доставчик. Въз основа на тези факти е изведена констатация, че стойността дължима от РЗОК на Издателя за реализираните от него продажби на лекарствения продукт Harvoni с НЗОК код JF569 е 35 841.55 лв., но доставна цена на продукта по фактура №**********/22.08.2017 год. е 33 724.83 лв. Констатираните, получени суми без правно основание, за които е съставен Протокол за неоснователно получени суми Р-345/30.11.2017 год. в размер на 2116.72 лв. трябва да бъдат възстановени на РЗОК – извод, който е отрича законосъобразността на изявлението на Директора на РЗОК Стара Загора от 13.12.2017 год. за основателност на възражението на жалбоподателя против същия протокол от 30.11.2017 год., мотивирано с дебитно известие от 01.11.2017 год., което по декларация на Ръководителя на проверяваната аптека, не е било налично към 17.11.2017 год., когато е започнала първата финансова проверка със същата задача и въз основа на посочените по-горе документи – рецептурна бланка, фактура, финансов отчет за 16-31.08.2017 год. и спецификация към него.

           Въз основа на Констативния протокол за извършване на финансов контрол №Р-25/19.01.2018 год. е съставен и Протокол за неоснователно получени суми №Р-26/19.01.2018 год., установени от контролните органи по чл.72 ал.9 от ЗЗО, и на основание чл.8 ал.4 от индивидуалния договор, приложен по делото.

       Основния факт, на който се позовава Директора на РЗОК Стара Загора, за да издаде писмената покана за възстановяване на разликата между заплатената от РЗОК сума в размер на 35 841.55лв. и сумата от 33 724.83 лв., посочена във фактурата за доставка на лекарствения продукт, отпуснат на 28.08.2017 год., е липсата на дебитното известие към датата на отпускане на продукта и към датата, на която РЗОК извършва плащане към изпълнителя по договора.  Липсата на дебитното известие към момента на отпускане на лекарствения продукт и на неговото плащане от страна на РЗОК е квалифицирано като липса на основание да се получи разликата между стойността на възстановяване, съгласно Приложение 1 към Позитивния лекарствен списък и сумата, на която същия е доставен на изпълнителя по договора.   

     Не е спорно между страните и се установява от фактурата с дата на доставка и плащане - 22.08.2017 год. /лист 18 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/, че „Фармнет“АД като търговец на едро е посочил цена на лекарствения продукт в размер на 33 724.84 лв. с ДДС. В рецептурната бланка №14307/28.08.2018 год. е посочена единична цена от 35 841.55 лв., която не съответства на фактурираната стойност на доставка от 33 724.84 лв., като същата по-висока стойност е вписана във финансовия отчет и спецификация към него и заплатена от НЗОК, чрез РЗОК. На датата на отпускане - 28.08.2017 год. няма съставено и изпратено до „Фармексперт“ООД /търговец на дребно/ дебитно известие, което по аргумент от чл.115, ал.1 от ЗДДС се издава при изменение на данъчната основа или разваляне на доставката.

         За да издаде поканата за възстановяване на неоснователно получени суми, Директора на РЗОК Стара Загора е приел Възражение №29-03-185/23.01.2018 год. срещу съставен Протокол за неоснователно получени суми №Р026/19.01.2018г. за неоснователно по следните съображения:

            Лекарствения продукт Харвони филм. табл. 90мг/400мг е отпуснат на 28.08.2018 год. от проверяваната аптека „Марешки 10“ в град Стара Загора, ул.„Цар Иван Асен ІІ“№47, собственост на жалбоподателя. Видно от фактура №**********/22.08.2017 год. доставната цена на този продукт е 33724.83 лв. с ДДС. Към датата на отпускане на лекарствения продукт -28.08.2017 год. стойността, която НЗОК заплаща за същия е 35 841.55лв. с ДДС /обстоятелство, което не се оспорва и е изложено в горецитираното възражение/. Дебитно известие №**********/02.11.2017 год. към фактура №**********/22.08.2017 год. е издадено на 02.11.2017 год. т.е. много по-късно от датата на отпускане - 28.08.2017 год. Към датата на отпускане на лекарствения продукт Харвони филм. табл. 90мг/400мг „Фармексперт“ООД, съответно аптеката отпуснала продукта не са разполагали с горепосоченото дебитно известие, нито им е било известно и не са били уведомени за предстоящото му издаване. Уведомлението от „Фармнет“АД, че ще бъдат издадени дебитни известния е от 01.11.2017 год. Това уведомление и дебитното известие са издадени по-късно и от датата на заплащане на лекарствения продукт от НЗОК - 09.10.2017 год. Към датата на отпускане - 28.08.2017 год. аптеката не е имала основание и документ, на който да се позове, че доставната цена е 35 841.55 лв. Към тази дата е издадена само фактура № **********/22.08.2017 год. с доставна цена на Харвони филм. Табл. 90мг/400мг - 33 724.83 лв. с ДДС, като същият лекарствен продукт е заплатен от НЗОК на цена 35 841.55лв.  с ДДС и сумата от 2116.72лв. е получена без правно основание и следва да бъде възстановена.

            Писмената покана е обжалвана по съдебен ред и е образувано адм. дело №89/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора, приключило с решение №90/27.03.2018 год., с което жалбата е отхвърлена като неоснователна. С  решение №4845/02.04.2019 год., постановено по адм. дело №6752/2018 год. по описа на ВАС,  решението на Административен съд Стара Загора е отменено, а делото е върнато за нова разглеждане при спазване на дадените указания по прилагането на закона. Прието е, че не е изяснено на каква цена и към кой момент в аптеката на „Фармекспрес“ООД е получен от „Фармнет“АД медикамента Харвони, на какво се дължи тази техническа грешка, довело до издаването на дебитното известие, не е посочено и с кое решение на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти е променена, както и кога е влязло в сила

            Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона,  и в изпълнение на дадените указания от ВАС, намира за установено следното:

            Оспорения административен акт е връчен на 12.02.2018 год. на Радка Христова Инджова в качеството й на ръководител на аптека „Марешки 10“гр. Стара Загора и поради това на лице, което представлява жалбоподателя в отношенията му с възложителя по договора. Жалбата е подадена на 15.02.2018 год. в рамките на преклузивния 14-дневен срок за оспорване на административния акт и от лице, което е неблагоприятно засегнат негов адресат, поради което е допустима.

            Разгледана по същество е основателна.

         Оспорената Писмена покана №29-03-350/08.02.2018 год., с която Директора на РЗОК Стара Загора иска възстановяване на неоснователно получени суми в размер на 2116.72 лв., представляващи разлика между доставната цена на лекарствен продукт Harvoni с НЗОК код JF569, отпуснат от аптека „Марешки 10“ гр. Стара Загора на 28.08.2017 год. и заплатената на 09.10.2017 год. от НЗОК негова стойност в размер на 35 841.55 лв., е издадена от компетентен административен орган по чл.14 ал.4 от Условия и ред за сключване на договори за отпускане и заплащане на лекарствени продукти по чл.262, ал.6, т.1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от НЗОК /Условията/ във връзка с чл.72 ал.9 и чл.45 ал.15 от ЗЗО, при спазване на административно производствените правила и правилно приложение на материалния закон.

            В изпълнение на дадените указания от страна на ВАС за изясняване на фактите по делото, ляха изискани и приети като писмени доказателства по делото договор между „Фармнет“АД и „Фармекспрес“ ООД от 06.01.2014 год., разрешение за търговия на едро на името на „Фармнет“АД, ведно с приложенията към него, от което се установява качеството на търговец на едро на „Фармнет“АД. Представено е и обяснение от „Фармнет“АД относно допусната грешка при фактурирането на медицинския продукт, която според същото се дължи на въведена по-ниска продажна цена, установена на 30.10.2017 год. В резултат на това е издадено и дебитно известие към издадената фактура, като цялата сума е била изплатена изцяло от аптеката. Представено е и писмо от Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти, от което е видно, че цената на процесния лекарствен продукт е утвърдена с решение на НСЦРЛП №НСР-132626/20.07.2017 год., което е влязло в сила на 04.08.2017 год. и е в размер на 33 754.84 лв. Позитивният лекарствен списък се актуализира на 2-ро число всеки месец с влезлите в сила решения, съгласно чл.57 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цени на лекарствените продукти. При спазването на тези изисквания, решението е публикувано в съответните приложения на позитивният лекарствен списък при текущата актуализация на 02.09.2017 год. Тази информация е достъпна на интернет страницата на НСЦРЛП.

            Съдът извърши справка на посоченият електронен адрес, при което се установи, че цената на лекарственият продукт Харвони валидна към 02.08.2017 год. е в размер на 35 841.55 лв., която цена е изменена, считано от 02.09.2017 год. на 33 724.84 лв. Цената на този лекарствен продукт е одобряван с три решения - №НСР 7566/25.11.2015 год.; №НСР 10330/15.09.2016 год. и №НСР 13262/20.07.2017 год. За периода от 02.11.2016 год. до 02.09.2017 год., цената е била 35 841.55 лв., а след 02.09.2017 год. е 33 724.84 лв. Цялата тази информация е налична на сайта и е достъпна за всяко едно лице, независимо от това за какви цели и нужди му е необходима тази информация.

Съгласно чл.5 от Наредбата, лекарствен продукт може да се продава на цена не по висока от утвърдената цена по чл.2, ал.1, от пределната цена по чл.2, ал.3 или регистрираната цена по чл.2, ал.4. За лекарствените продукти включени в Позитивния лекарствен списък /ПЛС/ по чл.262, ал. 6, т. 1 ЗЛПХМ с ниво на заплащане 100% не се начислява надценка за търговец на дребно при отпускането им в аптека.

Съгласно чл.43, ал.7 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти /по-долу наричана „Наредбата“/, когато при проверка на подадените декларации по ал.1 и 2 специализираната администрация на Съветът /Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти/ установи, че цената на производител по чл.8 е по-ниска в сравнение с цената на производител, въз основа на която е била образувана цената на лекарствен продукт по чл.2, ал.1, Съветът уведомява притежателя на разрешение за употреба или упълномощен негов представител да подаде заявление за промяна в 14-дневен срок от уведомлението и за откритите цени. Съгласно чл.43, ал.8 от същата наредба, когато в срока по ал.7 заявителят не подаде заявление, Съветът служебно взема решение за промяна на утвърдена цена на лекарствен продукт. Съгласно предвиденото в чл.43, ал.11 от Наредбата, решенията по ал.5, 8 и 10 подлежат на обжалване по реда на чл.40, ал.3. Съгласно чл.40, ал.1 от Наредбата, при отказ за включване, за промяна или за изключване на лекарствен продукт от ПЛС Съветът мотивира решението си в съответствие с критериите, условията и правилата, установени в наредбата, като уведомява заявителя по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно чл.40, ал.3 във връзка с чл.43, ал.11 от Наредбата, Решенията на Съвета по ал.1 и 2 подлежат на обжалване по административен ред пред Комисията по прозрачност. Комисията по прозрачност се произнася с решение, което подлежи на оспорване пред административния съд на основание по реда на АПК.

В случая Решение №НСР013262/20.07.2017 год. на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти /НСЦРЛП/ е прието на 20.07.2017 год., на същата дата е уведомен на заявителя /притежател на разрешението за употреба/ за решението на НСЦРЛП за промяната в цената на лекарствения продукт /видно от писмото от НСЦРЛП/. От тази дата в 14-дневен срок притежателят на разрешението за употреба на лекарствения продукт е могъл да го оспори пред Комисията по прозрачност, и евентуално след произнасянето на комисията с решение, то също е могло да бъде оспорено от него по реда на АПК пред административния съд. В писмото също така е отразено, че това писмо е влязло в сила на 04.08.2017 год.

Меродавна в случая е и разпоредбата на чл.13 от Глава Трета „Права и задължения на страните по договорите“, Раздел І „Права и задължения на Възложителя“ от приетите от Национална здравноосигурителна каса – Условия и ред за сключване на договори за отпускане и заплащане на лекарствени продукти по чл.262, ал.6, т.1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от НЗОК /За кратко „Условията“/. Тази условия са обнародвани в ДВ бр.30/01.04.2014 год. и действат от деня на обнародването им /чл.36/, като са действали до 01.04.2019 год., когато са отменени с аналогично условия, които от своя страна ще действат до 31.03.2020 год. /чл.51, ал.2/. Съгласно чл.13, ал.1 от Условията, Възложителят публикува на интернет страницата на НЗОК основните изисквания към софтуера, обработващ рецептурните бланки, задължителните номенклатури и формата на отчетните електронни документи и указанията, предвидени по Наредба № 4 и Наредба № 10. Съгласно чл.13, ал.2 от Условията, при промени в приложение № 1 на ПЛС и в списъците с МИ и ДХ възложителят публикува на интернет страницата на НЗОК актуализиращи файлове към номенклатурите на аптечния софтуер във формат, определен от НЗОК, данните в които са задължителни за изпълнителя. Актуализациите влизат в сила от 1-во или 16-о число на месеца. Според чл.13, ал.3, при промени в приложение №1 на ПЛС възложителят изготвя съответните актуализиращи файлове в сроковете по Наредба №10. Съгласно чл.13, ал.4 от Условията, промените в списъците с МИ и ДХ се публикуват на интернет страницата на НЗОК в срок не по-малък от 15 дни преди влизането им в сила. Съгласно чл.13, ал.5 от Условията, в случаите, когато възложителят не е изпълнил задължението си по предходните алинеи, изпълнителят не носи отговорност.

Тези задължения на възложителя са повторени и в Раздел ІІІ – „Права и задължения на Възложителя“ - чл.7 от Индивидуален договор №241778/18.04.2016 год. на „Фармексперт“ООД с НЗОК – за справка л.31 - 41 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ.

Наред с това, отношенията между доставчика и аптеката относно коригирането на цената на доставеният лекарствен продукт са се развили преди издаване на заповедта за проверка и образуване на административното производство.

По делото е безспорно, че е било издадено дебитно известие към фактурата от 22.08.2017 год. за доставяне на лекарствения продукт. Това дебитно известие от 02.11.2017 год. приложено на л.17 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ е със съдържание за увеличена стойност по фактурата като преди издаването му е изпратено писмо от 01.11.2017 год. до клиентите от доставчика „Фармнет“АД с обяснението, че поради техническа грешка в периода 04.08.2017 год. - 01.09.2017 год. лекарствения продукт е с некоректно фактурирана стойност от 33724.83 лева с вкл. ДДС вместо с 35841.55 лева с ДДС. В това писмо е посочено, че ще бъдат изпратени дебитни известия за сумата от разликата 2116.72 лева с вкл. ДДС. Тези доказателства, преценени в хипотезите на чл.115 и чл.116 от ЗДДС съдът счита, че изпълняват редовен фактически състав на редовна счетоводна операция. Съгласно чл.115, ал.1 от ЗДДС при изменение на данъчната основа на доставка или разваляне на доставка за която е издадена фактура, доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата. Основание за издаване на известието е изменение на данъчната основа- увеличена стойност по фактура. При изложените съображения дебитното известие не може да бъде преодоляно без зачитането му в отношенията "доставчик аптека" по отношение на стойността на спорния лекарствен продукт. Наред с това тези отношения между доставчика и аптеката са се развили преди издаване на заповедта за проверка и образуване на административното производство. В писмената покана дебитното известие е посочено и коментирано, като е прието, че същото е издадено много по-късно от датата на отпускане – 28.08.2017 год., датата на фактуриране – 22.08.2017 год., включително и от датата на заплащане от страна на НЗОК. Всъщност видно от представената фактура /лист 13 от настоящето дело/ „Фармнет“АД е фактурирало на „Фапрмексперт“ООД лекарственият продукт на стойност 35 841.55 лв. Същата стойност е посочена и на рецептурната бланка, въз основа на която е отпуснато лекарството на 28.08.2017 год. /лист 19 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/, както и във финансов отчет №**********/31.08.2017 год. подаден от аптеката до РЗОК Стара Загора /лист 21-25 от адм. дело №89/2018 год. на АССЗ/.

          По отношение на наведените оплаквания относно недопустимостта на повторно проведеното производство по финансова проверка на аптеката следва да се каже, че приложение намират разпоредбите на чл.99 и сл. от АПК, и същите са спазени.

         Безспорно е че двете проверки имат идентичен предмет и се отнасят до проверките на едни и същи факти. Това не е спорно между страните. Действително при първата проверка е прието за основателно възражението и не е издадена покана за доброволно изпълнение, въз основа на издаденият протокол за възстановяване на неоснователно получени суми.

        Влязъл в сила административен акт може да бъде отменен и да бъдат преуредени разпоредените с него правни последици по реда и на основанията по чл.99 и сл. от АПК, които важат за всички административни производства, освен ако специален закон не предвижда друго. В случая приложима към фактите е регламентацията на чл.99, т.1 връзка с чл.100, предл. първо и чл.102 ал.1 от АПК, които определят че влязъл в сила административен акт, който не е оспорен пред съд, може да бъде отменен от по-горестоящия административен орган, а ако не подлежи на оспорване по административен ред /каквато е хипотезата с поканите по чл.76а от ЗЗО/ от административния орган, който го е издал, когато е издаден при съществено нарушение на някое от изискванията за неговата законосъобразност, по инициатива на издателя на акта и в тримесечен срок от влизането му в сила. Установените факти на разпоредена идентична с настоящата тематична проверка и постановени по тях административни актове с противоположни правни изводи и  съдържание, основани на едни и същи документи – фактурата, дебитното известие и рецептурната бланка, сочат на извод за приложение на института на възобновяване на административното производство. Предвид липсата на предвидена възможност за обжалване по административен ред на акта по чл.76а от ЗЗО административния орган, издател на административния акт се явява компетентен да го отмени, ако в тримесечен срок от влизането му в сила установи, че го е издал при съществено нарушение на закона. Тримесечния срок е спазен, тъй като от 02.01.2018 год., когато Уведомително писмо за уважаване на възражението против протокол за неоснователно получени суми влиза в сила, до датата на издаване на Заповед №РД-18-89/16.01.2018 год. не са изминали повече от три месеца. Основанието за отмяната на благоприятното за жалбоподателя писмо на Директора на РЗОК Стара Загора от 13.12.2017 год., се съдържа в Писмо №20-00-1/03.01.2018 год. на Управителя на НЗОК, с което на Директорите на РЗОК е наредено да предприемат действия по издаване на покани за доброволно заплащане на сумите по констативните протоколи, независимо от постъпила информация за издадените от търговците на едро дебитни известия за увеличаване на доставните цени на процесните лекарствени продукти. Указанието на Управителя на НЗОК е мотивирано от установеното в съставените протоколи за възстановяване на суми получени без правно основание по повод на  първата, указана също от Управителя на НЗОК проверка /негово писмо №20-00-326/27.11.2017 год./ и от съдържанието на писмата на директорите на РЗОК, които съобразяват дебитното известие за увеличаване на цените на доставените лекарствени продукти и не издават покани за възстановяване на сумите. Управителя на НЗОК счита, че същото е с цел да се избегне възстановяването на констатираните превишения от страна на търговците на дребно и изисква възобновяване на производството по финансова проверка. Във връзка с установената цел по избягване на отговорността за връщане на сумите, на Директорите на РЗОК е разпоредено да издадат покани за възстановяване на неоснователно получени суми. В изпълнение на указанията на Управителя на НЗОК и при спазване на сроковете и реда по чл.99 и сл. от АПК, Директора на РЗОК Стара Загора е разпоредил извършването на нова проверка със същия предмет, което сочи, че не е възприел предходното производство като не приключило и останало във фазата по разглеждане основателността на възражението, а е предприел процесуални действия, сочещи на възобновяването му. В хода на съдебната проверка на издадения при възобновяването административен акт, какъвто е настоящия случай, се дава отговор и на въпроса за съществуването на основанието по чл.99 т.1 от АПК, а именно за допуснато съществено нарушение на някое от изискванията за законосъобразност на отменения административен акт, по аргумент от чл.104 от АПК и предвид служебната инициатива за неговата отмяна.  

            Предвид изложеното не се установяват нарушенията на цитираните в писмената покана приложими норми, включително и на чл.5 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. В този смисъл са и постановените решения по адм. дело №8629/2018 год. на ВАС; адм. дело №*9404/2018 год. на ВАС; адм. дело №8170/2018 год. на ВАС; адм. дело №7576/2018 год. на ВАС; адм. дело №8169/2018 год. на ВАС и адм. дело №8124/2018 год. на ВАС.

            Воден от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК Административен съд Стара Загора   

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Фармексперт“ООД, представлявано от управителя В.С.М. Писмена покана №29-03-350/08.02.2018 год. на Директора на РЗОК Стара Загора, като незаконосъобразна.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: