Разпореждане по дело №160/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 октомври 2023 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700160
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ   № 471

   гр.Силистра, 03.10.2023г.

 

          Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на трети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав: съдия-докладчик Маргарита Славова, при секретаря Антония Стоянова,разгледа постъпилото адм.дело №160 по описа на съда за 2023г. и прие, че нередовностите в сезирането са отстранени, а протестът, по който е образувано производството, е редовен, поради което следва да бъдат извършени действията по чл.188 и чл. 189 от АПК.

 

           Постъпил е протест от прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу Наредба за организация на движението при кратковременно платено паркиране -„Синя зона“ гр.Тутракан, приета с Решение №875 по Протокол №66/28.07. 2011г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан, изменена с Решение №99/16. 10.2017г. на АС-Силистра, публикувана на официалния сайт на общината. Процесният нормативен акт е атакуван в частта му на чл.7 и Приложение №5, относими към регулацията на обществените отношения, свързани с хората с увреждания, като са релевирани доводи за прякото им противоречие с разпоредбата на чл.8 т.4 от Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ-отм.ДВ,бр.105/18г.), която е от по-висок нормативен ред и действаща към момента на обсъждане и приемане на общинска наредба, а оспореното Приложение №5 към същата,противоречи непосредствено на изискванията от Приложение към чл.99а ал.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), също представляващо регламентация от по-висок ранг.

          В изпълнение на разпореждане по делото, ответният общински съвет е представил административната преписка, вкл. протоколи от заседания на постоянните му комисии, на които е бил обсъждан предварително проекта за подзаконовия нормативен акт; Докладната записка на кмета на общината, с която е предложен проект на наредбата, ведно с доказателства за предварителното му оповестяване на интернет страницата на общината и препис на пълния протокол от проведеното заседание на общинския съвет гр.Тутракан на 28.07.2011г. (със станалите разисквания и начин на гласуване) и всичко останало, което има отношение към повдигнатия спор. Същите са необходими за установяване на конкретните цели,които са били преследвани с приемането на нормативния акт, както и на причините, довели до неговото издаване, а и на очакваните резултати от прилагането му. Мотиви за приемане на акт от процесната категория липсват, макар и да са били задължителни в обема и вида, изрично лимитирани с чл.28 ЗНА, в редакцията му към ДВ,бр.46/2007г., като същите следва да отговарят на изискванията за съблюдаване на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност на административните актове, вкл. нормативните, по аргумент от чл.26 ал.1 ЗНА.

Главното възражение в протеста, обаче, е свързано не толкова с горното нарушение на 26 ЗНА, а с довод за несъответствие на оспорената разпоредба на чл.7 с нормативното изискване от специалния ЗИХУ (отменен, но приложим към релевантния период),чиито чл.8 т.4 повелява еднозначно, че Агенцията за хората с увреждания участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания,каквото в случая не е представено, нито има следа да е поискано от АХУ, респ. да е изпращан проекта за процесната наредба за съгласуване с агенцията. В този ракурс разгледан повдигнатият спор налага преценка за съответствието на протестираната част от наредбата със сега действащия материален закон,по аргумент от чл.192а (Нов - ДВ, бр.77/18 г.) АПК. Съгласно чл.10 ал.3 т.9 от Закона за хората с увреждания (ЗХУ),Агенцията за хората с увреждания участва при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания и дава становища по тях. Следователно, независимо от нормативните промени, вкл. приетия изцяло нов ЗХУ (Обн. ДВ, бр.105/18 г., в сила от 01.01.19 г., посл. изм. ДВ, бр. 8/25.01.23 г.), изискването на специалното законодателство, което несъмнено е от по-висок правен порядък, е запазено. Частично оспорената наредба, в хипотезата на чл.185 ал.2 пр.“посл.“ АПК, е издадена по законовата делегация от чл.99а във връзка с чл.99 ал.1 и ал.3 ЗДвП, без да е съгласувана с АХУ, нито същата да е била поканена да участва в изготвянето и обсъждането на проекта.

Предметът на съдебния контрол е детерминиран от протеста и засяга законосъобразността на нормативния акт в оспорените части - на чл.7 и Приложение № 5 към общинската наредба. Протестирането не е осъществено съобразно правилото на чл.152 ал.1 АПК,но с разпореждане на съда е изискана административната преписка по приемане на наредбата от Общинския съвет Тутракан,копие от която е представено. На основание чл.188, вр. с чл.181 ал.1-ал.2 АПК на оспорващия орган е указано и в определения 7-дневен срок, същият е представил документ, удостоверяващ внесена такса в размер на 30 лева по сметка на Народното събрание на РБ, за обнародване в „Държавен вестник” на съобщението по чл.181 ал.1 АПК.

             Доколкото предмет на настоящия съдебен контрол е подзаконов нормативен административен акт на орган на местното самоуправление в Община гр.Тутракан, а протестиращият прокурор е с нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички категории актове, включително по чл.186 ал.2 АПК, на основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответника по протеста, че носи доказателствената тежест за установяване наличието на условията за приемане на оспорената Наредба, както и че са спазени изискванията на чл.77 и чл.80 АПК, във връзка със Закона за нормативните актове.

 

Съдът на основание чл.182 ал.1 АПК, конституира  страните по делото:

Подател на протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра,с административен адрес: гр.Силистра, ул. ”Илия Блъсков” № 7;

Ответник: Общински съвет град Тутракан с административен адрес: гр.Тутракан, ул. ”Трансмариска” № 20, чрез неговия председател Н.К..

 

          По аргумент от чл.192 АПК в съдебното производство следва да участва прокурор от Окръжна прокуратура Силистра,но по силата на това, че основна оспорваща страна е именно такъв орган на съдебната власт, не се налага допълнително конституиране на прокурор от ОП-Силистра за участие в производството.

        

            ДА СЕ ОБНАРОДВА в „Държавен вестник” ОБЯВЛЕНИЕ, че Наредба за организация на движението при кратковременно платено паркиране -„Синя зона“ гр.Тутракан, приета с Решение № 875 по Протокол № 66/28.07.2011 г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан, е оспорена в частта ѝ на чл.7 и Приложение № 5, от Прокурор в Окръжна прокуратура Силистра, като по протеста е образувано административно дело №160 по описа на Административен съд гр.Силистра за 2023г.

      

 Копие от ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в АС гр.Силистра и да се публикува в Интернет страницата на ВАС.

 

          След изчерпване на горната процедура, съдът

ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито съдебно заседание на 08.11.2023г. от 10.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

       

            Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 137 АПК, като ответният орган на местното самоуправление в Община гр.Тутракан има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването (чл. 163 ал. 2, във връзка с чл.196 АПК).     

 

 

 СЪДИЯ: