ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№____________
гр.
Варна, 12 декември 2019г.
Варненският
административен съд - VІІІ състав, в закрито заседание на дванадесети
декември две хиляди и деветнадесета година в състав:
Административен
съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от съдията
Димитрова адм.дело № 3172 по описа
за 2019 год. за да се произнесе, взе
предвид:
Постъпило е искане по
чл.149, ал.5 от АПК от „ЛОУ СИЙ ШИПИНГ МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, ЕИК *********,
гр.Варна, чрез адв.Б.П. за обявяване на нищожни на НП № 03-011562/12.06.2019г.,
НП № 03-011565/12.06.2019г. и НП № 03-011569/12.06.2019г., издадени от
директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Варна.
По отношение
допустимостта на искането, дружеството се позовава на ТР № 1/15.03.2017г. по
т.д.№2/2016г. на ВАС и сочи, че в нарушение на принципа на равенство е
посоченото тълкувателно решение да се тълкува в смисъл, че наказателното
постановление е административен акт за целите на ЗОДОВ, но същото не е
административен акт за целите на защитата на други права, каквото е искането за
нищожност. По същество сочи, че наказателните постановления, чиято нищожност се
иска да бъде прогласена, са издадени от некомпетентен орган. Моли съдът да
постанови решение, с което да прогласи за нищожни НП № 03-011562/12.06.2019г.,
НП № 03-011565/12.06.2019г. и НП № 03-011569/12.06.2019г., издадени от
директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Варна.
Видно от писмо
С.д.№17552/27.11.2019г. от ВРС, към 26.11.2019г. в РС-Варна не са постъпвали
жалби от „ЛОУ СИЙ ШИПИНГ МЕНИДЖМЪНТ“ ООД и не са образувани дела против
горепосочените наказателни постановления.
Съгласно писмо С.д.№
18354/11.12.2019г. от ДИТ-Варна, посочените наказателни постановления са
връчени на „ЛОУ СИЙ ШИПИНГ МЕНИДЖМЪНТ“ ООД на 24.07.2019г., не са обжалвани в
законоустановения срок и са влезли в законна сила на 01.08.2019г. Поради
неплащане на санкциите, наказателните постановления са изпратени за
принудително събиране до ТД на НАП.
Така постъпилото
„искане“, представляващо по същество жалба срещу НП № 03-011562/12.06.2019г.,
НП № 03-011565/12.06.2019г. и НП № 03-011569/12.06.2019г., е НЕДОПУСТИМО.
С наказателно
постановление се налага съответното на нарушението административно наказание/имуществена
санкция, като по този начин се реализира административнонаказателната отговорност
на лицата. Административнонаказателната отговорност, като вид юридическа
отговорност за правонарушения обаче, се осъществява въз основа на властнически
актове - АУАН и съставените въз основа на тях НП /чл.53, ал.1 от ЗАНН/.
Последните се издават от изпълнително-разпоредителни /административни/ органи,
които в рамките на компетентността си установяват факта на нарушението и
налагат предвидените в закона санкции. В качеството си на властнически акт,
издаван от органите на администрацията, АУАН и НП пораждат за адресата си
определени наказателноправни последици, а дейността по издаването им по своето
предметно съдържание е юрисдикционна /правораздавателна/ дейност, с която по
повод съставен АУАН и при следване на опростено състезателно производство, се
решава със сила на присъдено нещо административноправен спор /извършено ли е
административно нарушение, от кого, при какви обстоятелства и форма на вината/,
и се налага съответното административно наказание/имуществена санкция.
Съгласно разпоредбата на чл.59 от ЗАНН, наказателните постановления подлежат на обжалване пред районния съд, а решенията на районния съд - според чл.63, ал.1, изр. 2-ро от с. з., подлежат на касационно обжалване пред административния съд по реда на АПК. Т.е. с първоинстанционен контрол законодателят е оправомощил районния съд, а с касационен контрол- съответният административен съд. Всяко от производствата пред двете съдебни инстанции е самостоятелно и има различен предмет, обусловен от обхвата на осъществявания правораздавателен надзор. Обжалването на наказателните постановления по ЗАНН, е различно от оспорването на индивидуалните административни актове по АПК, като за всяко от тях се прилагат съответните процесуални норми. ЗАНН и АПК регулират различни производства, всяко със собствена специфика. В административнонаказателното производство, не се прилага субсидиарно АПК, а се прилагат правилата в НПК /чл.84 от ЗАНН/. Разпоредби на АПК могат да се прилагат само въз основа на изрично препращане, каквото не е налице относно нормите на чл.146 и чл.149, ал.5 от АПК. Разпоредбата на чл.149, ал.5 от АПК се намира в Глава десета „Оспорване на административни актове пред първата инстанция“, Раздел І „Оспорване на индивидуални административни актове“, а наказателните постановления не са индивидуални административни актове по смисъла на чл.21 от АПК. Този извод, противно на твърденията в жалбата, не се променя от тълкуването дадено в ТР № 1/15.03.2017г. по т.д.2/2016г. на ВАС, т.к. същото е приложимо само в производствата по ЗОДОВ.
Следователно,
предвиденият специален ред за обжалване на наказателните постановления изключва
разглеждането на каквито и да било искания и възражения относно тяхната
редовност по чл.146 и чл.149, ал.5 от АПК.
Налице е хипотезата на
чл.159, т.1 от АПК, поради което жалбата следва да се остави без разглеждане, а
производството по делото се прекрати.
Водим от горното,
Варненският административен съд, VІІІ-ми състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата /искане/ на „ЛОУ СИЙ ШИПИНГ
МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, ЕИК *********, гр.Варна, против НП № 03-011562/12.06.2019г.,
НП № 03-011565/12.06.2019г. и НП № 03-011569/12.06.2019г., издадени от
директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Варна.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.д. № 3172/2019г. по описа на Административен съд-Варна.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен
съдия: