Решение по дело №3194/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2016
Дата: 3 юни 2025 г.
Съдия: Ваня Ангелова Горанова
Дело: 20251110203194
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2016
гр. София, 03.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 22 -РИ СЪСТАВ, в публично заседание
на петнадесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ВАНЯ АНГ. ГОРАНОВА
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА ЕМ. РАНГЕЛОВА
като разгледа докладваното от ВАНЯ АНГ. ГОРАНОВА Административно
наказателно дело № 20251110203194 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН), вр. чл.189, ал.8 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП).
Образувано е по жалба от *** Н. срещу наказателно постановление
/НП/ № 23-4332-008270/ 16.05.2023 г. на началник сектор в СДВР, ОПП-
СДВР, с което е наложено административно наказание “глоба” в размер на
1000.00 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца, на
основание чл.178ж, ал.1, пр.1 от закона за движение по пътищата /ЗДвП/, за
нарушение на чл.58, т.3 от ЗДвП.
Постъпила е жалба от санкционираното лице за обжалване на
наказателното постановление, с молба същото да се отмени. Акцентира се на
обстоятелства от битов характер като причина за извършване на нарушението.
По същество се иска отмяна на НП.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява,
изпраща процесуален представител, който поддържа жалбата с искане за
отмяна на НП. Моли за присъждане на разноски в размер на 600.00 лв.
Административно-наказващият орган, редовно призован, не се
представлява. Писмено взима становище по делото за потвърждаване на НП
като правилно и законосъобразно. Иска присъждане на на юрисконсултско
1
възнаграждение и възразява по адвокатско такова поради прекомерност.

Софийският районен съд, след като разгледа жалбата, изложените в нея
доводи, направените възражения на страните и като се запозна с материалите
по делото, достигна до следните изводи

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Административно-наказващият орган е установил фактическите
обстоятелства по делото, а именно: на 10.042023 г. в 11.37 ч.
жалбоподателят управлявал товарен автомобил марка „***” с рег. № *******
по АМ „Тракия“, с посока на движение от гр.София към гр.Пловдив. На
километър 3+200 той бил спрян за проверка и била извършена констатация за
това, че на АМ А1 между 2-ри и 3-ти километър се движи в лентата за
принудително спиране, без да има повреда на пътното превозно средство или
здравословен проблем на водача или пътниците в превозното средство.
Във връзка с горното е съставен АУАН и е издадено процесното
наказателно постановление.

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Горната фактическа обстановка се констатира от акта за установяване на
административно нарушение, който има доказателствена стойност, от
показанията на свидетелите *** и ***, заповеди за компетентност, справка-
картон на водача, както и от останалите материали по делото.
Св.*** в съдебно заседание потвърждава отразеното в АУАН по случая,
като изнася данни за случилото се на инкриминираната дата. Съдът цени
показанията на свидетеля, те са логични и непротиворечиви. ***, свидетел-
очевидец, пътувал с жалбоподателя на инкриминираната дата, излага пред
съда възприятията си от деня и процесната проверка, като акцентира на
обстоятелството, че водачът /жалбоподателят/ се почувствал зле здравословно
– оплакал се, че му е прилошало, което и станало причина за спирането на
ППС. Съдът цени тези показания като непротиворечиви, отчитайки
познанството на лицата, и им дава вяра. Съдът цени писмените доказателства
по делото, събрани и приобщени по предвидения в закона ред.
2

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Жалбата е депозирана от правоимащо лице в законоустановения срок
срещу подлежащ на оспорване административен акт. По същество, същата е
основателна.
Съгласно разпоредбата на чл.63, ал.1 от ЗАНН, в рамките на
производството първоинстанционният съд следва да провери законността на
обжалваното НП - дали правилно е приложен както материалният, така и
процесуалният закон независимо от основанията, посочени от жалбоподателя
– аргумент от чл.314, ал.1 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН. В изпълнение на това
си правомощие съдът служебно констатира, че АУАН и НП са издадени от
компетентния за това административен орган, в предвидените в ЗАНН
преклузивни и давностни срокове.
Разпоредбата на чл.58, т.3 от ЗДвП предвижда, че при движение на
автомагистрала на водача е забранено да се движи или спира в лентата за
принудително спиране, освен при повреда на пътното превозно средство,
както и при здравословни проблеми на водача или пътниците в превозното
средство. От приетите в хода на съдебното следствие доказателства се
установява по несъмнен начин, че при движение на автомагистрала
жалбоподателят се движил в лентата за принудително спиране. Актът на
административно нарушение е съставен на водача за това, че при движение на
автомагистрала жалбоподателят управлява лек автомобил, като се движи в
лентата за принудително спиране, без да е налице повреда на пътното
превозно средство или здравословни проблеми на водача или пътниците в
превозното средство; НП визира място на извършване на нарушението
автомагистрала „А-1“ и същевременно автомагистрала „Тракия“, с посока на
движение от гр.София към гр.Пловдив. Сочените неточности и
несъответствия в описателната част на диспозитива безусловно нарушават
правото на защита на санкционираното лице да се запознае с това, какво
административно нарушение му се вменява, респективно да организира
адекватно защитата си по пълно, ясно и недвусмислено формулирано
административно обвинение. Отделно от това, за жалбоподателя посредством
разпита на св.*** се изяснява, че при водача на автомобила са били налице
индикации, че не се е чувства добре здравословно /оплакал се, че му
3
прилошало/, затова не може да се приеме, че извършването на
административно нарушение е доказано по несъмнен и категоричен начин и
че жалбоподателят управлявал лек автомобил, като се движил в лентата за
принудително спиране, без да е налице повреда на пътното превозно средство
или здравословни проблеми на водача или пътниците в превозното средство.
Съдът намира за необходимо да отбележи още, че не се установява да е
изследвано приложение на чл. 28 от ЗАНН за това, че деянието представлява
"маловажен случай". Необходимо е да се има предвид, че приложението на
тази законова разпоредба не е изключено и при формалните административни
нарушени, каквото е процесното, като преценката е не с оглед на наличие или
липса на вредни последици, а на степента, с която формалното нарушение е
застрашило обществените отношения. Преценката дали конкретното
нарушение разкрива признаците на маловажен случай не е извършена от
административнонаказващия орган /АНО/, който единствено се е задоволил
лаконично да отбележи липса на предпоставки за това, без да изследва чл. 93,
т. 9 от НК, вр. чл. 28 от ЗАНН /като маловажен случай може да се
квалифицира този, при който извършеното нарушение, с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност, в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид/. В
конкретния случай според настоящия съдебен състав АНО не е изпълнил
задължението си по отношение на чл.28 от ЗАНН. При извършване на
преценка дали са налице основанията по чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е
длъжен да приложи правилно закона, като отграничи "маловажните" случаи
на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 от ЗАНН,
и когато деянието представлява "маловажен" случай на административно
нарушение, той следва да приложи чл. 28 от ЗАНН. Прилагайки тази
разпоредба, АНО всъщност освобождава от административнонаказателна
отговорност, а това освобождаване не може да почива на преценка по
целесъобразност. Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен
контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на
преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на
чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е
основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в
противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на
4
административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си
да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът
изследва и решава всички въпроси по фактите и по правото, от които зависи
изходът на делото. От анализа на цитираните правни норми следва изводът, че
преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая
по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен
контрол, в този смисъл е ТР № 1/12.12.07 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. на ОСНК
на ВКС.
Изложеното до тук мотивира съда да приеме, че са налице основания
отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно и
неправилно.
По делото от процесуалния представител на жалбоподателя се
претендира заплащане на разноски за правна защита и съдействие, като се
визират сторени такива в размер на 600.00 лв по ДПЗС от 03.02.2025 г.,
платени в брой. Затова и с оглед изхода на делото следва да се присъди
възнаграждение в упоменатия размер и доколкото същият не се явява
прекомерен. В този смисъл искането на въззиваемата страна за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение следва да бъде оставено без уважение като
неоснователно.
Воден от горното и на основание чл.63, ал.2 от ЗАНН СЪДЪТ
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 23-4332-008270/ 16.05.2023
г. на началник група към СДВР, ОПП-СДВР, с което на жалбоподателя е
наложено административно наказание “глоба” в размер на 1000.00 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца, на основание
чл.178ж, ал.1, пр.1 от закона за движение по пътищата /ЗДвП/, за нарушение
на чл.58, т.3 от ЗДвП.
НЕ УВАЖАВА искането на въззиваемата страна за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА СДВР да заплати на жалбоподателя парична сума в размер на
600.00 лв., представляваща направени от същия разноски за процесуално
представителство по делото.
5
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - София
град в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните за
изготвянето му на основанията, предвидени в НПК по реда на глава XII от
АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6

Съдържание на мотивите

М О Т И В И
Производството е по реда на чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба от *** срещу наказателно постановление /НП/ №
23-4332-022387/ 02.10.2023 г., издадено от началник сектор в СДВР, отдел
„Пътна полиция”-СДВР, с което за извършено нарушение по чл.104б, т.2 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на основание 175а, ал.1, пр.3 от
ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 3 000 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 12
месеца; на основание чл. 185 от ЗДвП е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 20 лева за нарушение на разпоредбата на чл. 157, ал. 6 от
ЗДвП.
В жалбата се релевират доводи за това, че са допуснати съществени
нарушения на материалния закон и на процесуалните правила. Иска се отмяна
на наказателното постановление в цялост и присъждане на сторени разноски.
В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се явява и не
се представлява от процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител. В
писмени бележки развива съображения в посока потвърждаване на НП като
правилно и законосъобразно. Искъ присъждане на юрисконсултско
възнаграждение и прави възражение по отношение на прекомерност на
адвокатско такова.
Съдът, като прецени изложеното в жалбата и събраните по делото
доказателства намира следното от фактическа страна:
На 23.07.2023 г. около 18.16 часа жалбоподателят управлявал лек
автомобил марка ***” с рег. № ***, негова собственост, в гр.София, бул.“***“,
с посока на движение от бул.“***“ към ул.“***“. Извършена е констатация за
това, че жалбоподателят като водач на МПС при навлизане в кръстовището с
бул.“***“ при маневра „десен завой“ използва пътищата, отворени за
обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното
предназначение за превоз на хора и товари - използва автомобила за други
цели освен в съответствие с неговото предназначение, изразяващи се във
форсиране на двигателя, превъртане на задни задвижващи колела и поднасяне
на задна част на МПС-то по посока на движение, като нарушението е
извършено непосредствено пред задната камера на служебен автомобил на
МВР „***“ с рег. № *******. Направена е преценка и за това, че
жалбоподателят носи акт за нарушение по ЗДвП с изтекъл срок - АУАН GА
557459 /с изтекъл срок на валидност от 20.06.2022 г./.
При така установените факти на 23.07.2023 г. свидетелят *** съставил в
присъствието на жалбоподателя и на свидетеля по АУАН *** съставил акт за
установяване на административно нарушение за нарушение на чл.104б, т.2 от
ЗДвП и по чл.157, ал.6 от ЗДвП. Актът бил предявен на нарушителя и
подписан от него на същата дата. Писмено същият е депозирал възражение в
законоустановения срок.
1
Въз основа на така съставения АУАН на 02.10.2023 г. било издадено
обжалваното наказателно постановление, връчено на жалбоподателя на
26.02.2024 г.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на събраните по делото доказателства - показанията на свидетеля ***,
АУАН, справка-картон на водача, писмено възражение, удостоверение за
административно-наказващия орган /АНО/, заповед за компетентност, както и
от останалите материали по делото. Съдът се довери на заявеното от
свидетеля ***, дадени в съдебно заседание, тъй като показанията му
пресъздават основните факти по делото и са последователни и без
противоречия. Съдът цени писмените доказателства по делото, събрани и
приобщени по предвидения в закона ред.
При така установеното от фактическа страна съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок и от
надлежна страна имаща правен интерес от оспорването, срещу акт подлежащ
на съдебен контрол.
Както актът, така и издаденото въз основа на него наказателно
постановление са издадени от компетентни органи. Спазени са
законоустановените срокове по чл.34 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
С обжалваното НП жалбоподателят е санкциониран, на
основание чл.175а, ал.1, пр.3 от ЗДвП, /"Наказва се с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв.
водач, който oрганизира или участва в нерегламентирани състезания по
пътищата, отворени за обществено ползване, или ги ползва за други цели,
освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.", за
нарушение по чл.104б, т.2 от ЗДвП /"На водача на моторно превозно средство
е забранено да:... използва пътищата, отворени за обществено ползване, за
други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и
товари"/. В изпълнение на задължението си за служебна проверка за
законосъобразност, съдът намира, че е безспорно доказано, че жалбоподателят
е имал описаното поведение, с което е извършил вмененото му нарушение по
пункт първи на административното обвинение, доколкото на посочените в
АУАН и НП време и място управлявал лек автомобил в нарушение на
забраната, въведена с посочената норма, водачите на моторни превозни
средства да използват пътищата, отворени за обществено ползване за други
цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и
товари, в случая с действия, изразяващи се форсиране на двигателя,
превъртане на задните задвижващи колела и поднасяне на задна част на
МПС-то по посока на движението си /възприето от полицейски служители,
доколкото действията са предприети пред тях/. От събраните в хода на
съдебното следствие писмени и гласни доказателства бе безспорно
установено, че изложените в акта по отношение на нарушението авторство,
2
дата и място, обстоятелства по извършването напълно съответстват на тези,
описани в наказателното постановление, поради което правилно и
справедливо на жалбоподателя и на основаниечл.175а, ал.1, пр.3 от ЗДвП са
наложени предвидените в закона наказания, определени в абсолютен размер:
"глоба" от 3000 лева и „лишаване от право да управлява МПС" за срок от
дванадесет месеца. Показанията на разпитания в хода на съдебното следствие
са такива на свидетел-очевидец, последователни и взаимно допълващи се, без
данни за заинтересованост. Несъстоятелни са наведените с жалбата доводи,
доколкото те не са извинителни по смисъла на закона и поради тях
отговорността на административнонаказаното лице не може да отпадне; те са
явна защитна версия, целяща благоприятен изход по делото. Извършеното от
жалбоподателя несъмнено застрашава живота и здравето както на
участниците в движението, така и на пешеходците. Не случайно законодателят
е предвидил тежкия размер на наказанието за това нарушение. Не са налице
основания, случаят да бъде преценен като маловажен. Не е приложима
разпоредбата на чл.28 от Закона за административните нарушения и наказания
/ЗАНН/, доколкото същият не се отличава с по-ниска степен на обществена
опасност от обичайните нарушения от този вид предвид факта, че с
поведението си жалбоподателят е създал реална опасност от ПТП за
останалите участници в движението, в това число и пешеходци, а и същият,
видно от приложената справка за нарушител/водач, има регистрирани и други
нарушения по ЗДвП.
По изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление в до тук коментираната му част е законосъобразно, поради
което следва да бъде потвърдено.
По пункт втори на административното обвинение:
Съгласно чл. 157, ал. 6 от ЗДвП /ред. ДВ бр. 97/2017 г. /, при съставяне
на акт за нарушение по този закон контролният талон се отнема и се връща на
водача след изпълнение на задължението по чл. 190, ал. 3. Актът за
нарушението заменя контролния талон за срок до един месец от издаването
му". В този смисъл АУАН в този период изпълнява ролята на контролен талон
и когато водачът го носи при управление на МПС същият изпълнява
задължението си по чл. 100, ал. 1, т. 1 ЗДвП. След изтичане на едномесечния
срок по чл. 157, ал. 6 от ЗДвП актът няма да замества контролния талон,
поради което ще е налице нарушение по чл. 100, ал. 1 от ЗДвП. Това деяние
следва да бъде санкционирано на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
Жалбоподателят е бил санкциониран на основание чл. 185 от ЗДвП за
нарушение на чл. 157, ал. 6 от ЗДвП - за това, че управлявал МПС с изтекъл
срок на акт, която норма не съдържа правило за поведение, което да е
насочено към водачите на МПС, а единствено дефинира каква е правната
стойност на АУАН при отнет контролен талон към СУМПС. Отделно към
настоящия момент визираната норма на закона – чл. 157, ал. 6 ЗДвП е
отменена и това е станало с ДВ бр. 67/04.08.2023 г.
3
Изложеното по-горе мотивира съда да приеме, че атакуваният акт в
частта по пункт 2 е незаконосъобразен поради неправилно приложение на
материалния закон, поради което същият следва да бъде отменен в тази му
част и потвърден в останалата като правилно и законосъобразно.
При този изход на делото и въпреки отмяната на НП в частта по пункт
2 право на разноски има въззиваемата страна, направила искане в тази насока.
На основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН учреждението, чиито орган е издал
процесния електронен фиш, а именно СДВР, има право на юрисконсултско
възнаграждение с оглед обстоятелството, че съдът потвърждава ЕФ. В
разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ е
визирано, че възнаграждението за защита в производства по ЗАНН (каквото е
настоящото) може да бъде от 80 до 150 лева. В случая по настоящото дело
самият правен спор не се отличава с фактическа или правна сложност. Поради
това съдебният състав счита, че жалбоподателят следва да бъде осъден да
заплати на СДВР юрисконсултско възнаграждение в минимален размер по
Наредбата за заплащането на правната помощ, т.е. 80.00 (осемдесет) лева.
Искането на жалбоподателя следва да бъде оставено без уважение като
неоснователно; установява се писмено формулиране на претенция за
присъждане на разноски без представяне на доказателство за заплащането им.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:
4