Решение по дело №307/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 170
Дата: 21 октомври 2020 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20207270700307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ …………

гр. Шумен, 21.10.2020год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Шуменски административен съд, в публично заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди и двадесета година в състав:  

                                                                                                                        Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Р. Хаджидимитрова, като разгледа докладваното от административния съдия  административно дело № 307 по описа за 2020 год. на Шуменски административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и е образувано е по жалба на «Г.2. ЕООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление ***, пл. «Освобождение» №1, офис 113, представлявано от управителя Н.П.Л.срещу Решение № РД-16-514/29.06.2020 г. на и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което се отказва верификация на разходи в общ размер на 19 082,88 лв, деветнадесет хиляди осемдесет и два лева и 88 стотинки), от които БФП 15266,35 лв. / (петнадесет хиляди двеста шестдесет и шест лева и 35 стотинки), по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №ВG16RFОP002-2.024-1429-С01 от 29.08,2019 г., с бенефициент „Г.2." ЕООД, от които:1.1. Разходи по бюджетен ред 1.1 „Предприемач; период на заетост (в месеци); 12 часова заетост (на ден): 8 ч," в размер на 6 691,44 лв.; 1.2. Разходи по бюджетен ред 1.2 „Експерт геодезист; период на заетост (в месеци): 12; часова заетост (на ден); 4 ч." в размер-на 3 345,72 лв.;1.3. Разходи по бюджетен ред 1.3 „Инженер- качество- 1 л. 4 ч.р.д. за 6 месеца" в - размер на 3 345,72 лв.; 1.4. Разходи; по -бюджетен ред 5.1 „Наем на работни помещения за 12 месеца" в размер на 5700,00 лв.

В жалбата се изразява несъгласие с издаденото решение, като оспорващият счита, че същото е незаконосъобразно. Изложени са подробни съображения в подкрепа на твърдението, като е отправено искане за отмяна на оспорения акт като незаконосъобразен.

Прави искане за присъждане на разноските по делото.

Ответникът по делото, и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, чрез пълномощника си, оспорва жалбата по подробно изложени съображения в съпроводително писмо рег. № ДА01-1927/27.07.2020 г. Моли жалбата да се отхвърли като неоснователна и да се присъдят направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

От фактическа страна се установява следното:

«Г.2. ЕООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление ***, пл. «Освобождение» №1, офис 113, представлявано от управителя Н.П.Л.е бенефициeнт по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №ВG16RFОP002-2.024-1429-С01 от 29.08,2019 г. за изпълнението на проект №ВG16RFОP002-2.024-1429 с наименование „Успешен старт за ГеоСпектър2018“ ЕООД в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финасова помощ ВG16RFОP002-2.024-1429-С01 „Насърчаване на предприемачеството“. Договорът е сключен с Министерството на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентноспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентностпособност“ 2014-220 г. със срок на изпълнение 13 месеца.

Категориите разходи, допустими за финансиране са изчерпателно посочени в т.14 от Условия за кандидатстване по програмата, като съгласно т. 14.1.1, за да бъдат допустими разходите следва да са необходими за изпълнението на проекта, а в раздел Техническо и финансово отчитане и условия за плащане от Договора е регламентиран реда и условията за извършване на междинни и окончателни плащания.

Предвидената за реализиране по проекта предприемаческа идея е свързана с предоставянето на геодезически услуги от нов тип за точно и максимално информативно заснемане на важни обекти като язовирни стени, мостове, археологически разкопки, открити кариери, тунели, паметници на културата, сгради и специализирани съоръжения. За реализацията на предприемаческата идея, както е посочено в проекта, е необходимо да се закупи и достави лазерен скенер от среден клас с обхват от 250 метра и прилежащите аксесоари за работа, благодарение на които бързо и точно да се заснемат обектите, а в резултат ще се получи ЗD модел на обекта с висока резолюция, позволяващ подробно разчитане на всички елементи от него (раздел 8. План за изпълнение/Дейности по проекта от приложеното към настоящата преписка проектно предложение, документ с наименование Договор БФП/Споразумение).

В сочения раздел 8 от административния договор за безвъзмездна финансова помощ (приложението Договор БФП/Споразумение) и описанието на дейностите за реализиране на предприемаческата идея, бенефициентът е посочил изпълнение на проекта посредством три етапа. През първия етап от изпълнението на проекта е извършен избор за наем на работно помещение за нуждите на проекта, както и са назначени на трудов договор членовете на екипа и предприемача.

В заложения втори етап от изпълнението на проекта бенефициентът е посочил, че ще бъде закупено оборудване - 1 бр. лазерен скенер, благодарение на което компанията ще предлага инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип позволяващи формирането на двуизмерна или триизмерна картина на околното пространство, като предприемача по проекта ще е водеща при експлоатирането на новопридобитото оборудване и предоставянето на геодезически услуги, заедно с назначените по проекта членове на екипа - експерт геодезисти. След успешното му завършване е предвидено, стартирането на трети етап-дружеството ще се насочи към изпълнението на финалната фаза и настоящата дейност и на проекта като цяло-успешна пазарна реализация на предлаганата услуга.

Извършена била документална проверка на отчетни документи в междинен отчет №1 от дата 01.04.2020 г., за периода 29.08.2019 г, - 25.03.2020 г., по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДПВФП) № BG16RFOP002-2.024-1429-С01 от 29.08,2019         г. с бенефициент „Г.2." ЕООД, в хода на която са направени следните констатации: В административния договор за безвъзмездна финансова помощ и описанието на дейностите за реализиране на предприемаческата идея, бенефициентът е посочил изпълнение на проекта посредством три етапа. Установено е, че първи етап е извършен - избор за наем на работно помещение за нуждите на проекта, както и са назначени на трудов договор членовете на екипа и предприемача. В заложения втори етап от изпълнението на проекта бенефициентът е посочил, че ще бъде закупено оборудване - 1 бр, лазерен скенер, благодарение на което компанията ще предлага инженерни (геодезически) услуги от по нов тип позволяващи формирането на двуизмерна или триизмерна картина на околното пространство, като предприемача по проекта ще е водеща при експлоатирането на новопридобитото оборудване и предоставянето на геодезически услуги, заедно с назначените по проекта членове на екипа - експерт геодезисти.

Констатирано е, че изпълнението на проекта е навлязло в 9-ти проектен месец от общо 13, като в междинния-технически доклад са отчетени направените до момента разходи за наем на наетото работно помещение по проекта, разходи за изпълнена дейност за визуализация на проекта, извършено авансово плащане по сключен договор за доставка на 1 бр. лазерен скенер, както и заплати на екипа проекта за периода от. 29.08.2019 г. до 25.03.2020 г.

До бенефициента е изпратено искане № BG3 6RFOP002-2.024-1429- С01-М031 от 08.04.2020 г. за пояснения и допълнителни документи за представяне, на подробна обосновка и при необходимост допълнителни документи в доказателство на извършената, от предприемача и експертите по проекта работа във връзка с реализацията на предприемаческата идея и за предлагане на услуги от по нов тип, вследствие на предвидения за закупуване лазерен скенер.

На 23.04.2020 г. били представени пояснения от страна на бенефициента, от които е установено,че представената информация относно извършената работа на назначените лица по проекта Н.п.л., назначена в екипа по проекта на позиция „Предприемач", Н.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция. „Геодезист" и А.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист", във връзка с отчетените разходи за възнаграждение за отчетния период, не съдържа доказателства за извършена работа свързана с реализацията на предприемаческата идея и предлагане на инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип посредством самостоятелния лазерен скенер за терени с една програмируема скорост на събиране, на данни и обхват до 250м. за използване при голямо разнообразие от приложения за проучване.

С писмо с изх. № BG16RFOP002-2.024-l429-C01-M032 от 04.05. 2020 г., до бенефициента е изпратено второ искане, за пояснения и допълнителни документи в което е посочено, че след извършена проверка на допълнително представените от а бенефициента пояснения не се одобряват отчетените дейности на назначените по проекта експерти, като при изпълнението на проекта не са предоставени надлежните документи, доказващи информацията в т. 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)/, Дейност 1 „Дейност за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти стоки или услуги), което определя разходите за възнаграждение на лица по проекта Н.п.л., назначена в екипа; по проекта на позиция „Предприемач", Н.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист" и А.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист". Отчетените дейности са определени като недопустими съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, тъй като същите не са свързани с реализацията на описаната в проекта предприемаческа идея и предлагане на инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип, посредством закупеното по проекта, оборудване - 1 бр, лазерен скенер.

На основание чл. 63 ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) в срок от две седмици от получаването на искането за пояснения и допълнителни документи, на бенефициента е предоставена възможност за представяне на възражения по отношение на описаните констатации в изпратеното с изх. № BG16RFOP002-2.024- 1429-С01-М032 от 04.05.2020 г. искане за пояснения и допълнителни документи, като в случай, че представените допълнителни документи/възражения не бъдат приети, разходите включени в междинния отчет в размер на 15,266.35 /из. (БФП), представляващи предявените разходи за наем на помещение по проекта и възнаграждения на назначения предприемач и експерти геодезисти за отчетния период, няма да бъдат признати и верифицирани. От бенефициентът на 19.05.2020 г. били представени: протокол за извършено съвместно с фирма „Фекта" ЕООД лазерно сканиране и обработка на данните в периода от 01.12.2019 г. до 15.12.2019 г, за обект: сграда архитектурен паметник в гр, Варна, ул. „Вардар №5“; протокол за извършено съвместно с фирма „ГеоМап Варна" ЕООД лазерно сканиране и обработка на данните в периода от 01.12.2019 г. до 15.12.2019 г. за обект: Архитектурен резерват „КибелаШ - гр, Балчик и сграда архитектурен паметник в гр. Варна, ул. „П. Каравелов" №1; оферти от страна на бенефициента „Г.2." ЕООД за предоставяне на различен вид архитектурни услуги; Протокол за извършено обучение за работа с лазерен скенер "Faro Focus 3D".

Установено е, че бенефициентът е извършвал дейност по лазерно сканиране и обработка на данни съвместно с други фирми, нямащи общо с дейностите по проекта и .административния договор за безвъзмездна финансова помощ, а именно фирма „Фекта" ЕООД и фирма „Геомап Варна" ЕООД. Представени са документи, свързани с административната и оперативната дейност на фирмата, свързани с изготвяне и предоставяме на оферти до различни - контрагенти, както и извършени обучения за работа с лазерен скенер на служители на бенефициента.

Въз основа на допълнително представените документи и доказателства е установено, че при изпълнението на проекта не са предоставени конкретни документи, доказващи информацията и изпълнението на заложеното в т., 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)", Дейност 1 „Дейност за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти - стоки или услуги)", тъй като извършваните от страна на бенефициента дейности не са свързани с реализацията на описаната в проекта предприемаческа идея и предлагане на инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип, посредством закупеното по проекта оборудваме,

Отчетените дейности са приети за недопустими съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, тъй като същите не са свързани с реализацията на описаната в проекта предприемаческа идея и предлагане на инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип, посредством закупеното по проекта оборудване - .1 бр. лазерен скенер.

Съобразено било разписаното в чл.1 т1.1 от „Общи условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и конкурентоепособност" 2014-2020 административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ", Приложение II от Административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) „Бенефициентът е длъжен да изпълни проекта, съобразно описанието, съдържащо се в Приложение I, и с оглед изпълнение на предвидените в него цели. Бенефициентът се задължава да спазва условията и изискванията, произтичащи от административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и приложенията към него".

Прието е, че назначените лица са извършвали дейности, които не отговарят на посоченото в т. 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)", Дейност 1 „Дейност за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти - стоки или услуги)" от Приложение  I „Описание на проекта (Формуляр за кандидатстване, подаден в ИСУН)" от сключения Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ), бенефициентът е допуснал нарушение на цитирания чл.1, точка 1.1 от „Общи условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014- 2020 административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ", които представляват Приложение II от Административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Съгласно заложените и одобрени разходи в бюджета на проекта е предвиден наем на работно помещение за срок от 12 календарни месеца. В описанието на дейността в т. 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)", Дейност 1 „Дейност за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти - стоки или услуги)" от Приложение I „Описание на проекта (Формуляр за кандидатстване, подаден в ИСУН)“ от сключения Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ) бенефициентът е посочил, че в първия месец след сключване на договор за безвъзмездна финансова помощ с Управляващия орган, дружеството ще сключи договор.за наем на помещение, в което ще се осъществява дейността на предприятието. Въз основа на описаните по-горе констатации и представена информация за назначените по проекта лица, че към отчетените разходи за възнаграждения за отчетния период, бенефициентът не е представил доказателства обосноваващи и доказващи извършената дейност от експертите по проекта, свързана с реализацията на предприемаческата идея, за периода на отчета не следва да бъдат верифицирани и извършените от бенефициента разходи за наем ма работно помещение, а именно отчетените-разходи за: възнаграждения за периода  26.09.2019 г, - 29.02.2020 г, и разходи за наем на работно помещение за периода 26.09.2019 г. – 25.03.2020 г, са недопустими на основание чл. 57 ал. 1, т. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, във връзка с т. 14.2. „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване по процедура № BG16RFOP002-2.24„Насърчзване на предприемачеството".

Издадено е Решение № РД-16-514/29.06.2020 г. на и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което се отказва верификация на разходи в общ размер на 19 082,88 лв., деветнадесет хиляди осемдесет и два лева и 88 стотинки), от които БФП 15 266,35 лв. / (петнадесет хиляди двеста шестдесет и шест лева и 35 стотинки), по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №ВG16RFОP002-2.024-1429-С01 от 29.08.2019 г., с бенефициент „Г.2." ЕООД, от които:1.1. Разходи по бюджетен ред 1.1 „Предприемач; период на заетост (в месеци); 12 часова заетост (на ден): 8 ч," в размер на 6 691,44 лв.; 1.2. Разходи по бюджетен ред 1.2 „Експерт геодезист; период на заетост (в месеци): 12; часова заетост (на ден); 4 ч." в размер-на 3 345,72 лв.;1.3. Разходи по бюджетен ред 1.3 „Инженер- качество“- 1 л. 4 ч.р.д. за 6 месеца" в - размер на 3 345,72 лв.; 1.4. Разходи; по -бюджетен ред 5.1 „Наем на работни помещения за 12 месеца" в размер на 5700,00 лв.

Писмото било съобщено по електронен път на дружеството, което недоволно го оспорило с жалба рег. № 26-Г-138/14.07.2020 г. чрез административният орган пред ШАС.

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

Жалбата е допустима като подадена от надлежна страна, в законоустановения срок срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган - и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, видно от представената по делото Заповед № РД-16-458/12.06.2020 г., издадена от министъра на икономиката.

Решението отговаря на изискванията за форма. То е издадено в производство по Раздел II "Плащания, верифициране и сертифициране на разходи", чл. 60-68 от ЗУСЕСИФ и съдържа фактически и правни основания, от които може да се установят съображенията на административния орган да откаже верифицирането на процесните разходи.

Видно от представените по делото писмени доказателства, преди издаване на решението административният орган е дал възможност на бенефициента да представи доказателства за изпълнението на проекта.

Съдът не установи в административното производство да са допуснати съществени процесуални нарушения, представляващи основания за отмяна н решението в оспорената му част.

Решението е съобразено с материалния закон. Цитираните в него разпоредби на чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ във връзка с т. 14.2. „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване по процедура № BG16RFOP002-2.24„Насърчаване на предприемачеството". Императивно е разписано, че за да бъдат признати за допустими по проекта, разходите трябва да отговарят на горепосочените изисквания.

В настоящото производство не е спорен размерът на отказаната сума. В съдебната фаза на оспорване не са представени доказателства, различни от представените пред административния орган от страна на оспорващия, във връзка с твърденията в жалбата. Независимо, че с определение, постановено в открито съдебно заседание по делото от 24.09.2020 г., съдът е указал на оспорващия, че в негова тежест е да докаже твърденията, изложени в жалбата, такива не са представени по делото.

За да постанови обжалвания отказ от верификация, ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 (УО на ОПИК), е съобразил подадения финален отчет и цялостното изпълнение на проекта. След представянето на Междинен технически отчет, УО е извършил проверка и е изпратил Искане за предоставяне на пояснения и допълнителни документи (ИПДД) от 08.04.2020 г. за представяне на подробна обосновка и при необходимост допълнителни документи в доказателство на извършената от предприемача и експертите по проекта работа във връзка с реализацията на предприемаческата идея. От депозираните пояснения от 23.04.2020 г.  от страна на бенефициента е установено, че представената информация относно извършената работа на назначените лица по проекта Н.п.л., назначена в екипа по проекта на позиция „Предприемач", Н.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист" и А.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист", във връзка с отчетените разходи за възнаграждение за отчетния период не съдържа доказателства за извършена работа, свързана с реализацията на предприемаческата идея. Отправено е повторно искане с писмо № BG16RFOP002-2.024-1429-C01-M032 от 04.05.2020 г. до бенефициента, в което е посочено, че след извършена проверка на допълнително представените от страна на бенефициента пояснения, не се одобряват отчетените дейности на назначените по проекта експерти, като при изпълнението на проекта не са предоставени надлежните документи, доказващи информацията в т. 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)", Дейност 1 „Дейност за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти - стоки или услуги)", което определя разходите за възнаграждение на лица по проекта Н.п.л., назначена в екипа по проекта на позиция „Предприемач", Н.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист" и А.П.Ч., назначен в екипа по проекта на позиция „Геодезист".

В същото е посочено, че отчетените дейности са определени като недопустими съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, тъй като същите не са свързани с реализацията на описаната в проекта предприемаческа идея и предлагане на инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип, посредством закупеното по проекта оборудване - 1 бр. лазерен скенер.

На основание чл. 63, ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) в срок от две седмици от получаването на искането за пояснения и допълнителни документи, на бенефициента е предоставена възможност за представяне на възражения по отношение на описаните констатации.

Бенефициентът е представил коригиран пакет отчетни документи на 19.05.2020 г., които са проверени и е установено, че е извършвана дейност по лазерно сканиране и обработка на данни съвместно с други фирми, нямащи общо с дейностите по проекта и административния договор за безвъзмездна финансова помощ, а именно фирма „Фекта" ЕООД и фирма „Геомап Варна" ЕООД. Представени са документи, свързани с административната и оперативната дейност на фирмата, свързани с изготвяне и предоставяне на оферти до различни контрагенти, както и извършени обучения за работа с лазерен скенер на служители на бенефициента.

С оглед гореизложеното, съдът приема, че е спазена процедурата, разписана в чл. 63, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, поради което възраженията в жалбата в тази насока са неоснователни.

Видно от сключения между страните административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДПБФП), Ръководителят на Управляващия орган (РУО или УО) предоставя на бенефициента и настоящ жалбоподател сумата в размер на 199 920 лв. За реализиране на проект с наименование Успешен старт за Г.2. ЕООД.

Предвидената за реализиране по проекта предприемаческа идея е свързана с предоставянето на геодезически услуги от нов тип за точно и максимално информативно заснемане на важни обекти като язовирни стени, мостове, археологически разкопки, открити кариери, тунели, паметници на културата, сгради и специализирани съоръжения. За реализацията на предприемаческата идея, както е посочено в проекта, е необходимо да се закупи и достави лазерен скенер от среден клас с обхват от 250 метра и прилежащите аксесоари за работа, благодарение на които бързо и точно да се заснемат обектите, а в резултат ще се получи ЗД модел на обекта с висока резолюция, позволяващ подробно разчитане на всички елементи от него (раздел 8. План за изпълнение/Дейности по проекта от приложеното към настоящата преписка проектно предложение, документ с наименование Договор БФП/Споразумение).

В раздел 8 от административния договор за безвъзмездна финансова помощ (приложението Договор БФП/Споразумение) и описанието на дейностите за реализиране на предприемаческата идея, бенефициентът е посочил изпълнение на проекта посредством три етапа. През първия етап от изпълнението на проекта е извършен избор за наем на работно помещение за нуждите на проекта, както и са назначени на трудов договор членовете на екипа и предприемача.

В заложения втори етап от изпълнението на проекта бенефициентът е посочил, че ще бъде закупено оборудване - 1 бр. лазерен скенер, благодарение на което компанията ще предлага инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип позволяващи формирането на двуизмерна или триизмерна картина на околното пространство, като предприемача по проекта ще е водеща при експлоатирането на новопридобитото оборудване и предоставянето на геодезически услуги, заедно с назначените по проекта членове на екипа - експерт геодезисти.

Към датата на отказа за верификация на разходите - м. юни, 2020 г., изпълнението на проекта е навлязло в 9-ти проектен месец от общо 13, като в междинния технически доклад са отчетени направените до момента разходи единствено и само за наем на наетото работно помещение по проекта, разходи за изпълнена дейност за визуализация на проекта, както и за извършено авансово плащане по сключения за договор за доставка на 1 бр. лазерен скенер, както и заплати на екипа проекта за периода от 29.08.2019 г. до 25.03.2020 г.

Тоест, от датата на сключване на АДПБФП 23.08.2019 г, до крайната дата на отчетния период - 25.03.2020 г. - 7 пълни календарни месеца, са заявени само и единствено разходи за наем на помещения и заплати. Не е закупено, доставено, монтирано и въведено в експлоатация оборудването, което следва да се придобие по проекта, и с което оборудване да започне да се реализира предприемаческата идея.

Договор за доставка на оборудването, с което ще се изпълни предприемаческата идея по АДПБФП, договор № BG16RFOP002-2.024-1429-C01/SU 01 е сключен на 05.03.2020 г. с кандидата, избран за изпълнител Ломини ООД с ЕИК *********. Срокът за изпълнение на договора, видно от чл. 11, ал. 1 на същия, е 20 календарни дена от сключването му.

След като не е закупено нужното оборудване не само към датата на извършване на проверката на искането за плащане, няма как технически да се изпълнява проекта, финансиран със средства на Европейския съюз.

Наемът на помещение и възнаграждението на персонал в конкретния случай не са свързани с постигане целите на предоставеното финансиране по АДПБФП, тъй като нито помещението, нито персонала могат да се използват за реализиране на предприемаческата идея без да е налице скенерът, с който ще се изпълнява предприемаческата идея.

В раздел 8 от административния договор за безвъзмездна финансова помощ (приложението Договор БФП/Споразумение) график за изпълнение на дейностите, двете дейности по проекта - дейността за реализиране на пазара на предприемаческата идея и дейността по визуализация, започват паралелно, от самото начало на АДПБФП. Това е видно както от описателната част от текста, така и от графика, представен в табличен вид, където и двете дейности са обозначени, че започват от първи месец на проекта м. август 2019 г. и приключват с приключване на проекта - в края на 13 месец - м. септември 2020 г. Този график на проекта е одобрен и на етап кандидатстване.

В проектното предложение и в АДПБФП много ясно е посочено, че:

Етап 1:„В първия месец след сключване на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с УО, дружеството ще сключи договор за наем на помещение, в което ще се осъществява дейността на предприятието.

Също така, в рамките на един месец след влизане на договора в сила, ще бъдат наети на трудов договор предприемачът и членовете на екипа."

Етап 2:След успешното приключване на първия основополагащ етап, Геоспектьр 2018 ЕООД ще се насочи към изпълнение на същинската част от проекта."

Бенефициентът, на етап кандидатстване е декларирал, че веднага след приключване на процедурата по наем на помещение и персонал, ще премине към реализация на предприемаческата идея. Към датата на издаване на Решение № РД-16-514/29.06.2020 г., изпълнителят не е представил доказателства да е започнал да реализира предприемаческата идея.

Неоснователно е твърдението в жалбата, че отказа от верификация влиза в противоречие с принципа на оправданите правни очаквания, е неправилно и необосновано. Отношенията между страните по административния договор се уреждат от договора и приложенията към него - включително проектното предложение на кандидата, неразделна част от което е и плана за изпълнение на дейностите и графика за изпълнението им, изработен и въведен от кандидата на етап кандидатстване. По делото няма спор относно самия график на изпълнение на дейностите, спорът по делото е доколко изпълнението на част от първа дейност - сключване на договор за наем и сключване на договор за персонал, само по себе си представлява изпълнение на цялата първа дейност по проекта.

Видно от представените Условия за кандидатстване, раздел 14, т. 14.2, допустими са разходи за Допустими по процедурата са следните видове разходи: 1/ Разходи за възнаграждения (вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя) на квалифициран персонал, необходим за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти - стоки и/или услуги) - до 50% от общо допустимите разходи по проекта. Разходите за възнаграждения са допустими за персонал, нает единствено за целите на проекта на трудов договор за минимум 4 работни часа на ден при пълна месечна заетост.

Съдът споделя извода на РУО, че към датата на издаване на решението, а и пред съдебната инстанция не са представени доказателства, че персонала, нает по проекта е работил по проекта, а помещението, наето по проекта е използвано за изпълнението на самия проект.

Правилен, с оглед събраните доказателства се явява изводът на РУО, че разходите, отчетени от бенефициента за недопустими, тъй като същите не са свързани с реализацията на описаната в проекта предприемаческа идея.

Липсват доказателства, че назначените лица са извършвали дейност по проекта, поради което е допуснато нарушение на цитирания чл.1, точка 1.1 от „Общи условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ", които представляват Приложение II от Административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

За да стигне до извода, че разходите, отчетени от бенефициента, не са допустими, РУО в мотивите на обжалваното решение е обсъдил представените от бенефициента към финансовия отчет писмени доказателства. Видно от договора, сключен с Нира груп ЕООД на 18.12.2019 г., който договор съответства с отчета за изпълнени дейности на трите заети по проекта лица, жалбоподателят няма как към датата на сключване на договора да го изпълни, тъй като не разполага с нужното оборудване - по проекта не е закупено никакво оборудване. Срокът на договора е 50 работни дни от възлагането му, и въпреки че по проекта не е закупено никакво оборудване, дейността е отчетена като изпълнена във Финансовия отчет.

Аналогични са изводите и досежно протоколи за извършено съвместно сканиране от м. декември 2019 г. и м. април 2020 г., съставени от съответно от Фекта ЕООД и Геомап Варна ЕООД, при които тримата експерти от екипа на бенефициента са участвали в заснемане и обработка на данни. Отново дейността е отчетена като изпълнена и във Финансовия отчет. РУО е изложил мотиви във връзка с представените документи, като правилно е приел, че същите не доказват изпълнение на заложеното в т. 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)", Дейност 1 „Дейност за реализиране на пазара на предприемачески идеи (продукти - стоки или услуги)", тъй като извършваните от страна на бенефициента дейности не са свързани с реализацията на описаната в проекта предприемаческа идея и предлагане на инженерни (геодезически) услуги от по-нов тип, посредством закупеното по проекта оборудване.

С оглед горното съдът приема, че Решение № РД-16-514/29.06.2020 г. на и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 е правилно и законосъобразно, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Предвид изхода на делото претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноските по делото е неоснователна.

С оглед чл. 143, ал. 4 от АПК основателна е претенцията за разноски за юрисконсултско възнаграждение на ответника. Видно от представената по делото писмено становище, ответникът е бил защитаван от юрисконсулт. На ответника следва да се присъдят направените разноски, дължими по силата на чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, определени в минималния размер от 100 лева.

Мотивиран така и на основание чл. 27, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на «Г.2. ЕООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление ***, пл. «Освобождение» №1, офис 113, представлявано от управителя Н.П.Л.срещу Решение № РД-16-514/29.06.2020 г. на и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което се отказва верификация на разходи в общ размер на 19 082,88 лв., деветнадесет хиляди осемдесет и два лева и 88 стотинки), от които БФП 15266,35 лв. / (петнадесет хиляди двеста шестдесет и шест лева и 35 стотинки), по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №ВG16RFОP002-2.024-1429-С01 от 29.08.2019 г., с бенефициент „Г.2." ЕООД.

 

ОСЪЖДА «Г.2. ЕООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление ***, пл. «Освобождение» №1, офис 113, представлявано от управителя Н.П.Л.да заплати на Министерството на икономиката сумата от 100 (сто) лева, разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд на РБ.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: