Решение по дело №155/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 октомври 2022 г.
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700155
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 138

 

Гр. Разград, 17 октомври 2022 година.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и седми септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора Марин Тодоров разгледа докладваното от съдията дело № 155 по описа за 2022 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.203 и сл. от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 и ал. 2 от ЗОДОВ.

Образувано е по иск на З. С. А. от с. Д., обл. Р. против Националния осигурителен институт, с който се претендира обезщетение за имуществени вреди в размер на 400 лв., представляващи заплатено адвокатско възнаграждение в производството по обжалване по административен ред на отменените Решение №1012-16-81/1 от 22.03.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ- Разград и потвърденото с него Разпореждане № 2140-16-34 от 26.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване.

В него и по същество се твърди, че претендираната сума съставлява пряка и непосредствена вреда, причинена от тези административни актове, поради което съдът следва да постанови решение, с което осъди ответника да я възстанови, като претендира и за заплащане на разноските по настоящето производство.

          Ответникът по иска, чрез своя процесуален представител, заявява, че той е неоснователен и недоказан, тъй като заплатените от ищцата разноски в производството по административно оспорване не съставляват пряка и непосредствена вреда,  причинена от  отменените административни актове. С оглед на това моли съда да го отхвърли, ведно със следващите от това законни последици.

          Прокурорът заключава, че искът е основателен и доказан по размер, като сочи, че са налице всички законови предпоставки да се ангажира отговорността на ответника.

Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

          Предявеният иск е допустим, като подаден от надлежна страна при наличието на предпоставките по чл. 204, ал. 1 от АПК, тъй като с него се претендира заплащане на вреди, които произтичат от отменени административни актове.

          Разгледан по същество този иск се явява основателен и доказан по следните фактически и правни съображения:

          Между страните няма спор по фактите. Те сочат, че ищцата е подала  Заявление вх.№ 2113-16-969/20.10.2021 г., с което е поискала да ѝ се отпусне лична пенсия за осигурителен стаж и възраст (ЛПОСВ) при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО. С Разпореждане № 2140-16-34 от 26.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване е постановен отказ да се отпусне исканата ЛПОСВ. То е обжалвано пред ръководителя на ТП на НОИ Разград по реда на чл. 117 КСО, който със свое  Решение №1012-16-81/1 от 22.03.2022 г. е отхвърлил жалбата, като е възприел изцяло фактическите констатации и правни изводи, изложени в разпореждането. В административното производство ищцата е представлявана от адвокат И. Г., за което му е заплатила в брой  възнаграждение в размер на 400 лв., видно от представените пълномощно и договор за правна защита и съдействие (л. 12 и л. 13 от адм. д. №67/ 2022 г. на РзАС).  

Решението на ръководителя на ТП на НОИ е обжалвано по реда на чл. 118 от КСО пред Разградския административен съд. С влязлото в сила Решение №  76/21.06.2022 год. , постановено по адм. дело № 67/ 2022 г. съдът е  отменил Решение №1012-16-81/1 от 22.03.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ-Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 2140-16-34 от 26.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване и върнал преписката за ново произнасяне на административния орган.  

С настоящия иск се претендира обезщетение за имуществени вреди  в размер на 400 лв., които съставляват заплатени разноски в производството по административно обжалване.

          Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Така регламентирана отговорността е пълна, защото обхваща всички претърпени вреди, които са в причинна връзка с незаконосъобразни актове, фактически действия или бездействия на длъжностни лица или административни органи при или по повод изпълнението на административна дейност (по арг. на чл.4 от ЗОДОВ). Административната дейност в теорията и в практиката се приема като изпълнителна дейност, която наред със съдебната и законодателната дейности са основни прояви на държавна власт. Изпълнителната дейност има различни форми на проявление. Тя може да бъде нормотворческа, когато се издават подзаконови нормативни актове; разпоредителна, когато се издават индивидуални или общи административни актове и правозащитна, когато се свързва с разрешаване на спорове по функциониране на администрацията или с установяване на нарушения на установения ред на държавно управление и налагане на санкции за това. В казуса е безспорно, че отменените решения на ръководителя на ТП на НОИ и разпореждане на ръководителя по пенсионно осигуряване съставляват индивидуални административни актове по своя характер и са форма на проявление на административната дейност на тези органи.

Както в КСО, така и в АПК липсва специален ред, по който страната в оспорване на актовете по административен ред може да търси направените от нея разноски в това производство. Съдебната практика трайно и непротиворечиво приема, че този законодателен пропуск не може да се запълни с прилагането на чл. 143 от АПК по аналогия, тъй като тази разпоредба регулира разпределеното на разноските, направени само в съдебното производство, поради което нормата на чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ се явява неприложима (в този смисъл са Решение № 9686/24.06.2019 г. по адм. д. № 13951/2017 г. на ВАС, Решение № 8198/04.07.2016 г. по адм. д. № 8411/2015 г. на ВАС и др.). Следователно единственият начин да се търси възстановяване на заплатено адвокатско възнаграждение от страната в производството по административно оспорване е по реда и при условията на ЗОДОВ.

Основният спор по делото е дали заплатеното възнаграждение, претендирано като имуществена вреда, съставлява пряка и непосредствена последица от незаконосъобразния и отменен от съда административен акт.

В мотивите си към Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г., постановено по т. д. № 2/2016 г., Върховният административен съд не е  възприел виждането, според което в тези случаи обезщетение за имуществени вреди не се дължи, тъй като адвокатската защита не е задължителна по закон, хонорарът за нея е платен по силата на свободно договаряне, а за гражданина било нормално да се защитава сам. Напротив, там изрично е посочено, че след като гражданинът е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то хонорара, платен на адвокат за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Ищцата не би заплатила адвокатско възнаграждение и заплатената на това основание сума не би представлявала вреда за нея, ако не беше издадено оспореното по административен ред разпореждане на ръководителя по пенсионно осигуряване.

Адвокатската защита, макар и не задължителна, се явява нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, поради което и вредите, представляващи заплатеното за нея възнаграждение, се явяват пряка и непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт. В този смисъл са и задължителните указания, дадени с цитираното по –горе  Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г., постановено по т. д. № 2/2016 г. на ВАС.

Претендираният и заплатен размер на адвокатското възнаграждение е около минималният, предвиден в закона и съответен на правната и фактическа сложност на спора, поради което се явява съразмерен и не следва да бъде намален.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът приема, че са налице всички законови предпоставки за да се ангажира отговорността на ответника на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за претърпени от ищцата имуществени вреди, причинени от издаденото незаконосъобразно разпореждане. Предявеният иск се явява допустим, основателен и доказан по размер, поради което следва да бъде уважен изцяло.

При този изход на делото и на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ основателна се явява и претенцията на ищцата за присъждане на сторените в това съдебно производство разноски в размер на 410 лева, от които 10 лв. платена държавна такса и 400 лв. - възнаграждение за един адвокат, договорено и заплатено в брой, съгласно представения по делото Договор за правна защита и съдействие. Същите са своевременно предявени и доказани по размер.

Мотивиран така съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

    ОСЪЖДА Националният осигурителен институт – София да заплати на З. С. А. от с. Д., обл. Р.  сумата от 400 (четиристотин) лева, представляваща обезщетение за претърпени от нея имуществени вреди, произтекли от отменените Решение №1012-16-81/1 от 22.03.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ- Разград и потвърденото с него Разпореждане № 2140-16-34 от 26.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, както и сума в размер на 410 (четиристотин и десет) лева- дължими деловодни разноски по настоящето производство. 

    Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд.

 

СЪДИЯ: /п/