Решение по дело №1527/2019 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 702
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 12 февруари 2020 г.)
Съдия: Валентина Любенова Тонева
Дело: 20193630201527
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

702/9.12.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, осми състав,

на пети декември, през две хиляди и деветнадесета  година,

в публично заседание, в следния състав:

 

                                                                               Председател: Валентина Тонева

 

Секретар Й.К.,

като разгледа докладваното от районния съдия

ВАНД № 1527 по описа на ШРС за 2019год.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

Депозирана е жалба от „Многопрофилна болница за активно лечение-Шумен” АД гр. Шумен, срещу Наказателно постановление № НП-27-270/ 07.03.2019г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ гр.София, сега ИА „Медицински надзор“, с което на дружеството било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000 лева, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.116, ал.2, вр. с чл.117 от Закона за лечебните заведения.

Жалбоподателят  счита, че е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН,  поради което моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло обжалваното НП.

В открито съдебно заседание дружеството-жалбоподател изпраща процесуален представител адв. Св. П., който поддържа жалбата. Представител на въззиваемата страна намира, че жалбата е неоснователна и моли същата да бъде оставена без уважение.

Жалбата е подадена в срок, от надлежно лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е основателна.

ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:  

„Многопрофилна болница за активно лечение – Шумен“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул. „Васил Априлов“  № 63, представлявана от д-р Д.Г.К., с ЕГН **********, на длъжност Изпълнителен директор на „Многопрофилна болница за активно лечение –Шумен“ АД

На основание Заповед № РД 27-270/05.07.2018г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“, в периода от 09.07.2018г. до 13.07.2018г. била извършена проверка в “МБАЛ - Шумен” АД, във връзка с депозирана жалба вх. № МО 05-268/18.06.2018г. от Р.М.Е., за неудовлетвореност от оказана медицинска помощ на брата на жалбоподателката в спешно отделение на „МБАЛ – Шумен“ АД.

При проверката било констатирано следното: 

На 18.05.2018 г. пациентът А.М.Х. посетил СО на „МБАЛ – Шумен“ АД, с оплаквания от задух и стягане в гърдите от предишната вечер. На 18.05.2018 г. в 16:00 ч. г-н А. Х.и близките му потърсили медицинска помощ в СО на „МБАЛ - Шумен” АД. Пациентът бил прегледан 45 мин. след пристигането си, след като му прилошало и припаднал в коридора на Спешно отделение.

Поради липса на попълнен „Лист за триаж на пациент в КПБ/СО“ на А.М.Х., с категоричност не може да се посочи часът на пристигане на пациента в СО на лечебното заведение. Пациентът е записан в „Журнал приети болни през СО“, на дата 18.05.2018 г. в 16:40 ч., под № 10442, като самонасочил се. Прегледан е от дежурния лекар д-р М.в 16:40 ч. Прегледът бил отразен в „Лист за преглед на пациент в ДКЦ/СО“: първоначално нормални витални показатели /пулс - 78, АН - 120/80. Бял дроб - чисто вез. дишане без хрипове. Ритмична сърдечна дейност/. В хода на прегледа, пациентът получава тоничен гърч и изпада в безсъзнателно състояние. Започната е кардиопулмонална ресусцитация от дежурните лекари д-р М.и д-р М. С. Извикан е реаниматор д-р Л. Г.от ОАИЛ и д-р М.А.от второ ВО. Пациентът е бил интубиран и включен на ИВ. Започнат е реанимационен комплекс от мероприятия без ефект, отразени в консултативен фиш към „Лист за преглед на пациент в ДКЦ/СО“, № 10442. В 17:27 ч. е регистриран екзитус леталис. Отразена е Диагноза: „Внезапна сърдечна смърт“.

Извършена е аутопсия на 19.05.2018 г. от д-р З. З. отразена в Аутопсионен протокол № 9/ 2018 г., с патологоанатомична диагноза: „Остър инфаркт на миокарда. Обтурираща коронаросклероза. Остър венозен застой във вътрешните органи - бъбреци, бял дроб, слезка. Дистрофия на черния дроб. Нодозна струма на щит. жлеза.“

От представените графици се установило, че на 18.05.2018 г. в СО са дежурили лекари: д- р М.С., д-р Е.М.и медицинските сестри: Г.Д.и М.М.. При огледа, осъществен от комисията в СО на „МБАЛ – Шумен“ АД установили, че регистратурата е скрита зад малък прозорец с непрозрачно стъкло и няма никакъв визуален контрол на влизащите лица в СО, както и за тези, които чакат осъществяването на преглед от спешния екип.

На проверяващите не бил представен „Лист за триаж на пациент в КПБ/ СО“ на пациента А.М.Х. при прегледа му в СО на „Многопрофилна болница за активно лечение – Шумен“ АД на 18.05.2018г. Било установено в хода на проверката, че такъв медицински документ не фигурира в лечебното заведение и не се попълва от персонала. На пациентите не се извършва медицински триаж в СО.

Видно от приложения по делото Констативен протокол за извършена проверка № 27-270/20.07.2018г., в него е отразена следната констатация: „Касае се за пациента А.М.Х., който на 18.05.2018 г. посещава СО на МБАЛ - Шумен, АД с оплаквания от задух и стягане в гърдите от предишната вечер. Пациентът е записан в „Журнал приети болни през СО“, на дата 18.05.2018 г. в 16:40 ч. под № 10442, като самонасочил се. Преглед е извършен от дежурния лекар д-р М.в 16:40 ч. с отразени в „Лист за преглед на пациент в ДКЦ/СО“ първоначално нормални витални показатели /пулс - 78, АН - 120/80. Бял дроб - чисто вез. дишане без хрипове. Ритмична сърдечна дейност/. В хода на прегледа, пациентът получава тоничен гърч и изпада в безсъзнателно състояние. Започната е кардиопулмонална ресусцитация от дежурните лекари д-р М.и д-р М. С. Извикан е реаниматор, д-р Л. Г.от ОАИЛ и д-р М.А.от второ ВО. Пациентът е интубиран и включен на ИВ. Започнат е реанимационен комплекс от мероприятия без ефект, които са отразени в консултативен фиш към „Лист за преглед на пациент в ДКЦ/СО“ 10442. В 17:27 ч. е регистриран екзитус леталис. Извършена е аутопсия на 19.05.2018 г. от д-р 3. З. отразена в Аутопсионен протокол № 9/ 2018 г, с патологоанатомична диагноза: „Остър инфаркт на миокарда. Обтурираща коронаросклероза. Остър венозен застой във вътрешните органи - бъбреци, бял дроб, слезка. Дистрофия на черния дроб. Нодозна струма на щит. жлеза. От представените графици е видно, че на 18.05.2018 г. в СО са дежурили лекари: д-р М.С., д-р Е.М.и мед. сестри: Г.Д.и М.М.. Ha дневното дежурство на 18.05.2018 г. в СО са прегледани 55 пациенти. Във времето от 15:30 до 17:30 ч. са извършени 3 прегледа: в 15:55 ч. е прегледан пациент със застойна сърдечна недостатъчност, в 16:15 ч, - пациент с гърч докаран с екип на ЦСМП и в 16:40 е извършен преглед на г-н А.Х.. В медицинската документация не е отразено кога и какъв триаж е осъществен за пациента А.М.Х. при неговото посещение в СО на МБАЛ - Шумен. Устройството на регистратурата не е подходящо за СО, тъй като служителят (медицинска сестра), който изпълнява функциите и на регистратор няма никакъв визуален контрол на влизащите в СО.“

                В констативния протокол са дадени следните препоръки: „Да се спазват разпоредбите на Медицински стандарт „Спешна медицина“. В СО на „Многопрофилна болница за активно лечение - Шумен” АД да се създаде организация по извършване на триаж на потърсилите медицинска помощ пациенти. Срок - постоянен. 

                Да се направи целесъобразно преустройство на регистратурата в СО с оглед да се осигури визуален контрол над влизащите в СО лица. Срок: 3 месеца.“

Във връзка с направените констатации, на 21.09.2018г. бил съставен АУАН №А 27-270/21.09.2018г., за нарушение на чл.20, ал.2 от Наредба №49 от 18.10.2010г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медикосоциални грижи, според който: „Приемът на пациенти, насочени от лечебни заведения за извънболннчна помощ и от центрове за спешна медицинска помощ, или на самонасочили се пациенти се осъществява в консултативно-диагностичния блок чрез консултативните кабинети или чрез спешното отделение, където: т.3 се попълва необходимата медицинска документация" от Наредба № 49.

За съставянето на АУАН е била изпратена покана за съставяне на АУАН, получена на 07.09.2019г. Актът бил съставен на 21.09.2018г., в отсъствие на представляващ дружеството и съответно връчен чрез общинска администрация гр. Шумен на д-р Д.Г.К., в качеството му на Изпълнителен директор на „Многопрофилна болница за активно лечение - Шумен“ АД гр. Шумен, на 27.09.2019г.

На 28.09.2018г., изпълнителният директор на наказаното дружество е депозирал писмени възражения, в които по същество излага съображенията си, поради които счита, че ръководеното от него дружество не е осъществило посоченото по - горе административно нарушение.

Административно - наказващият орган не се е съобразил с депозираното възражение, тъй като на 07.03.2019г., възприемайки изцяло констатациите, описани в АУАН №А 27-270/21.09.2018г, издал Наказателно постановление № НП-27-270/07.03.2019г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ гр.София, сега ИА „ Медицински надзор“, с което на дружеството било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000 лева, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.116, ал.2, вр. с чл.117 от Закона за лечебните заведения.   

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото гласни и писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Съгласно чл.20, ал. 2 от Наредба №49 за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете  за медикосоциални грижи, приемът на пациенти, насочени от лечебни заведения за извънболнична помощ и от центрове за спешна медицинска помощ или на самонасочили се пациенти, се осъществява в консултативно-диагностичния блок чрез консултативните кабинети или чрез спешното отделение, където:

1. се извършват диагностични и лечебни дейности, включително при спешни състояния;

2. въз основа на преценка, основаваща се на оценка на необходимостта от диагностика и лечение в болнични условия и медицински обоснования срок за провеждане на тези дейности, се пристъпва към:

а) незабавен прием на пациента в стационарните звена;

б) планиране на датата на приема на пациента чрез включването му в листа за планов прием в случаите, когато това не създава риск от влошаване на състоянието му и не нарушава качеството му на живот;

в) организиране на подходящ междуболничен транспорт на спешен пациент в друго лечебно заведение, което може да осигури необходимия обем спешна медицинска помощ;

г) насочване към друго лечебно заведение за болнична помощ в случаите, когато на пациента са необходими диагностично-лечебни дейности, за които болницата няма разрешение за осъществяване на лечебна дейност;

д) установяване на липса на необходимост от диагностика и лечение в болнични условия по отношение на пациента;

3. се попълва необходимата медицинска документация;

4. се извършва пълна или частична санитарна обработка на пациента.

Съобразно нормата на чл. 116 от Закона за лечебните заведения който извършва дейност по болнична медицинска помощ в нарушение на разпоредбите на този закон или на нормативните актове по прилагането му, се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв.

Ал. 2 от нормата предвижда, че когато нарушението по ал.1 е извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция от 8000 до 20 000 лв.

       Триажът цели да се определи редът и приоритетът на спешната диагностика и лечение, видът на екипа за оказване на спешна помощ, редът и приоритетът на спешния транспорт или редът на преглед в спешно приемно отделение на лечебното заведение.

С Наредба № 3 от 6.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Спешна медицина", издадена от министъра на здравеопазването обн., ДВ, бр. 86 от 27.10.2017 г., се утвърждава медицинският стандарт "Спешна медицина".

В раздел втори от Наредбата е регламенитрано, че медицинският триаж е основен елемент и практически инструмент на диагностично-лечебния процес в обхвата на специалността "Спешна медицина", с приложението на който всички спешни пациенти се групират в категории (групи), чрез използване на стандартна медицинска триажна система. Медицинският триаж е процес на разпределение (сортировка) на пациентите, чрез определяне на медицински приоритет в зависимост от степента на спешност и необходимите на пациента диагностика, лечение или транспорт в обхвата на специалността "Спешна медицина", в това число и в случаите на масови бедствия и аварии. Приложението на медицинския триаж цели постигане на равнопоставеност на
достъпа до системата на спешна медицинска помощ и предоставяните от нея
диагностика и лечение в зависимост от степента на спешност на пациента и
наличните апаратурни и кадрови ресурси с цел постигане на оптимална
ефикасност, ефективност и сигурност на медицинското обслужване в обхвата на
специалността "Спешна медицина" и осигуряване на качествено
диагностично - лечебно поведение, основано на субективни и обективни клинични критерии
. Медицинският триаж се базира на преценка на входящи субективни оплаквания и обективни клинични критерии при пациент с осъществен достъп до системата за спешна медицинска помощ – витални параметри, ключови симптоми и признаци, с цел категоризиране и определяне на медицинския приоритет на спешния пациент в зависимост от тежестта на спешното състояние (степента на спешност), нуждата от ресусцитация и приложение на незабавни животоспасяващи мерки, прогнозата на заболяването и наличните човешки и инструментални ресурси. С приложението на медицинския триаж в обхвата на специалността "Спешна
медицина" се постига клинична справедливост и се осигурява подходящо и
навременно лечение на спешни пациенти в зависимост от техните нужди и
наличния ресурс в определена времева рамка.

Медицинският триаж включва оценка на степента на спешност на всеки спешен пациент посредством дефиниране на триажна категория. В наредбата са дефинирани триажни категории при спешни пациенти- Критичен спешен пациент (код червено – А1); Нестабилен/потенциално нестабилен спешен пациент (код жълто – В2); Стабилен спешен пациент (код зелено – С3) – минимална спешност.

Съдът, съобразявайки приложените по делото доказателства намира, че в случая АНО е наложил санкция за нарушение на чл.20, ал.2, т.3 от Наредба №49 от 18.10.2010г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медикосоциални грижи, въз основа на констатация, че в хода на проверката не е бил представен „Лист за триаж на пациент в КПБ/ СО“ на пациента А.М.Х. при прегледа му в СО на „МБАЛ – Шумен“ АД на 18.05.2018г. и в хода на проверката е установено, че такъв медицински документ не фигурира в лечебното заведение и не се попълва от персонала, на пациентите не се извършва медицински триаж в СО.

От материалите по делото безспорно се установява, че медицински триаж на пациента не е бил извършен и съответно  не е бил представен „Лист за триаж на пациент в КПБ/ СО“ на пациента А.М.Х., при прегледа му в СО на 18.05.2018г.

АНО е направил преценка, че е нарушен чл.20, ал.2 т.3 от Наредба №49, съгласно който приемът на пациенти, насочени от лечебни заведения за извънболнична помощ и от центрове за спешна медицинска помощ или на самонасочили се пациенти, се осъществява в консултативно-диагностичния блок, чрез консултативните кабинети или чрез спешното отделение, където се попълва необходимата медицинска документация. Т.е.преценено е, че нарушението е непопълване на необходимата медицинска документация.

Съдът споделя изразеното становище в жалбата срещу НП и намира възражението на жалбоподателя за основателно.

Съгласно чл. 6, ал.1 от ЗЛЗ, дейността на лечебните заведения и на медицинските и другите специалисти, които работят в тях, се осъществява при спазване на медицинските стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента. Медицинските стандарти се утвърждават с наредба на министъра на здравеопазването.

Съгласно в Наредба № 3 от 06.10.2017г. за утвърждаване на медицински стандарт “Спешна медицина“, в член единствен е посочено, че с наредбата се утвърждава медицинският стандарт "Спешна медицина" съгласно приложението.

В § 1 от Наредба № 3 от 06.10.2017г. е регламентирано, че лечебните заведения за болнична помощ със съществуващи структури по спешна медицина към датата на влизане в сила на наредбата са длъжни да приведат дейността си в съответствие с изискванията на наредбата, в 12-месечен срок от влизането й в сила. Т.е. наредбата е обнародвана на 27.10.2017г .

Съгласно чл. 7, ал.2 от ЗНА, наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Съгласно чл.5, ал.5 от Конституцията на Р.България, всички нормативни актове се публикуват. Те влизат в сила три дни след обнародването им, освен когато в тях е определен друг срок. Доколкото в Наредба № 3 от 06.10.2017г., публикувана в ДВ бр. 86 от 2017г., няма определен друг срок, то за тази наредба, важи общото правило по чл. 5, ал. 5, изр. 2, предл. 1 от Конституцията на Република България, а именно, че нормативните актове влизат в сила три дни след обнародването им, т.е. на 31.10.2017г ./месец октомври 2017г. е имал 31 дни/.

При това положение и съобразно § 1 от Наредба № 3 от 06.10.2017г. за лечебните заведения за болнична помощ със съществуващи структури по спешна медицина, към датата на влизане в сила на наредбата е следвало да приведат дейността си в съответствие с изискванията на наредбата в 12-месечен срок от влизането й в сила т.е. към 31.10.2018г. След тази дата лечебните заведения за болнична помощ със съществуващи структури по спешна медицина следва да извършват и да водят съответната документация съобразно медицински стандарт “Спешна медицина“.

Проверката е извършена на 20.07.2018г., видно от съставения Констативния протокол, АУАН е изготвен на 21.09.2018г., като  датата на описаното нарушение е 18.05.2018г., това е и датата на посещение на пациента в СО при МБАЛ Шумен АД, т.е.налага се  извод, че към датата на нарушението е 18.05.2018г .медицинското заведение не е имало задължение да прилага § 1 от Наредба № 3 от 06.10.2017г. –да извършва медицински триаж, съобразно Наредба № 3 от 06.10.2017г. и да издава Лист за триаж на пациент в КПБ/ СО“.

В същото време, съобразявайки приложените по делото доказателства, съдът намира, че нарушение на чл. 20, ал.2, т 3 от Наредба №49 за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медикосоциални грижи не е допуснато, доколкото се установява, че в хода на проверката са представени документи за извършения от дежурния лекар д-р М.преглед в 16:40 ч. ,който е бил отразен в „Лист за преглед на пациент в ДКЦ/СО“ -първоначално нормални витални показатели /пулс - 78, АН - 120/80. Бял дроб - чисто вез. дишане без хрипове. Ритмична сърдечна дейност/.

При това положение, изискващото се в нормата на чл. 20, ал.2, т 3 от наредба № 49, приемът на пациенти, насочени от лечебни заведения за извънболнична помощ и от центрове за спешна медицинска помощ, или на самонасочили се пациенти се осъществява в консултативно-диагностичния блок чрез консултативните кабинети или чрез спешното отделение, където се попълва необходимата медицинска документация, е всъщност е било изпълнено с представената попълнена по–горе документация.

Друг е въпросът за това, кога е следвало да бъде извършен преглед на пациента  след постъпване в СО,  дали пациентът е чакал дълго време,   дали е бил в състояние застрашаващо живота му, което  е налагало необходимост да бъде прегледан веднага, след постъпването си в СО и др..

Съдът ,съобразявайки материалите по делото и Наредба № 3 от 06.10.2017г. и Наредба № 49  намира, че с факта на неизвършване на медицински триаж, несъставянето  и непредставяне на проверяващите на „Лист за триаж на пациент в КПБ/ СО“ на пациента А.М.Х. при прегледа му в СО на „МБАЛ Шумен“ АД на 18.05.2018г., не е допуснато нарушение на чл. 20, ал.2 т.3 от Наредба№ 49 от 18.10.2010г. на МЗ.

АНО е наложил имуществената санкция по ЗЛЗ, за непопълване на необходимата документация при прием на пациенти, насочени от лечебни заведения за извънболнична помощ и от центрове за спешна медицинска помощ или на самонасочили се пациенти, която се осъществява в консултативно-диагностичния блок чрез консултативните кабинети или чрез спешното отделение за нарушение по чл. 20, ал.2, 3 от Наредба № 49, т.е. дейност към 18.05.2017г., която лечебното заведение съгласно § 1 от Наредба № 3 от 06.10.2017г. за утвърждаване на медицински стандарт “Спешна медицина“, не е имало задължение да извършва все още. Тази дейност – извършване на медицински триаж и съответно изготвяне Лист за триаж на пациент в КПБ/ СО“, лечебното заведение следвало да извършва задължително едва след 31.10.2018г. Поради изложеното, съдът намира, че НП е неправилно и следва да бъде отменено

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                            Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-27-270/07.03.2019г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ гр.София, сега ИА „ Медицински надзор“, с което, на дружеството било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000 лева, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.116, ал.2, вр. с чл.117 от Закона за лечебните заведения.

      Решението подлежи на обжалване, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Шуменски административен съд, по реда на АПК.

 

                                                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: