Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 2193
Година 2020, 01.12. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 21.10.2020 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА
при секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА и при присъствието на прокурора ДАНАИЛА
СТАНКОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ
ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 2019 по описа за 2020 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила
е касационна жалба от Регионална здравна инспекция - Пловдив, чрез пълномощник юриск.Т., срещу Решение №1032/02.07.20г., постановено по АНД №3027/2020г. по описа на Районен съд – Пловдив, I н.с., с което е отменено наказателно постановление/НП/ №РД-04-ХII-Б-46/23.04.20г., издадено от Директор на РЗИ – Пловдив, с което на Г.И.П.
е наложена глоба в размер на 1000 лева.
В
жалбата се сочи, че решението е незаконосъобразно, неправилно и необосновано и
се настоява за отмяната му и потвърждаване на наказателното постановление.
Ответникът
по касационната жалба – Г.И.П., чрез пълномощник адв.Б., излага подробни
съображения за неоснователност на касационната жалба, алтернативно прави искане
за прилагане разпоредбата на чл.28 ЗАНН. Претендира присъждане на разноски.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така
подадената касационна жалба.
Пловдивският
административен съд – Двадесет и първи състав, след като разгледа поотделно и в
съвкупност, наведените с жалбата касационни основания, намира за установено
следното.
Касационната
жалба е подадена в срок, от надлежна страна и производството е процесуално
допустимо. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Настоящият
състав установи, че с оспореното НП №РД-04-ХII-Б-46/23.04. 2020г., издадено от Директор на РЗИ – Пловдив, на Г.И.П. е
наложена глоба в размер на 1000 лева за извършено нарушение по чл.23 ал.3 и
чл.25 ал.2 от Наредба №28/2008г. за устройството, реда и организацията на
работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, във връзка с
чл.2 от Наредба №4/2009г. за условията и реда за предписване и отпускане на
лекарствени продукти, за това, че при извършена проверка на 29.03.2020г. по
повод писмо от Окръжна прокуратура – Пловдив, във връзка с прокурорска преписка
№2322/2020г., в аптека „Адонис“, работеща с Разрешение за търговия на дребно
№3843-3/25.09.2019г. с лекарствени продукти, с изключение на приготвяни по
магистрална и фармакопейна рецептура, находяща се в гр.Пловдив, ул.“Иван Вазов“ №61В, е
установено, че при извършена контролна покупка, магистър – фармацевт Г.И.П. е
продала на инспектор от ГДФК-НАП Л. С. М., лекарствен продукт с режим на
отпускане – по лекарско предписание Аугментин 875
мг/125 мг х 14 табл., без да бъде представена рецепта.
При
тази фактическа обстановка е издадено оспореното НП, с което е прието, че с
действията си лицето е нарушило разпоредбите на чл.23 ал.3 и чл.25 ал.2 от
Наредба №28/2008г. за устройството, реда и организацията на работата на
аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, във връзка с чл.2 от
Наредба №4/2009г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени
продукти.
За да
отмени оспореното НП, състав на Районния съд е приел, че при правилно
установена фактическа обстановка контролните органи неправилно са приложили
материалния закон, доколкото сочените като нарушени както в АУАН, така и в НП
норми, са напълно неотносими към приетите за
установени фактически положения.
Така
постановеното решение е правилно като краен резултат.
С оглед
събраните писмени и гласни доказателства, настоящият съдебен състав приема, че
съставеният АУАН е съобразен с изискванията на закона, нарушението е установено
по несъмнен начин, индивидуализиран е нарушителят и му е дадена възможност да
направи възражение във връзка с констатираното нарушение съгласно чл.42-44 ЗАНН. Въз основа на акта е издадено и оспореното наказателно постановление
против П., което е изцяло съобразено с изискванията на чл.57 ал.1 ЗАНН.
Както
вече се посочи, мотивът на ПРС за да отмени НП в общи линии е, че нито една от
посочените като нарушени разпоредби, не предвиждат конкретно задължение, респ.
въздържане от определено поведение, свързано с отпускане на лекарствени
продукти с режим на отпускане „по лекарско предписание“, неизпълнението на което
да съставлява административно нарушение, което становище не се споделя от
настоящия касационен състав. Съображенията за това са следните.
С
оспореното НП П. е била санкционирана за това, че е отпуснала неправилно
лекарствен продукт с режим на отпускане по лекарско предписание, без да изиска
и без да и бъде представено лекарско предписание.
Следва
в тази връзка да бъде съобразено, че съгласно разпоредбата на чл.219 ал.1
ЗЛПХМ/в приложимата редакция/ аптеката е здравно заведение, в което се
извършват следните дейности: съхраняване, приготвяне, опаковане, контролиране,
даване на консултации, отпускане по лекарско и без лекарско предписание на
разрешени за употреба в Република България лекарствени продукти, на
медицински изделия, на диетични храни за специални медицински цели и храни за
кърмачета и преходни храни, както и хранителни добавки, козметични и
санитарно-хигиенни средства.
Съгласно
чл.220 ал.1 ЗЛПХМ, дейностите по чл.219 ал.1 се извършват от
магистър-фармацевт.
Посочените
като нарушени разпоредби предписват следното.
Съгласно
чл.23 ал.3 от Наредба №28 от 9.12.2008г. за устройството, реда и организацията
на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, за
неправилно приготвен и/или отпуснат лекарствен продукт и за настъпилите
последици носи отговорност фармацевтът, който го е приготвил
и/или отпуснал.
Съгласно
чл.25 ал.2 от същата наредба, изпълнението на рецептите в аптеката се извършва
по реда на наредбата по чл.221 ЗЛПХМ.
Такава
наредба в случая се явява Наредба №4 от 4.03.2009г. за условията и реда за
предписване и отпускане на лекарствени продукти, в чийто чл.2, посочен в НП е
предвидено, че режимът на предписване на лекарствените продукти е определен в
разрешението за употреба на лекарствения продукт.
В
случая не е спорно, че се касае за лекарствен продукт с режим на отпускане по
лекарско предписание.
С оглед
събрания в хода на производството доказателствен
материал, настоящият състав намира за доказано по безспорен и несъмнен начин
осъществяването на горепосоченото деяние.
Доколкото
магистър-фармацевтът е предал искания лекарствен продукт с режим на отпускане
„по лекарско предписание“ Аугментин 875 мг/125 мг х
14 табл. и е приел еквивалентната за същия парична сума, безспорно същият е
отпуснал посочения лекарствен продукт, с какъвто термин борави ЗЛПХМ.
Същият термин обозначава дейността по продажба на лекарствения продукт, но
доколкото самата продажба следва да се извършва от специалист –
магистър-фармацевт и в здравно заведение – аптека, а не в обикновената
търговска мрежа, то и ЗЛПХМ, уреждащ реда за продажба на лекарствени продукти,
борави с термина „отпускане на лекарствен продукт“, която дейност фактически
представлява продажбата на самия продукт и правилното „отпускане“ в настоящия
случай е следвало да бъде сторено след изискване и представяне на лекарско
предписание, каквото изискване законът въвежда. Това обаче не е било сторено.
Или, установява се по безспорен начин извършване от П. на нарушението, за което
е била санкционирана.
Във
връзка с претендираното приложение на чл.28 ЗАНН
настоящият съдебен състав намира следното.
За
маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 ЗАНН, следва
да се приеме това административно нарушение, което с оглед липсата на вредни
последици или незначителността му и с оглед другите смекчаващи отговорността
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение
с обикновените случаи на нарушения от съответния вид/арг.
чл.93 т.9 НК във връзка с чл.11 ЗАНН/.
Настоящият
случай е именно такъв, като макар и формално да е осъществен съставът на
административно нарушение, с оглед наличието на множество смекчаващи
обстоятелства, а именно: нарушението е извършено за първи път; други нарушения
в проверяваната аптека не са констатирани; санкционираното лице е дългогодишен
фармацевт, на когото не са издавани нито предписания, нито НП, тъй като не са
били констатирани никакви нарушения; отпускането на лекарството е станало във
време на въведената епидемиологична обстановка в страната, в която лекарите и
фармацевтите са на първа линия и общо известен факт е забраната на болни или
лица със съмнения за Covid-19 да напускат домовете си, в т.ч. да посещават личните си лекари, поради
което и леченията масово са предписвани по телефона; самата проверка е била
провокативна и П. е била подведена от видимо притеснения клиент, който заявил,
че въпросното лекарство е предписано на съпругата му, поради което и с оглед
ситуацията на пандемия и притеснения за здравето и живота на хората, моралното
отношение на фармацевта към пациента е продиктувало отпускането на лекарство,
без да е била представена рецепта - деянието разкрива по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид.
Все в тази насока следва да се посочи и че закупеното лекарство е за целта на
проверка, а не с цел самолечение, поради което и от деянието не са настъпили
каквито и да било вредни последици.
При
това положение налагането на глоба, макар и в минималния предвиден размер, се
явява несъразмерно тежко спрямо степента на обществената опасност на деянието и
дееца.
Като не
е квалифицирал деянието като маловажен случай, административнонаказващият
орган е приложил неправилно материалния закон, тъй като са били налице всички
предпоставки за прилагането на чл.28 ЗАНН.
Вярно
е, че обществените отношения, регламентирани от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина и подзаконовите актове за неговото прилагане,
имат за цел да създадат условия, които осигуряват пускане на пазара на
лекарствени продукти, които отговарят на изискванията за качество,
безопасност и ефикасност, но това не може да игнорира задължението на административнонаказващия орган за индивидуална преценка на
всеки отделен случай, с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на
конкретния нарушител и отчитайки въведената епидемиологична обстановка в
страната.
С оглед
на изложеното, атакуваното решение на Районния съд се явява валидно, допустимо и съответстващо на
материалния закон като краен резултат, поради което и на основание чл.221 ал.2 АПК следва да бъде оставено в сила.
По разноските.
С оглед изхода от спора, на основание чл.63 ал.3 и ал.5 ЗАНН, във връзка
с чл.228 и чл.143 ал.3 и ал.4 АПК, на ответника по касация се дължат извършените
разноски, които се констатираха в размер на 150 лв. – договорено и заплатено
адвокатско възнаграждение.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав:
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА съдебно Решение №1032/02.07.2020г., постановено по АНД №3027/2020г. по описа на
Районен съд – Пловдив, I н.с.
ОСЪЖДА Регионална здравна инспекция – Пловдив с адрес за призоваване град
Пловдив, ул.“Перущица“№1 да заплати на Г.И.П. *** сумата от 150/сто и петдесет/
лева разноски за тази съдебна инстанция.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.