Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 239 Година 2021, 04.02. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 13.01.2021 година
в публичното заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при участието на
прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 2561 по описа за 2020 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от ОД на МВР –
Пловдив срещу решение №260005/14.08.2020г. по АНД №3687/2020г. по описа на
Районен съд – Пловдив XXІV-ти н. състав, с което е отменен електронен фиш
серия К №3559 611, с който на Л.А.Л. *** е наложено административно наказание
– “Глоба” в размер на 50 лева на основание чл.189 ал.4 от Закона за движение
по пътищата /ЗДвП/, във вр. с чл.182 ал.2, т.2 ЗДвП за нарушение на чл.21
ал.1 ЗДвП.
Жалбоподателят счита, че така постановеното решение
от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за
наличие на нарушаване на материалния закон и допуснати съществени нарушения
на процесуални правила, поради което моли същото да бъде отменено, като
вместо това се постанови потвърждаване на издадения електронен фиш.
Ответникът по касационната жалба – Л.Л. счита жалбата
за неоснователна и настоява за оставяне в сила на обжалваното съдебно решение.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва становище за неоснователност на касационната жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни осно-вания, намира за установено следното.
За да
обоснове крайния си извод за незаконосъобразност на атакуванния електронен фиш, състав на Районния Съд е приел, че не е бил спазен материалния закон във връзка с изискването за
съдържанието на протокола, изготвен по специалната Наредба от 2016г. за
използване на АТСС, като конкретно е посочени липсата на реквизити, свързани с
посочване участъка на контрол, посоката на движение, а също така и документи
от Института по метрология досежно годността на средството за измерване.
Настоящият
касационен състав намира, че оспореното решение следва да се
остави в сила, поради следните причини.
По отношение основанията за незаконосъобразност,
изложени в решението на първостепенния съд, то следва да се посочи, че с
касационната жалба от страна на ОД на МВР – Пловдив са представени: Удостоверение
за одобрен тип на средство за измерване, ведно с Протокол за извършена проверка
от БИМ от дата 30.09.2019г. и писмо към него, а също така и повторно Протокол
по образец, съставен на дата 28.04.2020, за използване на процесното АТСС,
заснело нарушението със собствения на Л. лек автомобил.
В този смисъл установява се съответствието на
техническото средство с нормативните изисквания, като същото е преминало
задължителния преглед,а записът е осъществен в рамките на едногодишния срок от
проверката му.
Отделно в съставения протокол за използване на
АТСС от посочената дата изрично е било отбелязано/идентичен е екземпляра и в
преписката/, че е осъществяван контрол и в двете посоки. Посочен е точният
участък от пътя/АМ „Тракия“, км. 107+700/.
Следва обаче да се приеме, че обжалваното съдебно
решение в крайна сметка се явява законосъобразно.
Това
е така, тъй като електронният фиш не отговаря на изискването, посочено в чл.39 ал.4 ЗАНН,
според който “За
случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство
или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител,
когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се
издава електронен фиш”.
В случая с електронния фиш е предвидена и наложена глоба в размер точно на
50 лева, което е хипотеза по чл.39 ал.2 ЗАНН.
При това положение, макар и минимумът вече да не се явява необжалваем,
то е бил налице безспорно “маловажен случай”, като по правилата на цитираните
по – горе законови разпоредби в тези случаи редът за санкциониране е този с
фиш/но не електронен такъв/, а при отказ /т.е. липса на съгласие/ е следвало да
се състави АУАН, респ. издаде НП.
Този извод следва недвусмислено и от новелата на особената разпоредба на
чл.85а ЗАНН, според която “Доколкото в този закон няма особени правила
за административнонаказателния процес при нарушения, установени
с техническо средство или система съгласно чл.39, ал.4, се прилагат
разпоредбите на Закона за движението
по пътищата”. Т.е. ЗАНН има приоритет
пред разпоредбите на ЗДвП, при наличие на съответно правило в него, както е в
случая.
Следва да отбележи, че нормите на чл.39 ал.4 и
чл.85а ЗАНН се приети от законодателя и обнародвани с изменението и
допълнението на ЗДвП, направено с бр.10 от 2011г. на ДВ. Това е именно
изменението, с което се въвежда и института на „електронния фиш“, респ. и
самата норма на чл.189 ал.4 ЗДвП.
Или всъщност основното изменение е в самия ЗДвП, а
съгласувано с него са изменени и други закони, вкл. и ЗАНН.
След това изменение, въпреки последвали други
изменения в ЗДвП, в резултат на сложилата се съдебна практика, цитираните норми
в ЗАНН не са били променяни.
Освен това новелата на чл.189 ал.4 ЗДвП(с оглед съдържанието и) няма как да се яви и като специална
по отношение тези на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН, които са очевидно от публичен
ред.
При това
положение на нещата касационната жалба се явява неоснователна, което пък
обосновава и изводите на настоящия състав – за законосъобразност на решението
на първостепенния Съд.
С оглед на изложеното не са налице касационните
основания по чл. 348 ал.1, т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на Районния Съд
е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и във връзка с
чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА съдебно решение №260005/14.08.2020г. по АНД
№3687/2020г. по описа на Районен съд – Пловдив XXІV-ти н. състав.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.