Решение по дело №478/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 810
Дата: 13 май 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237160700478
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 810

Перник, 13.05.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Перник - I състав, в съдебно заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИВАЙЛО ИВАНОВ

При секретар АННА МАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВАЙЛО ИВАНОВ административно дело № 20237160700478 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на с чл. 145чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/, във връзка с чл. 35, ал. 3 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.

Образувано е по жалба на Ц. Г. Н. с [ЕГН] и Ф. Б. Н. с [ЕГН] и двамата от [населено място], [улица], [адрес], ет. 2 против Заповед № 2 132 от 20.10.2023 година на кмета на Община Перник, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 3 от ЗОС, чл. 65, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник и съгласно чл. 8, ал. 2 от ЗОС е наредено да се продаде на настоящите жалбоподатели терен, представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, целия с площ от 827 кв.м. по регулационния план на [населено място], община Перник, при граници: от север – улица, от изток – улица, от юг – УПИ VІІІ-9 и от запад – УПИ VІ-10 за сумата от 23 899.72 лева без ДДС и 20% ДДС в размер на 4 779.94 лева или обща за сумата в размер на 28 679.66 лева.

Жалбоподателите твърдят, че на 05.06.2023 година са инициирали административна процедура по закупуване на процесния УПИ, върху който е построена сграда с отстъпено право на строеж, в режим на съпружеска имуществена общност. Заявяват, че обжалваната заповед, с която е утвърдена пазарната оценка на имота е незаконосъобразна, като твърдят, че приетата пазарна оценка е прекомерно завишена. Молят съда да отмени оспорената заповед в тази й част, като я измени до справедлива пазарна оценка.

В проведеното съдебно заседание на 29.04.2024 година жалбоподателите Ц. Г. Н. и Ф. Б. Н., редовно призовани не се явяват и не се представляват. С молба вх. № 1 247/29.04.2024 година жалбоподателите заявяват, че поддържат жалбата и молят да им бъдат присъдени направените по делото съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание на 29.04.2024 година ответникът по жалбата кмета на Община Перник, редовно призован, не се явява, представлява се от старши юрисконсулт А. А., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Моли съда да постанови решение, с което да измени оспорената заповед, като бъде определена цена в размер на 21 022.64 лева. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

А. съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна – адресат на индивидуален административен акт и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Производството пред административния орган е започнало по повод подадено заявление вх. № 23/ОС-128 от 05.06.2023 година от Ц. Г. Н. /настоящ жалбоподател/, с което е поискала изготвяне на оценка за закупуване правото на собственост върху земята на имот представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, с площ от 827 кв.м. по регулационния план на [населено място], общ. Перник, като притежаваща отстъпено и реализирано право на строеж върху масивна жилищна /вилна/ страда с площ от 60 кв. метра.

Видно от нотариален акт за собственост върху недвижим имот № 179, том ІІ, рег. № 8136, дело № 334 от 24.09.2002 година Ц. Г. Н. и съпругът й Ф. Б. Н. са придобили правото на собственост върху масивна вилна /жилищна/ страда със застроена площ от 60 кв. м, заедно с отстъпено право на строеж върху урегулиран поземлен имот, построена върху парцел VІІ-8, кв. 14, с площ от 745 кв.м. по регулационния план на [населено място], община Перник, при граници на УПИ по скица: от север - [улица], от изток - [улица], от югозапад -парцел VІІІ-9 и от запад - парцел VІ-10.

За терен представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, с площ от 745 кв.м. по регулационния план на [населено място], общ. Перник е съставен акт № 15200 за частна общинска собственост. За съсобственици на имота в АОС са вписани Ц. Г. Н. и съпругът й Ф. Б. Н., по силата на нотариален акт за продажба на недвижим имот № 179, том ІІ, рег. № 8136, дело № 334 от 24.09.2002 година. Актът за частна общинска собственост е вписан в Служба по вписванията на 16.12.2022 година и е подреден в актовите книги.

Със Заповед № 952 от 30.05.2023 година на кмета на община Перник на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ е одобрен проект на ПУП-ПРЗ за процесното УПИ, като видно от скица площта на имота след изменението е 827 кв. м..

Кмета на община Перник е възложил на С. Д. – оценител недвижими имоти с оценителска правоспособност сертификат рег. № *********/2009 година да определи пазарната стойност на недвижим имот: терен с площ от 827 кв. м., представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, по регулационния план на [населено място], общ. Перник.

С Доклад за оценка на недвижими имот, изготвен от С. Д. е установено, че урегулиран поземлен имот /застроен/ УПИ VІІ-8, кв. 14, по регулационния план на [населено място], общ. Перник с площ от 827 кв. м. към 21.08.2023 година е с пазарна стойност 23 899.72 лева, без ДДС, след отчетеното от експерта отстъпено и реализирано право на строеж.

С Докладна записка изх. № 23/ОС-128-2 от 24.08.2023 година кмета на община Перник е внесъл и предложил на общински съвет Перник да вземе решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във връзка с чл. 35, ал. 3 от ЗОС, чл. 8, ал. 2 от ЗОС във вр. с чл. 65, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на община Перник, с което да утвърди пазарната оценка на имот: УПИ VІІ-8, кв. 14, по регулационния план на [населено място], общ. Перник с площ от 827 кв. м. с размер на 23 899.72 лв. и ДДС в размер на 4 779.94 лв. или общо в размер на 28 679.66 лв. и да даде съгласие да бъде продаден на Ц. Г. Н. и съпругът й Ф. Б. Н..

С Решение № 1407 по Протокол № 11 от 12.10.2023 на общински съвет Перник прието на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 3 от ЗОбС и чл. 65, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на община Перник е утвърдена пазарна оценка на имот, представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, по регулационния план на [населено място], общ. Перник с площ от 827 кв. м. в размер на 23 899.72 лева и ДДС в размер на 4 779.94 лева или общо в размер на 28 679.66 лева и е дадено съгласие да бъде продаден на Ц. Г. Н. и съпругът й Ф. Б. Н..

Със Заповед № 2 132 от 20.10.2023 година на кмета на Община Перник на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 3 от ЗОС, чл. 65, ал. от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник и съгласно чл. 8, ал. 2 от ЗОС е наредено да се продаде на настоящите жалбоподатели терен, представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, целия с площ от 827 кв.м. по регулационния план на [населено място], община Перник, при граници: от север – улица, от изток – улица, от юг – УПИ VІІІ-9 и от запад – УПИ VІ-10 за сумата от 23 899.72 лева без ДДС и 20% ДДС в размер на 4 779.94 лева или обща за сумата в размер на 28 679.66 лева.

След извършена служебна проверка настоящия съдебен състав констатира, че с Решение № 248/16.02.2024 година, постановено по административно дело № 477/2023 година по описа на А. съд – Перник е изменено Решение № 1 407 по Протокол № 11 от 12.10.2023 на общински съвет Перник като е намален размера на пазарната оценка от 23 899. 72 лева без ДДС на 21 022. 64 лева без ДДС. Решението не е обжалвано от страните и е влязло в сила на 08.03.2024 година.

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е Заповед № 2 132 от 20.10.2023 година на кмета на Община Перник, в частта, с която е определен размер на определената пазарна оценка на процесния имот.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на А. съд – Перник като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Спорният по делото въпрос, който определя пределите на съдебния контрол и обуславя законосъобразността на обжалвания акт е свързан с размера на определената пазарна оценка на имота.

Заповедта на кмета на Община Перник, в оспорената му част, която е предмет на съдебен контрол, е постановено от компетентен орган и е в рамките на неговата материална, функционална и териториална компетентност. Следователно не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1 от АПК.

От посочените в оспорената заповед фактически и правни основания за издаването й стават ясни юридическите факти, от които органът черпи упражненото от него публично субективно право, тоест следва да се приеме, че е спазена установената форма на акта, определена в чл. 59, ал. 2 от АПК. В случая не се установяват съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосновават отмяна на оспорвания акт в обжалваната му част.

Съобразно чл. 35, ал. 1 от ЗОС продажба на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, като съобразно ал. 3 продажбата на земя – частна общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2. ЗОС. В случая това е Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник. Нормата на чл. 35, ал. 3 от ЗОС предвижда изключение от общия принцип, че продажба на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет. В случая въпреки посоченото правно основание за издаване на оспорената заповед е налице Решение № 1 407 по Протокол № 11 от 12.10.2023 на Общински съвет Перник, което решение е изменено с Решение № 248/16.02.2024 година, постановено по административно дело № 477/2023 година по описа на А. съд – Перник, като е намален размера на пазарната оценка от 23 899. 72 лева без ДДС на 21 022. 64 лева без ДДС. Решението не е обжалвано от страните и е влязло в сила на 08.03.2024 година. При тази правна регламентация заповедта на кмета представлява индивидуален административен акт, който подлежи на оспорване, респективно отказът да бъде издадена такава заповед.

Съгласно чл. 41, ал. 2 от ЗОС, разпоредителните сделки с имоти или с вещни права върху имоти – общинска собственост, следва да се извършват по пазарни цени, но не по – ниски от данъчните им оценки, като пазарните цени на имотите и на вещните права се определят от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл. 22, ал. 3, освен ако в закон е предвидено друго. В случая липсва друго предвиждане, поради което е приложим редът по чл. 22, ал. 3 от ЗОС – кметът на общината възлага определянето на пазарната стойност на имота на оценители, отговарящи на изискванията на Закона за независимите оценители. В настоящия случай, кмета на община Перник, в съответствие с посочената нормативна уредба, което не е спорно и между страните, е възложил на оценител, отговарящ на изискванията на Закона за независимите оценители изготвянето на пазарна оценка на имот – УПИ VІІ-8, кв. 14, по регулационния план на [населено място], общ. Перник с площ от 827 кв. м., като назначения оценител е определил пазарна оценка на имота. Видно от изготвения оценителен доклад в хода на административното производство, пазарната оценка не е по – ниска от данъчната оценка на имота – 3129.12 лева. Изготвена е от лицензиран оценител и е обоснована на професионални методи на оценяване – български стандарти за оценяване, утвърдени от Камарата на независимите оценители. Площта, на отстъпеното право на строеж и изградената постройка е приспадната от стойността на общинския терен. При изготвянето са отчетени местонахождение, строителна зона, транспортна достъпност, инфраструктура. Въз основа на това и чрез използване на метода на пазарни сравнения (аналози) въз основа на посочена формула за изчисление е определена пазарна стойност на имота в размер на 23 899.72 лева или стойност на 1 кв. м. - 31.16 лв., към дата на изготвяне на експертизата 21.08.2023 година.

Както се посочи по – горе Решение № 1 407 по Протокол № 11 от 12.10.2023 на Общински съвет Перник е изменено с Решение № 248/16.02.2024 година, постановено по административно дело № 477/2023 година по описа на А. съд – Перник, като е намален размера на пазарната оценка от 23 899. 72 лева без ДДС на 21 022. 64 лева без ДДС. Решението не е обжалвано от страните и е влязло в сила на 08.03.2024 година.

Предвид гореизложените съображения, настоящият съдебен състав, приема, че обжалваната заповед в определения размер на определената пазарна оценка на имот, представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, целия с площ от 827 кв.м. по регулационния план на [населено място], община Перник, при граници: от север – улица, от изток – улица, от юг – УПИ VІІІ-9 и от запад – УПИ VІ-10 в размер на 23 899. 72 лева и ДДС в размер на 4 779. 94 лева или общо в размер на 28 679. 66 лева е незаконосъобразна, както се посочи по–горе, поради което ще следва същата да се измени, като се намали размерът на пазарната оценка от 23 899. 72 лева на 21 022. 64 лева. Също така следва да се посочи, че ДДС е дължимо при плащане, а и не всяка сделка с общинско имущество подлежи на облагане с ДДС, поради което кмета следва единствено да определи пазарната оценка без ДДС.

Относно разноските:

С оглед изхода на спора и направеното искане за присъждане на направените съдебни разноски, на жалбоподателите следва да бъдат присъдени такива в размер на 20 лева, представляващи платена държавна такса.

С оглед изхода на делото следва да се остави без уважение искането на процесуалния представител на ответника по жалбата за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящия съдебен състав на А. съд – Перник

Р Е Ш И :

ИЗМЕНЯ Заповед № 2 132 от 20.10.2023 година на кмета на Община Перник, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 3 от ЗОС, чл. 65, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник и съгласно чл. 8, ал. 2 от ЗОС е наредено да се продаде на настоящите жалбоподатели терен, представляващ УПИ VІІ-8, кв. 14, целия с площ от 827 кв.м. по регулационния план на [населено място], община Перник, при граници: от север – улица, от изток – улица, от юг – УПИ VІІІ-9 и от запад – УПИ VІ-10 за сумата от 23 899.72 лева без ДДС и 20% ДДС в размер на 4 779.94 лева или обща за сумата в размер на 28 679.66 лева като намалява размера на пазарната оценка от 23 899.72 /двадесет и три хиляди осемстотин деветдесет и девет лева и седемдесет и две стотинки/ лева без ДДС на 21 022.64 /двадесет и една хиляди и двадесет и два, и шестдесет и четири стотинки/ лева без ДДС.

ОСЪЖДА Община Перник, със седалище и адрес на управление [населено място], пл. "Св. Иван Рилски“ № 1 да заплати на Ц. Г. Н., с [ЕГН] и Ф. Б. Н., с [ЕГН] и двамата от [населено място], [улица], [адрес], ет. 2 съдебни разноски по делото в размер на 20 /двадесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 14 дневен срок от връчването му на страните.

Съдия: