Решение по дело №5607/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 645
Дата: 3 април 2020 г. (в сила от 18 август 2020 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20193110205607
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                           №645/3.4.2020г.

                                   Година 2020                             Град Варна

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                  четиридесет и пети състав

На трети април                                                           Година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА

Секретар : Маргарита Стефанова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 5607 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба от „И.Д.” ЕООД, ЕИК 203 773 050, със седалище и адрес на управление ***,представлявано от управителя И.П.Д., чрез адв.И.З., САК  срещу НП № 0103/23.05.2019 год. на зам. кмета на Община Варна,  с което за извършено нарушение на чл. 53,т.3 от Наредбата за управление ***, на осн. чл.86,ал.1,т.1 от Наредбата за управление *** на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1400 лв..

В жалба си до съда жалбоподателят моли НП да бъде отменено, като незаконосъобразно, изготвено в нарушение на материалния и процесуалния  закон. Твърди се, че не е налице обективната страна на нарушението, както и че установяването на нарушението не е подкрепено с доказателства.

В  съдебно заседание дружеството, редовно призовано, се представлява от адв. И. З., САК, който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.

Въззеваемата страна в съдебно заседание се представлява от юк П. Карагеоргиева, която моли НП да бъде потвърдено изцяло и по размер.

            Актосъставителят , редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените констатации в съставения АУАН.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

            От фактическа страна:

При извършена проверка /обективирана в Констативен протокол № КП № 12-842/26.11.2018 год./ на 26.11.2018 год. в 13,20 часа на обект, стопанисван от  „ И.Д.” ЕООД ***, снек бар „ Кестрич”, находящ се в кв.Виница на адрес ул.” Цар Борис III № 50,  свидетелите А. и К.,***, констатирали, че се смесва биоразградими отпадъци от хранителен произход на местата на образуването им в хранителния блок с общите битови отпадъци, като ги изхвърля в местата за събиране и извозване на смесени битови отпадъци. За констатираното нарушение св. К. съставил  АУАН  с № 10218/26.11.2018 год., затова, че на 26.11.2018 год. около 13,20 часа в гр.Варна, снек бар „ Кестрич”, находящ се в кв.Виница на адрес ул.” Цар Борис III № 50  смесва биоразградими отпадъци от хранителен произход на местата на образуването им в хранителния блок с общите битови отпадъци, като ги изхвърля в местата за събиране и извозване на смесени битови отпадъци – нарушение на чл.53,т.3, вр.чл.86,ал.1,т.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Варна.

Акта бил съставен и предявен на представляващия дружеството, който в  графата бележки и възражения  отразил, че не е запознат и има възражения.

В предвидения в чл.44, ал.1 от ЗАНН тридневен срок не са постъпили писмени възражения.

Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка АНО издал обжалваното НП № 0103/23.05.2019 год. ,  с което за извършено нарушение на чл. 53,т.3 от Наредбата за управление ***, на осн. чл.86,ал.1,т.1 от Наредбата за управление *** наложил на дружеството  имуществена санкция в размер на 1400 лв..

Разпитан в хода на съдебното следствие, актосъставителя потвърждава изложеното в акта за административно нарушение.Посочва, че в деня на проверката 26.11.2018 год. той и колегите му А. и Ников извършили проверка на снек бар Кестрич, в гр.Варна, кв.Виница. След като се легитимирали на управителя на заведението пристъпили към извършването на проверката, при която установили, че е налице смесване на битовия отпадък с други видове отпадъци, както и че не се събира биоразградимия отпадък от хранителен произход разделно.За това нарушение съставил АУАН.

С показанията си св.А. потвърждава казаното от св.К.. Допълва, че всички търговски обекти на територията на Община Варна трябва да имат договори с лицензирани фирми, които събират биоразградими отпадъци в специални кофи или чували. Твърди, че са установили вида на отпадъка след като са видели коша за боклук, в които имало изхвърлени биоотпадъци. Коша за боклук в които установили отпадъците се намирал в хранителния блок-кухнята на заведението.

По искане на защитата, съдът е допуснал до разпит в качеството на свидетел Здравко Желев, който в показанията си посочва, че е присъствал на проверката извършена от служители на Община Варна в снек бар Кестрич.Бил там с приятелката си, която си търсела работа. Твърди, че по време на проверката присъствала и собственичката, която познавал,тъй като бил редовен клиент на заведението. Според свидетеля въпросния ден заведението не работело, тъй като я нямало готвачката.Твърди, че кошовете за отпадъци са били поставени вдясно от входа на заведението.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетелите К., А. и Желев , дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства , прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

НП е издадено от компетентен орган – зам. кмета на Община Варна,  съгласно приложената Заповед № № 4795/25.11.2015 год. на кмета на Община Варна. АУАН също е съставен от компетентно лице.

            АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

            Състава на съда намира, че е допуснато нарушение на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като при направеното описание на нарушението в АУАН и НП липсва пълно описание на нарушението и не са посочени обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го потвърждават. В случая от една страна, въобще в НП не е посочено какъв е видът на биоразградимия отпадък, както и не е посочено наличието на въведена система за разделно събиране на биоотпадъци, наличието на която да обосновава извод, че процесните отпадъци са изхвърлени на неразрешено за това място.

Съгласно приетата с ПМС № 20 от 25.01.2017 г., обн., ДВ, бр. 11 от 31.01.2017 г., изм. и доп., бр. 47 от 5.06.2018 г. на основание чл. 43, ал. 5 от Закона за управление на отпадъците Наредба за разделно събиране на биоотпадъци и третиране на биоразградимите отпадъци – чл. 4, т. 4 въвежда забрана за изхвърлянето на биоотпадъци в контейнерите за събиране на смесени битови отпадъци при наличието на осигурени системи за разделно събиране на биоотпадъци.

Процесната система за разделно събиране на биоотпадъци се въвежда по аргумент от чл. 53, ал. 5 от НУО на Община Варна със заповед на кмета на общината, като в нея се включват заведения за обществено хранене, търговски обекти, всички училища, детски градини, пазари, хотели, лечебни заведения и други обекти на територията на общината, при дейността на които се образуват хранителни и кухненски биоотпадъци.

Съгласно разпоредбата на чл. 58, т. 3 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Варна се забранява изхвърлянето на биоотпадъци в съдовете за събиране на смесени битови отпадъци при наличие на изградени системи за разделно събиране на биоотпадъци.

В чл. 53, ал. 1 от Наредбата е посочено, че хранителните и кухненски биоотпадъци от лицата, при чиято дейност се образуват битови биоотпадъци и са обхванати от общинската система за разделно събиране на биоотпадъци по чл. 51 от Наредбата, се събират разделно, при източника на образуване.

В ал. 5 от същата разпоредба е посочено, че системата по ал. 1 се въвежда със заповед на кмета на общината, като в нея се включват заведения за обществено хранене, търговски обекти, всички училища, детски градини, пазари, хотели, лечебни заведения и други обекти на територията на общината, при дейността на които се образуват хранителни и кухненски биоотпадъци.

В конкретния случай в НП не са посочени всички съставомерни обстоятелства, като наличието на въведена система за разделно събиране на биоотпадъци, въз основа на конкретна заповед на кмета на общината, което да обосновава нарушаването на забраната по чл. 58, т. 3 от НУО на Община Варна, респ. за реализиране на състава на административното нарушение по чл. 86, ал. 1, т. 1 от НУО на Община Варна, изразяващо се в изхвърляне на неопасни отпадъци на неразрешени за това места. В АУАН и в НП липсва обосноваване на обстоятелството, че става въпрос за изхвърляне на отпадъци в неразрешени места.

Непосочването на обстоятелствата, при които е извършено нарушението, по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя.

Посоченото нарушение на процесуалните правила ограничава възможността санкционираното дружество да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинено.

 По горепосочените мотиви, Съдът

                                                                          Р  Е  Ш  И :

 ОТМЕНЯ НП № 0103/23.05.2019 год. на зам. кмета на Община Варна,  с което на „И.Д.” ЕООД, ЕИК 203 773 050, със седалище и адрес на управление ***,представлявано от управителя И.П.Д. за извършено нарушение на чл. 53,т.3 от Наредбата за управление ***, на осн. чл.86,ал.1,т.1 от Наредбата за управление ***  е наложена имуществена санкция в размер на 1400 лв..

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд-Варна в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: