Определение по дело №594/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 септември 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20237240700594
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  №589

 

 гр.Стара Загора, 25.09.2023г

 

 

 

   Старозагорският административен съд в закрито заседание на двадесет  и пети септември две хиляди и двадесет и трета година, първи състав:

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА

 

при участието на секретаря......................................................, като разгледа адм.д. № 594  по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от АПК.

 

Образувано е по жалба от Г.Л.Л.от гр. Стара Загора с искане за обявяване нищожността на Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора и на Заповед № 10-00-1380/ 19.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора. Направено искане за спиране на изпълнението и на предварителното изпълнение на Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора, с което е обявено за незаконосъобразно Решение № 2579, прието на заседание на съвета , проведено на 29.06.2023г и е открита процедура за провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център I“ ЕООД и определяне на условията и реда за провеждане на конкурса. Изложени са съображения, че провеждане на конкурс по опорочена процедура ще опорочи избора и ще нанесе вреди на жалбоподателя като участинк в конкурса и на общинското здравно заведение.

След изискване на административната преписка и като прецени доводите на жалбоподателя съдът установи следното от фактическа страна :

С Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора, прието по предложение на общински съветник, на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА вр. чл. 81, ал.1 от АПК е изменено Решение № 2579, прието на заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 29.06.2023г, като придобива съдържание, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА; чл.63, ал.3 от ЗЛЗ вр. чл.3, ал.1, чл.4, чл.5, ал.1 и ал.3; чл.6 от Наредба № 9 от 26.06.2000 г за условията и реда за провеждане на конкурси за възлагане на управлението на лечебни аведения по ЗЛЗ; чл.21, ал.1 от Закона за публичните предприятия /ЗПП/; чл.31 и сл от ППЗПП и чл.40, ал.1 от Наредба за реда за упражняване правото на собственост на Община Стара Загора в търговски дружества с общинско участие в капитала и за сключване на договори за съвместна дейност е открита процедура за провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център I“ ЕООД; определен е начален срок на процедурата; допуснато е предварително изпълнение на решението и е възложено на кмета на общината да извърши всички последващи действия по провеждане на конкурса. 

Решението е публикувано на интернет страницата на Община Стара Загора на 25.07.2023г и по това обстоятелство няма спор между страните.

Със Заповед № 10-00-1380/ 19.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора в изпълнение решението на общинския съвет е определена и допълнена комисията по провеждане и организиране на конкурса, както и са дадени разпореждания относно дейността й.

Жалбоподателят е лице, допуснато до участие в обявения конкурс за управител на  „Диагностично-консултативен център I“ ЕООД, видно от служебна справка в интернет страницата на община Стара Загора по представената с преписката  разпечатка от нея.

При тези фактически установявания съдът намира направеното оспорване и свързаното с него искане за спиране на изпълнение и на предварително изпълнение за недопустими по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 АПК една от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, е наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване. Тази процесуална предпоставка е от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. 

Подлежащи на съдебно обжалване са административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК. Съгласно формираната практика на ВАС по приложението на чл. 21 от ЗПП, с откриването на конкурсната процедура между общинския съвет и кандидатите за участие в конкурса възниква административно правоотношение. То се характеризира с това, че от една страна на правоотношението като негов субект е държавен орган, а от другата страна е гражданин или организация. Двете страни на административното правоотношение не са равнопоставени и  правоотношението между тях не е гражданскоправно, тъй като общинският съвет осъществява властнически правомощия, свързани с процедурата по чл. 21 от ЗПП, а не като собственик на капитала. По отношение на конкурсната процедура той осъществява властнически правомощия, защото извършва действия от позиция на вертикална зависимост спрямо кандидатите и които действия засягат пряко техния интерес. Споровете, които възникват между страните на административните правоотношения относно съдържанието и обсега на действие на включените в тях права и задължения и/или засягане на законни интереси, следва да се решават по съдебен ред от административен съд.

В случая обаче липсва годен за обжалване административен акт с оглед обстоятелството, че оспореното решение е подготвително и представлява част от процедурата по издаване на окончателното решение на Общински съвет Стара Загора. От анализа на правните норми на ППЗПП, които уреждат провеждането на конкурс за номиниране на управител на търговско дружество с общинско участие – публично предприятие по смисъла на ЗПП, е видно, че той протича на два етапа. Първият етап е свързан с допускане на кандидатите, в случай, че са подали необходимите документи за участие в конкурса и отговорят на законовите изисквания. Според чл. 34, ал. 1  от ППЗПП в зависимост от определените критерии за подбор органът, упражняващ правата на държавата, респ. общината (§ 1, т. 7 ЗПП вр. чл.63, ал.3 от ЗЛЗ), определя и подходящите показатели за тяхното изпълнение. Вторият етап касае провеждане на конкурса по чл. 44 от ППЗПП и оценяване на кандидатите. Оценяването е по методика, която органът, упражняващ правата на държавата, респ. общината, разработва и тя се предоставя на комисията за номиниране преди стартиране на конкурсната процедура (чл. 36 ППЗПП). Съгласно чл. 48, ал. 3 и ал. 4 от ППЗПП, комисията за номиниране постановява решение за крайно класиране за кандидатите. Резултатите от конкурса и номинираните кандидати се предоставят на компетентния орган на публичното предприятие за вземане на решение.

С оглед тази нормативна уредба и при наличие на административно правоотношение оспореният акт е част от процедурата по избор и назначаване на орган на управление на лечебно заведение с общинско участие в капитала, което е публично предприятие. В тази хипотеза обаче не намира приложение разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, тъй като оспореното решение  не представлява окончателен акт, с който завършва процедурата по възлагане управлението и контрола на публичните предприятия. Изложеното води до извод, че този акт не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване по реда на АПК. Съгласно чл. 48, ал. 4 ППЗПП, резултатите от конкурса и номинираните кандидати се предоставят на компетентния орган на публичното предприятие за вземане на решение, като сложният фактически състав завършва със сключване на договор за управление и контрол.  Именно актът, с който органът ще определи спечелия конкурса участник, подлежи на обжалване по реда на АПК. А решението на общинския съвет, с което се утвърждават правилата за провеждане на конкурса за управител на общинско лечебно заведение - еднолично търговско дружество, утвърждават се изискванията към кандидатите и се утвърждава проект на договор не е от кръга на обжалваемите по съдебен ред актове. То няма самостоятелно правно значение, а е част от конкурсната процедура, поради което попада в изключенията по чл. 21, ал. 5 от АПК и поради това не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Решението урежда единствено реда и условията за провеждане на конкурса. Съдебен контрол върху такъв акт е възможен единствено в производство по оспорване на крайния, финализиращ производството индивидуален административен акт, в което жалбоподателят безспорно е участник и като такъв разполага с правната възможност да го оспори.

Същите правни изводи за недопустимост на оспорването са относими към  Заповед № 10-00-1380/ 19.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора, тъй като и тя представлява волеизявление по чл.21, ал.5 от АПК, т.е. част от производството по издаване на краен индивидуален административен акт, определящ спечелилия конкурса участник.

По тези съображения оспорването на Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора и на Заповед № 10-00-1380/ 19.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора като направено против  актове, които не подлежат на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено. Поради недопустимостта на оспорването съдът не следва да разглежда и да се произнася по направеното искане по чл.166 от АПК за спиране на изпълнението и на предварителното изпълние на Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора.

С оглед изхода на делото и тъй като при подаване на жалбата не е изпълнено в цялост изискването на чл.151, т.3 от АПК -  не е приложен документ за платена държавна такса, дължима в съдебното производство съгласно т. 2б, б. „а“ от Тарифа №1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати такава в размер на 10лв за оспорването на двата акта.

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Л.Л.от гр. Стара Загора с искане за обявяване нищожността на Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора и на Заповед № 10-00-1380/ 19.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора, като недопустима.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Г.Л.Л.от гр. Стара Загора за спиране изпълнението и предварителното изпълнение на Решение № 2637/ 18.07.2023г на Общински съвет Стара Загора.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 594/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

ОСЪЖДА Г.Л.Л.ЕГН ********** *** ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Административен съд Стара Загора сумата 10 /десет/лв, представляваща невнесена дължима държавна такса за образуване на дело.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от  съобщаването му на страните.

 

 

                                     

                                                            СЪДИЯ :