Определение по дело №165/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 590
Дата: 1 април 2022 г. (в сила от 25 май 2022 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20227170700165
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 590

 

гр.Плевен, 01.04.2022 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, седми състав, в закрито съдебно заседание на   първи април  две хиляди двадесет и втора година, в състав:      

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

                                                     

като разгледа докладваното от съдията Николаев административно дело № 165/2022 г. по описа на Административен съд – Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството по адм.д.№165/2022г. по описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба  К.З.   П., ЕГН********** *** против ДФСГ „ИНТЕЛЕКТ“ гр. Плевен и Т.В.П.с правно основание чл.145, ал.1 и ал.2, т.1 и чл.146, ал.1, т.1,т.3, т.4 и т.5 от АПК.

Жалбоподателят твърди, че е ученик в  11б клас  в ДФСГ „ИНТЕЛЕКТ“  гр. Плевен, специалност „Банково дело“. Твърди, че в края на първият и в началото на  вторият срок направил справка в електронния дневник и констатирал, че преподавателят  му по  банково дело Т.В.П.му е наложил 6 броя наказания „Забележки“, а за вторият срок още едно наказание „Забележка“ -  общо 7  броя наказания. Твърди, че не е нарушил нито Закона за предучилищното и училищното образование, нито действащият училищен Правилник. Сочи, че  наказанията са наложени в нарушение на чл.109 от Правилника за дейността на ДФСГ „ИНТЕЛЕКТ“, съгласно който само директора може да налага  наказание „Забележка“. Твърди още, че за наложените му наказания не му е връчвана заповед. Твърди, че предмет на оспорване и обжалване са вписаните в електронният дневник седем наказания „Забележки“, наложени му от преподавателя П.без правно основание и в нарушение на чл.146, т.1, т.3 и 4 от АПК.  Твърди, че предявява иск за отмяна на незаконосъобразно наложените  му  7 броя наказания „Забележки“  или да се прогласи тяхната нищожност, понеже са издадени от некомпетентно  лице и липса  на правно основание, както и имуществен иск за сумата от 10 000 лв. - за изживени морални, душевни и психически боли и страдания за непрекъснатия тормоз, който се упражнява от г-н П.върху него.

С разпореждане №1030/25.05.2022г. на съдията докладчик  жалбата е изпратена за комплектуване с преписката на  директора на ДФСГ “Интелект“ гр. Плевен.

В изпълнение на разпореждането   е постъпило писмо  изх. №247/0.03.2022г., от Е.Р.–Директор на ДФСГ “Интелект“,  в което се излага, че до настоящия момент не е издавал заповеди за  налагане на  наказания   по чл.199, ал.1 от ЗПУО  и за нарушения на Правилника за дейността на училището. Относно  посочените от жалбоподателя К.П.  7 броя „Забележки“ сочи, че те са вид отзиви, които всеки учител може да направи, като „забележка“ или „похвала“ в електронния дневник относно поведението на ученика и изпълнението от него задачи с цел подобряване на работата в учебните часове.

При извършена проверка по редовността на оспорването, съдът  е констатирал, че жалбата, с която е сезиран страда   нередовности и с разпореждане №1290/14.03.2022г.  я оставил без движение. На жалбоподателя са дадени указания в 7 – дневен срок да посочи административния акт, който обжалва, като го индивидуализира по номер, дата и орган който го е издал, респективно действие/действия/ или бездействие/бездействия/ на административен орган, които се оспорват. 2 Да посочи в какво   се  състои   незаконосъобразността на акта, който се обжалва   и   в какво се състои искането.  Да посочи ответника срещу, който е насочена исковата претенция, да  индивидуализира предмета на спора – липсва ясно и логически свързано фактическо изложение и искане в съответствие със същото. На жалбоподателя е разяснено, е направените в  7 броя “забележки“ в електронния дневник относно поведението на жалбоподателя от преподавателя по банково дело  П.не са наказания,   а са вид отзиви,  които  не представляват акт, който да подлежи на оспорване.

Съобщението е   връчено лично на жалбоподателя на 15.03.2022г.

На 18.03.2022г. е постъпила  искова молба К.З.П., с пълномощник  адв.Здравко П. ***, в която е посочил, че обжалва следните административни актове:

1. Вписаните в ел. дневник на гимназията от г-н П., двойки за „практическо изпитване" по предмета - „банково дело (учебна практика) (иуч-спп )" на дата 27.09. 2021 г. без да съм физически или онлайн присъствал в учебният час, което доказва,  че учител П.без правно и фактическо основание в ел. дневник е вписал неверни данни, че съм изпитван по предмета, до които час не бях допуснат от същият.  Това е документ с невярно съдържание. двойката от т.н. „практическото изпитване" т. е. устно с дата - 22.02. 2022 г. - за втория срок - също не е мотивирана от него. Възниква въпроса  мога ли да бъда изпитван при онлайн обучение от разстояние само за няколко минути, както практикува г-н П., без да ми се даде възможност да помисля и да асимилирам въпроса зададен от него ?

2.  Вписаните в ел. дневник оценки по предмета „банково дело(учебна практика) (иуч-спп), както следва: оценка „ 2" със дата 24.11 2021 г., оценка „2" с дата 19.02. 2022 г. и оценка „2" за втори срок с дата 11.03. 2022 г. за т.н. „практическо изпитване", са нереални и немотивирани оценки-те са копие на оценката от 27.09.2021 г. когато не съм присъствал в учебният час, а е вписана оценка за изпитване.

3.Вписаните в ел. дневник оценки по предмета „банково дело" (иуч-спп). както следва: „2" от т. н. „устно изпитване" с дата 11.11.2021 г., втората „2" от тест с дата 07.12. 2021 г., третата „2" от т.н. „устно изпитване" с дата 14.12.2021 г. и четвърта слаба оценка 2-ка от тест с дата 18.01.2022 г., петата двойка от т.н. „устно изпитване" с дата 20.01.2021 г. + „забележка за лоша дисциплина" за това че благодарих за несправедливите оценки. това стана в часът в които учителят П.съобщаваше какви са оценките за края на първият учебен срок.

извършените по горе „оценки" са в нарушение на чл.50 от правилника за дейността на ДФСГ „интелект" за 2021/2022 г. и на наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците. в ел. дневник на гимназията са вписани от г-н П.6 бр. санкции „забележки", в нарушение на ЗПУО - които оспорвам като незаконосъобразни, както следва:

-на дата 26.10. 2021 г. „забележка" - „ученикът е с непълна или без домашна работа" - чиито факт не е верен и без мотиви.

   -на 11.11. 2021 г. вписана втора „забележка" на същото основание без мотиви 

 -на 08.12. 2021 г. вписана трета „забележка" на същото основание и без мотиви

-на 19.01. 2021 г. вписана четвърта „забележка" - „ученикът се представи незадоволително по време на часа" - без да изложи мотиви.

-на 20. 01. 2022 г. вписана пета „забележка“ „ученика нарушава дисциплината" - също без мотиви.

 - на 09.02.2022 г. вписана шеста „забележка" - „ученика се представи незадоволително по време на часа" - без мотиви.

Вписаните в ел. дневник санкции 6 бр.“забележки" са наложени без правно основание и в нарушение на чл. 203,  ал. 1 и чл. 204 ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование и правилника за дейността на ДФСГ „Интелект" - плевен за 2021 и 2022 г. санкцията „забележката" няма нищо общо с „отзив", както твърди директора на гимназията, а е наказание съгласно чл. 203 ал. 1 от ЗПУО.

 Настоящият съдебен състав намира, че е сезиран с недопустима жалба, поради което и с оглед липса на годен предмет на обжалване е налице прекратителното основание по чл.159, т.1 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. Съображенията за това са следните:

На обжалване по реда на АПК подлежат, индивидуалните административни актове, общите административни актове и  подзаконовите административни актове, съответно посочени в чл. 21,ал.1-4, чл. 65 и чл. 75 от АПК. За всяка една  от тези  категории актове е характерно, че съдържа властническо  волеизявление, с което се създават права или задължения или  непосредствено се засягат права, свободи  или законни интереси.

Съгласно чл. 199. ал.1от ЗПУО,  за неизпълнение на задълженията, определени в този закон, в нормативните актове по неговото прилагане и в правилника за дейността на училището, след изчерпване на останалите механизми за въздействие върху вътрешната мотивация и за преодоляване на проблемното поведение на учениците може да се налагат следните санкции:1. забележка;2. преместване в друга паралелка в същото училище;

3. предупреждение за преместване в друго училище;4. преместване в друго училище; 5. преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение.

(2) Когато ученикът възпрепятства провеждането на учебния процес, учителят може да го отстрани до края на учебния час.

(3) Когато ученикът се яви в училище с облекло или във вид, които са в нарушение на правилника за дейността на училището, както и когато състоянието му не позволява да участва в учебния процес, той се отстранява от училище до отпадане на основанието за отстраняването му.

(4) Веднага след приключването на учебния час по ал. 2 или след отстраняването на ученика по ал. 3 се предприемат дейности за мотивация и за преодоляване на проблемното поведение и се уведомява родителят.

(5) За ученика с наложена санкция се осигуряват и дейности за превенция и преодоляване на проблемно поведение.

  Съгласно чл. 203, ал.1 от ЗПУО, санкциите "забележка" и "преместване в друга паралелка в същото училище" се налагат със заповед на директора по мотивирано писмено предложение на класния ръководител, а всички останали санкции – със заповед на директора по предложение на педагогическия съвет.  В жалбата не се твърди, а и по делото липсват доказателства по отношение на жалбоподателя да   е открита  процедура  по реда на чл. 204, ал.1 от ЗПУО за налагане на санкциите по реда на чл.199, ал.1 и съответно да са наложени такива със Заповед на директора на училището.  По силата на  чл.259, ал. 1 от ЗПУО    в изпълнение на своите правомощия директорът издава заповеди, които подлежат на обжалване по административен или съдебен ред.    

Вписаните текущи оценки и забележки  на ученика в електронния дневник не са индивидуални  административни актове, поради което не подлежат на оспорване по административен ред. Наличието на подлежащ на оспорване акт е абсолютна процесуална предпоставка за съдебно производство. Липсата му води до недопустимост на образуваното такова. Ето защо съдът намира, че жалбата на  жалба  К.З.   П., ЕГН********** *** е недопустима за разглеждане на основание чл.159, т.1 от АПК, което съставлява основание за прекратяване на производството.

 При преценка на исковата претенция, съобразно твърденията в исковата молба и приложените към нея документи, съдът намира същата за недопустима по следните съображения:

Искът е предявен по против ДФСГ “Интелект“  солидарно с Т.В.П.- учител с цена на иска 10 000 лв. за претърпени неимуществени вреди, нанесени психически травми и увредено здравословно състояние – с начален период 27.09.2021г. и лихва по чл.86 от ЗЗД , до окончателното изплащане на обезщетението.

Липсват данни за сезиране по реда на чл. 203 и сл. АПК по изчерпателно изброените хипотезите на възможно предявяване на искова претенция в административното производство.

Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административните органи и длъжностни лица, като тежестта на доказване е оставена на ищеца. Основателността на такъв иск предполага предварителното установяване на точно определени от законодателя кумулативно налични предпоставки: незаконосъобразен административен акт, незаконосъобразно действие или бездействие на административен орган или длъжностно лице на държавата или общината; този акт, действие или бездействие да е при и по повод изпълнение на пряка административна дейност; да е отменен по съответния ред; да е настъпила вреда от такъв административен акт, действие или бездействие; да е налице пряка и непосредствена връзка между постановения незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие и настъпилата вреда. 

В случаите, в които се претендира обезщетение от административен акт, то съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК за да е допустим този иск актът следва да е отменен по съответния ред – с влязъл в сила съдебен акт. Изключение е предвидено в чл. 204, ал. 3 от АПК за хипотезите /каквато  П. твърди, че е и настоящата/, в които актът е нищожен или оттеглен, като при тази спорове незаконосъобразността на акта се установява от съда, пред който е предявен искът за обезщетение.

Във всички случаи обаче, за да е допустим иск по реда на чл. 203 от АПК, вредите следва да произтичат от административен акт. Такъв в конкретния случай не е налице. Аналогията, която е направил ищецът в конкретния казус е неприложима.  

 Воден от горното и на основание чл.158, ал.3 и чл.159, т.1 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на  К.З.   П., ЕГН********** ***  с правно основание чл.145, ал.1 и ал.2, т.1 и чл.146, ал.1, т.1,т.3, т.4 и т.5 от АПК, с която се претендира осъждане на ДФСГ „ИНТЕЛЕКТ“ гр. Плевен и Т.В.П.за заплащане на обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 10 000 лв.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 165/2022 г. по описа на Административен съд – Плевен.

Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд- Плевен, в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

Препис от определението да се изпрати на страните.        

 

СЪДИЯ:/П/