Определение по дело №320/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 септември 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20207220700320
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   

 

Гр. Сливен, 11.09.2020 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито заседание на единадесети септември две  хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 320 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от К.Р.П. *** срещу Г.Н.Н.от гр. Н.З., с посочен предмет на оспорване решение на Председателя на ОбС - Н.З.. Жалбоподателят твърди, че е общински съветник в Общински съвет Н.З., като на заседанието на ОбС на 19.08.2020 г. председателят Н.е постановил отстраняване на П. от залата. Заявено е, че с процесния акт е създадено задължение за оспорващата и актът представлява едностранно властническо волеизявление, което рефлектира в правната сфера на адресата, предписвайки конкретно задължително поведение. С това волеизявление се засягали права и интереси на засегнатото лице, като при неизпълнение на разпореденото председателят уведомил общинския съветник, че ще бъде изведена принудително от залата. Твърди, че процесното решение е издадено в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби и е в несъответствие с целта на закона. Моли съда да отмени като материално незаконосъобразно протоколно решение на Г. Н.– Председател на ОбС - Н.З., с което на К.Р.П. – общински съветник е наложено наказание по чл. 47 ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.  

За да се произнесе по искането, настоящата съдебна инстанция съобрази следното от фактическа и правна страна:

От данните по делото се установява, че на 19.08.2020 г. било проведено заседание на Общински съвет Н.З., в чийто състав настоящият оспорващ К.П. е общински съветник. Видно от Протокол № 11 от това заседание, на л. 35 е стенографирано изявление на Председателя на ОбС със следното съдържание: „Не мога да позволя някой да руши реда, който е създаден чрез Правилника за работа на Общинския съвет. Г-жо П., напуснете. Вие излъчвате в сайтове на живо, което е абсолютно забранено в правилника, който Вие сте приела (чл. 74). Напуснете залата, за да не викам охраната, много Ви моля! Нека охраната да изведе г-жа П. извън залата.“.

При горните данни настоящата съдебна инстанция намира, че оспорването е недопустимо поради липса на предмет и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, като съображенията на съда в тази насока са следните:

Оспореният акт не съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК. Съгласно тази норма, индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи, или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В разглеждания случай изявлението на председателя на Общински съвет Н.З. не съставлява индивидуален административен акт, а произтича от правомощията на същия по ръководене заседанията на съвета. Председателят на общински съвет не е административен орган и неговото изявление няма белезите на административен акт. Съобразно разпоредбата на чл. 25 от ЗМСМА, председателят на съвета има следните правомощия: да свиква съвета на заседание; да ръководи подготовката на заседанията на съвета; да ръководи заседанията на съвета; да координира работата на постоянните комисии; да подпомага съветниците в тяхната дейност; да представлява съвета пред външни лица и организации. Следователно, на същия, избран измежду общинските съветници, законодателят е вменил правомощието да ръководи заседанията на общинския съвет. Видно от доказателствата, оспореното изявление на Председателя на Общински съвет - Н.З. е извършено именно в кръга на тези му правомощия и няма белезите на административен акт. Процесното изявление е направено от Н.именно в хода на заседанието на колективния орган и в качеството на председателстващ същия, а не съставлява властническо волеизявление, засягащо права или законни интереси на общинския съветник П..

Съгласно чл. 145 ал. 1 от АПК на оспорване подлежат само административни актове и при липсата настоящите данни не е налице както административен орган, така и формиран административен акт по смисъла на закона.

При горните съображения жалбата се явява процесуално недопустима като подадена срещу акт, който няма белезите на административен такъв, което е и пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. Тези обстоятелства налагат оставянето на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

 

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Р.П. *** срещу Г.Н.Н.от гр. Н.З., с посочен предмет на оспорване решение на Председателя на ОбС – Н.З., като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА като недопустимо образуваното съдебно производство по административно дело № 320/2020 година по описа на Административен съд Сливен.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                           Административен съдия: