Решение по дело №445/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 415
Дата: 1 декември 2022 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700445
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 415

 

гр. Враца,    01.12.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в публично заседание на 16.11.2022 г. /шестнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА,  като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 445 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, вр. чл. 68, ал.1 от Закона за защита от дискриминация /ЗЗДискр/.

Образувано по жалба на М.Ц.П. ***, против Решение № 314/08.06.2022 г. на Комисия за защита от дискриминация  (КЗД), постановено по преписка № 184/2021 г.,  с което е установено, че ответната страна Г.С.Ч. – уролог в МБАЛ „Сити Клиник Св. Г.“*** не е извършил нарушение на ЗЗДискр. въз основа на признак „възраст“ и признак „увреждане“ и са оставени без уважение 4 сигнала депозирани от жалбоподателката.

Твърди се, че оспореният административен акт е нищожен, поради некомпетентност и незаконосъобразен, поради противоречието му с чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр. и чл. 85 от Закона за здравето. Иска се прогласяване на нищожността му, респ. неговата отмяната и връщане на делото като преписка на КЗД за ново разглеждане, със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Ответникът по оспорването - Комисия за защита от дискриминация, редовно призован, представител не се явява. В писмено становище, чрез процесуалния си представител юрисконсулт В.Г., оспорва жалбата и прави искане същата да бъде отхвърлена, тъй като при постановяване на решението не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, осигурено е пълно и всестранно разкриване на обстоятелствата по случая, обсъдени са всички доказателства и правилно е приложен материалния закон.

Заинтересованите страни – Г.Ч. и МБАЛ „Сити Клиник Св. Г.“***, редовно призовани, не се явяват, не се представляват и не ангажират становище по жалбата.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно  разпоредбата на чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Производството пред КЗД е образувано по сигнал вх. № 44-00-1172/12.04.2021 г. по описа на КЗД и допълнения към него с вх. № 44-00-1407/27.04.2021 г., вх. № 44-00-1695/18.05.2021 г. и вх. № 44-00-2003/07.06.2021 г. , подадени от М.Ц.П., срещу д-р Г.Ч. – уролог в сектор Урология на МБАЛ „Сити Клиник Св. Г.“***. В сигналите се съдържат твърдения за дискриминация по признак „възраст“ и „увреждане“ по чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. В сигналите са изложени подробни доводи, че спрямо здравноосигуреното лице Ц.М. на 71 г., баща на жалбоподателката, не е приложено висококачествено лечение, както изисква чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр., чл. 85 от Закона за здравето и не са спазени изискванията на Наредба № 5/06.06.2018 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Урология“, в резултат на което пациента е починал. С Разпореждане № 662/17.06.2021 г. на Председателя на КЗД е образувана преписка № 184/2021 г., която предвид наведените в сигналите оплаквания за дискриминация по признаците „възраст“ и „увреждане“ е разпределена за разглеждане от Петчленен състав. На свое заседание определения в разпореждането състав е определил председател на състава и докладчик по преписката. Конституирани са Г.Ч., като ответна страна, МБАЛ „Сити Клиник Св. Г.“***, като заинтересована страна. По преписката е проведено проучване по реда на чл. 55 – 59 от ЗЗДискр., за което страните са уведомени, в хода на което са изискани становища, документи и информация по случая. На проведеното от Комисията на 23.03.2022 г. открито заседание е стартирана помирителна процедура и е дадена възможност на страните да постигнат споразумение. Приет по преписката е доклад -заключение, както и събраните доказателства.

След като споразумение не е постигнато, производството е продължило по общия ред и преписката е обявена за решаване, като на страните е дадена възможност в 14-дневен срок да представят последни писмени бележки. Постановено е оспореното в настоящото производство Решение № 314/08.06.2022 г., с което Петчленният разширен заседателен състав на комисията е приел за установено, че ответникът д-р Г.Ч. не е извършил нарушение на ЗЗДискр. въз основа на признаците „възраст“ и „увреждане“ и сигналът на жалбоподателката М.П. е оставен без уважение.

При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения преклузивен срок. Видно от известието за доставяне /л. 152 гръб/ решението е връчено на оспорващата на 15.06.2022 г., а жалбата е депозирана на 28.06.2022 г., същата е против административен акт, подлежащ на оспорване,  поради което е допустимо. Разгледано по същество, същото е основателно по следните съображения:

Решението е постановено от компетентен орган.

Съобразно ЗЗДискр. и Правилника за устройството и дейността на КЗДискр., както и Правилата за производство пред КЗДискр., след подаване на сигнала е образувано производство, като с оглед изложените оплаквания в него за дискриминация по признаците „възраст“ и „увреждане“ по смисъла на чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр преписката е разпределена за разглеждане на Петчленен заседателен състав. Разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗЗДискр. постановява, че решенията се вземат с обикновено мнозинство от членовете на заседателния състав и се подписват от него, което изискване в настоящия казус е изпълнено, като не е налице особено мнение на член от състава.

С оглед на това, настоящият съдебен състав намира, че не е налице предпоставката за отмяна на атакувания акт - липса на компетентност по смисъла на чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 1 от АПК.

Настоящият състав на съда счита, че макар и постановено от компетентен орган, оспореното решение на КЗД е незаконосъобразно, като постановено при неспазване на изискванията за форма и съдържание на акта (чл. 59, ал. 1, т. 4 и т. 5 от АПК и чл. 65  и  чл. 66, т. 2 от ЗЗДискр.), както и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което съдът не може да направи преценка за съответствието на решението с материалния закон.

В случая органът само формално е спазил установената от закона писмена форма, съгласно разпоредбите на чл. 59, ал. 2 от АПК и чл. 66 от ЗЗДискр., посочвайки обаче единствено издателя на решението, жалбоподателя, подробно е изложил оплакванията му в основния и допълнителните сигнали, извършените действия по проучването, а именно изискани становища и информация от ответната и заинтересованата страна, които подробно са възпроизведени, както и подробно са описани представените и приети писмени доказателства.  

По отношение на изискването за излагане на фактически и правни основания за издаване на акта, съдът не би могъл да приеме, че изложеното от органа покрива изискванията на закона и по-конкретно на разпоредбите на чл. 59, ал. 1, т. 4 от АПК и на  чл. 66, т. 2 от ЗЗДискр. Видно от съдържанието на решението, в мотивите му липсва както анализ на твърденията на страните в производството пред органа, така и анализ на събраните по преписката писмени доказателства, посредством които страните са се стремили да докажат фактическите си и правни твърдения по казуса и по относимите към спора въпроси. Въпреки, че изключително подробно са описани всички приобщени по преписката доказателства, тяхната относимост към спора изобщо, дори и в най-малка степен не е коментирана в решението.

Налице е нарушение на принципите на чл. 35 и чл. 36 АПК, които не само изискват събиране на всички относими доказателства, но същите следва да бъдат и обсъдени в мотивите на акта, какви факти установяват или не установяват. От своя страна мотивите следва да имат ясна връзка с диспозитива на решението.

Освен, че са буквално възпроизведени, твърденията и становищата на страните изобщо не са обсъдени - кои от тях са основателни или неоснователни, въз основа на какви фактически установявания при съотнасянето към релевантната правна уредба.

Липсва анализ и тълкуване на твърдяната за нарушена разпоредба на чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр. на основата на признаците по чл. 4, ал. 1 ЗЗДискр, вр. с чл. 85 от Закона за здравето и изискванията на Наредба № 5/06.06.2018 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Урология“.

Липсват мотиви и за това защо и как Комисията е приела, че не е налице нарушение по защитените признаци „възраст“ и „увреждане“ по смисъла на чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр.

Неизлагането на конкретни мотиви по твърденията на страните представлява нарушение на законовото изискване за форма на административния акт, което лишава страните от възможността за организиране на адекватна правна защита, препятства и осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда и е самостоятелно основание за отмяна на акта по чл. 146, т. 2 от АПК.

Когато органът не е изпълнил задължението си по чл. 35 АПК, да изясни фактите и обстоятелствата по случая и е издал акта при неизяснена фактическа обстановка, то той подлежи на отмяна поради допуснато съществено процесуално нарушение и връщане на преписката със задължителни за органа указания по тълкуването и прилагането на закона – чл. 173, ал. 2 от АПК.

В тази връзка съдът намира за необходимо да допълни още, че всеки ИАА представлява съвкупност от две безусловно необходими и взаимообвързани части: мотивна /фактически и правни основания за издаването му/ и диспозитивна част. Мотивите са писмените съображения на органа, обхващащи преценката на събраните доказателства, фактическите констатации и правните изводи, въз основа на които административният орган е стигнал до своето решение и поради които е обосновал крайния си извод, изведен в диспозитивната част на акта. Именно въз основа на изложените мотиви страните имат възможност адекватно да се защитят, а съдът да извърши проверка за законосъобразност на акта. От своя страна диспозитивната част на решението в най-кратка и ясна форма следва да бъде логически извод на съжденията на органа.

Предвид изложеното, оспореното Решение № 314/08.06.2022 г. на Комисия за защита от дискриминация, Петчленен разширен заседателен състав, постановено по преписка № 184/2021 г., е незаконосъобразен административен акт, издаден от компетентен административен орган, но при неспазване на установената форма и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което съдът не следва да извършва преценка относно спазването на материалния закон и неговата цел, а на основание чл. 168, ал. 1, във вр. с чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК, следва да го отмени.

Доколкото производството пред административния орган е започнало по сигнал на М.Ц.П. до КЗД, преписката следва да бъде изпратена на КЗД, за ново произнасяне съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, изложени по-горе, а именно: КЗД следва да обсъди становищата на страните, представените доказателства и да изложи мотиви, съобразени с доказателствата по делото и неговия предмет, като анализира всички относими към спора факти и изложи съображения нарушена ли е разпоредба на чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр. на основата на признаците по чл. 4, ал. 1 ЗЗДискр „възраст“ и „увреждане“, вр. с чл. 85 от Закона за здравето и изискванията на Наредба № 5/06.06.2018 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Урология“.

От страните по делото не са претендирани разноски, поради което съдът се освобождава от произнасяне по този въпрос.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 314/08.06.2022 г. на Комисия за защита от дискриминация,  постановено по преписка № 184/2021 г.

 

ИЗПРАЩА делото като преписка на Комисията за защита от дискриминация за ново разглеждане при спазване на дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМ. СЪДИЯ: