РЕШЕНИЕ
№ 867
гр. Стара Загора, 19.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VI-ТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ,
в публично заседание на двадесет и шести септември през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Таня Илкова
при участието на секретаря Анастасия П. Балабанова
като разгледа докладваното от Таня Илкова Гражданско дело №
20225530100932 по описа за 2022 година
Предявени са кумулативно обективно съединени искове с правно осн. чл. 82, вр.
чл. 79, ал.1 от ЗЗД и чл. 92 от ЗЗД.
Ищецът „ЕВРИКА ЗМ” ЕООД, гр. Варна, чрез представителя си, твърди в
исковата молба, че съгласно Решение № ПД-05-4-2 от 04.11.2020 г. бил избран за
изпълнител по обществена поръчка с предмет „Организиране и провеждане на
специализирани обучения в рамките на „Провеждане на специализирани обучения на
служителите от Областна дирекция „Земеделие“ - Стара Загора за предоставяне на
по[1]качествени услуги за гражданите и бизнеса“. В тази връзка била проведена
възлагателна процедура по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП), в резултат бил
сключен договор № 30-021 от 03.12.2020 г. за възлагане на обществена поръчка между
ответника - Областна дирекция „Земеделие“ - Стара Загора, и ищеца - „ЕВРИКА ЗМ”
ЕООД. Предметният обхват на поръчката, респективно на договора за обществената
поръчка, бил определен на основа на одобрен Проект № BG05SFOP001-2.019-0026
„Провеждане на специализирани обучения на служителите от Областна дирекция
„Земеделие“ - Стара Загора за предоставяне на по-качествени услуги за гражданите и
бизнеса“, съгласно неговите параметри като: срок за изпълнение, цена на финансовата
помощ и др. В договора за обществената поръчка били включени/разписани ясни клаузи,
които определят правата и задълженията на страните по същия.
Съгласно чл.1, ал.2 от договора, възлагането на организация за всяко едно
обучение, посочено в техническа спецификация - Приложение №1, ставало чрез
1
Възлагателно писмо, отправено от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ до ИЗПЪЛНИТЕЛЯ. Във
възлагателното писмо и приложените към него документи трябвало да се съдържат всички
изходни данни и друга информация, необходими на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за организиране на
обучението, като в тази връзка била получена следната кореспонденция с Възложителя:
Възлагателно писмо с изх. №ПД-05-4-5/11.03.2021 г.; Възлагателно писмо с изх. №ПД-05-4-
6/11.03.2021 г.; Писмо изх. № 2 от 15.03.2021 г. относно дата и място за провеждане на
обучение на тема „Здравословни и безопасни условия на труд на служителите на ОДЗ при
работа сигурност и безопасност на работа“, а именно 26-27 март, хотелски комплекс „Терма
Еко Вилидж“, с. Кранево, общ. Балчик; Писмо изх. № 3 от 15.03.2021 г. за дата и място за
провеждане на обучение на тема „Защита на земеделските земи от пожари и контрол за
предотвратяването им“, а именно 25-26 март, хотелски комплекс „Терма Еко Вилидж“, с.
Кранево, общ. Балчик.
Счита, че горецитираната кореспонденция следвало да се тълкува в смисъл, че
ответникът /в качеството си на възложител/ е възложил обучението на теми „Здравословни
и безопасни условия на труд на служителите на ОДЗ при работа сигурност и безопасност на
работа“ и „Защита на земеделските земи от пожари и контрол за предотвратяването им“ и
действително било изпълнено изискването на чл. 1, ал. 2 от договора за обществената
поръчка, тъй като били създадени достатъчно стабилни и сигурни условия за предприемане
на последващи действия от страна на ищеца за организиране на коментираните обучения, а
именно сключване на следните договори: с преподавател В. Г. П., за провеждане на едно 2-
дневно обучение на тема: „Защита на земеделските земи от пожари и контрол за
предотвратяването им“ на общо 30 броя лица; с преподавател В. П. К., за провеждане на
едно 2-дневно обучение на тема: „Здравословни и безопасни условия на труд на
служителите на ОДЗ при работа сигурност и безопасност на работа“ на общо 30 броя лица“ ;
с туроператор „Бон тур - БГ“ ООД, за осигуряване на хотелско настаняване на служителите
на Областна дирекция „Земеделие“ - Стара Загора, включени в специализирани обучения
при изпълнение на договор №30- 021/03.12.2020 г.
Ищецът твърди, че била създадена облигационна връзка между страните по силата
на горепосочените договори, тъй като същите били в пряка и непосредствена връзка с
организирането на обученията по изрично изброените теми, а последните били включени в
предметния обхват на договора за обществената поръчка. Нещо повече, договорите, които
били сключени, във връзка с осигуряване на лектор и туроператор, съдържали клаузи за
неустойки.
Твърди, че от страна на ищеца били положени всички усилия за провеждането на
въпросните обучения, но поради неизяснени причините, налице било бездействие от страна
на възложителя, което всъщност се приравнявало на виновно и непълно неизпълнение на
договорни задължения, т.е. възложителят необосновано не бил възложил изпълнението на
обученията в периода 17.06.2021 г. до 19.10.2021 г.
В исковата молба се сочат обстоятелства, подкрепящи горните твърдения, а
именно: С писмо изх. №4 от 19.03.2021 г. бил уведомен Директора на ОДЗ-Стара Загора за
2
форсмажорни обстоятелства настъпили с издаването на Заповед на министъра на
здравеопазването по силата,с която се въвеждат временни противоепидемични мерки и се
преустановява провеждането на обучения, семинари и др. С писмо изх. №9 от 17.06.2021 г.
бил уведомен Директора на ОДЗ - Стара Загора за готовност за провеждане на всички
обучения, предмет на сключения договор, както и че при необосновано забавяне, същото
щяло да доведе до допълнителни затруднения и негативни последици за двете страни.
С писмо изх. №15 от 02.09.2021 г. било отправено предложение до ответника,
обученията на теми „Здравословни и безопасни условия на труд на служителите на ОДЗ при
работа сигурност и безопасност на работа“ и „Защита на земеделските земи от пожари и
контрол за предотвратяването им“ да се проведат на 16.09.2021 г. - 18.09.2021 г., както и
обученията на теми „Управление на кризите и рисковете в земеделието“, а обученията на
теми „Добри практики и взаимодействие със структурите на БАБХ“ и „Биологично
земеделие - правна регулация и контрол“ да се проведат на 30.09.2021 г. - 02.10.2021 г. Било
изпратено нарочно писмо изх. №16/13.09.2021 г. и до Министъра на земеделието, храните и
горите, както и до Ръководителя на Управляващия орган на „Оперативна програма Добро
Управление 2014-2020“, относно готовността от страна на ищеца за изпълнение на договора.
В отговор с изх. № ПД-05-4-11 от 14.09.2021 г. Директора на ОДЗ Стара Загора единствено
отказал провеждане на обученията за 16-18 септември, тъй като била налице епидемична
обстановка, свързана с разпространението на Covid-19 и служителите били ангажирани.
Счита, че ответникът разполагал с достатъчно информация относно
разпространението на вируса на Covid-19, както и, че било несъстоятелно позоваването на
същия, че всички служители на администрацията му са ангажирани в кампания. Ето защо
тези обстоятелства не следвало да се приемат като непредвидени или смекчаващи или
непреодолима сила. За да бъде налице обективна невъзможност, следвало да е налице такова
събитие, което е изключително по своя характер, не може да бъде предвидено,
непредотвратимо със стопански достъпни средства и действия, следва да не зависи от
фактори, за които самия длъжник отговоря, а цялостната дейност на службата се
организирала, ръководила и контролирала от нейния директор, което влечало виновност на
действията му по неполагане на дължимата грижа. Последното доказвало факта, че
факторите, от които е възникнала твърдяната от ответника обективна невъзможност
зависели от него. Посочва, че кампаниите, които провеждала ОД „Земеделие“ са с краен
срок - 01.10.2021 г., видно от Заповед № РД 09-761/27.07.2021 г. на Министъра на
земеделието, храните и горите, поради което следвало да се приеме, че невъзможността е
ограничена до крайния срок на приключване на ежегодните кампании.
С писмо изх. № ПД-05-4-12/19.10.2021 г. ответникът едностранно прекратил
договора, на основание чл. 34, ал. 1, т. 3 от същия, тъй като била настъпила пълна обективна
невъзможност за изпълнение.
Ищецът счита, че е налице виновно (умишлено) неизпълнение на договора, като
претърпените от това за „Еврика ЗМ“ ЕООД имуществени вреди се равняват на общо 21
099,00 лв., представляващи изплатени суми за неустойки по следните договори: С
3
туроператор „Бон тур - БГ“ ООД – неустойка, в размер 15 999.00 лева; С преподавател В. Г.
П. – неустойка, в размер 450.00 лева; С преподавател В. П. К. – неустойка, в размер 450.00
лева; С преподавател Е. Х. Л. – неустойка, в размер 900.00 лева; С преподавател П. А. Г. –
неустойка, в размер 1200.00 лева; С преподавател П. Т. Б. – неустойка, в размер 1500.00
лева; С преподавател Х. В. Н. – неустойка, в размер 600.00 лева.
Счита още, че на основание чл. 31 от сключения договор, му се дължи и неустойка
за пропуснати ползи, на стойност 9491.04 лева, в размер на 10 % от стойността му, тъй като
ответникът, виновно не е изпълнил своите задължения по договора.
Ищецът моли съда да постанови решение, с което да осъди Областна дирекция
„Земеделие“ - Стара Загора, да му заплати сумата от 21 099 лв., представляваща
обезщетение за причинени имуществени вреди от договорно неизпълнение по сключен
договор за услуга № 30 – 021/03.12.2020г., както и сумата 9491,04 лева лв., представляваща
неустойка по чл. 31 от същия договор, ведно със законната лихва от датата на подаването на
исковата молба. Претендира за направените в настоящото съдебно производство разноски.
Ответникът Областна дирекция „Земеделие“ - Стара Загора, чрез представителя си,
е депозирал в законоопределения срок писмен отговор на исковата молба, с който оспорва
предявената искова молба по основание и размер.Не оспорва, че между страните е бил
сключен Договор за услуга № 30-021 от 03.12.2020 г., с предмет: организирането и
провеждането на 5 двудневни и 4 тридневни специализирани обучения на служителите от
ОД „Земеделие“ - Стара Загора“. Договорът бил сключен след проведена обществена
поръчка, в изпълнение на Проект „Провеждане на специализирани обучения на служителите
от ОД „Земеделие“ - Стара Загора за предоставяне на по- качествени услуги за гражданите и
бизнеса“. Действително изпратил на ищеца Възлагателно писмо изх. № ПД-05-4-
5/11.03.2021 г. и Възлагателно писмо изх. № ПД-05-4-6/11.03.2021 г. С тези две
възлагателни писма се възлагало организиране и провеждане на обучения на 30 служители,
съгласно изискванията в Техническа спецификация /Приложение № 1 към Договор за услуга
№ 30-021/ 03.12.2020 г. В отговор на възлагателните писма, ищецът с писма изх. №
2/15.03.2021 г. и № 3/15.03.2021 г. уведомил ответника само за обстоятелството, че
обученията ще се проведат от 26 до 27 март 2021 г., по първата тема и от 25 до 26 март 2021
г., по втората тема, в Хотелски комплекс „Терма Еко Вилидж“, с. Кранево, общ. Балчик, обл.
Добрич. С писмо изх. № 4 от 19.03.2021 г. ищецът уведомил ответника за форсмажорни
обстоятелства, настъпили с издаването на заповед на Министъра на здравеопазването, по
силата на която се въвеждат временни противоепидемични мерки и се преустановяват
провеждането на обучения, семинари и др. Твърди, че ищецът не съгласувал с ответника
начина и организацията на провеждане на възложените му за организиране обучения,
съгласно изискванията на чл. 1, ал. 3 от Договор за услуга № 30-021/ 03.12.2020 г. Липсвала
информация какви подизпълнители ще ползва за изпълнение на договора, както и какво се
включвало в учебната програма, съгласно изискванията на Техническата спецификация на
проведената обществена поръчка и Техническото предложение на ищеца за изпълнение на
поръчката, неразделна част от Договора. Твърди, че ищецът не представил за одобрение
4
нито учебната програма, нито лекторите, които ще водят обучението, като по този начин не
изпълнил задълженията си по сключения договор.
Посочва, че без знание и съгласие на ответника, в нарушение на условията на
Договора, ищецът изготвил абсолютно идентични договори с подизпълнители - лектори,
които били избрани, без одобрение от ответника. Съгласно разпоредбата на чл. 5 от
Договора, срокът за организиране и провеждане на всяко едно конкретно обучение бил 15
календарни дни, считано от датата на писмено възлагане и предаване на необходимите
изходни данни и информация от Възложителя на Изпълнителя. Тъй като ответникът не бил
възложил конкретно обучение, то ищецът не е бил натоварен с организирането, респективно
не следвало да сключва договори за обучение. В тази връзка, счита, че прекратяването на
тези договори не обвързва по никакъв начин ответника с отговорности, още по-малко с
отговорности за санкции, които ищецът сам бил договорил със своите изпълнители. Всички
представени договори с обучаващи били сключени на 15.03.2021 г. и са с едно и също
съдържание и срок за изпълнение - 1.12.2021 г., въпреки, че по възложените обучения,
ищецът сам е определил датите и насрочил провеждането им. Ищецът не бил посочил, че ще
ползва подизпълнител, като без да уведоми ответника, на 15.03.2021 г. сключил Договорът
за туристически услуги с предмет осигуряване на хотелско настаняване на служителите на
ОД „Земеделие“ - Стара Загора, включени в специализирани обучения, срещу уговорено
възнаграждение, в размер на 53330,00 лв., без включен ДДС, и уговорена неустойка при
предсрочно прекратяване в размер на 30 % от стойността на договора.
Във връзка с горното, ответникът оспорва достоверността на дата, верността и
истинността на всички представени договори с изпълнители/подизпълнители, както и на
приложените към тях уведомителни писма за прекратяването им, покани за доброволно
изплащане на неустойки за пропуснати ползи, преводни нареждания и сметки за изплатени
суми. Оспорва също, че по сключените договори е било извършено плащане. Посочва, че от
една страна изпращането на уведомителни писма за предсрочно прекратяване на договорите
било 20 дни преди изтичането на срока им, от друга страна било извършвано от ищеца
доброволно плащане на неустойките за пропуснати ползи в размер на 30 % от цената на
всеки един от договорите, без да било извършено действие от страна на изпълнителите.
Всичко това водело до извода, че с тези договори ищецът единствено целял неоснователно
да се обогати от ответника.
Счита за несъстоятелно твърдението на ищеца, че ответникът се явява неизправна
страна по цитирания договор, тъй като била налице обективна невъзможност за стартиране
изпълнението на договора, тъй като имало ограничения, наложени със заповеди на
министъра на здравеопазването. В подкрепа на това, сочи, че ищецът с писмо изх. №
4/19.03.2021 г. уведомил ответника, че преустановява провеждането на възложените
обучения /по пункт 1 и 2 по-горе/ до 31.03.2021 г. или до „второ нареждане“ на
Министерство на здравеопазването. На 02.09.2021 г. ищцовото дружество уведомило
ответника, че възобновява дейностите по договора /по двете възложени обучения, посочени
по-горе в пункт 1 и 2/ и че за 16, 17 и 18 септември 2021 година имал готовност за
5
резервация за хотелско настаняване, осигуряване на транспорт и лектори, без да е посочил
конкретно имената на лекторите, транспортните фирми, които смята да ползва, както и
туроператорската фирма. В тази връзка ответникът отговорил с писмо изх. № ПД-05-04-
11/14.09.2021 г., че на посочените дати ОД „Земеделие“ - Стара Загора не може да участва в
обученията, поради служебната ангажираност на служителите. Впоследствие, ответникът
уведомил ищеца, че действието на Административния договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ бил прекратен, поради което налице била обективна
невъзможност, относно поетите задълженията си към ищеца и на това основание
прекратили сключения Договор за услуга № 30-021 от 03.12.2020 г. В тази връзка представят
обратна разписка на „Спиди“ АД, от която било видно, че ищецът е получил уведомлението
за прекратяване на 21.10.2021 г., като от тази дата било прекратено действието и на
договора.
Ответникът в писмения отговор, оспорва като неоснователна и необоснована
претенцията за пропуснати ползи в размер на 9491,04 лв., представляваща неустойка за
забавено изпълнение /чл. 31 от Договор за услуга № 30-021/ 03.12.2020 г./. В случая,
предвидената неустойка се дължала от неизправната страна, която не била ОД „Земеделие“ -
Стара Загора. Санкцията била уговорена в случаите на забава, а ответникът счита че, забава
била налице при започнато изпълнение, каквото в случая не било предприето. Ответникът
моли съда да отхвърли претенциите за причинени вреди и пропуснати ползи като, като
неоснователни и недоказани и му присъди сторените по делото разноски.
В съдебно заседание ищецът се представлява от пълномощника си, който
поддържа изцяло исковата молба. За ответника се явява процесуалния му представител,
който поддържа становището в писмения отговор.
СЪДЪТ, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност намери за установено следното:
По делото е представен Договор за услуга № 30 – 021/03.12.2020г., сключен след
проведена процедура по обществена поръчка, въз основа на който Областна Дирекция
„Земеделие“ – Стара Загора /ОСЗ/ /възложител/ е възложила на „Еврика 3М“ ЕООД
/изпълнител/ изпълнението на следната услуга: „Организирането и провеждането на 5
двудневни и 4 тридневни специализирани обучения на служителите от Областна дирекция
„Земеделие“ – Стара Загора“, срещу заплащане на цена, в размер на 94 910.40 лв., без ДДС,
и 113 892.48 лв., с ДДС. Посочено е, че възлагането на организацията за всяко едно
обучение, посочено в Техническата спецификация Приложение № 1, става чрез възлагателно
писмо, отправено от възложителя до изпълнителя, в което писмо и приложените към него
документи трябва да се съдържат всички изходни данни и друга информация, необходими
на изпълнителя за организиране на обучението. В чл.1, ал.3 от договора се посочва, че в
изпълнение на задължението по ал.1, за всяко възложено за организиране обучение,
изпълнителят трябва да изготви и съгласува с възложителя начина на организацията.
Съобразно уговореното в чл.3 от договора, в срок от три дни от датата на сключването на
договора, най късно преди започване на неговото изпълнение, изпълнителят уведомява
6
възложителя за името, данните за контакт и представителите на подизпълнителите,
посочени в офертата на изпълнителя.
Според договора, срокът му на действие е не повече от 12 месеца, считано от
датата на сключването му.
В раздел VI, чл. 31, е договорено, при просрочване изпълнението на задълженията,
неизправната страна да дължи неустойка в размер на 0.2% от цената за всеки ден забава, но
не повече от 10 % от стойността на договора.
В раздел VII, чл.34 от договора са посочени основанията за прекратяването му,
измежду които /т.3/: при настъпване на пълна обективна невъзможност за изпълнение, за
което обстоятелство засетнатата страна е длъжна да увадоми другата в срок до 5 дни от
настъпване невъзможността и да представи доказателства.
Неразделна част към договора е Приложение № 1 – Техническа спецификаци,
където са посочени темите на специализираните обучения, а именно:
- за двудневните обучения: „Селско стопанство и проблемите, свързани с
промяната на климата и добрите земеделски и екологични условия“; „Защита на
земеделските земи от пожари и контрол за предотвратяването им“; „Рекултивация – правни
и практически аспекти на процеса при биологична и техническа рекултивация“;
„Здравословни и безопасни условия на труд на служителите на ОДЗ при работа, сигурност и
безопасност на работа“; „Организация и отчет на работата при извършване на проверки.
Методика за извършване на проверки. Анализ на данните“;
- за тридневните обучения: „Повишаване на знанията на експертите в ОДЗ при
изпълнение на дейности по бракуване на трайни насаждения, огледи, проверки и промяна
на НТП“; „Взаимодействие между структурите на ИАГ и ОДЗ за изменение на законовите
изисквания при смяна на предназначението на земеделските земи и горски територии,
изработване и одобряване на лесоустройствените планове“; „Управление на кризите и
рисковете в земеделието. Добри практики и взаимодействие със структурите на БАБХ“;
„Биологично земеделие – правна регулация и контрол“.
Ответникът е изпратил до ищеца две възлагателни писма - с изх. № ПД – 05 – 4-
5/11.03.2021г. и с изх. № ПД – 05 – 4 – 6/11.03.2021г., с които е възложено организирането и
провеждането на изпълнението на двудневно обучение на тема “Здравословни и безопасни
условия на труд на служителите на ОДЗ при работа, сигурност и безопасност на работа“ и
„Защита на земеделските земи от пожари и контрол за предотвратяването им“. В отговор,
ищцовото дружество, с писма от изх.№ 2/15.03.2021г. и с изх. № 3/15.03.2021г. е
информирало ОДЗ за датите и мястото на провеждане на обученията по зададените теми –
съотв. на 26 – 27 март 2021г. и 25 – 26 март 2021г., в хотелски комплекс „Терма Еко
Вилидж“, с. Кранево, общ. Балчик.
На 19.03.2021г. ищецът с писмо изх.№ 4 от същата дата е уведомил ответника, че
във връзка със Заповед № РД – 01 – 173/18.03.2021г. на Министъра на здравеопазването и
въведените противоепидемични мерки на територията на страната / от 22.03.2021г. до
7
31.03.2021г./, преустановяват провеждането на посочените по- горе обучения до 31.03.2021г.
или до второ нареждане на МЗ.
Представено е писмо изх. № 9/17.06.2021г., с което изпълнителят по процесния
договор уведомява възложителя, че е налице вероятност за затруднение по изпълнението на
възложената дейност по организирането на договорените обучения, и то в уговорения 12
месечен срок, поради пасивното поведение на възложителя – липсата на възлагане на
дейности по договора. В писмото се уведомява за готовността на изпълнителя за
организиране и провеждане на всички обучения, предмет на подписания договор.
Отново с писмо изх. № 15/02.09.2021г. изпълнителят уведомява възложителя за
готовността да организира провеждането на обученията по първоначално предвидените
теми - “Здравословни и безопасни условия на труд на служителите на ОДЗ при работа,
сигурност и безопасност на работа“ и „Защита на земеделските земи от пожари и контрол за
предотвратяването им“, като предлага провеждането им да стане в периода 16 – 18
септември 2021г. и в периода 30 септември - 02 октомври 2021г. Указана е и готовността за
организирането и провеждането на всички обучения, предмет на договора от 03.12.2020г.
Поради непредприетите действия от страна на ответника за възлагане на дейности
по провеждането на обучения, ищецът е изпратил писмо изх. № 16/13.09.2021г. до
Министъра на земеделието, храните и горите, до ръководителя на управляващия орган на
ОП „Добро управление“ и до ОДЗ, с което е обърнато внимание относно липсата на
действия от страна на ОДЗ по възлагането на договорените обучения, което би могло да
застраши навременното и качествено изпълнение на проекта за провеждане на
специализирани обучения на служителите на ОДЗ – Стара Загора. В отговор на писмото,
ответникът с писмо от 14.09.2021г. уведомява ищеца, че предвид епидемичната обстановка
и служебната ангажираност на служителите от ОДЗ, свързана с провеждана кампания по
сключването на доброволни споразумения за ползване на земеделски земи през стопанската
2021г. – 2022г. и извършването на теренни проверки, са изправени пред невъзможност да
бъдат провеждани обучения на предложените дати 16 – 18 септември 2021г. Приложена е
Заповед № РД 09 – 761/27.07.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите /ведно с
приложения/, с която е наредено на Директорите на ОДЗ организирането, извършването на
специализирани теренни проверки на физически блокове.
С писмо изх. № 17/14.09.2021г., възложителят отново е бил поканен от
изпълнителя, в срок до 17.09.2021г., да предприеме нужните действия по започване
изпълнението на договора от 03.12.2020г., като в противен случай ще бъде потърсена
неустойка, на осн. чл. 31 от договора.
Ответникът с писмо изх. № ПД – 05 – 4 – 12/19.10.2021г., представено по делото, е
уведомил ищеца, че с писмо изх.№ 02.50 – 28/15.10.2021г. на Администрацията на
Министерски съвет, ръководителят на управляващия орган на ОП“Добро управление е
уведомил ОДЗ, че договорът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за
изпълнение на проект „Провеждане на специализирани обучения на служителите на ОДЗ –
Стара Загора за предоставяне на по- качествени услуги за гражданите и бизнеса“ е
8
прекратен, поради което ОДЗ не е в състояние да извършва плащане за организиране и
провеждане на договорените в договор за услуга от 03.20.2020г- специализирани обучения.
С писмото ОДЗ е уведомила, че на осн. чл. 34, ал.1, т.3 от договора за услуга, прекратява
сключения договор. Писмото е връчено на ищеца на 21.10.2021г., за което е представена
куриерска разписка.
Ищцовото твърдение е, че във връзка изпълнението на договора за услуга, сключен
на 03.12.2020г. с ответника, е сключил договор за туристичиски услуги, по повод
осигуряване на туроператор, и граждански договори, по повод осигуряване на лектори за
обученията. Всички граждански договори са сключени на 15.03.2021г. и са със срок – до
03.12.2021г. Договорено е възнаграждение за всеки от преподаватерите, като е уговорена и
неустойка при просрочие изпълнението на задълженията по договора, като неизправната
страна ще дължи 1 % от цената за всеки ден забава, но не повече от 30 % от стойността на
еизпълнената част от задължението за съответния период. Посочено е, че при едностранно
прекратяване на договорите от страна на възложителя, на изпълнителя се дължи неустойка
за пропуснати ползи в размер на 30 % от договореното възнаграждение.
До всеки от преподавателите по сключените граждански договори ищцовото
дружество е изпратило едноседмично предизвестие за прекратяване на договорите, поради
отпадане необходимостта от изпълнение на договорената дейност, вследствие
прекратяването на договора за услуга с ОДЗ. Такова писмено предизвествие за прекратяване
на договора за туристически услуги с «Бон тур – БГ» ООД е било отправено в едномесечен
срок. Впоследствие, всеки от изпълнителите по посочените договор за туристически услуги
и граждански договори, с писмо, е поканил ищеца да му заплати в 14 дневен срок, по
посочена банкова сметка, договорената неустойка за пропуснати ползи, в размер на 30 %, от
стойността на всеки договор. Видно от представените платежни нареждания и извлечения
от сметка за изплатени суми по чл. 45, ал.4 от ЗДДФЛ, сумите за неустойка са изплатени на
всеки от подизпълнителите.
Относно платените суми от ищеца в полза на всеки от подизпълнителите, по
делото е изслушано заключение на съдебно икономическа експертиза, което неоспорено от
страните, съдът възприема изцяло. Експертът е установил, че от страна на «Еврика 3М»
ЕООД има извършени плащания, които са декларирани от всяко от физическите лица с
даклерация по чл. 50 от ЗДДФЛ с код 601 «Обезщетения за пропуснати ползи и неустойки с
такъв характер», в общ размер от 5 400 лв., както следва: В. П. – сумата от 450 лв., В. К. –
450 лв.; Е. Л. – 900 лв.; П. Г. – 1 500 лв./след направена корекция от вещото лице в съдебно
заседание/; П. Б. – 1 500 лв., Х. Н. – 600 лв. На «Бон тур – БГ» ООД ищецът е изплатил от
15 999 лв., с осн. «Неустойка за пропуснати ползи», която сума не е осчетоводена в
дневниците на «Бон тур – БГ» ООД. Цялата сума, изплатена като неустойки, е
осчетоводена в дебита с-ка 602 «Разходи за външни услуги» при ищеца.
Като взе предвид изложената фактическа обстановка по делото, съдът стига
до следните правни изводи:
9
От твърденията в обстоятелствената част на исковата молба и от заявения петитум,
следва да се приеме, че предмет на исковата претенция е присъждането на обезщетение за
претърпяна загуба, изразяваща се в заплатена на подизпълнителите неустойка, която е пряка
и непосредствена последица от недобросъвестното поведение на ответника.При така
очертания предмет на спора, в тежест на ищеца е да докаже, че именно недобросъвестността
на ответника е причината за настъпването на вредоносния резултат.
Съобразно разпоредбата на чл. 82 от ЗЗД, обезщетението при неизпълнение на
договорно задължение обхваща претърпяната загуба и пропуснатата полза, доколкото те са
пряка и непосредствена последица от неизпълнението и са могли да бъдат предвидени при
пораждане на задължението, а ако длъжникът е недобросъвестен - всички преки и
непосредствени вреди. Следователно обезщетението при неизпълнение на договорно
задължение обхваща само онези вреди, които намаляват имуществото на кредитора или не
го увеличават, т.е имуществените вреди. Претърпяната загуба е вид имуществена вреда,
изразяваща се в намаляване на имотното състояние на кредитора в резултат на
неизпълнение на договорно задължение, а размерът на претърпяната загуба съответства на
разликата между имуществото, което кредиторът би имал, ако задължението беше
изпълнено, и имотното му състояние след неизпълнението.
Видно от чл. 1/2/ от договора за услуга от 03.12.2021г., възлагането на
организацията за всяко едно обучение, посочено в Техническата спецификация Приложение
№ 1 става, чрез възлагателно писмо, отправено от възложителя до изпълнителя, в което
писмо следва да се съдържат всички данни и информация, наобходими на изпълнителя за
организиране на обучението. В ал.3 от същия член се посочва, че за всяко възложено за
организиране обучение, изпълнителят трябва да изготви и съгласува с възложителя начина
на организацията.
В случая, се установява, че възлагателни писма са отправени от възложителя до
изпълнителя във връзка с организиране обучение само по две теми - „Здравословни и
безопасни условия на труд на служителите на ОДЗ при работа, сигурност и безопасност на
работа“, и „Защита на земеделските земи от пожари и контрол за предотвратяването им“. По
повод възложената организация за обучение по посочените две теми, изпълнителят –
ищецът, е предприел действия по сключването на договори на тези две теми, съотв. с В. К. и
В. П., с дата на подписването им 15.03.2021г./представени по делото/. За тези две
организирани обучения ищецът е уведомил ответника за датата и мястото на провеждането
им. На същата дата – 15.03.2021г., са подписани и останалите граждански договори с други
преподаватели и договора за туристически услуги с „Бон – тур – БГ“ ООД /представени по
делото/.
Установява се също, че вследствие непредвидени обстоятелства – наложени в
страната противоепидемични мерки, по силата на заповед на Министъра на
здравеопазването, възложеното обучение по посочените две теми не е било във възможност
да се реализира, като за това ищецът е уведомил изрично ответника.
Действително, впоследствие ответникът не е предприел действия по възлагането
10
на дейности по обучение. Това е било така, тъй като освен настъпилата противоепидемична
обстановка през м. март 2021г., през периода м. юли – м. октомври 2021г. ОДЗ е била
натоварена с организация по извършване на специализирани теренни проверки на
физически блокове, за което е представена Заповед от 27.07.2021г. на Министъра на
земеделието, храните и горите. Впоследствие, с прекратяването на договора за предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проекта за провеждане на
специализирани обучения на служителите на ОДЗ – Стара Загора, ответникът е бил
поставен в обективна невъзможност да реализира изпълнението по договора за услуга от
03.12.2020г., сключен въз основа на обществената поръчка. Т.е., налице са били обективни
причини, вследствие на които ответникът не е предприел действия по възлагане
изпълнението по договора.Поради това, и на осн. чл. 34, ал.1, т. 3 от договора, същият е бил
прекратен.
Представените по делото граждански договори и договор за туристически услуги
се отнасят до правоотношения на „Еврика 3М“ ЕООД с трети лица, като договорите са
сключени без да е налице нито възлагане, от страна на възложителя, нито изпълнение на
задълженията на ищеца, визирани в чл. 1, ал.3 от договора за услуга. Съгласно чл. 5 от
договора за услуга, срокът за организиране и провеждане на всяко конкретно обучение е 15
календарни дни, считано от датата на писмено възлагане и предаване на необходимите
изходни данни и информациия от възложителя на изпълнителя. В случая, сключените
договори са предварително уговорени. Същите са сключени без предварителното
съгласуване с възложителя, без изходяща информация и данни от изпълнителя. Ищецът не е
изпълнил задълженията си по чл. 3 от договора, а именно в срок от три дни от датата на
сключването на договора , но най късно преди започване на неговото изпълнение, да
уведоми ответника за името, данните за контакт и представителите на подизпълнителите,
посочени в оферта на изпълнителя. Това виновно неизпълнение от страна на ищеца
изключва отговорността на ответника за заплащане на обективираните в гражданските
договори и договора за туристически услуги стойности. Липсват доказателства, че
претендираните от ищеца имуществени вреди, изразяващи се в претърпени загуби се
намират, в причинна връзка с неизпълнението на договорните задължения от страна на
ответника. Претърпяната загуба е вид имуществена вреда, изразяваща се в намаляване на
имотното състояние на кредитора след неизпълнението. Разликата между имуществото след
неизпълнението и икономическото положение, което кредиторът би имал ако задължението
би било изпълнено, формира размера на претърпяната загуба. Представените доказателства
установяват единствено, че ищецът е реализирал парични задължения към няколко
физически лица и едно дружество, но не и че възникването на тези задължения се намира в
причинна връзка с твърдяното неизпълнение на сключения договор от страна на ответника.
Фактическият състав на чл. 82 от ЗЗД изисква наличието на виновно неизпълнение
на основно договорно задължение от страна на длъжника, което страните да са могли да
предвидят, както и че от това неизпълнение могат да последват имуществени вреди, т. е. да е
налице причинна връзка между неизпълнението и реално настъпилите вреди, в резултат на
11
които е намаляло имуществото на ищеца. Липсата на елемент от фактическия състав на чл.
82 от ЗЗД изключва наличието на правна възможност за успешна защита на ищеца чрез
предявения иск.
Мотивите в горната част се изцяло относими и по отношение на възложените
дейности за обучението по двете теми „Здравословни и безопасни условия на труд на
служителите на ОДЗ при работа, сигурност и безопасност на работа“, и „Защита на
земеделските земи от пожари и контрол за предотвратяването им“. При настъпилите
непредвидени обстоятелства, които са попречили за изпълнението на възложеното обучение,
не е налице отговорност за ответника. След отпадането на възникналите пречки по
възложените обучения, липсват данни за постигната взамина съгласуваност между страните
по договора за услуга за организиране на обученията по посочените две теми. Единствено
отправеното информиране относно датата и мястото на провеждане на обученията, не може
да обоснове извод за предоставена цялата нужна информация, съгласно чл. 5 от договора за
услуга – имена, данни за контакт и представители на лекторите. При липсата на такава
съгласуваност между възложител и изпълнител, изрично договорена, не е налице
неипълнение на задълженията по договора от страна на ответника, за да се претендира
обезщетение за вреди.
Твърдяната от ищеца загуба, вследствие на платената от него неустойка съгласно
уговорката в договорите с подизпълнители, не може да бъде възприета като пряка и
непосредствена последица от неизпълнението на ответника по договора за услуга от
03.12.2020г. Поради това, съдът намира, че в настоящия случай, фактическият състав на чл.
82 от ЗЗД не е осъществен, поради което предявеният иск за сумата от 21099 лв. се явява
неоснователен и подлежи на отхвърляне.
По иска за неустойка по чл. 31 от договора за услуга:
В чл. 31 от договора за услуга, страните са договорили, че при просрочване
изпълнението на задълженията по договора, неизправната страна дължи на изправната
неустойка, в размер на 0.2 % от цената за всеки ден забава, но не повече от 10 % от
стойността на договора.
По делото се установява, че възложителят е започнал изпълнението на договора,
но поради настъпили непредвидени обстоятелства, изпълнението е било преустановено.
Установява се също, че впоследствие договора за услуга изобщо не е бил изпълнен, като се
установява, че неизпълнението не е било по вина на възложителя. Неустойка се дължи от
неизправната страна, като по делото не се установява ответникът да е бил неизправна
страна. При изпълнение, което въобще не е започнало не е налице забава от страна на
възложителя, за да се дължи неустойка. Поради това искът подлежи на отхвърляне.
На осн.чл.78, ал.1 ГПК ответникът дължи на ищеца направените по делото
разноски, в размер на 550 лв., от които 250 за възнаграждение за вещо лице и 300 лв. за
юриск. възнаграждение/чл.78, ал.8 от ГПК, вр.чл. 37 от ПП, вр. чл. 25, ал.1 от Наредба за
заплащането на правната помощ/.
12
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от „ЕВРИКА 3 М“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. Велес № 19, представлявано от Ивайло
Душев, против ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ – СТАРА ЗАГОРА, ЕИК
*********, с адрес гр. Стара загора, бул. Цар Симеон Велики № 102, представлявано от
Камен Кършибрадов, кумулативно обективно съединени искове с правно осн. чл. 82 от ЗЗД
за сумата от 21 099 лв., представляваща обезщетение за претърпяна загуба, вследствие
неизпълнение по Договор за услуга № 30 – 021/03.12.2020г., както и с правно осн. чл.92 от
ЗЗД за сумата от 9 491.04 лв., представляваща неустойка по чл. 31 от Договор за услуга № 30
– 021/03.12.2020г., ведно със законната лихва считано от 30.12.2021г. до окончателното
плащане на сумата, като НЕОСНОВАТЕЛНИ и НЕДОКАЗАНИ.
ОСЪЖДА „ЕВРИКА 3М“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Варна, ул. Велес № 19, представлявано от Ивайло Душев, да заплати на
ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ – СТАРА ЗАГОРА, ЕИК *********, с адрес гр.
Стара загора, бул. Цар Симеон Велики № 102, представлявано от Камен
Кършибрадов,сумата 550 лв., представляваща направени по делото разноски.
Решението подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от връчването му
на страните, пред Старозагорски Окръжен съд.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
13