Решение по дело №124/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 206
Дата: 24 септември 2020 г. (в сила от 14 октомври 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20207110700124
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                                         Р  Е  Ш  Е Н  И  Е

                                              24.09.2020 г.

 

Номер 206                                 2 0 2 0 година                             гр. Кюстендил

 

                         В       И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Кюстендилски административен съд

на петнадесети септември                                                      2 0 2 0 година

в открито заседание в следния състав:     

 

                                                            Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Лидия Стоилова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 124 по описа на 2020 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

     В.А.В. с адрес ***, чрез пълномощника й адв. Д., е подала жалба срещу отказ за издаване на удостоверение за данъчна оценка, обективиран в Писмо изх. № 59/09.01.2020 г., на Кмета на Община Бобошево, за имот УПИ V-842, кв. 30, с площ 625 по регулационния план на гр. Бобошево. Твърди се, че направеният отказ е нищожен, поради липса на компетентност за издаването му.

     Изложени са допълнителни доводи за нищожност, съответно незаконосъобразност на акта, като постановен в противоречие с материалния закон и при нарушение на административнопроизводствените правила. Прави се искане за отмяна на оспорения акт, с произтичащите от това законни последици. Претендират се разноски по делото. Представена е писмена защита.

     Ответната страна, чрез процесуалния си представител адв. А., изразява по същество становище, че жалбата е подадена след изтичане на законовия срок, алтернативно за потвърждаване на оспорения акт и неоснователност на жалбата. Претендират се разноски по делото, като се прави възражени за прекомерност на адвокатския хонорар на ответната страна. Представена е писмена защита.  

     По делото са представени и приети като доказателства по същото, писмени такива, с вх. № 2212/02.06.2020 г., съгласно текста.

     Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, в законовоустановения срок, а разгледана по същество - за основателна. Съображенията за това са следните:

     По делото не се спори, че В.  е данъчно задължено лице по смисъла на чл. 11 от ЗМДТ, тъй като е собственик на недвижим имот чрез завещание и той подлежи на облагане на основание чл. 10 от ЗМДТ. Подаването на данъчната декларация по чл. 14 от ЗМДТ е задължение на данъчнозадълженото лице. В тази връзка В. е подала заявление за издаване на данъчна оценка до Кмета на Община Бобошево, с приложена декларация по чл. 14 от ЗМДТ. С оспореното писмо е направен отказ да й бъде издадено удостоверение за данъчна оценка за недвижимия имот.

    Административното обслужване се съдържа в гл. дванадесата на ДОПК, в чийто член 88 от ДОПК е посочено,че обслужването по смисъла на тази глава се извършва чрез издаване на документи от значения за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. По реда на тази глава се издават и удостоверения съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност. В чл. 89 ал. 1 от ДОПК е посочено, че документът по чл. 88 се издава по искане на заинтересованото лице, отправено до компетентната териториална дирекция. Искането може да се подаде чрез всяка териториална дирекция. Искането може да се подаде до компетентната дирекция по електронен път или да се изпрати чрез лицензиран или регистриран пощенски оператор. Към искането по чл. 88 ал. 1 се прилагат необходимите за издаването на документа доказателства, ако това е предвидено в нормативен акт, а към искането по чл. 88 ал. 2 – доказателства за наличие на основанията за за издаване на удостоверението съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност. Искането се оставя без разглеждане, ако те не бъдат представени в 7 – дневе срок от получаване на съобщението за отстраняване на нередовността. Когато издаването на документа по чл. 88 ал. 1 не е от компетентността на органа по приходите, производството се прекратява. Подателят на искането се уведомява и му се дават указания относно компетентния да издаде документа по чл. 88 ал. 1 орган или организация.

    В конкретният случай, съгласно чл. 20 от ЗМДТ данъчната оценка  на недвижими имоти се определя от служител на общинската администрация. Касае се за удостоверителн документ, който е от значение за признаване на права с регулация по чл. 88 и сл. от ДОПК.

     В чл. 4 ал. 1 от ЗМДТ е предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се извършват от служителите на общинската администрация по реда на ДОПК; обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред; в ал. 2 е предвидено, че невнесените в срок данъци по този закон се събират с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и др. подобни държавни вземания по реда на ДОПК; според ал. 3 в производствата по ал. 1, служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения – на публични изпълнители; според ал. 4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината, а според ал. 5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152 ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община – на териториален директор на НАП. Последният е материално компетентен да се произнесе по искането за издаване на удостоверение за данъчна оценка, а не кмета на общината, който изпълнява правомощията  на решаващ орган по смисъла на чл. 152 ал. 2 от ДОПК. Следователно, материално компетентен орган да се произнесе по заявлението на В. в случая, е бил общински служител от звеното за местни данъци и такси при Община Бобошево, съгласно чл. 4 ал. 3 от ЗМДТ във връзка с чл. 20 от същия закон, а съответният ръководител на звеното за местни приходи е горестоящ орган, който се произнася по отказа за издаване на посочения документ при административното му обслужване. В този смисъл, отказът на Кмета на Община Бобошево следва да бъде обявен за нищожен, тъй като същият не притежава материлна компетентност да се произнася по искане за издаване на документ по смисъла на ДОПКУ, нито има правомощие да се произнася като горестоящ орган при административното обжалване на отказа от издаването на такъв документ. След обявяването на нищожен на отказа на Кмета на Община Бобошево, следва преписката да се изпрати на компетентния орган – съответния служител на общинската администрация в Община Бобошево за произнасяне по направеното искане.

   

         

        

    Предвид изложеното, съдът ще постанови своето решение.

      

    Воден от горното и на основание чл. 160 ал. 1 от ДОПК, Кюстендилският административен съд

 

                                    Р  Е  Ш  И:

 

    ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН отказ за издаване на удостоверение за данъчна оценка, обективиран в писмо изх. № 59/09.01.2020 г. на Кмета на Община Бобошево за имот УПИ V-842, кв. 30 с площ от 625 кв.м. по регулационния план на гр. Бобошево.

    ОСЪЖДА Община Бобошево на заплати на В. А. В., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 1210 /хиляда двеста и десет/ лева, направени по делото разноски.  

    Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

    Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

                                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: