Решение по дело №2605/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 6544
Дата: 18 септември 2019 г. (в сила от 20 юли 2021 г.)
Съдия: Невена Борисова Чеуз
Дело: 20171100102605
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 март 2017 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

гр. София, 18.09.2019 г.

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ПЪРВО ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 19 състав в открито заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:

    Съдия: Невена Чеуз

                        

при участието на секретаря Радослава Манолова разгледа докладваното от съдия Чеуз гражданско дело № 2 605/2017г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Предявен иск с правно основание чл. 124 ал.1 от ГПК.

В исковата молба на Община Ботевград се твърди, че на 23.11.2010 г. между Община Ботевград, Община Правец и Община Етрополе, като бенефициенти, и МОСВ, като договарящ орган по ОП „Околна среда 2007 – 2013 г.”, бил сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № DIR-592114-С001 с предмет предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за осъществяване на проект с наименование „Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Ботевград”. Съгласно договора максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ била 14 489 450, 40 лв., което съставлявало  94, 98% от общата стойност на допустимите разходи по проекта, а остатъкът до пълния размер на предвидените разходи по проекта – 17 508 571, 09 лв., представлявали национално съфинансиране и собствено финансиране на бенефициента. Твърди се, че договорът от страна на ищеца бил изпълнен качествено и в срок като било издадено разрешение за ползване на обекта през месец ноември 2012 г. Твърди се, че след проведена кореспонденция между страните по делото с писмо от 22.05.2015 г. ГД ОПОС в МОСВ посочил, че действителните приходи били в размер на 1 675 578, 09 лв. без ДДС, които според МОСВ представлявали нов приход от изпълнението на дейностите по договора, който не бил взет предвид в първоначално одобрения анализ разходи – ползи, поради което следвало да се извърши директно приспадане на сумата от сумата на безвъзмездната финансова помощ. Твърди се, че искането било провокирано от факта, че с оглед извършените СМР на обект „РДНО“ в имот № 000135, собственост на ищеца и в имот № 000130, публична общинска собственост били добити земни и скални маси, заприходени при ищеца на стойност 1 259 700 лв. Излагат се твърдения, че същите били включени от ищеца в програмата за управление и разпореждане с общинска собственост, с цел продажба чрез публичен търг с явно наддаване. Твърди се, че според МОСВ тази сума съставлявала очакван нетен приход, който следвало да се отчете като приход от реализирания проект, поради което до ищеца била отправена покана за доброволно изпълнение да възстанови сума в размер на 1 675 578 лв. без ДДС в 14-дневен срок от нейното получаване. Ищецът излага съображения в исковата си молба, че сумата не съставлява очакван приход, поради което е мотивиран правен интерес от предявяване на иска и е сезирал съда с искане да признае за установено в отношенията между страните, че ищецът не дължи на ответника сумата от 1 675 578, 00 лв. без ДДС като приход по проект „Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Ботевград“. Претендират се извършените в производството съдебни разноски.  

Ответникът М. на о. с. и в., редовно уведомен, оспорва ищцовата претенция в писмен отговор, депозиран в срока по чл. 131 от ГПК, в който са развити съображения, досежно неоснователността на заявения иск.

Искът се поддържа в открито съдебно заседание от адв. Х..

Възраженията на ответника се поддържат в открито съдебно заседание от адв. Ц. и адв. Балева.

Страните са депозирали и писмени бележки в указания от състава на съда срок.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност съобразно приетият доклад по делото, прие за установено следното от фактическа страна:

По делото е представен договор № DIR-592114-С001. От съдържанието на същия се установява, че МОСВ, като договарящ орган, Община Ботевград, като бенефициент, Община Правец и Община Етрополе, последните като партньори,  са се съгласили договарящият орган да предостави на бенефициента, чрез оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на ЕО, безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект: „Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Ботевград”. Съгласно чл. 4/1 от договора максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ е 14 489 450, 40 лв., посочена в приложение №3 към договора, а срокът за изпълнение на договора е 31 месеца, считано от датата на влизането му в сила /чл. 5/2 от договора/. Страните са постигнали съгласие /чл. 5/6 от договора/, че в случай на неизпълнение на задълженията на бенефициента по чл. 59 от ОУ, договарящият орган да има право да изисква от бенефициента възстановяване на неправомерно получените от него суми, ведно с нормативно установените лихви.

По делото са представени и специалните условия на договора, в които са уговорени начина на предоставяне на безвъзмездната помощ – авансово, междинни и окончателно плащане.

По делото са представени и общите условия към договора.

По делото е представено писмо с изх. № 08-00-4385/18.05.2015 г. на МОСВ, от което се установява, че с оглед изявленията на кмета на община Ботевград в писмо от 23.04.2015 г., че „при продажбата на земните и скални маси общината ще реализира приходи в размер на около 1 675 578, 00 лв. без ДДС“ МОСВ е счело, че същите са нов приход от изпълнение на дейностите по договора, който не е бил взет предвид в първоначално одобрения анализ разходи – ползи, поради което следва да се извърши преизчисление на финансовия дефицит по проекта.

Представено е писмо с изх. № 08-00-4385/14.09.2015 г. на МОСВ, от което се установява, че Община Ботевград на основание чл. 72 от ОУ към договора е поканена да възстанови сумата от 1 675 578 лв. без ДДС в двуседмичен срок от получаване на поканата.

Представен по делото е и протокол от 21.10.2011 г. на комисия по заповед № ДА-359/17.10.2011 г. на кмета на община Ботевград, от който се установява, че комисията е определила общия обем на земните и скални маси от имоти №№000135 и 000130, общинска собственост, в размер на около 570 000 куб.м.

Представен е протокол от 08.01.2016 г. на комисия по заповед № ДА-34/08.01.2016 г. на кмета на община Ботевград, от който се установява, че депонираните количества земни маси, добити при изграждането на обект: „Регионално депо за неопасни отпадъци“ – гр. Ботевград към 08.01.2016 г. са 522 000 куб.м.

Представен е препис от решение № 31/25.02.2016 г. на ОС – Ботевград, с което е дадено съгласие наличните количества депонирани земни и скални маси, добити при изграждането на обект „Регионално депо за неопасни отпадъци“ – гр. Ботевград в обем 522 000 куб.м. да се използват единствено за нуждите на община Ботевград през следващите пет години като се забранява извършването на разпоредителни сделки с трети лица за същия период.

По делото е представено разрешение за ползване на строеж № СТ-05-2031/19.12.2012 г. на ДНСК за „Регионално депо за неопасни отпадъци в имоти № 239053 и №239054, м. „Могилата“, землище на с. Трудовец, община Ботевград“.

По делото е представен доклад от проверка на място на проект, финансиран от оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.“, извършена през месец август 2011 г., която е констатирала частично изпълнение на задължения, заложени в чл. 35 ал.1 от СУ на договора, касаещи оценката оценката на административния капацитет като неизпълнените препоръки не са довели до физически и финансови последици.

По делото е допусната и изслушана ССчЕ, изготвена от вещото лице В.Х.М.. В заключението си вещото лице е посочило, че на 31.10.2011 г. в счетоводството на община Ботевград са заприходени строителни материали на стойност 1 259 700 лв. за 570 000 куб.м. Посочено е, че през март 2018 г. е изготвена втора експертна оценка като обемът на наличните скални и земни маси е 443 700 куб. м. с оглед приложен от оценителя коефициент на намаление на обема им при цена 470 322 лв. Вещото лице е посочило, че са налични при ищеца фактури за продажба на земни и скални маси в периода 11.11.2013 г. – 30.10.2015 г. на 47 124 куб.м. земни и скални маси на стойност 163 620 лв. Вещото лице е посочило, че е налице корекция в калкулацията на финансов дефицит в резултат на промяната в бюджета по проекта, съгласно сключено между страните допълнително споразумение№ 1 като е извършена корекция на база продажната стойност /без ДДС/ на реализираните скални и земни маси от община Ботевград по години в общ размер на 163 620 лв. като с оглед, че приходите са реализирани през 4-та, 5-та и 6-та на проекта се прилага дисконтов фактор 5% дисконтираният паричен поток е в размер на 126 129, 80 лв., с която сума е коригирана стойността на перо „Приходи“ по договора. Вещото лице е посочило, че добитите скални и земни маси при СМР не отговарят на дефиницията за приходи, защото не съставляват входящ паричен поток. Същите са приход според счетоводното си третиране, но не и за целите на финансовия анализ.

При тези ангажирани от страните доказателства съдът прави следните правни изводи:

Страните в производството не спорят, че са били обвързани с договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013 г", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейската общност. Предмет на договора е предоставяне от ответника - в качеството му на договарящ орган, на ищеца - в качеството му на бенефициент, чрез ОП "Околна среда 2007 - 2013 г.", на безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на проект „Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Ботевград”.

С оглед фактическите твърдения в исковата молба процесната суми съставляват наложена финансова корекция по договора. Възможност за налагане на такава е предвидена в чл. 65 т.10 от ОУ към договора, която се извършва от договарящия орган на базата на собствени констатации и/или при препоръка от страна на Одитиращия орган, както и по искане на Европейската комисия. В чл. 68 т. 7 от ОУ към договора страните са се съгласили, че в случай, че в рамките на пет години от приключване на проекта в резултат на контролна или одитна проверка на бенефициента се установи, че реално генерираните приходи от изпълнението на проекта надвишават заложените в проектното предложение приходи, бенефициентът е длъжен да възстанови разликата на договарящия орган. Легалната дефиниция на "генерираща приходи операция" по отношение на фондовете, съгласно чл.55, т.1 от Регламент № 1083/2006 г. е „всяка операция, която включва инвестиция в инфраструктура, чието използване подлежи на такси, заплащани директно от ползвателите или всяка операция, която включва продажбата или отдаването под наем на земя или сгради или всяко друго предоставяне на услуги срещу заплащане. В настоящата хипотеза, основанието за наложената финансова корекция, съобразно приложеното по делото писмо на ответника от 18.05.2015 г./стр. 133 в гр.д. 12178/2015 г./са изявленията на кмета на община Ботевград, че при продажба на земните и скални маси същата ще реализира приходи в размера на процесната по делото парична сума. Страните по делото не твърдят извлечените и депонирани при СМР по изпълнение на проекта скални и земни маси да са продадени, отдадени под наем или предоставени срещу заплащане, за да е налице „генерираща приходи операция“ по смисъла на цитираната по-горе дефинитивна норма от регламента или да съставляват „реално генериран приход“ по смисъла на чл. 68 т.7 от ОУ към договора. Същите не съставляват приход, защото не представляват входящ паричен поток и съобразно изводите на ССчЕ. Факт, който е признат извънсъдебно от самия ответник в представения по делото доклад от 31.07.2015 г./ стр. 364-365 в делото/, съгласно който при проверка на място служители на ответника не са идентифицирали нови източници на приходи респ. съдебно потвърден от самия ответник в писмения му отговор в срока по чл. 131 от ГПК. Евентуалните бъдещи приходи, съобразно писмените бележки на ответника, не са включени в предметния обхват нито на договорната клауза, нито на дефинитивната норма от регламент 1083/2006 г., нито могат да бъдат извлечени  по тълкувателен път. Аргумент, че се касае за реално генерирани приходи, а не евентуални и бъдещи са и изводите на вещото лице по ССчЕ, че е налице извършена от ответника корекция на сумата на безвъзмездната финансова помощ като са добавени дисконтираните приходи от реалната продажба на скална маса по приложените по делото фактури, с които приходи е намалена помощта /отговор на въпрос 4 - стр. 309 в делото/.

Възражението на ответника, че с решението на ОС – Ботевград за забрана продажбата на земни и скални маси за срок от 5 години е попречил да се реализира приход е заявено едва в писмените бележки на процесуалните му представители. Подобно възражение не е навеждано в писмения отговор, не е и поддържано в хода на съдебното производство, а и няма данни по делото финансовата корекция да е наложена на соченото основание, поради което е преклудирано, поради което настоящият съдебен състав намира, че не дължи произнасяне по него.

При тези ангажирани от страните доказателства и очертания предмет на иска същият, според настоящият съдебен състав не са установени условията за налагане на финансова корекция по процесния договор, поради което заявеният иск като основателен следва да бъде уважен.

При този изход на делото и на основание чл. 78 ал.1 от ГПК   на ищеца следва да се присъди сумата от 101 618, 12 лв., съобразно приложеният списък по чл. 80 от ГПК.

 

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                  Р Е Ш И:

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по иска с правно основание чл. 124 ал.1 от ГПК на  ОБЩИНА Б., със съдебен адрес:*** – АД „Х. и Б.“ срещу М. НА О. С. И В., със съдебен адрес:*** – АД „Ц. *** не дължи на М. НА О. С. И В. сумата от 1 675 578, 00 лв. без ДДС - наложената финансова корекция по договор за безвъзмездна финансова помощ DIR-592114-С001 по Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013 по проект „Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Ботевград“.

ОСЪЖДА М. НА О. С. И В., със съдебен адрес:*** – АД „Ц. и П.“ на основание чл. 78 ал.1 от ГПК да заплати на О. Б., със съдебен адрес:*** – АД „Х. и Б.“сумата от 101 618, 12 лв. – разноски.

 Решението подлежи на обжалване пред САС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                                  Съдия: