Определение по дело №177/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 297
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20237280700177
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

297

Ямбол, 18.07.2023 г.

Административният съд - Ямбол - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

СТОЯН ВЪЛЧЕВ

Като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20237280700177 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на „Конфедерация на независимите синдикати в България“ (КНСБ), Булстат *********, със седалище и адрес: гр.София, 1040 пл.***, представлявано от П.Г.Д. – Президент против Акт за ЧОС № 2646, регистър 2, досие 646/27.08.2020 г. на Кмета на Община Ямбол.

За изясняване на фактите и обстоятелствата по делото съдът е изискал и с Определение №288/14.07.2023 г. е приел и приложил като доказателства по делото преписката по издаване на оспорения Акт за ЧОС № 2646, регистър 2, досие 646/27.08.2020 г. на Кмета на Община Ямбол

След като съобрази доводите на страните, доказателствата по делото и приложимия закон, настоящият съдебен състав приема, че депозираната жалба е процесуално недопустима, поради липса на годен за оспорване административен акт, което е основание за оставянето й без разглеждане съгласно чл.159, т.1 АПК, по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.128, ал.1, т.1 от АПК на административните съдилища са подведомствени дела по искания за издаване, изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове. При това положение, абсолютна положителна процесуална предпоставка за съдебно оспорване е наличие на административен акт, който да подлежи на контрол.

Актът за общинска собственост, предмет на настоящото производство, не притежава белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК.

По дефиницията на чл.21, ал.2 АПК индивидуални административни актове са волеизявленията, с които се декларират и констатират вече възникнали права и задължения, докато актът за общинска собственост не съдържа волеизявление в горния смисъл.

Дейността по актуване и деактуване на имотите общинска собственост, регламентирана в чл.56 и чл.64 ЗОС, е такава по управление и отчитане на тези имоти. Актът за общинска собственост в съответствие с разпоредбата на чл.5, ал.3 от ЗОС няма правопораждащо действие. По своя характер същият представлява официален писмен документ, съставен от длъжностно лице по ред и форма, определени в закона, поради което с него не се засягат права или законни интереси на заинтересовани лица и правни субекти.

Собствеността на държавата, респективно на общината, върху недвижими имоти предмет на такива актове, не възниква и не се погасява от тях. Това става по силата на определени юридически факти или обстоятелства, които не са обусловени от наличието или липсата на акт за общинска собственост. В актовите книги се регистрират само обстоятелства във връзка със собствеността, настъпили въз основа на тези юридически факти или обстоятелства. Регистрацията в тях има само декларативно действие спрямо собствеността и не я обуславя. В същите се отразяват само данни относно движението и промяна на собствеността. Лицата и органите, чиито права и законни интереси биха били засегнати от действия по актуването или отписването могат да ги защитят по общия исков ред, а не по пътя на административното обжалване. Т.е. жалбоподател, който претендира права върху актуваният имот, може да ги установи като оспори доказателствената сила на акта за общинска собственост по пътя на общото исково производство, но не и пред административния съд.

Предвид посоченото, въпреки наличието на фактическо и правно основание, актът за общинска собственост не създава пряко права или задължения, не засяга непосредствено права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, нито е отказ да се издаде такъв акт, поради което по своята същност не представлява административен акт по смисъла на АПК.

Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, т.к. нормата на чл.159, ал.1, т.1 АПК предвижда, че когато актът не подлежи на оспорване жалбата се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява.

Предвид посоченото подадената жалба се явява процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ поради недопустимост жалбата на „Конфедерация на независимите синдикати в България“ (КНСБ), Булстат *********, със седалище и адрес: гр.София, 1040 пл.***, представлявано от П.Г.Д. – Президент против Акт за ЧОС № 2646, регистър 2, досие 646/27.08.2020 г. на Кмета на Община Ямбол.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 177 по описа на Административен съд-Ямбол за 2023 г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

Съдия:

/п/ не се чете