Решение по дело №365/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 312
Дата: 27 декември 2019 г. (в сила от 18 септември 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700365
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 27.12.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на трети декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело № 365 по описа за 2019 г. на КАС и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.76, ал.3 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/. Образувано е по жалба от МБАЛ “Д-р Атанас Дафовски” АД, *** срещу Заповед за налагане на санкции №РД-21-273/09.09.2019 г. на директора на РЗОК Кърджали, с която на жалбоподателя е наложена финансова неустойка, общо в размер на 1 000 лева. 

Жалбоподателят намира оспорената заповед за незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че дейностите в описаните случаи са действително извършени, при спазване изискванията на НРД МД 2018, както и на тези, установени в съответните клинични пътеки. Счита, че не е извършил нарушенията, описани в т.1-5 от заповедта, тъй като към датата на хоспитализиране, както и към датата на извършване на проверката, е в сила Решение №13406/08.12.2016 г., постановено по адм.д.№5339/2016 г., потвърдено с окончателно Решение №5747/09.05.2017 г. постановено по адм.д. № 1930/2017 г. по описа на ВАС, с което е отменена Наредба №10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезиология и интензивно лечение“. В тази връзка сочи, че са отменени и нивата на болнична компетентност и обем на дейностите по анестезиология и интензивно лечение, осъществявани от болничните заведения. Сочи също, че към момента на издаване на процесната заповед дружеството е осъществявало лечебна дейност съгласно Разрешение №***/*** г., в което не било посочено нивото на компетентност на „Отделение по анестезиология и интензивно лечение”. Счита, че не е налице нарушение при лечението на описаните пациенти, тъй като ОАИЛ в лечебното заведение е отговаряло на съответните изисквания за медицинската апаратура и оборудване,  както и е разполагало с необходимите специалисти за изпълнение на клинична процедура №4. Иска отмяна на оспорената заповед. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът – Директор на РЗОК Кърджали, чрез процесуалния си представител - юк. С., намира жалбата за неоснователна. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна, като издадена от компетентен орган, съдържаща всички изискуеми от закона реквизити, и при  посочени конкретни законови разпоредби, нарушени виновно от страна на жалбоподателя. В представеното писмено становище излага подробни съображения. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли подадената жалба.

След като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, настоящият съд прие следното:

Със Заповед №***/*** г. на директора на РЗОК - Кърджали, е наредена пълна проверка на лечебното заведение за болнична медицинска помощ „МБАЛ Кърджали“ ООД, гр.Кърджали, по изпълнение на Договор №***/*** г. Във връзка с извършената проверка е изготвен протокол    № ***/*** г. от контрольори при РЗОК Кърджали, в който, по отношение дейността на лечебното заведение за периода от 01.06.2018 г. до 30.06.2018 г. са установени пет нарушения по чл.314 НРД МД за 2018 г., на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №4 към приложение №19А „Клинични процедури“, описани в т.2.1 - 2.5. Съставен е и протокол за неоснователно получени суми № Р***/*** г. за случите по горната  клинични процедура, както и доклад с вх.№***/*** г.

Въз основа на горното и на основание чл.74, ал.5; чл.55, ал.2, т.2, т.3 и т.6б от Закона за здравното осигуряване, чл.408, ал.1, чл.400, ал.3 от НРД МД 2018,  е издадена Заповед за налагане на санкции №РД-21-273/09.09.2019 г., предмет на настоящото производство, с която на лечебното заведение - жалбоподател е наложена санкция - финансова неустойка от по 200 лв., за всяко едно от нарушенията, описани в т. 1-5 от заповедта. Заповедта е получена на 24.09.2019 г., от упълномощено от адресата  лице, а жалбата срещу нея е подадена на 07.10.2019 г., чрез органа, чийто акт се оспорва.

С Договор №***/*** г.  за извършване на клинични процедури, сключен между Националната здравноосигурителна каса, като възложител и жалбоподателя МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“ АД, ***, като изпълнител, последният се задължил да осъществява медицинска помощ по клинични процедури /КПр/, посочени в приложение №19а от НРД МД 2018 г., в т.ч. и по КПр. №4 „***е“. Видно от чл.1, ал.1, т.3.4 от договора, дейността по КПр №4 е предвидено да се осъществява в отделение по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на компетентност.  В чл.16, ал.4 от договора е предвидено и  изискване за спазване на ограниченията за болничен престой, установени в алгоритъма на съответната клинична процедура.

Според Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № ***/*** г., издадено от министъра на здравеопазването, на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“ е разрешено извършването на лечебна дейност в посочените отделения, вкл. и в отделение по анестезиология и интензивно лечение /т.14/, като за това отделение не е определено ниво на компетентност.

При така описаните факти, съдът приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество  

 

 

 

жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган – директора на РЗОК Кърджали, който по силата на чл.74, ал.5 от ЗЗО, разполага с правомощието да издава заповед за налагане на санкция.

При извършената проверка не се констатираха и нарушения на административнопроизводствените правила, като при издаването на заповедта е спазена процедурата, регламентирана в чл. 72- 74 от ЗЗО.

С разпоредбата на чл. 402, ал.3 НРД МД 2018, посочен като основание за налагане на санкциите за нарушенията, визирани в т.1-5 от заповедта,  е предвидено, когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, да налага санкция "финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лв.

В  процесната заповед са визирани пет идентични нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.314 НРД МД 2018 г. при отчетени  пет случая по КПр №4 „***“, касаещи ЗОЛ: Х. Н. О. хоспитализиран в периода *** - *** г.; Б. А. Д. хоспитализиран в периода *** - *** г.; А. К. Ю. хоспитализирана в периода *** г.- *** г.; Г. С. М., хоспитализирана в периода *** г. - *** г. и С. Б. Т. хоспитализиран в периода *** г. - *** г. Прието е, че отделението по анестезиология и интензивно лечение към МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“ АД, е с второ ниво на компетентност и в тази връзка не е спазен критерий за дехоспитализация, съдържащ се в т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр №4, тъй като горните пациенти не били преведени в КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на компетентност след 48-мия час, т.е, след извършени два броя клинични процедури.

Според посочената като нарушена разпоредба на чл.314, ал.1 от НРД МД 2018, процедурите по чл. 311, ал. 1, чл. 312, ал. 1 и чл. 313, ал. 1 и чл. 313а, ал. 1 се извършват в съответствие с алгоритмите по приложение № 19а и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи, като КПр №4 е една от процедурите, посочени в  чл.313, ал.1 НРД МД 2018.

Съгласно раздел I „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение“, от алгоритъма на КПр №4 „***“, клиничната процедура включва дейности и услуги от обхвата на медицинската специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, осъцествявана от трето ниво на компетентност, съгласно медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение“. Според предвиденото в същия раздел, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно лечение от второ ниво на компетентност. В т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничен режим” от  Раздел ІІ е посочено, че ако в КАИЛ/ОАИЛ с второ ниво на компетентност се налага да се продължи интензивното лечение след 48-мия час по процедура №4, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на компетентност.

Установено е по делото, че в чл.1, ал.1, т.3.4 от Договор №***/*** г. за извършване на клинични процедури, дейността по КПр №4 в МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“, е предвидено да се осъществява в отделение по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на компетентност. Този договор е надлежно подписан и от двете страни по него, като нивото на компетентност по съответната клинична процедура е изрично уговорена между страните. По тази причина, неоснователни са възражението на жалбоподателя, че отмяната на Наредба №10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезиология и интензивно лечение“, означава премахване на нивата на болнична компетентност и обем на дейностите по анестезиология и интензивно лечение. Определянето на нивото на компетентност е необходимо с оглед различните изисквания, предвидени в съответните клинични процедури, в зависимост от нивото на оборудване и наличните специалисти в ЛЗБП. Предвид притежаваното от ЛЗБП второ ниво на компетентност, същото има възможност да извършва горната клинична процедура, но само в условията на спешност,  а в случаите, в които се налага продължение на интензивното лечение след 48-мия час, пациентът се превежда в КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на компетентност. В случая жалбоподателят не е спазил тези изисквания, тъй като  и в петте случая, описани в заповедта интензивното лечение е продължило повече от 48 часа, но пациентите не са били преведени в КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на компетентност,  поради което са налице нарушенията на условията и реда за оказване на медицинска помощ,  описани в заповедта, респ. налице са предпоставките на чл.403, ал.3 НРД МД 2018,  за налагане на санкция в определения размер. 

По изложените съображения, съдът намира, че не са налице основанията по чл. 168, ал.1, във вр. с чл. 146 АПК, за отмяна на оспорения акт, поради което жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

Ненавременно се явява искането на ответната страна за присъждане на деловодни разноски. Същото е отправено с писмено становище, депозирано на 09.12.2019 г.,или, след приключване на устните състезания, поради което такива разноски не се следват.

Ето защо и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на МБАЛ "Д-р Атанас Дафовски" АД, ***, ЕИК ***, срещу Заповед за налагане на санкции №РД-21-273/09.09.2019 г., издадена от директора на РЗОК - Кърджали.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                            

 

 

 

СЪДИЯ: