Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 27.12.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Кърджали в открито заседание на трети декември през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
СЪДИЯ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Павлина
Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело № 365 по описа за 2019 г. на КАС и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по чл.145 и
сл. от АПК, във вр. с чл.76, ал.3 от Закона за здравното
осигуряване /ЗЗО/. Образувано е по жалба от МБАЛ “Д-р Атанас Дафовски” АД,
*** срещу Заповед за налагане на санкции №РД-21-273/09.09.2019
г. на директора на РЗОК Кърджали, с
която на жалбоподателя е наложена финансова неустойка, общо в размер на 1 000 лева.
Жалбоподателят намира оспорената
заповед за незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на материалния
закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че
дейностите в описаните случаи са действително извършени, при спазване
изискванията на НРД МД 2018, както и на тези, установени в съответните клинични
пътеки. Счита, че не е извършил нарушенията, описани в т.1-5 от заповедта, тъй
като към датата на хоспитализиране, както и към датата на извършване на
проверката, е в сила Решение №13406/08.12.2016 г., постановено по адм.д.№5339/2016 г., потвърдено с окончателно Решение №5747/09.05.2017
г. постановено по адм.д. № 1930/2017 г. по описа на
ВАС, с което е отменена Наредба №10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински
стандарт „Анестезиология и интензивно лечение“. В тази връзка сочи, че са
отменени и нивата на болнична компетентност и обем на дейностите по
анестезиология и интензивно лечение, осъществявани от болничните заведения. Сочи
също, че към момента на издаване на процесната
заповед дружеството е осъществявало лечебна дейност съгласно Разрешение №***/***
г., в което не било посочено нивото на компетентност на „Отделение по
анестезиология и интензивно лечение”. Счита, че не е налице нарушение при
лечението на описаните пациенти, тъй като ОАИЛ в лечебното заведение е
отговаряло на съответните изисквания за медицинската апаратура и
оборудване, както и е разполагало с
необходимите специалисти за изпълнение на клинична процедура №4. Иска отмяна на
оспорената заповед. Претендира направените по делото разноски.
Ответникът – Директор на РЗОК
Кърджали, чрез процесуалния си представител - юк. С.,
намира жалбата за неоснователна. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна,
като издадена от компетентен орган, съдържаща всички изискуеми от закона реквизити,
и при посочени конкретни законови разпоредби,
нарушени виновно от страна на жалбоподателя. В представеното писмено становище
излага подробни съображения. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли
подадената жалба.
След като обсъди
събраните по делото доказателства и доводите на страните, настоящият съд прие следното:
Със Заповед №***/*** г. на директора
на РЗОК - Кърджали, е наредена пълна проверка на лечебното заведение за
болнична медицинска помощ „МБАЛ Кърджали“ ООД, гр.Кърджали, по изпълнение на Договор
№***/*** г. Във връзка с извършената проверка е изготвен протокол № ***/*** г. от контрольори при РЗОК Кърджали,
в който, по отношение дейността на лечебното заведение за периода от 01.06.2018
г. до 30.06.2018 г. са установени пет нарушения по чл.314 НРД МД за 2018 г., на
условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр
№4 към приложение №19А „Клинични процедури“, описани в т.2.1 - 2.5. Съставен е
и протокол за неоснователно получени суми № Р***/*** г. за случите по горната клинични процедура, както и доклад с вх.№***/***
г.
Въз основа на горното и на основание
чл.74, ал.5; чл.55, ал.2, т.2, т.3 и т.6б от Закона за здравното осигуряване, чл.408,
ал.1, чл.400, ал.3 от НРД МД 2018, е издадена
Заповед за налагане на санкции №РД-21-273/09.09.2019 г., предмет на настоящото
производство, с която на лечебното заведение - жалбоподател е наложена санкция - финансова
неустойка от по 200 лв., за всяко едно от нарушенията, описани
в т. 1-5 от заповедта. Заповедта е получена на 24.09.2019
г., от упълномощено от адресата лице, а
жалбата срещу нея е подадена на 07.10.2019 г., чрез органа, чийто акт се
оспорва.
С Договор №***/*** г. за извършване на клинични процедури, сключен
между Националната здравноосигурителна каса, като възложител и жалбоподателя
МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“ АД, ***, като изпълнител,
последният се задължил да осъществява медицинска помощ по клинични процедури /КПр/, посочени в приложение №19а от НРД МД 2018 г., в т.ч.
и по КПр. №4 „***е“. Видно от чл.1, ал.1, т.3.4 от
договора, дейността по КПр №4 е предвидено да се
осъществява в отделение по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на
компетентност. В чл.16, ал.4 от договора
е предвидено и изискване за спазване на
ограниченията за болничен престой, установени в алгоритъма на съответната
клинична процедура.
Според Разрешение за осъществяване на лечебна дейност
№ ***/*** г., издадено от министъра на здравеопазването, на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“ е разрешено извършването на лечебна дейност в
посочените отделения, вкл. и в отделение по анестезиология и интензивно лечение
/т.14/, като за това отделение не е определено ниво на компетентност.
При така описаните факти,
съдът приема за установено следното:
Жалбата
е допустима, като подадена в срок, срещу подлежащ на
оспорване акт и от лице с правен интерес от оспорването.
Разгледана по същество
жалбата
е неоснователна.
Оспореният
акт е издаден от компетентен орган – директора на РЗОК Кърджали, който по силата
на чл.74, ал.5 от ЗЗО, разполага с правомощието да издава заповед за налагане на
санкция.
При
извършената проверка не се констатираха и нарушения на административнопроизводствените
правила, като при издаването на заповедта е спазена процедурата, регламентирана
в чл. 72- 74 от ЗЗО.
С разпоредбата на чл. 402, ал.3 НРД МД 2018, посочен като основание за налагане на санкциите за нарушенията, визирани в т.1-5 от заповедта, е предвидено, когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване
на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 ЗЗО, определени в този НРД, управителят
на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, да налага
санкция "финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лв.
В процесната заповед са визирани пет идентични нарушения на условията
и реда за оказване на медицинска помощ по чл.314 НРД МД
2018 г. при отчетени пет случая по КПр №4 „***“, касаещи
ЗОЛ: Х. Н. О. хоспитализиран в периода *** - *** г.; Б. А. Д. хоспитализиран в
периода *** - *** г.; А. К. Ю. хоспитализирана в периода *** г.- *** г.; Г. С.
М., хоспитализирана в периода *** г. - *** г. и С. Б. Т. хоспитализиран в
периода *** г. - *** г. Прието е, че отделението по анестезиология и интензивно
лечение към МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“ АД, е с второ ниво
на компетентност и в тази връзка не е спазен критерий за дехоспитализация,
съдържащ се в т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за
прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация
или превеждане)” от алгоритмите на КПр
№4, тъй като горните пациенти не били преведени в КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на
компетентност след 48-мия час, т.е, след извършени два броя клинични процедури.
Според
посочената като нарушена разпоредба на чл.314, ал.1 от НРД МД 2018, процедурите по чл. 311, ал. 1, чл. 312, ал. 1 и чл. 313, ал.
1 и чл. 313а, ал. 1 се извършват в съответствие с алгоритмите по приложение №
19а и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи, като КПр №4 е една от процедурите, посочени в чл.313, ал.1 НРД МД 2018.
Съгласно
раздел I „Условия за сключване на договор и за
изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение“, от алгоритъма на КПр №4 „***“, клиничната процедура включва дейности и услуги от
обхвата на медицинската специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, осъцествявана от трето ниво на компетентност, съгласно
медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение“. Според предвиденото в
същия раздел, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат
извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно
лечение от второ ниво на компетентност. В т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничен
режим” от Раздел ІІ е посочено, че ако в
КАИЛ/ОАИЛ с второ ниво на компетентност се налага да се продължи интензивното
лечение след 48-мия час по процедура №4, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с
трето ниво на компетентност.
Установено е по делото, че в чл.1, ал.1, т.3.4
от Договор №***/*** г. за извършване на
клинични процедури, дейността по КПр №4 в МБАЛ „Д-р
Ат.Дафовски“, е предвидено да се осъществява в
отделение по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на компетентност.
Този договор е надлежно подписан и от двете страни по него, като нивото на
компетентност по съответната клинична процедура е изрично уговорена между
страните. По тази причина, неоснователни са възражението на жалбоподателя, че
отмяната на Наредба №10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински
стандарт „Анестезиология и интензивно лечение“, означава премахване на нивата на болнична
компетентност и обем на дейностите по анестезиология и интензивно лечение. Определянето на нивото на
компетентност е необходимо с оглед различните изисквания, предвидени в
съответните клинични процедури, в зависимост от нивото на оборудване и
наличните специалисти в ЛЗБП. Предвид притежаваното от ЛЗБП второ ниво на
компетентност, същото има възможност да извършва горната клинична процедура, но
само в условията на спешност, а в
случаите, в които се налага продължение на интензивното лечение след 48-мия
час, пациентът се превежда в КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на компетентност. В случая
жалбоподателят не е спазил тези изисквания, тъй като и в петте случая, описани в заповедта
интензивното лечение е продължило повече от 48 часа, но пациентите не са били
преведени в КАИЛ/ОАИЛ с трето ниво на компетентност, поради което са налице нарушенията на условията
и реда за оказване на медицинска помощ, описани в заповедта, респ. налице са
предпоставките на чл.403, ал.3
НРД МД 2018, за налагане на санкция в
определения размер.
По изложените съображения, съдът
намира, че не са налице основанията по чл. 168, ал.1, във вр.
с чл. 146 АПК, за отмяна на оспорения акт, поради което жалбата следва да се
отхвърли, като неоснователна.
Ненавременно
се явява искането на ответната страна за присъждане на деловодни разноски.
Същото е отправено с писмено становище, депозирано на 09.12.2019 г.,или, след
приключване на устните състезания, поради което такива разноски не се следват.
Ето
защо и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на МБАЛ "Д-р Атанас Дафовски" АД,
***, ЕИК ***, срещу Заповед за налагане на санкции №РД-21-273/09.09.2019 г., издадена
от директора на РЗОК - Кърджали.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: