Решение по дело №779/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2020 г. (в сила от 4 февруари 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20197160700779
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е


           № 36

гр. Перник, 04.02.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и девети януари през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                         ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                              СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

                                                                                                             

при секретаря Наталия Симеонова и в присъствието на представител на Окръжна прокуратура–Перник, прокурор Росица Ранкова, като разгледа докладваното от съдия Георгиева КАНД № 779 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на ****, срещу решение № 149 от 08.10.2019г. на Районен съд – Радомир, постановено по АНД № 206 по описа на съда за 2019г.

С обжалваното решение е потвърдено наказателно постановление (НП) № 16-А-7 от 10.06.2019г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Перник, с което на ****, в качеството й на оператор на пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ), на основание чл. 83, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите (ЗВ), за неизпълнение на задължението по чл. 48, ал. 1, т. 3 от ЗВ, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

В жалбата се твърди, че с решението на районния съд неправилно. Административнонаказателната отговорност на **** е неправилно ангажирана. Последната  в качеството й на титуляр на разрешително е сключила договор с „АВиК“, като последната следвало да осъществява действия по спазване на ИЕО. От касационния съд се иска да отмени обжалваното решение и спорът да се реши по същество, като се отмени наказателното постановление.

 В съдебно заседание касаторът, ****, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по касационната жалба–РИОСВ–Перник, редовно призован за представител изпраща гл. юрисконсулт Г.Г..  Оспорва касационната жалби и излага доводи за нейната неоснователност. Пледира съдебният акт да се остави в сила като правилен и законосъобразен.

Представителят на Окръжна прокуратура–Перник дава заключение за законосъобразност на решението на първата съдебна инстанция. Предлага съдебният акт да бъде оставен в сила.

Настоящият касационен състав, на основание чл. 218 от АПК, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди изложените от страните съображения и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с приложимия закон, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК - страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е допустима за разглеждане. За установяване на касационните основания не се представят писмени доказателства. 

Решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма, по допустима жалба.

По същество съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

На 29.11.2018г. длъжностни лица при РИОСВ в присъствието на представител на **** провели емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните води, генерирани от Канализационната система на с. К., общ. Перник, които се пречистват в ПСОВ-К. и се заустват в р. С., като взели  проби от отпадните води.  Резултатът е обективиран в протокол за изпитване на проба № 01-2568/06.12.2018г., който показва съдържание на неразтворени вещество в количество 65мг/дм вместо допустимите 35мг/дм.. Съставен е АУАН № 7 от 27.02.2019г., въз основа на който е издадено наказателно постановление № 16-А-7 от 10.06.2019г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Перник, с което на  ****, в качеството й на оператор на пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ) е наложено административно наказание-имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева, за това, че не е спазила ИЕО, определено в разрешително за заустване № 43110160/06.01.2017г. по показател неразтворени вещества. Установеното е правно квалифицирано като административно нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 3 от ЗВ и на основание чл. 83, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите (ЗВ) и е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. Изложени са мотиви за размера на наложената над минималния размер санкция, съобразно чл. 12 и чл. 27 от ЗАНН.

Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд–Радомир. Спорът е разгледан в производството по АНД № 206 по описа на съда за 2019г.

При така установената фактическа обстановка, решаващият съд е приел, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са съставени от компетентни органи и отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН за форма и съдържание. Счел е, че при провеждане на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Изложил е, че отразената в АУАН фактическа обстановка се установява от събраните в хода на съдебното следствие доказателства и е направил извод, че тя субсимира състава на нарушението по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ във вр. чл. 48, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Посочил е, че наложената имуществена санкция е определена към предвидения в закона минимум, предвидени в чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ. С постановеното от него решение е потвърдил наказателното постановление.

         Настоящият касационен състав на Административен съд–Перник намира, че обжалваното решение е постановено от надлежно сезиран компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо.

         Решението е и законосъобразно. При спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, районният съд правилно е установил фактическата обстановка. Събрал е гласни и писмени доказателства, относими към всички обстоятелства, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати нарушения на процесуалните правила.

         Не се споделят възраженията на касационния жалбоподател за неправилно приложение на закона. Правилно районният съд е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при образуване на административно-наказателното производство и налагане на административното наказание.

С оглед установената в хода на съдебното следствие фактическа обстановка, правилно районният съд е приел, че касаторът следва да отговаря за извършено нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ  във вр. с чл. 48, ал. 1, т.3 от ЗВ. Чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ  предвижда имуществена санкция от 1000 лв. до 5000 лв. за лице, което изхвърли отпадъчни води във водните обекти и канализационната система, като наруши емисионните норми и изисквания. Следователно  по смисъла на  чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите за нарушаване на емисионните норми се счита неспазването на определените в разрешителното за заустване индивидуални емисионни ограничения. Съгласно чл. 48, ал. 1, т. 3 от ЗВ титуляри на разрешителни, имат задължение да поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните.  В настоящия случай от установената от решаващия съд фактическа обстановка следва, че касационният жалбоподател не е спазил определените в разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води с № 43110160 от 06.01.2017г. индивидуални емисионни ограничения, касателно неразтворени вещества, което осъществява състава на нарушението по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ във вр. с чл. 48, ал. 1, т. 3 от ЗВ.

Не се споделя основния аргумент в касационната жалба свързан с авторството на деянието. В тази връзка районният съд е изложил подробни мотиви, които се възприемат изцяло от касационната инстанция и не следва да се преповтарят. 

         С оглед всичко изложено настоящия състав намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. Не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на съдебното производство. Правилно е приложен материалния закон и наложената имуществена санкция е справедлива. Не са налице релевираните в касационната жалба касационни основания за отмяната му. Затова на основание чл. 221, ал. 2 от АПК решението  ще бъде оставено в сила.

         Мотивиран от горното, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОСТАВЯ В СИЛА решение № 149 от 08.10.2019г., постановено по АНД № 206/2019г. по описа на районен съд–Радомир.

         РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                                                 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:/п/

                                                                                     /п/