РЕШЕНИЕ
№ 799
Варна, 12.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - I тричленен състав, в съдебно заседание на първи юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ИВЕТА ПЕКОВА |
Членове: |
ИСКРЕНА ДИМИТРОВА |
При секретар ПЕНКА М.А и с
участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ АТАНАСОВ като разгледа докладваното от съдия ИСКРЕНА ДИМИТРОВА кнахд № 2199 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63в от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
касационна жалба на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“
/ДПУСЯ/, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от
изп. д-р инж. Ц. М. Б., чрез юрк. М. К., против Решение № 71/09.06.2022г.
на Районен съд - Девня /ДРС/, І-ви състав, постановено по НАХД № 77/2022г. по
описа на същия съд, с което е потвърдено НП № НЯСС-312/22.12.2021г. на
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/,
с което за нарушение на чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за
водите /ЗВ/ и на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 ЗВ, на
предприятието е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00лв. Със същото
решение в полза на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00лв.
Касаторът твърди
неправилност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния
закон и необоснованост – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК.
Конкретно твърди, че ДРС неправилно е приел, че са спазени сроковете по чл.34 ЗАНН, като в тази връзка сочи, че нарушението е извършено и нарушителят е
открит на 01.12.2020г., от който момент е започнал да тече тримесечният срок по
чл.34 ЗАНН за съставяне на АУАН – изтекъл на 01.03.2021г. Твърди и че съгласно
действащата правна уредба, правомощията на председателя на ДАМТН или
оправомощени от него длъжностни лица, не включват право да дават предписания на
собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях за извършването
на ремонтни или други технически действия за привеждането на язовирната стена и
съоръженията към нея в изправно техническо състояние, т.к. съгласно изричната
разпоредба на чл.138а, ал.3 ЗВ тези правомощия са предоставени на комисия,
назначена от съответния областен управител. С касационната жалба са
наведени и доводи за допуснато в административнонаказателното производство
нарушение на чл.40, ал.1 от ЗАНН, т.к. е налице смесване на процесуални
качества по отношение на Д. Т. Я., която веднъж констатира нарушението при
извършване на проверката, а при съставяне на АУАН е вписана като свидетел. В
тази връзка твърди, че на основание чл.54, ал.1, т.7 ЗАНН наказващият орган е
следвало с резолюция да прекрати административнонаказателното производство.
Счита, че като не е обсъдил така изложените доводи, ДРС е постановил
обжалваното решение при неправилно тълкуване и приложение на закона. Иска се
отмяна на обжалваното решение и на потвърденото с него наказателно
постановление. Претендират се разноски.
Ответната страна –
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, чрез юрк. Е. З.,
оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор
вх.№ 4267/27.07.2022г. Моли обжалваното решение да бъде оставено в сила и
претендира присъждане на разноски. В случай на уважаване на жалбата, моли
претендираното адвокатско възнаграждение да бъде редуцирано до предвидения
минимален размер.
Представителят на Окръжна прокуратура
- Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Моли да се
потвърди обжалваното решение като правилно и законосъобразно.
Касационната жалба е
подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество,
жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна пред
ДРС е установено, че на 22.04.2021г. в землището на с. Брестак, била извършена
проверка на язовир „Брестак - 1“, публична държавна собственост, с предоставени
права за стопанисване и управление на Държавно предприятие „Управление и
стопанисване на язовири“. За извършената проверка бил съставен КП №
05-01-32/23.04.2021г., съобщен на ДПУСЯ с писмо с изх. № 85-01-768/25.05.2021г.
на 31.05.2021г. При проверката, след оглед и обход на язовирната стена, и
съоръженията към нея, както и след преглед на документацията от експлоатацията
било констатирано, че водният откос на стената е обрасъл с гъста храстовидна и
дървесна растителност. Така било установено, че собственикът на язовира не е
изпълнил задължително предписание по КП № 05-01-41/05.10.2020г. на
представители на ГД НЯСС, връчен на 07.11.2020г., а именно - да се почисти от
храстовидна растителност воден откос, в срок до 30.11.2020г. Прието било, че
като не е изпълнило в срок дадено на основание чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ
задължително предписание, ДПУСЯ е нарушило чл.190а, ал.2 ЗВ, за което му бил
съставен АУАН № 05-127/02.07.2021г., а въз основа на него било издадено НП №
НЯСС-312/22.12.2021г., с което на ДПУСЯ била наложена имуществена санкция в
размер на 1000,00лв.
За да потвърди
наказателното постановление ДРС е приел, че в административнонаказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, даващи основание
за отмяна - АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34
от ЗАНН и при спазване на разпоредбите на чл.52, ал.4, чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Фактическата обстановка и правната квалификация са еднакво отразени в АУАН и
НП. По същество е прието, че безспорно от обективна страна е установено, че
контролен орган е дал на ДПУСЯ задължително предписание за спазване на ЗВ - № 2
- 2.3 - да се почисти от храстовидна растителност воден откос, което е следвало
да бъде изпълнено в срок до 30.11.2020г. При контролната проверка е установено,
че предписанието не е изпълнено, с което на 01.12.2020г. съставът на
нарушението е осъществен. Прието е, че нарушението не следва да се квалифицира
като маловажен случай по чл.28 ЗАНН, т.к. задължителните предписания касаят
повишаване безопасността на населението.
Така постановеното
решение е неправилно, поради допуснато съществено процесуално нарушение
при конституиране на страните в производството.
Съгласно чл.61, ал.1 от ЗАНН (Доп. - ДВ, бр.10 от 2011г., изм., бр.109 от 2020г., в сила от
23.12.2021г.) при разглеждане на делото пред районния съд се призовават
нарушителят, поискалият обезщетение, включително този по чл.55, ал.2,
собственикът на вещите, с които е извършено разпореждане или са отнети в полза
на държавата, ако не е нарушител, наказващият орган или учреждението,
или организацията, чийто орган е издал акта по чл.58д, т.4 (електронeн
фиш), както и допуснатите от съда свидетели.
С
Тълкувателно постановление № 3/28.04.2023г. по т.д. № 5/2022г. на ОСС от
Наказателна колегия на Върховния касационен съд и съдиите от Първа и Втора
колегии на ВАС, точка 1, е прието, че надлежната въззиваема страна при обжалване
и протестиране на актове по чл.58д, т.1-3 от ЗАНН е наказващият орган.
НАХД № 77/2022г. по описа на РС-Девня е образувано на
11.03.2022г., т.е. след влизане в сила на изм. с ДВ, бр.109 от 2020г.
С Разпореждане № 345/16.03.2022г. съдията - докладчик е разпоредил
насрочване на производството по делото за разглеждане в открито съдебно
заседание, за когато като въззиваема страна да се призове ДА - МТН. Видно от
изготвените до страните призовки и списъка с призованите лица, за участие в
о.с.з. е призовавана Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, а
не наказващият орган – председателя на Агенцията. По делото са изготвяни
становища също от ДАМТН, чрез процесуален представител. В протокола от
проведеното о.с.з. на 12.04.2022г. като наказващ орган е докладвана също ДАМТН,
с констатацията за редовно призоваване без изпращане на представител.
Конституирането и
призоваването на страните в нарушение на императивното изискване на чл.61, ал.1 ЗАНН сочи на извод за допуснато от ДРС съществено процесуално нарушение –
провеждане на производство и постановяване на решение при отсъствие на надлежен
ответник – касационно основание по чл.209, т.2 АПК, за което по арг. от чл.218,
ал.2 АПК съдът следи служебно.
Като е конституирал
учреждението, вместо наказващия орган и е разгледал делото без участието на
надлежна страна, ДРС е постановил недопустимо решение, което при съобразяване
на т.2 от ТП № 3/28.04.2023г. по т.д. № 5/2022г. следва да се обезсили и делото
да се върне за ново разглеждане от друг състав на въззивния съд, с указания да
се конституира надлежния ответник - председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор, съобразно разпоредбата на чл.61, ал.1 от ЗАНН.
На основание чл.226, ал.3
от АПК, по исканията за присъждане на разноски пред настоящата инстанция следва
да се произнесе Районен съд-Девня.
Водим от горното и на основание
чл.221, ал.3 от АПК, Варненският административен съд, І-ви тричленен състав
РЕШИ:
ОБЕЗСИЛВА Решение № 71/09.06.2022г.
на Районен съд - Девня, І-ви състав, постановено по НАХД № 77/2022г. по описа
на същия съд.
ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг
състав на Районен съд - Девня, при спазване на указанията, дадени в мотивите на
настоящото решение.
Председател: |
||
Членове: |