Решение по дело №575/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 61
Дата: 13 февруари 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720200575
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                    Р Е Ш Е Н И Е

                    В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                        13.Февруари.2020година

Номер 61                                                                                           гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На  14.І.                                                                                          година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Лили Добрева

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00575/19год. по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

                Образувано е  по  жалба   на   М.М.И.-ЕГН ********** против Наказателно постановление № 34-0000044/18.ІІІ.2019год.  на  Началник ОО”АА” гр.Перник с  което  на  жалбоподателя  е  наложена  “Глоба”  от  1 500/хиляда и петстотин/лева на осн. чл.93в ал.11 от  “Закона за автомобилните превози”  за  извършено нарушение на  чл.34 Параграф 3 ббот Регламент/ЕС/ 165/2014г,затова че на  22.ІІ.2019год.  около 14,30ч. в посока от гр.Перник  за гр.София  по  скоростна Магистрала ПП І-6/871/ на Спирка „Метал“ срещу завод „Стомана“, като водач на състав от ППС-Специализиран автомобил „Мерцедес 2546 -Актрос“ рег. № ** ** ****от Кат. №3 оборудван с Дигитален  Тахограф DТСО 1381.**********  № 1406878 и Ремарке за товарен автомобил  Флигел ЗПС 180“  рег. № ** ** ****от Кат. О4, извършва превоз за собствена сметка на ламарина, видно от Заповед за извършване на превоз за собствена сметка, попадащ в обхвата на Регл.№ 561/2006г./ЕО/. При извършената проверка бе установено следното  нарушение: 1.Водачът за времето от 11,52ч/UТС/ на 20.ІІ.2019г.  до 06,00ч./UТС/ на 21.ІІ.2019г. поради отсъствие от превозното средство в последствие НЕ е вписал в Картата на водача, като използва приспособлението за  ръчно въвеждане на данни осигурено за тахографа, някои от следните периоди: „Време на управление на превозното средство“,“друга работа“, „период на разположение“, “почивка по време на работа“,„или почивка“, видно от извлечение от Дигиталната карта на водача.

              В Жалбата  са изтъкнати съображения  за  не  законосъобразност и несправедливост на Наказателното постановление, поради което се моли  същото  да  бъде отменено.

      Въззиваемата   страна  в   придружителното  си   писмо, а  по късно и в съдебно заседание  изразява и доразвива   становище да се потвърди наказателното постановление,  като правилно и законосъобразно.

           

       Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното.

       Жалбата   е подадена в срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН, от  надлежно процесуално  легитимирано лице с правен интерес,като по същество  същата  основателна, макар и по съображения изрично не посочени. 

                  С   Акт Серия А-2018 № 256676/22.ІІ.2019год.  съставен от  Д.С.Д.  е  посочено, че  М.М.И.-ЕГН ********** на  22.ІІ.2019год.  около 14,30ч. в посока от гр.Перник  за гр.София  по  скоростна Магистрала ПП І-6/871/ на Спирка „Метал“ срещу завод „Стомана“, като водач на състав от ППС-Специализиран автомобил „Мерцедес 2546-Актрос“ рег. № ** ** ****от Кат. №3 оборудван с Дигитален  Тахограф DТСО 1381.**********  № 1406878 и Ремарке за товарен автомобил  Флигел ЗПС 180“  рег. № ** ** ****от Кат. О4, извършва превоз за собствена сметка на ламарина, видно от Заповед за извършване на превоз за собствена сметка, попадащ в обхвата на Регл.№ 561/2006г./ЕО/. При извършената проверка бе установено следното  нарушение: 1.Водачът за времето от 11,52ч/UТС/ на 20.ІІ.2019г.  до 06,00ч./UТС/ на 21.ІІ.2019г. поради отсъствие от превозното средство в последствие НЕ е вписал в Картата на водача, като използва приспособлението за  ръчно въвеждане на данни осигурено за тахографа, някои от следните периоди: „Време на управление на превозното средство“,“друга работа“,„период на разположение“, “почивка по време на работа“,„или почивка“, видно от извлечение от Дигиталната карта на водача- нарушение на чл.34 Параграф 3 б”бот Регламент/ЕС/ 165/2014г./член 34 Използване на карти на водача и тахографски листове 3. Когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано, периодите, посочени в параграф 5, буква б), подточки ii), iii) и iv):  а) се вписват в тахографския лист ръчно, чрез автоматично регистриране или по друг начин, четливо и без зацапване на тахографския лист, ако превозното средство е оборудвано с аналогов тахограф; или    б) се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа, ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф./  /5.Водачите:  а) осигуряват съответствието на часовото време, регистрирано върху тахографския лист, с официалното време в държавата на регистрация на превозното средство;б) задействат превключвателните механизми, които позволяват да се регистрират отделно и различимо следните периоди от време: i)обозначен със символа  време на управление на превозното средство; ii)обозначен със символа „друга работа", което означава всяка дейност, различна от управление на превозното средство по смисъла на член 3, буква а) от Директива 2002/15/ЕО, както и всяка работа за същия или друг работодател в транспортния сектор или извън него;  iii) обозначен със символа „период на разположение" по смисъла на член3, буква б) от Директива 2002/15/ЕО;  iv) обозначен със символа  почивки по време на работа или почивки./

                     Въз основа  на горепосоченият  Акт е  издадено Наказателно постановление № 34-0000044/18.ІІІ.2019год.  на  Началник ОО”АА” грерник с  което  на  жалбоподателя  е  наложено наказание:  “Глоба”  от  1 500/хиляда и петстотин/лева на осн. чл.93в ал.11 от  “Закона за автомобилните превози”/чл.93в. Водач, който управлява моторно превозно средство, оборудвано с тахограф, който не функционира съгласно изискванията, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR, се наказва с глоба 500 лв.(2) Водач, който управлява моторно превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, и не спазва изискванията относно правилното използване на картата на водача, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR, се наказва с глоба 500 лв.(3) Водач, който при проверка от контролните органи не представи разпечатки, поради липса на хартия, се наказва с глоба 500 лв.(4) Водач, който притежава повече от една валидна карта на водача, се наказва с глоба 1500 лв.(5) Водач, който използва карта на водача, издадена на друго лице, се наказва с глоба 1500 лв.(6) Водач, който използва повредена карта на водача или карта с изтекъл срок, се наказва с глоба 1500 лв.(7) Водач, който използва замърсени или повредени тахографски листа с данни, които:1. се четат, се наказва с глоба 100 лв.;2. не се четат, се наказва с глоба 500 лв.(8) Водач, който не е подал заявление за замяна или анулиране на повредена, неизправна, изгубена или открадната карта на водача в срока, определен в Регламент (ЕО) № 561/2006 или в AETR, се наказва с глоба 100 лв.(9) Водач, който без разрешение изважда от тахографа тахографски лист или картата на водача, което:1. оказва влияние на записването на съответните данни, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не оказва влияние на записването на съответните данни, се наказва с глоба 200 лв.(10) Водач, който използва тахографски лист или карта на водача за период, по-дълъг от този, за който е предназначена, и това:1. е довело до загуба на данни, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не е довело до загуба на данни, се наказва с глоба 200 лв.  (11) Водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500лв. (12) Водач, който при екипно управление не е поставил тахографския лист или картата на водача в правилното гнездо на тахографа, се наказва с глоба 1500 лв.(13) Водач, който не е осигурил записаното на тахографския лист часово време да съответства на официалното време в страната на регистрация на превозното средство, се наказва с глоба 200 лв.(14) Водач, който не използва правилно превключващия механизъм на тахографа, се наказва с глоба 500 лв.(15) Водач, който не е попълнил на тахографския лист:1. собственото име и/или фамилията си, се наказва с глоба 100 лв.;2. датата на започване и/или на приключване използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;3. мястото на започване и/или на приключване използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;4. регистрационния номер на превозното средство, се наказва с глоба 500 лв.;5. показанието на километропоказателя на превозното средство в началото на използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;6. показанието на километропоказателя на превозното средство в края на използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;7. часа на смяна на превозното средство, се наказва с глоба 100 лв.(16) Водач на превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, който не е въвел символа на страната, в която е започнал и завършил дневното време на управление, се наказва с глоба 100 лв.(17) Наказва се с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни:1. тахографски листа, и/или2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или3. ръчни записи и разпечатки, и/или 4. удостоверение по чл. 10, ал. 1 от наредбата по чл. 89, ал. 1. (18) Водач, който подправи, укрие или унищожи данни, записани в тахографския лист или съхранени в дигиталния тахограф или в картата на водача, или на разпечатките от дигиталния тахограф, се наказва с глоба 1500 лв. (19) Водач, който манипулира тахографа, тахографския лист или картата на водача и това може да доведе до подправяне на данните, се наказва с глоба 1500 лв.(20) Водач, който управлява превозно средство с монтирано устройство за подправяне на данните, записани в тахографския лист или съхранени в дигиталния тахограф или в картата на водача, или на разпечатките от дигиталния тахограф, се наказва с глоба 1500 лв.(21) Водач, който за периода, през който тахографът е бил неизправен или не е бил годен за експлоатация:1. не е въвел всички данни за този период, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не е попълнил номера на картата на водача и/или имената си, и/или номера на свидетелството си за управление на моторно превозно средство, се наказва с глоба 1500 лв.;3. не е поставил подписа си, се наказва с глоба 100 лв.(22) Водач, който в случай на загуба или кражба на картата на водача не е подал официално уведомление до компетентните органи в страната, в която е настъпило събитието, се наказва с глоба 500 лв.(23) (Водач, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари с моторни превозни средства, попадащи в обхвата на Регламент (ЕС) № 165/2014 или на AETR, които не са оборудвани с тахограф или монтираните на моторните превозните средства тахографи не са от одобрен тип, се наказва с глоба 1500 лв.(24) За нарушения на водача, свързани с неправилното използване на тахографските листа или картата на водача, за които не е предвидено друго наказание, се налага глоба 500 лв./ за  извършено  нарушение на  чл.34 Параграф 3 ббот Регламент/ЕС/ 165/2014г .           

               Жалбоподателят  НЕ се   явява  в  съдебно заседание  лично, изпраща за представител адв.П.В.-ПАК.

       Свидетеля по акта- И.Б. |Г. в съдебно заседание,потвърждава направените констатации в акта,като не явилия се свидетел Д.С./поради дългосрочно заболяване/ е заличен.      

       При така установената фактическа обстановка,  съдът  направи следните  правни изводи:

       Воденото производство е от административно наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение (по смисъла на чл.6 ЗАНН), дали това деяние е извършено от лицето посочено в акта и НП и дали е извършено от него виновно.

       Тези предпоставки следва да бъдат установени и доказани от административно наказващия орган, като представител на административно наказателното обвинение.

       Следва да се има предвид също така, че отразеното в акта за констатиране на административното нарушение не се счита за доказано, т.е. за безспорно установено.

       Това е така, тъй като по силата на чл. 84 ЗАНН в административно наказателното производство са приложими правилата на НПК, а съгласно чл.16 НПК обвиняемият (в административно наказателното производство това е лицето, посочено като нарушител) се счита за невинен до доказване на противното.

       Това означава, че в тежест на административно наказващия орган (по аргумент от чл.84 ЗАНН във връзка с чл.103 ал. 1 НПК), тъй като именно той е субекта на административно наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че от обективна страна  има административно нарушение и че от субективна страна  е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител.   

        Преди  да се  пристъпи към разглеждане по същество на делото,  следва да се провери съставения акт за установяване на административно нарушение  и издаденото въз основа на него наказателно постановление, отговарят ли на процесуалните  изисквания съответно по чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;  4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН   /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;  5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;  7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/,–гаранция за неговата  законосъобразност, както и спазени ли са останалите законови разпоредби в производството по установяване на административното нарушение  и съответно налагането на адекватно наказание съобразно извършеното нарушение, както и наказващия орган да е компетентен- в конкретния случай  съгласно Заповед     РД-08-249/15.V.2015год.   същия   е   оторизиран.

       Съгласно  Наредба № 12 на МТ от 05.01.2007год.- преходни и заключителни разпоредби- § 1. По смисъла на тази наредба: 3. "Дигитален тахограф" е средство за измерване, предназначено да бъде монтирано в автомобила, за да регистрира или показва в автоматичен електронен режим данни за движението на автомобила и за определените периоди на управление, прекъсване и почивка на водачите, който се състои от кабели, сензори, електронен дисплей за информация за водача, едно или две гнезда за разчитане на тахографски карти, интегриран или отделен принтер, дисплей, позволяващ изтеглянето на запаметени данни, тяхното показване или разпечатване.  4. "Карти (тахографски карти)" са интегрирани карти с чип за употреба с дигитален уред, която карта позволява на притежателя й да се идентифицира пред контролните органи, както и да извлича данни от дигиталния тахограф или да запаметява такива данни.

        В разпоредбите  на чл.87 от  Наредба № 12  на   МТ  от 05.01.2007г/чл. 87. (1) При използване на тахографа водачът е длъжен да свери часовника на тахографа с официалното местно време в страната, в която е регистриран автомобилът, и да настрои маркираното върху тахографския лист време в съответствие с показанията на часовника, в случай че на автомобила е монтиран аналогов тахограф.   (2) При използване на тахографа водачът задейства превключвателните механизми, които позволяват да се записват отделно следните периоди от време:   1. време на управление на автомобила - с графичен символ;   2. периоди от време на работа - с графичен символ;  3. периоди от време на разположение - с графичен символ, както следва: а) време на изчакване, т.е. периодът, през който водачите не са задължени да останат на работното си място, с изключение на евентуално повикване за продължение на управлението на автомобила;б) времето, прекарано до водача по време на движението на автомобила;в) времето, прекарано на мястото за спане по време на движение на автомобила;г) прекъсванията в управлението на автомобила и дневните периоди на почивка - с графичен символ; 4. периоди от време за почивка - с графичен символ, както следва:/ е указано какво може да се записва с отделните механизми на тахографа.

      Конкретно, относно нарушението за което е наложено наказание: “Глоба”  от  1 500/хиляда и петстотин/лева на осн. чл.93в ал.11 от  “Закона за автомобилните превози”/чл.93в. ……… (11) Водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500лв. ………………/ за  извършено  нарушение на  чл.34 Параграф 3 ббот Регламент/ЕС/ 165/2014г ./член 34 Използване на карти на водача и тахографски листове 3. Когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано, периодите, посочени в параграф 5, буква б), подточки ii), iii) и iv):  а) се вписват в тахографския лист ръчно, чрез автоматично регистриране или по друг начин, четливо и без зацапване на тахографския лист, ако превозното средство е оборудвано с аналогов тахограф; или    б) се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа, ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф./  /5.Водачите:  а) осигуряват съответствието на часовото време, регистрирано върху тахографския лист, с официалното време в държавата на регистрация на превозното средство;б) задействат превключвателните механизми, които позволяват да се регистрират отделно и различимо следните периоди от време: i)обозначен със символа  време на управление на превозното средство; ii)обозначен със символа „друга работа", което означава всяка дейност, различна от управление на превозното средство по смисъла на член 3, буква а) от Директива 2002/15/ЕО, както и всяка работа за същия или друг работодател в транспортния сектор или извън него;  iii) обозначен със символа „период на разположение" по смисъла на член3, буква б) от Директива 2002/15/ЕО;  iv) обозначен със символа  почивки по време на работа или почивки./   със изложена фактическа обстановка/”………на  22.ІІ.2019год.  около 14,30ч. в посока от гр.Перник  за гр.София  по  скоростна Магистрала ПП І-6/871/ на Спирка „Метал“ срещу завод „Стомана“, като водач на състав от ППС-Специализиран автомобил „Мерцедес 2546 -Актрос“ рег. № ** ** ****от Кат. №3 оборудван с Дигитален  Тахограф DТСО 1381.**********  № 1406878 и Ремарке за товарен автомобил  Флигел ЗПС 180“  рег. № ** ** ****от Кат. О4, извършва превоз за собствена сметка на ламарина, видно от Заповед за извършване на превоз за собствена сметка, попадащ в обхвата на Регл.№ 561/2006г./ЕО/. При извършената проверка бе установено следното  нарушение: 1.Водачът за времето от 11,52ч/UТС/ на 20.ІІ.2019г.  до 06,00ч./UТС/ на 21.ІІ.2019г. поради отсъствие от превозното средство в последствие НЕ е вписал в Картата на водача, като използва приспособлението за  ръчно въвеждане на данни осигурено за тахографа, някои от следните периоди: „Време на управление на превозното средство“,“друга работа“, „период на разположение“, “почивка по време на работа“,„или почивка“, видно от извлечение от Дигиталната карта на водача…………….”/,състава счита,че са налице съществени процесуални нарушения предвид следното:

       Нормативната уредба уреждаща изложената фактическа обстановка се обхваща от разпоредбата на чл.78 ал.1 т.1 от “Закона за автомобилните превози”  /чл.78.(1)При извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и водачите спазват изискванията на:  1. Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, наричан по-нататък "Регламент 561/2006" и на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, съставена в Женева на 1 юли 1970 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 28 от 1995 г.) (обн., ДВ, бр. 99 от 1995 г.; изм., бр. 27 от 2012 г.), наричана по-нататък "AETR";  2. Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт (OB, L 60/1 от 28 февруари 2014 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 165/2014", или AETR.    (2) Не е задължително оборудването с тахографи на превозните средства, посочени в чл.13, параграф 1, букви "б", "в", "г", изречение първо, букви "з", "й", "м" и "о" от Регламент 561/2006, при извършване на превози на територията на Република България.   (3) При извършване на превози с превозните средства по ал. 2 водачите спазват изискванията за времето за управление, прекъсване и почивка по чл. 5 - 9 от Регламент 561/2006.  (4) Изискванията за времето за управление, прекъсване и почивка при извършване на превози с превозни средства по чл.3, буква "а" от Регламент 561/2006 се определят от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията с наредбата по чл. 89, ал. 1./  и с която процесното нарушение би следвало да има връзка /,каквато не е налице в процесните актове/ от която е видно,че е налице задължение за спазване, само когато процесното МПС е допустима максимална маса над  3,5 тона,  само   за  такива  превозни  средства  е  налице задълженията, които  са   вменени  на  жалбоподател, като неизпълнени.

       Видно от  изложеното, съгласно изричния текст на посочената за нарушена материално правна норма чл.78 ал.1 т.1 от “Закона за автомобилните превози”, спазването на изискванията на  съответния Регламент на Съвета, относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт е установено не за всички автомобили, а само за тези, които“………самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона………..”.

       Това изискване обаче не е обективирано, нито в обстоятелствената част на АУАН, нито на НП, за да позволи несъмнен извод, че процесното ППС  попада   в  приложното поле на Регламента.

       Непълното описание на конкретните фактически обстоятелства, при които е извършено нарушението, непълното отразяване на признаците от състава му, и неточното означаване на нарушените законови разпоредби, нарушава изискванията на ЗАНН и е в противовес на разпоредбите на чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа: 4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено”/   и чл.57 /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа: 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;   от ЗАНН/   към формата и съдържанието на акта и наказателното постановление и в предвид това, че същите са императивни-обосновава извод за незаконосъобразност на двата административни акта.      

       На следващо място, видно от изложената фактология са изредени поредица от данни/………….1.Водачът за времето от 11,52ч/UТС/ на 20.ІІ.2019г.  до 06,00ч./UТС/ на 21.ІІ.2019г. поради отсъствие от превозното средство в последствие НЕ е вписал в Картата на водача, като използва приспособлението за  ръчно въвеждане на данни осигурено за тахографа, някои от следните периоди: „Време на управление на превозното средство“,“друга работа“, „период на разположение“, “почивка по време на работа“,„или почивка“, видно от извлечение от Дигиталната карта на водача…………….”/, без конкретизация, докато от приложените разпечатки по делото и показанията на разпитания свидетел по АУАН И.Б.Г./……..Имам спомен за случая.  На посочената дата, час и място в акта, с колегата Д.Д. извършвахме рутинна проверка. Бяхме определени по график в райна на фирма „Стомана“, по-точно на спирка „Метал“.Там спряхме въпросният автомобил, с регистрационен номер посочен в акта. Оказа се, че водачът на въпросният автомобил не е подпълнил ръчно данните в дигиталния тахограф, специално за спазването на почивката по Регламент №165. Това доведе до съставянето на АУАН. Водачът не си спомням да е дал някакво обяснение. Тахографа беше в изправност. На практика това е улеснение за самия водач, да въвежда данните в тахографа. Когато спре автомобила, има бутончета които водача натиска и така на тахографа се маркира, че автомобила е в почивка. Когато се натискат тези бутончета даже дигиталният тахограф  издава звук –писукане, за да спре водача да натиска бутончетаата. Само времетраенето на почивката  не беше отразена на тахографа. Колегата  Д. присъстваше през цялото време на проверката и той написа саморъчно АУАН./ е видно,че единствено не е отразено „времетраенето на почивката“ т.е останалите посочени в АУАН и НП, СА отразени произволнои водят до неяснота и не обективност, което е противоречие на изложената фактология с реалната действителност.

       При съответните горни обстоятелства, настоящият състав, с оглед конкретиката счита, че процесният случай представлява “маловажен случай” на  административно нарушение.

  Поначало в действителност обществените отношения,които регулира ЗАвП са от особена обществена важност, но това не може да игнорира задължението на административно-наказващия орган за индивидуална преценка на всеки отделен случай с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на конкретния нарушител,още повече,че самият законодател  в ЗАНН изрично е уредил подобни  “маловажни случаи”  на  административни нарушения.

       В конкретния случай съдът приема, че извършеното от жалбоподателя /не отразена почивка в картата на водача, а НЕ липса реално на такава-тъй като ако водача не е почивал той щеше да се движи и техаграфа щеше да отчете движението/ нарушение е незначително с оглед липсата на  настъпили вредни последици/водача е почивал но е пропуснал да го  отрази/, отнесено към наложените последици, която диспропорция води до неадекватност.

       Предвидената от закона санкция  от 1 500лева   в разпоредбата на чл.93в ал.11 от “Закона за автомобилните превози”/чл.93в. ………(11) Водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500лв. ………………/, отнесена към конкретно установената фактическа обстановка и личността на жалбоподателя се явява, явно необосновано и несправедливо висока в дадения случай, несъразмерна на обществената опасност от конкретното деяние.

       Налице са били всички предпоставки за прилагане  на чл.28 от ЗАНН/”чл.28.За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може:а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; “/,тъй като конкретното нарушение /на НЕотразяване на почивката/ е с относително ниска степен на обществена опасност.

       Като не е приложил посочената норма административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно  НП. 

       Това е така, съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. по.н.д. № 1/2005г.,НК както и налична европейска такава за каквато се изтъкват доводи и от жалбоподателя. 

       Съобразно цитираната съдебна практика, когато деянието представлява “маловажен случай” на административно нарушение, административно-наказващия орган следва  да  приложи разпоредбата на чл.28 ЗАНН, като  преценката  за “маловажност  на случая” подлежи на съдебен контрол.

       В неговия обхват се включва и проверка на законосъобразността на преценката по чл.28 ЗАНН.

       Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление,поради  издаването му в противоречие с материалния закон.

                 Водим от горното  и   на  основание   чл.63   ал.1  от  ЗАНН

         Р  Е  Ш  И

      ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 34-0000044/18.ІІІ.2019год.  на  Началник ОО”АА” гр.Перник с  което  на  жалбоподателя М.М.И.-ЕГН ********** е  наложена  “Глоба”  от  1 500/хиляда и петстотин/лева на осн. чл.93в ал.11  от  “Закона за автомобилните превози”  за  извършено нарушение на  чл.34 Параграф 3 ббот Регламент/ЕС/ 165/2014г.

     РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………………

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС