Решение по дело №54696/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 8268
Дата: 7 май 2024 г.
Съдия: Радослав Руменов Ангелов
Дело: 20231110154696
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 8268
гр. София, 07.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 26 СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети април през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:РАДОСЛАВ Р. АНГЕЛОВ
при участието на секретаря КРИСТИН ЮЛ. ИВАНОВА
като разгледа докладваното от РАДОСЛАВ Р. АНГЕЛОВ Гражданско дело
№ 20231110154696 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството e по реда на ГЛАВА XIII ГПК (Общ исков процес
от суброгиралия се застраховател срещу лицето, отговорно да поддържа
вещта)
Производството е образувано по исковата молба с вх. №
275894/05.10.2022 г. от ЗД „Б И“ АД, ЕИК: .., с адрес: гр. София, бул.".,
представлявано от С П и К К чрез процесуален представител адв. М. Г. със
съдебен адрес: гр. София, бул. "., тел-. 02/45 20 260,02/45 20 259; 02/45 20 224;
02/45 20 105 срещу А П И", гр. СОФИЯ, бул. „." № 3 с Булстат ....., с която е
предявен осъдителен иск с правна квалификация чл.410, ал. 1, т. 2 КЗ, вр.
с чл. 49, вр. с чл. 45, ал. 1 ЗЗД за сумите:
331.99 лева, за това, че на 16.10.2021 г. на АМ „Тракия“ при трети
километър в посока гр. София е реализирано ПТП, при което МПС
„Фолксваген Пасат" с рег. № СТ . ВС, собственост на С. С. Я. и
управлявано от същата, преминава през необезопасена и необозначена
дупка на пътното платно, което се поддържа от ответника, в следствие
на което са нанесени материални щети на МПС „Фолксваген Пасат" рег.
№ СТ . ВС в размер на 265.99 лева, както следва: джанта лята - предна
дясна, джанта лята - задна дясна, гума - предна дясна и гума - задна
дясна, както и материални щети в размер на 66.00 лева, представляващи
разходи за репатриране на увреденото МПС, за което ПТП е съставен
протокол за ПТП № 1780272/16.10.2021 г. от органите на „Пътна
1
полиция" при СДВР.
25.00 лева, представляващи ликвидационни разноски
ведно със законната лихва върху сумите от датата на завеждане на
исковата молба (05.10.2023 г.) до окончателното изплащане на вземането
В исковата молба (ИМ) са изложени твърдения, че на 16.10.2021 г. на
АМ „Тракия" при км. 3 в посока гр. София е реализирано ПТН, при което
МПС „Фолксваген Пасат" с рег. № СТ.ВС, собственост на С. С. Я. и
управлявано от същата, преминава през необезопасена и необозначена дупка
на пътното платно.
Сочи, че е съставен протокол ПТП № 1780272/16.10.2021 г. от органите
на „Пътна полиция" при СДВР, според който причините за произшествието
се дължат на необезопасена и необозначена дупка на пътното платно, което
се поддържа от ответника. Твърди, че са нанесени материални щети на МПС
„Фолксваген Пасат" с per. № СТ.ВС, като щетите са описани в приложените
описи и са следните: джанта лята - предна дясна, джанта лята - задна дясна,
гума - предна дясна и гума - задна дясна.
Твърди, че МПС „Фолксваген Пасат" с рег. № СТ.ВС е със сключена
застраховка „Автокаско" при ищеца ЗД „Б И" АД със застрахователна полица
№ Е21600008190, валидна към момента на събитието. Твърди, че по повод
ПТП е заведена щета под № ********** от собственика и водач на
увреденото МПС. След представяне на всички необходими документи за
изплащане на застрахователно обезщетение, ищецът изплатил по фактура на
собственика на застрахованото МПС застрахователно обезщетение за
увреденото МПС в размер на 265.99 лева, видно от платежно нареждане от
17.12.2021 г. и на „Ауто Клеймс" ЕООД изплаща за репатриране на
увреденото МПС сума в размер на 66.00 лева, видно от платежно нареждане
от 28.10.2022 г., като общата сума изплатена като застрахователно
обезщетение за увреденото МПС е в размер на 331.99 лева.
Излага правни доводи, че нНа основание чл.410 от КЗ и чл. 19, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата след изплащане на застрахователното обезщетение,
застрахователят встъпва в правата на увредения срещу причинителя на
вредите. Автомагистрала „Тракия", на която е настъпило процесното ПТП е
републикански път съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата и се управлява
от А П И", съгласно чл. 19, ал. I, т. 2 от същия закон. С уведомително писмо
ищецът е поканил ответника да възстанови изплатеното от нас
застрахователно обезщетение. До момента претендираната сума не ни е
изплатена, откъдето за ЗД "Б И" АД възниква правният интерес, от
предявяване на претенциите си по съдебен ред.
Посочва банкова сметка, на която да й се изплати сумата – титуляр на
ЗД "Б ИАД - Банка - ДСК, BIC: STSABGSF, IBAN: BG55 STSA 9300 0016
1883 03.
Претендира разноски. Моли съда да постанови неприсъствено решение.
Прави искане за разглеждане на делото в негово отсъствие. Прави
2
възражение за прекомерност за възнаграждение за процесуален представител.
В срока по чл.131 ГПК оспорва иска по основание и размер. Оспорва
материалната доказателствена сила на протокола за ПТП. Прави възражение,
че не са представени актуален договор за застраховка. Възразява за
механизма и причината. Твърди, че приложените снимки не са датирани.
Оспорва наличието на договор. Прави възражения, че виновният водач е бил
под действие на алкохол или наркотици. Прави възражение за съпричиняване,
а именно нарушение на чл.20, ал.2 ЗДвП, чл.179 ЗДвП.
Моли съда да отхвърли исковата претенция. При условията на
евентуалност, че се уважи моли да се намали претенцията поради
съпричиняване. Прави възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение.
В открито съдебно заседание (о.с.з.) ищецът поддържа исковата молба.
Претендира разноски. Представя списък по чл.80 ГПК.
Ответникът, редовно призован, не се явява в о.с.з.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, като прецени доводите на страните
и извърши самостоятелна преценка на събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на
чл.235, ал.2 ГПК приема за установено следното от фактическа и правна
страна:
По валидността и допустимостта на производството
Съдът приема, че исковата молба, инициирала настоящото
производство, е редовна, от надлежно легитимирана страна, при наличието на
правен интерес от исков процес. Заплатена е необходимата държавна такса.
Следователно исковата молба е допустима и следва да бъде разгледана по
същество.
Налице са всички положителни и липсват всички отрицателни
процесуални предпоставки във връзка със съществуването и надлежното
упражняване правото на иск при разглеждане на настоящото производство,
които обуславят неговата допустимост. Правото на иск е надлежно
упражнено, поради което производството е допустимо. Съдът дължи
произнасяне по същество на спора.
По основателността на иска
За възникване на регресното вземане по иска с правна квалификация
чл.410, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл. 49, вр. с чл. 45, ал. 1 ЗЗД е необходимо да се
установят следните предпоставки:
1. наличие на договор за имуществено застраховане „Каско“ между ищеца
и собственика на увреденото МПС;
2. този договор да е в действие за датата застрахователното събитие - за
16.10.2021 г.;
3. наличие на дупка на процесното време и място;
4. дупката да е била несигнализирана и необезопасена;
3
5. вреди на МПС „Фолксваген Пасат" с рег. № СТ.ВС – джанта лява –
предна дясна, джанта лява – задна дясна, гума – предна дясна и гума –
задна дясна
6. вредите да са настъпили при движение със съобразена от закона скорост
на 16.10.2021 г. по АМ „Тракия“ при км. 3 в посока гр. София, при
попадане/преминаване в/през дупка;
7. размерът на вредите да 331.99 лева;
8. ищецът да е изплатил процесната сума от на собственика на увредения
автомобил;
За да бъде отхвърли искът, при условията на насрещно и пълно
доказване, ответникът следва да установи, че е платил по задължението си по
чл.411 КЗ, както и направените от него правопогасяващи възражения -
противоправно поведение на водача на МПС „Фолксваген Пасат" с рег. №
СТ.ВС (нарушение на правилата на ЗДвП – чл.20, ал.2 ЗДвП, чл.179 ЗДвП),
употреба на алкохол и наркотици от страна на водача на МПС „Фолксваген
Пасат" с рег. № СТ.ВС и правоизключващото си - снимките са
антидатирани.
Страните не спорят, че ответникът е направил отказ да плати сумата по
регресната покана; датата на получаване на регресната покана; ответникът е
задължен да поддържа процесния път. По всички останали факти и
обстоятелства, страните спорят.
По сключен договор за застраховка и покрития риск
Видно от представения документ, е налице договор между С. С. Я. и ЗД „Б И“ АД за
застраховка „Автокаско ХИТ“ на л.а. Volkswagen Passat СТ . ВС, за периода от 07.10.2021 г.
до 06.10.2022 г. (л.7 от делото)
Видно от ОУ на договора, Клауза Хит Автокаско покрива ПТП между ППС и други
подвижни и неподвижни предмети. Делото се претендира за вреди настъпили от ПТП през
преминаване през дупка. Съдът приема, че дупката представлява неподвижен обект, поради
което е налице покрит застрахователен риск (л.32-34 от делото).
От всички тези факти, съдът достигна до правен извод, че са доказани
първата и втората предпоставка за уважаване на иска. Валиден договор
за застраховка между ищецът и водачът на увреденият автомобил с покрит
риск – ПТП към датата на застрахователното събитие 16.10.2021 г.
По наличието на дупка в пътното платно
По делото е разпитан свид. С. Я.. Същата установява датата, мястото на инцидента,
скоростта на движение на л.а. Установява, че на процесното време и място е имало дупка,
която не е сигнализирана, не е обезопасена. Същата била частично пълна с вода, тъй като
преди това валяло дъжд. Установява, че е искала да я закрачи, но поради големината й и за
да не стане по-сериозен инцидент, то намалява скоростта и завила надясно, за да не удари
л.а., движещи се в съседната лента, за което навлязла в аварийната. Установява, че след това
дошли магистрална полиция и полиция на КАТ, като през това време дошли служители на
АПИ, които започнали да асфалтират самата дупка. Установява, че е снимала процесната
дупка. Установява, че работниците извадили положения асфалт от дупката и тогава дошла
пътна полиция. Установява, че е искала да я заобиколи, но поради големите размери, не е
могла, поради което да избегне удар с колите от ляво на нея, отклонила надясно към
4
аварийната лента (л.101-102 от делото).
От показанията на свидетелката се установи механизма на ПТП, наличието на дупка,
поведението на служителите на ответника. Съдът напълно кредитира показанията на
свидетеля като обективни, пълни и допълващи се с другият доказателствен материал. От
показанията може да се направи извод, че служители на ответника са предприели мерки по
увреждане на доказателствата по процесното ПТП, преди съставяне на протокола за ПТП,
който официален свидетелстващ документ. Това поведение на ответника, следва да се
кредитира като отегчаващо, доколкото извършва действия по повреждане на доказателства,
без да има това право. Това поведение следва да се кредитира на принципа, че никой не
може да черпи права от собственото си противоправно поведение.
От представения снимков материал от ищеца, както и от САТЕ се установи
наличието на дупка в процесното платно (л.26, 113 от делото). Нещо повече от тези
снимки се доказа, че на процесното място и дата са присъствали служители на ответника,
положили са асфалт, т.е. иска ли да са унищожат доказателства, но са го махнали, поради
възпиране от страна на водача на л.а. на „Фолксваген Пасат“. От снимките са установи, че е
пътната настилка е била мокра, което е доказателства, че истинността на свидетелските
показания.
С оглед изложеното, съдът приема, че е доказана третата и четвърта
предпоставка за уважаване на иска, а именно наличие на дупка на
процесното време и място и дупката да е била несигнализирана и
необезопасена.
По вредите на увреденото МПС и настъпване на ПТП
По делото е приета съдебно-автотехническа експертиза (САТЕ), която съдът напълно
кредитира като обективна, достоверна и изготвяне от компетентно вещо лице (л.109-118 от
делото). По делото е приобщен протокол за ПТП, който съдът напълно кредитира (л.8 от
делото). От тях се установи, че на 16.10.2021 г., около 16.40 часа, на АМ „Тракия“, в посока
гр. София, на 3 км., преди Околовръстен път, е настъпило ПТП с участието на л.а.
„Фолксваген Пасат“, с рег. № СТ . ВС, за което е съставен Протокол за ПТП № 1780272 от
16.10.2021 г. Лекият автомобил попада в необезопасена и несигнализирана неравност
(дупка) на пътното платно, вследствие на което са причинени следните щети по предна
дясна джанта с гума, задна джанта с гума, предна ходова част и задна ходова част на
описания л.а. Експертизата установи, че стойността за възстановяване на л.а. е в размер на
417.10 лева, като размерът на разходите по ликвидационната щета са в размер от 15 до 25
лева.
Експертизата установява, че ако автомобилът не завие надясно, а продължи направо,
за да прекрачи дупката, скоростта на навлизане на л.а. в дупката ще бъде в размер на 32
км/ч, като увредите ще бъдат не само една дясна гума, но и двете предни гуми, като е
възможно да има увреда и на задните гуми. Чрез симулации експертизата представя
възможните варианти за повреди и скорости при различно поведение на шофьора за
процесната дупката. Заключението установява, че без да завие автомобилът надясно и без да
задейства спирачната уредба, то попадането в дупката ще увреди предно и задно окачване на
превозното средство, като носачи, шенкел, амортисьори и др. Видно то заключението, съдът
направи доказателствен извод, че процесното поведение на водача на л.а. „Фолксваген
5
Пасат“, а именно завиване надясно и задействане на спирачна уредба, същият е избегнал по-
големи вреди и щети. Следователно поведението на водачът е по-благоприятният резултат
за участниците в пътното платно и за него.
Експертизата установява, въз основа на техническите характеристики на л.а., че
дупката би могла да се види на разстояние 55 км преди инцидента
От първата задача на заключението на САТЕ се установи, че щетите по л.а.
„Фолксваген Пасат“ се намират в пряка причинно-следствена връзка с настъпилото на
16.10.2021 година произшествие на АМ „Тракия“. Щетите по гумите и по джантата напълно
съответстват по вид, място и механизъм на удар. Ето защо съдът приема и правния извод за
наличие на причинно-следствена връзка между описаните вреди и процесното ПТП, т.е. че
са вследствие на преминаване през дупката.
От всички тези факти, съдът достигна до правен извод, че е доказаната
петата и шестата предпоставка за уважаване на иска – наличие на вреди,
които да представляват покрит риск, ПТП и същите да се вследствие на това
ПТП.
По отношение на размера на вредите
От заключението на САТЕ се установи, че процесните вреди са в размер на 417.10
лева. Исковата претенция е за сумата от 331.99 лева, поради което съдът приема, че ищецът
е доказал сума за по-големи на стойност вреди от колкото действителност претендира.
Обичайните разноски за извършената ликвидационна преписка са в размер на 25.00
лева, поради което съдът приема, че сумата не е завишена и отговаря на обичая в
практиката.
С оглед изложеното, съдът приема, че е доказана седмата
предпоставка за уважаване на иска, а именно доказване размера на вредите.
По изплащане на процесната сума на увреденото лице
По делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза (ССчЕ), която съдът напълно
кредитира, като обективна, пълна и точна. От заключението се установи, че в ищецът е
осчетоводил сумата от 331.99 лева, като същата е изплатена на свид. С. Я. и на „АУТО
КЛЕЙМ“ ООД, като титуляр на застраховка Каско и като лице, което е извършила
възстановяване на вредите. Счетоводството на ищеца е водено правилно и съгласно ЗСч
(л.81-82 от делото).
Съдът установи, че вредите са в размер на 417.10 лева, с оглед САТЕ, но исковата
претенция е за размер 331.99 лева, поради което съдът следва да се произнесе само по
исковата претенция.
С оглед изложеното, съдът приема, че ищецът успя да докаже осмата
предпоставка за уважаване на иска, а именно ищецът да е изплатил
6
процесната сума от на собственика на увредения автомобил.
По възраженията на ответника
Съдът приема възраженията на ответника за неоснователни и недоказани. На първо
място, ответникът не успя до докаже, че снимките са антидатирани. Не са ангажирани
доказателства за това, въпреки, че съдът е указал, че не сочи доказателства за това. На
следващо място, неоснователно е възражението на ответника, че водачът е употребил
алкохол или наркотици. Този факт не се доказа по делото. По делото не се установи, че
водачът на увредения л.а. е нарушил чл.20 ЗДвП, като не е съобразил поведението си с
пътното движение и се е движил със несъобразена скорост. От САТЕ се установи точно
обратното – шофьорът е предприел намаляване на скоростта, още преди дупката да се окаже
в опасната му зона, предприел е най-доброто поведение с цял да намали вреди от евентуално
ПТП със съседни МПС от лявата лента. Скоростта на преминаване през дупката е била 32
км/ч, което за през магистрала е съобразена. Напротив водачът е видял навреме
препятствието, за да го избегне, като е предприел маневра, с която елиминира, по-тежко
ПТП, ако премине през дупката или се отклони на ляво. Неоснователно е възражението на
ответника, че има нарушение на чл.179 ЗДвП. Разпоредбата регламентира размера на
административнонаказателната отговорност, а не нарушение на ЗДвП, поради което
цитираната от ответника разпоредба не е относима.
Ето защо са неоснователни правоизключващите и
правопогасяващите възражения на ответника.
Съдът приема, че исковата претенция е изцяло доказана по основание и
размер.
С оглед изложеното, съдът приема, че следва да се осъди А П И", гр.
СОФИЯ, бул. „." № 3 с Булстат ..... да заплати на ЗД „Б И“ АД, ЕИК: .., с
адрес: гр. София, бул."., представлявано от С П и К К сумите от: 331.99 лева
(триста тридесет и едни лева и деветдесет и девет стотинки), за това, че на
16.10.2021 г. на АМ „Тракия“ при трети километър в посока гр. София е
реализирано ПТП, при което МПС „Фолксваген Пасат" с рег. № СТ . ВС,
собственост на С. С. Я. и управлявано от същата, преминава през
необезопасена и необозначена дупка на пътното платно, което се поддържа от
ответника, в следствие на което са нанесени материални щети на МПС
„Фолксваген Пасат" рег. № СТ . ВС в размер на 265.99 лева, както следва:
джанта лята - предна дясна, джанта лята - задна дясна, гума - предна дясна и
гума - задна дясна, както и материални щети в размер на 66.00 лева,
представляващи разходи за репатриране на увреденото МПС, за което ПТП е
съставен протокол за ПТП № 1780272/16.10.2021 г. от органите на „Пътна
7
полиция" при СДВР; 25.00 лева (двадесет и пет лева), представляващи
ликвидационни разноски; ведно със законната лихва върху сумите от датата
на завеждане на исковата молба (05.10.2023 г.) до окончателното изплащане
на вземането, на основание чл.410, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл. 49, вр. с чл. 45, ал.
1 ЗЗД.
По разноските
С оглед изхода на делото, ищецът има право на разноски, на основание
чл.78, ал.1 ГПК. Съгласно списък по чл.80 ГПК (л.119 от делото) същият
претендира следните разноски и представя доказателства за тях както следва:
50.00 лева държавна такса – л.6 от делото
100.00 лева за Юрисконсултско възнаграждение. Юрисконсултското
възнаграждение е в минимален размер по чл.25, ал.1 НЗПП вр. чл.78,
ал.8 ГПК. Ето защо следва да се признае.
1000.00 лева за депозит за САТЕ - л.73 от делото
500.00 лева депозит да ССчЕ – л.74 от делото
100.00 лева депозит за свидетел – л.70 от делото
Общият размер на разноските, които следва да бъдат признати за ищеца
са в размер на 1750.00 лева.
Ето защо следва да се осъди А П И", гр. СОФИЯ, бул. „." № 3 с
Булстат ..... да заплати на ЗД „Б И“ АД, ЕИК: .., с адрес: гр. София, бул.".,
представлявано от С П и К К сумата от 1750.00 лева (хиляда седемстотин и
петдесет лева), представляващи разноски по гр. д. № 54696/2023 г. по описа
на СРС, на основание чл.78, ал.1 ГПК.
Воден от горното, СЪДЪТ
РЕШИ:
ОСЪЖДА А П И", гр. СОФИЯ, бул. „." № 3 с Булстат ..... да заплати
на ЗД „Б И“ АД, ЕИК: .., с адрес: гр. София, бул."., представлявано от С П и К
К сумите от: 331.99 лева (триста тридесет и едни лева и деветдесет и девет
стотинки), за това, че на 16.10.2021 г. на АМ „Тракия“ при трети километър в
посока гр. София е реализирано ПТП, при което МПС „Фолксваген Пасат" с
рег. № СТ . ВС, собственост на С. С. Я. и управлявано от същата, преминава
през необезопасена и необозначена дупка на пътното платно, което се
8
поддържа от ответника, в следствие на което са нанесени материални щети на
МПС „Фолксваген Пасат" рег. № СТ . ВС в размер на 265.99 лева, както
следва: джанта лята - предна дясна, джанта лята - задна дясна, гума - предна
дясна и гума - задна дясна, както и материални щети в размер на 66.00 лева,
представляващи разходи за репатриране на увреденото МПС, за което ПТП е
съставен протокол за ПТП № 1780272/16.10.2021 г. от органите на „Пътна
полиция" при СДВР; 25.00 лева (двадесет и пет лева), представляващи
ликвидационни разноски; ведно със законната лихва върху сумите от датата
на завеждане на исковата молба (05.10.2023 г.) до окончателното изплащане
на вземането, на основание чл.410, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл. 49, вр. с чл. 45,
ал. 1 ЗЗД.
ОСЪЖДА А П И", гр. СОФИЯ, бул. „." № 3 с Булстат ..... да заплати
на ЗД „Б И“ АД, ЕИК: .., с адрес: гр. София, бул."., представлявано от С П и К
К сумата от 1750.00 лева (хиляда седемстотин и петдесет лева),
представляващи разноски по гр. д. № 54696/2023 г. по описа на СРС, на
основание чл.78, ал.1 ГПК.
СУМИТЕ могат да бъдат платени по следната банкова сметка: титуляр
на ЗД "Б ИАД - Банка - ДСК, BIC: STSABGSF, IBAN: BG55 STSA 9300 0016
1883 03.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред СОФИЙСКИ ГРАДСКИ
СЪД чрез СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, в двуседмичен срок от
съобщаването му, по реда на Глава XX ГПК, на основание чл.258 ГПК.
ПРЕПИС от решението да се връчи на страните.
ДЕЛОТО да се докладва на съдия - докладчик при постъпване на
книжа и след изтичане на срок.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9