Р Е Ш Е Н И Е
№
град Враца, 21.12.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Врачанският районен съд, VII наказателен
състав, в откритото съдебно заседание на първи декември, през две хиляди и двадесета година в състав:
Районен съдия: Росица Ангелова
при участието на секретаря Ваня Василева, като изслуша
докладваното от съдията н.а.х.д. № 1046 по описа за 2020 г. за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по жалба на „***” АД, с ЕИК по регистър БУЛСТАТ: *********, със седалище и адрес на управление: град Враца,
ул.„Стоян Кялъчев” №6, представлявано от Т.П.П. – изпълнителен директор и Веселин Радков Рашоевски –
прокурист, против наказателно постановление (НП) № 06-00-1365/ 28.09.2020 г.,
издадено от Директора на дирекция „Инспекция по труда” град Враца към Изпълнителна
агенция „Главна инспекция по труда” на МТСП, с което на основание чл.399 от
Кодекса на труда (КТ) и чл.416, ал.5 от КТ, във връзка с чл.414, ал.1 от КТ, за
нарушение на чл.146, ал.2, т.2 от КТ на „***” АД, с ЕИК по регистър БУЛСТАТ: ********* е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000.00 (три
хиляди) лева.
В жалбата
се релевира оплакване за незаконосъобразност на НП и се прави искане за неговата отмяна. Жалбоподателят твърди, че има издадена заповед за полагане на
извънреден труд, който не надвишава 30 часа дневен труд през един календарен
месец и който е бил заплатен.
Процесуалният
представител на ответната страна намира нарушението за доказано по безспорен
начин, а НП за издадено при спазване на съответните императивни разпоредби,
поради което настоява за потвърждаване на НП.
Врачанският
районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото
доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
Административнонаказателното
производство е започнало на 18.09.2020 г. със съставянето на акт за установяване
на административно нарушение (АУАН) № 06-001365 за това, че при извършена документална
проверка на 18.09.2020 г. от служители на дирекция „Инспекция по труда” град
Враца е установено, че работодателят със заповед №117/ 03.072.2020 г. е наредил
да се положи извънреден труд на 04.07.2020 г. (събота), с работно време от
08:00 часа до 17:00 часа и обедна почивка от 12:00 до 13:00 часа – общо 8/осем/
часа, поради производствена необходимост, на обект база – село Чирен, от
работника ***– шофьор на тежкотоварен автомобил . Към заповедта е приложен
списък с имената на общо шест работници. Проверяващите са констатирали, че положения
извънреден труд е бил повече от определената норма в КТ, тъй като
продължителността му не може да надвишава 6 часа дневен труд през една
календарна седмица. Констатирали са, че нарушението е извършено в база Чирен-село
Чирен, община Враца на 04.07.2020 г. Актосъставителят е квалифицирал нарушението
като такова по чл.146, ал.2, т.2 от КТ.
Към акта
е приложен протокол за извършена проверка на 21.08.2020 г., 08, 16 и 18.09.2020
г., от който се установява, че проверяващите са констатирали гореопосоченото
нарушение и са го описали в т.3 на протокола; заверено ксерокопие от заповед №117/
03.07.2020 г., включваща имената на шест работници, определени за работа
съгласно заповедта. Актът е бил връчен и подписан без възражения от
представител на дружеството жалбоподател на 18.09.2020 г. На 21.09.2020 г.
представляващите юридическото лице са внесли писмени възражения относно
констатираното нарушение.
Въз
основа на горния акт за установяване на административно нарушение, след преценка на събраните доказателства и
възражения по случая, при идентично словесно описание на фактическата обстановка, наказващият орган е издал
атакуваното наказателно постановление № 06-00-1365/ 28.09.2020 г., с което на
основание чл.399 от КТ и чл.416, ал.5 от КТ, във връзка с чл.414, ал.1 от КТ,
за нарушение на чл.146, ал.2, т.2 от КТ на „***” АД, с ЕИК по регистър БУЛСТАТ: ********* е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000.00 (три
хиляди) лева.
При обжалване
на НП пред Районен съд Враца са допуснати до разпит актосъставителят и
свидетелите, посочени в АУАН. Съдът дава вяра на свидетелските показания,
същите са обективни, логични, непротиворечиви и последователни, изцяло
кореспондират, както едни спрямо други, така и спрямо останалите кредитирани по
делото доказателства.
По
делото са приети и приложени следните писмени доказателства, имащи значение за
изясняване на обстоятелствата по делото и разкриване на обективната истина:
заверено ксерокопие от известие за доставяне на 15.10.2020 г. на НП до
получателя „***” АД, с ЕИК по регистър БУЛСТАТ: *********; заверено
ксерокопие от правилник за вътрешния трудов ред в „***” АД, с ЕИК по регистър БУЛСТАТ: *********; копие на протокол
за извършена проверка на 21.08.2020 г., 08, 16 и 18.09.2020 г.; копие на заповед
№117/ 03.07.2020 г. и списък на лицата, определени да работят съгласно
заповедта; копие от справка за начислен и изплатен извънреден труд; копие от
справка за положен извънреден труд; присъствена форма и ведомост за заплати;
трудов договор и допълнително споразумение на работника Калин Стоянов.
При
гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:
Жалбата
против атакуваното НП е подадена в законоустановения 7-дневен срок, от лице
имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима, разгледана по
същество се явява изцяло неоснователна предвид следното:
Актът
за установяване на административно нарушение е съставен при спазване на предвидена в чл.40 и чл.43
от ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл.42 от ЗАНН реквизити.
Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл.57, ал.1 от ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаното
нарушение кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. Актът за установяване на административно нарушение и НП са издадени от компетентни
органи в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, като в двата акта достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при
които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, подробно и
точно е описана правната му квалификация, както и кой текст от кой закон е
нарушен. Описанието, така както е направено по никакъв начин не накърнява
правото на представляващите дружеството нарушител лица да разберат срещу какво
именно нарушение да организират защитата. Правната квалификация е прецизна и в
съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение.
Предвид горното, съдът намира, че
по делото по категоричен и несъмнен начин се установи, че на 04.07.2020 г. на обект база село
Чирен, стопанисван от дружеството жалбоподател, съгласно заповед №117/ 03.072.2020
г. за полагане на извънреден труд поради производствена необходимост, работника
***– шофьор на тежкотоварен автомобил е положил извънреден труд в размер на
осем часа, което надвишава определение в КТ 6 часа дневен труд за една
календарна седмица.
Правният извод, който
правилно е направен от проверяващия и наказващия орган е, че в случая е била
нарушена разпоредбата на чл.146, ал.2, т.2 от КТ, съгласно която извънредният труд в рамките на една
календарна седмица не може да надвишава шест часа. Полагането на извънреден
труд е допустимо само при определени, изчерпателно изброени в чл.144 от КТ
условия. Направените в АУАН и НП констатации не са опровергани от доказателствата по делото, а същите се
потвърждават от показанията на
разпитаните по делото свидетели и събраните писмени доказателства в тази насока.
Неоснователни са възраженията на представляващите дружеството-жалбоподател лица. Независимо от липсата на вредни последици,
както и на данните, че положеният извънреден труд е заплатен на работниците,
разпоредбата на чл.415в от КТ не може да бъде приложена.
Отговорността на юридическите
лица е обективна и безвиновна, за което се налага имуществена санкция по чл.83
от ЗАНН, поради което и правилно на основание чл.414,
ал.1 КТ е ангажирана административнонаказателната
отговорност на дружеството-нарушител с издаденото НП. Съдът
намира, че определеният от наказващия орган размер на наказанието към
минималния е справедлив и ще окаже своята превантивна роля.
Предвид гореизложеното,
настоящият съдебен състав счита, че въззивната жалба се явява изцяло неоснователна,
а атакуваното наказателно постановление – като правилно и законосъобразно – следва
да бъде потвърдено.
Водим от
горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Врачанският районен съд
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № 06-00-1365/ 28.09.2020 г., издадено от Директора на
дирекция „Инспекция по труда” град Враца към Изпълнителна агенция „Главна
инспекция по труда” на МТСП, с което на основание чл.399 и чл.416, ал.5 от КТ
вр. чл.414, ал.1 КТ, за нарушение на чл.146, ал.2, т.2 от КТ на „***” АД, с ЕИК по регистър БУЛСТАТ: ********* е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000.00 (три
хиляди) лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–Враца по реда на глава
XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: