Решение по дело №2693/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2231
Дата: 7 декември 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20237180702693
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2231

 

гр. Пловдив, 07.12.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Пловдив, III състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА  

 

         при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдия Несторова адм. дело № 2693 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители(ЗПЗП).

         Образувано е по жалба на Р.М.П., депозирана чрез адвокат Райна Кралева, с адрес за призоваване: *** против Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Площи, допустими за подпомагане“ и „Физически блокове“ за Кампания 2020 г. в частта относно парцели, заявени за подпомагане от Р.М.П. със заявление за подпомагане с УИН 16/0620/09749, УРН 353961, както следва: БЗС 40939-131-3-1, заявено с площ 0,16 ха; БЗС 40939-131-4-1, заявено с площ 14,44 ха; БЗС 40939-131-5-1, заявено с площ 1.79 ха; БЗС 40939-131-6-1, заявено с площ 3,93 ха. – всички, находящи се в землището на с. Кърнаре,община Карлово, област Пловдив и заявени с код на култура 314000 - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

        Изтъкват се съображения относно незаконосъобразност на административния акт в оспорената част по чл. 146, т. 4 от АПК.

        Претендира се отмяната на акта в оспорената част и разноски по делото.

        Ответникът – министърът на земеделието и храните, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна.

         Претендира отхвърлянето на същата и юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение относно прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение. Представя подробни писмени съображения.

        Настоящото съдебно производство е образувано в изпълнение на Решение № 10166 от 25.10.2023г., постановено по адм. дело № 717/2023г. по описа на Върховния административен съд, с което е отменено Решение №1972/09.11.2022г., постановено по адм.д. № 880/2021г. по описа на Административен съд-Пловдив и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

         Съдът, в настоящия състав, установи следната фактическа обстановка:

          Жалбоподателят Р. М.П. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ за кампания 2020г. с УРН 353961 за общо 15 парцела, от които три с код на култура (132021) - люцерна; един с код на култура (316000) - постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; два с код на култура (15000) - ливади за косене и девет парцела с код на култура (314000) - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Заявените за подпомагане блокове на земеделско стопанство (БЗС) се намират в землищата на с.Кърнаре - ЕКАТТЕ 40939; с.Христо Даново - ЕКАТТЕ 77462 и с.Розино -ЕКАТТЕ 62949, Община Карлово, Област Пловдив.

          Със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. Министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (Наредба № 105/2006 г.), е одобрил проект на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновен за кампания 2020 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на Министерство на земеделието. В раздел ІІ от заповедта е дадена възможност на кандидатите за подпомагане да се запознаят с актуализираните слоеве за кампания 2020 г. и да подадат възражение срещу конкретни части от тях по реда на чл. 16б, чл. 16в, и чл. 16 г от Наредба № 105/2006 г. Определен е и срок за подаване на възражения - 08.01.2021 г.

         Р.П., в срок, е подал възражение с вх. № РД-12-05-225 от 23.12.2020 г., с което е възразил относно обхвата на актуализирания проектослой ПДП за кампания 2020 г. и е поискал преразглеждане на  заповедта, в частта относно описаните по-горе земеделски парцели, за които се твърди, че е установено несъответствие между декларираната площ и площта в добро земеделско състояние. Няма отговор на административния орган по тези възражения.

         С оспорената Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г., на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105, министърът на земеделието, храните и горите (понастоящем Министъра на земеделието и храните), е одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", като процесните четири парцела с обща площ 20,32 ха са останали извън слоя "ПДП".

          Заповедта е обнародвана в "Държавен вестник" в бр. 20 от 09.03.2021г.

          По делото е приложен диск с данни от МЗХГ, който съдържа файлове във формат pdf, съставляващи извадка от цифрова ортофотокарта /ЦОФК /от 2020г., изготвени по самолетно заснемане на 29.08.2020г., с нанесени граници на заявените парцели (БЗС) и на допустимия за подпомагане слой за 2020г.

           В хода на предходното съдебно производство е допусната и изслушана съдебно-техническа експертиза, която съдът, в настоящия състав, не кредитира в частите, в които са формирани обобщени изводи и правни такива, като подробни мотиви ще бъдат посочени по-долу в настоящото изложение.

         От правна страна Съдът намира следното:

          Жалбата е процесуално допустима като депозирана в срок и от страна с правен интерес.

           Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, поради следните съображения:

          Оспорената Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. е издадена от компетентен орган - министърът на земеделието, храните и горите. Обжалваният акт е в писмена форма . Съгласно чл. 30 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на чл. 33 от ЗПЗП, данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП. В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, в релевантната за настоящия спор редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП, а това е действалата към момента на създаване на проекта на процесния слой за кампания 2020 година Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В  чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6, като заповедта се обнародва в "Държавен вестник".

          Издадена е и Заповед № РД09-1023/15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен проект на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/за кампания 2020 година, а правото на участие и защита на оспорващия е реализирано чрез подадено възражение с вх. № РД-12-05-225 от 23.12.2020 г.

          С оспорената заповед се одобрява окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, поради което не са описани всички парцели. При това с атакуваната заповед се одобрява "допустимият слой" и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя ПДП не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд, обективирана в Решение № 8396 от 5.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о., Решение № 8511 от 6.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г. и др./

          В случая предмет на оспорване е Заповед на Министъра на земеделието, храните и горите № РД09-155 от 23.02.2021 г. в частта, в която извън специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" (ПДП) за кампания 2020г., изцяло са останали четири парцела: БЗС 40939-131-3-1, заявено с площ 0,16 ха; БЗС 40939-131-4-1, заявено с площ 14,44 ха; БЗС 40939-131-5-1, заявено с площ 1.79 ха; БЗС 40939-131-6-1, заявено с площ 3,93 ха. Четирите БЗС се намират в землището на с. Кърнаре и са заявени с код на култура 314000 - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

          Площите и на четирите парцела попадат в частта от страната, покрита от извършеното през 2020г. фотограметрично (самолетно) заснемане. За тази територия МЗХГ разполага с актуална за кампанията (от същата година) цифрова ортофотокарта (ЦОФК), която може да бъде дешифрирана. Актуализацията на специализирания слой ПДП за кампания 2020г. за процесните четирите парцела е извършена на база самолетно заснемане на територията от 29.08.2020г. За тези територии е извършена дешифрация на актуалната за кампанията цифрова ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което четирите парцела с цялата си заявена площ попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане, съгласно Наредба №2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделски площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

          Спорният въпрос по делото се концентрира върху това, дали заявените от земеделския производител четири имота отговарят на критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ определени в Наредба № 2/2018

          От представените цифрови данни на CD и от заключението на вещото лице за всеки един от парцелите се установи следното:

1.БЗС 40939-131-4-1 е заявен с площ 14,44 ха в землището с.Кърнаре, в близост до паметника "Арка на свободата". След дешифриране (разчитане) на ЦОФК, относно състоянието на заявения парцел, същият е изключен с цялата си заявена площ от слоя "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2020г.

В диска на лист 15 по делото, предоставен от МЗХГ, се съдържа файл във формат pdf, с наименование "таблица с данни за УРН 353961" (уникален регистрационен номер). В него като основания за недопустимост на парцела е посочено - "Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл.8, ал.2, т.2 и 3 и чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 и ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна; на места ерозирали, оголени терени и скални участъци".

          Парцелът е заявен за подпомагане като постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша) - с код на заявената култура 314000. Критериите за допустимост на постоянно затревените площи, включително и на пасищата са определени в Наредба №2 от 26.03.2018г.

          Видно от извадката на самолетното заснемане на МЗХГ и след справка и извършени замервания в СЕУ на ДФЗ вещото лице  установява, че части от този парцел не отговарят на изискванията за допустимост. Тези участъци, разположени в различни части на парцела, видимо са силно захрастени, има ерозирали, оголени терени, скални участъци и полски пътища.

Установява се, че от обща площ на заявения парцел- 14.440 ха, част от БЗС 40939-131-4-1, в размер на 11.922 ха, представлява допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020г.

Пречките за недопустимост на площите, изброени във pdf файла, с наименование "таблица с данни за УРН 353961" по чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 и ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018г. са следните:

Чл. 10. (1) Трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от:

1. дървесна и храстовидна растителност;

2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa);

4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени.

(2) Временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че:

1. са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност.

Пречките по чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 са налице само за част от БЗС 40939-131-4-1 .

          Вещото лице установява, че действително в части от парцела е налице храстовидна и нежелана растителност - храсти от хвойна. Храстите не са мозаечно разположени. Тези части от заявения парцел следва да се изключат от слоя ПДП за 2020г. Ерозиралите площи, оголени терени, скални участъци и полските пътища са ясно изразени на извадката от ЦОФК. Тези части от заявения парцел, също следва да се изключат от слоя ПДП за 2020г.

Относно наличието на предпоставките по чл.10,ал.2,т.1  от Наредба №2 от 26.03.2018г.  вещото лице   посочва, че от аерофотоснимката на БЗС 40939-131-4-1 в ЦОФК не може да се установи, че площите са изоставени - без наличие на земеделска дейност. Парцелът е заявен като пасище за паша на животни. Видно е, че на самолетната снимка, парцелът е в бледо кафяв цвят, но пасището е високопланинско, а самолетната снимка е направена на 29.08.2020г. По това време на годината е нормално при надморска височина около 1500м., тревата да е изсъхнала. От самолетната снимка не се наблюдава на пасището да са налични камъни, битови, строителни, промишлени и други отпадъци. Сгради и съоръжения в парцела не са налични. Следи от пашуване на животни, с оглед резолюцията на аерофотоснимката, е невъзможно да се установи, дали са налични или разпознаваеми.

2. За БЗС 40939-131-3-1, заявен за подпомагане с площ от 0,16 ха.

Като основания за пълната недопустимост на горепосочения парцел в pdf файл „таблица с данни за УРН 353961", наличен на диск по делото, ответникът е посочил следното: „Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна. "

          От заключението на вещото лице се установява, че на самолетната снимка, която за този парцел е изключително неясна, не се наблюдават захрастени и изоставени площи. Наблюдават се единични храсти от хвойна в южната част на парцела откъм асфалтирания път (три или четири на брой), но те са мозаечно разположени. 

        От аерофотоснимката на БЗС 40939-131-3-1 не може да се установи, че площите са изоставени - без наличие на земеделска дейност. Парцелът е заявен като пасище за паша на животни. Видно е, че на самолетната снимка, парцелът е в бледо кафяв цвят, но пасището е високопланинско, а самолетната снимка е направена на 29.08.2020 г. По това време на годината е нормално при надморска височина 1525 м, тревата да е изсъхнала вече.

От направената справка на Google Earth се установявя, че и четирите парцела се намират в съседство с паметника „Арка на свободата". Приложението на Google Earth съдържа освен сателитни снимки, също и фотографски снимки. От фотографска снимки ясно се вижда, че тревната покривка е в кафеникав цвят, защото по това време на годината тревата вече е изсъхнала.

          Следи от пашуване на животни, с оглед резолюцията на аерофотоснимката, е невъзможно да се установи, дали са налични или разпознаваеми. Следи от пашуване и екстременти от животни могат да бъдат видими само при проверка на място. Такава проверка не е правена за кампания 2020 г.

          Според експерта парцелът е допустим за подпомагане с цялата си заявена площ от 0.16 ха, поради липса на каквито и да било доказателства за неговата недопустимост.

3. БЗС 40939-131-5-1, заявен за подпомагане с площ от 1.79 ха

Парцелът е счетен за недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ, като основания за недопустимост на площите са посочени: „Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна."

Видно от извадката на самолетното заснемане на МЗХГ действително части от БЗС 40939-131-5-1 не отговарят на изискванията за допустимост. Тези участъци, разположени в северната част на парцела, видимо са леко захрастени, непочистени, а храстите от хвойна не са мозаечно разположени.

         Останалата част от БЗС 40939-131-5-1, възлизаща на 1,750 ха. Представлява допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020 г. В допустимата част от парцела се наблюдават единични храсти от хвойна, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват преминаването на животни при пашуване.

         От самолетните снимки не може да се прецени, какви са конкретните причини, в допустимите части от имота, да се твърди, че представляват неподдържани площи, без следи от земеделска дейност.

         Парцелът е заявен като пасища за паша на животни. Същите се поддържат в добро земеделско състояние чрез почистване от нежелана растителност, камъни, храсти, строителни и битови отпадъци и се използват за паша на животни. В тези дейности се изразява земеделската дейност при площи, заявени като пасища за паша.

4. БЗС 40939-131-6-1, заявен за подпомагане с площ от 3,93 ха

Парцелът е счетен за недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ, като основания за недопустимост на площите са посочени: „Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна."

Според заключението на вещото лице от извадката на самолетното заснемане на МЗХГ (използвана като подложка) и след справка и извършени замервания в СЕУ, части от БЗС 40939-131-6-1 не отговарят на изискванията за допустимост. Тези участъци, разположени в северозападната част на парцела, видимо са силно захрастени, непочистени, а храстите от хвойна не са мозаечно разположени. Недопустимите площи се равняват на 0.297 ха.

В останалата част от парцела, равняваща се на 3.634 ха, след изключване на площите по чл.10, ал.1, т. 1 и 2 и ал.2, т.1 от Наредба № 2 се наблюдават само единични храсти от хвойна, представлява допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020 г. В допустимата част от парцела се наблюдават единични храсти от хвойна, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват преминаването на животни при пашуване.

         Необходимо е да се посочи, че процесните площи са самолетно заснети но 29.08.2020г., т.е. за тези площи е извършена дешифрация на актуалната цифрова ортофото карта, в резултат на което административният орган приема, че част от площите попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани такива. Съгласно Наредба №2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ тези площи са определени като негодни за подпомагане. Извършената трета проверка от Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ към МЗХ на тези площи също потвърждава коректността на извършената дешифрация за кампания 2020година.

         Съдът, в настоящия състав, намира, че констатациите на административния орган не са оборени в хода на съдебното производство.

          Пречките за недопустимост на площите, изброени във pdf файла, с наименование "таблица с данни за УРН 353961" по чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 и ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018г. са следните:

Чл. 10. (1) Трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от:

1. дървесна и храстовидна растителност;

2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa);

4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени.

(2) Временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че:

1. са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност.

Пречките по чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 са налице само за част от БЗС 40939-131-4-1 .

          В случая от приетата по делото СТЕ се установява, че действително части от площите са заети от храстовидна растителност.  

               Така за 1.БЗС 40939-131-4-1 е заявен с площ 14,44 ха в землището с.Кърнаре, вещото лице посочва, че парцелът е в бледо кафяв цвят, но пасището е високопланинско, а самолетната снимка е направена на 29.08.2020г. По това време на годината е нормално при надморска височина около 1500м., тревата да е изсъхнала. От самолетната снимка не се наблюдава на пасището да са налични камъни, битови, строителни, промишлени и други отпадъци. Сгради и съоръжения в парцела не са налични.

            Тези констатации по никакъв начин не оборват установеното от административния орган, тъй като няма данни по делото, че тези площи са използвани за паша или че и извършвано косене и поддържане на същите, ето защо заключението на вещото лице не се кредитира от съда.

             За БЗС 40939-131-3-1, заявен за подпомагане с площ от 0,16 ха. Вещото лице сочи, че на самолетната снимка, която за този парцел е изключително неясна, не се наблюдават захрастени и изоставени площи. Наблюдават се единични храсти от хвойна в южната част на парцела откъм асфалтирания път.

          Не се посочва конкретно от вещото лице на база на какви признаци е формирал извод, че площите не са изоставени. Няма данни по делото, че е извършвано косене или почистване или е реализирана паша, т.е за  извършена земеделска дейност, ето защо и тези изводи от СТЕ не се кредитират от съда.

          3. БЗС 40939-131-5-1, заявен за подпомагане с площ от 1.79 ха

Парцелът е счетен за недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ, като мотивите за недопустимост на площите са неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна."

         Според СТЕ в допустимата част от парцела се наблюдават единични храсти от хвойна, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват преминаването на животни при пашуване.

       От самолетните снимки не може да се прецени, какви са конкретните причини, в допустимите части от имота, да се твърди, че представляват неподдържани площи, без следи от земеделска дейност.

         При това положение не е ясно как експертът приема, че парцелът, който е заявен като пасища за паша на животни, се поддържа в добро земеделско състояние чрез почистване от нежелана растителност, камъни, храсти, строителни и битови отпадъци и се използват за паша на животни. Не е ясно как за този парцел е установено, че се поддържа в добро състояние като проверките  и снимките за всички процесни площи са правени през един и същи период от годината. В единия случай, според вещото лице, тревата вече е изсъхнала, защото самолетното заснемане е направено на 29.08.2020г., а в другия случай парцелът е поддържан.

          4. БЗС 40939-131-6-1, заявен за подпомагане с площ от 3,93 ха.

Парцелът е определен от органа за недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ, като е посочено, че  площите са неподдържани, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване) има наличие на нежелана растителност/хвойна.

         Според вещото лице недопустимите площи се равняват на 0.297 ха., в останалата част от парцела, равняваща се на 3.634 ха, след изключване на площите по чл.10, ал.1, т. 1 и 2 и ал.2, т.1 от Наредба № 2 се наблюдават само единични храсти от хвойна, представлява допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020 г. В допустимата част от парцела се наблюдават единични храсти от хвойна, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват преминаването на животни при пашуване.

          Не е ясно от заключението, дали тези площи са поддържани и имало ли е извършвана земеделска дейност /паша, косене/, следователно не се установяват категорични факти, опровергаващи тези, посочени в оспорената заповед.

           Съдът намира, че в изпълнение на разпоредбите на Наредба №2 от 26 март 2018г. липсата на трайно недопустими елементи в процесните площи, не води до заключението, че тези площи са допустими за подпомагане. Това е така, защото всички изисквания следва да бъдат изпълнени, а не частично, както е в случая. За процесните площи не се установява, че има следи от земеделска дейност като осъществени паша, косене, поистване, при това има наличие на нежелана растителност, като следва да се посочи, че не е задължително цялата площ да е обхваната от нежелана растителност.

          В обобщение Съдът намира, че процесната заповед, в оспорената й част, е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки и в резултатите от автоматизираните проверки. С оглед спецификата на  оспорената заповед - одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства  да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой.

           В случая оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона. 

            По изложените съображения, заповедта, в оспорената й част, е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. 

  При този изход на спора и предвид претенциите на страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват на ответната страна и същите се констатирана в размер на 100.00 (сто) лв., съобразно разпоредбата на чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от АПК, Административен съд – Пловдив, III състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.М.П., с ЕГН **********, против Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите /понастоящем министър на земеделието и храните/ за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Площи, допустими за подпомагане“ и „Физически блокове“ за Кампания 2020 г., в частта относно парцели, заявени за подпомагане от Р.М.П. със заявление за подпомагане с УИН 16/0620/09749, УРН 353961, както следва: БЗС 40939-131-3-1, заявено с площ 0,16 ха; БЗС 40939-131-4-1, заявено с площ 14,44 ха; БЗС 40939-131-5-1, заявено с площ 1.79 ха; БЗС 40939-131-6-1, заявено с площ 3,93 ха. – всички, находящи се в землището на с. Кърнаре,община Карлово, област Пловдив и заявени с код на култура 314000 - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

         ОСЪЖДА Р.М.П., с ЕГН **********, да заплати на Министерството на земеделието и храните сумата от 100.00 лв. /сто лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

          Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/