Решение по дело №876/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 октомври 2020 г. (в сила от 2 ноември 2020 г.)
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20202230200876
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 260079

 

гр. Сливен, 09.10.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение - ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на втори октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,

 

при секретаря ГАЛИНА ПЕНЕВА като разгледа докладваното от председателя АНД № 876 по описа на съда за 2020 год. за да се произнесе съобрази:

Производството е образувано по повод жалба от М.Ж.Т. с ЕГН ********** ***, чрез процесуален представител против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 3685930 на ОД на МВР – Сливен, с който е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 600,00 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

В с.з. жалбоподателката редовно призована, не се явява. Представлява се от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли издаденият електронен фиш да бъде отменен като незаконосъобразен.

В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител, който да изрази становище по жалбата.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 14.12.2018 год. в 09,57 часа по път І-6 с. Калояново, при ограничение до 50 км./ч. за населено място, въведено с пътен знак Д-11, с АТСС ARH CAM S1 № 11743сс, разположено към гр. Бургас, било заснето движение на лек автомобил „Тойота Авенсис”, с рег. № *****, със скорост от 92 км./ч. – над разрешената скорост от 50 км./ч.

След обработване на данните от мобилната камера, служителите на ОД на МВР –  Сливен установили чия собственост е автомобила, чрез справка в Централна база – КАТ, а именно М.Г.С.от гр. Карнобат (л. 11 от делото).

По административнонаказателната преписка е приложена Декларация за предоставяне на информация във връзка с разпоредбите на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП от М.Г.С., който посочил, че автомобилът бил предоставен за ползване на М.Ж.Т. и приложил копие от нейното СУМПС (л. 12 – 13 от делото).

Въз основа на заснемането и подадената декларация бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 3685930 на ОД на МВР – Сливен, в който като нарушител бил вписана М.Ж.Т. ***. В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е отразено, че за констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на жалбоподателката на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 600,00 лева.

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е неоснователна.

Съдът намира твърденията за нарушаване на процедурата по издаване на електронния фиш за неоснователни. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (изм. ДВ, бр. 19 от 13.03.2015 год.) при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 год.), издадена на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е определен реда и начина за ползването им.

В настоящия случай видно от представените по делото писмени доказателства са били спазени изискванията на цитираната Наредба, а именно: било е използвано автоматизирано техническо средство „ARH CAM S1”, одобрено по реда на Закона за измерванията и преминало проверка по надлежния ред (л. 14 и 26 от делото) и е бил попълнен протокол за използването на мобилно АТСС за контрол (л. 25 от делото). Следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 7 от цитираната наредба, съгласно която мястото за контрол с мобилни автоматизирани технически средства и системи трябва да е обозначено с пътен знак Е24, поставен преди мястото за контрол и документирано със снимка, е отменена с ДВ, бр. 6/2018 год., в сила от 16.01.2018 год. Поради което към датата на извършване на нарушението – 14.12.2018 год., разпоредбата на чл. 7 от цитираната Наредба не е приложима. Освен това с ДВ, бр. 54 от 05.07.2017 год. е отменена й разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП, която задължава при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби да обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи.

От приложеното към преписката копие от дигитална снимка (л. 10 от делото), безспорно се установява, че автомобилът е управляван с по - висока скорост от разрешената, а именно 95 км./ч., като с електронния фиш е приспаднат толеранс от 3 км./ч., като в същата са отразени и GPS координатите на мястото на извършеното нарушение. 

С оглед на което съдът намира, че жалбоподателката е извършила нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, поради което същата следва да понесе предвидената административнонаказателна отговорност.

Съдът не констатира нарушения на процедурата при издаване на Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, който съдържа всички необходими реквизити по ЗДвП.

Размерът на наложеното на жалбоподателката административно наказание е в предвидения от закона минимален размер и отговарят в пълна степен на вината и на допуснатото нарушение. Ето защо съдът намира, че следва да потвърди атакувания Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, като законосъобразен.

Ръководен от гореизложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 3685930 на ОД на МВР – Сливен, с който на М.Ж.Т. с ЕГН ********** ***, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 600,00 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: