Решение по дело №3079/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 януари 2025 г.
Съдия: Елена Димитрова Розалинова
Дело: 20241110203079
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 297
гр. София, 22.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 21-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и втори октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА
при участието на секретаря ЦВЕТАНКА СТ. КИРИЛОВА
като разгледа докладваното от ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА Административно
наказателно дело № 20241110203079 по описа за 2024 година
Производството е по член 58д и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на П. Д. П. наказателно постановление № 42-0002860 от 26.09.2022
година на изпълняващия длъжността Директор на Регионална дирекция „Автомобилна
администрация“ - София Ч.А.К., с което на П. Д. П., е наложена глоба в размер на 500,00
лева за извършено нарушение на член 34, § 3, буква „б“ на Регламент (ЕС) № 165/2014 на
Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в
автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно
контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и
за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на
Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета. Жалбоподателят твърди, че
тахографът не използва български език и не е знаел за това задължение, тъй като дълги
години е работил в Испания.
Въззиваемата страна, редовно уведомена, не изпраща представител.
Софийски районен съд, след като обсъди доводите в жалбата, с оглед на събраните по
делото доказателства и след като в съответствие с чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 314 НПК провери
изцяло правилността на атакуваното наказателно постановление, констатира, че не са налице
1
основания за неговата отмяна.
Съображенията на съда за това са следните:
На 11.07.2022 година около 05.00 часа в град София, на „Околовръстен път“ на 100 метра
след кръстовището с бул. „Цариградско шосе“ с посока на движение от село Казичене бил
спрян за проверка П. Д. П., който управлявал влекач от категория N3 марка„Ман“, рег. №
*** и прикачено към него полуремарке от категория О4 марка „Шмитц“, с рег. № ***,
собственост на превозвача ЕТ„***“, който извършва обществен превоз на товари с за превоз
на товари на територията на Република България с лиценз на Общността за превоз на
товари № *********, валиден до 06.04.2023 година, с направление на превоза от село
Гълъбово до град Бобов съгласно пътен лист № 6994977 от 11.07.2022 година и
товарителница № 6001522 от 09.07.2022 година. При извършена проверка се установило, че
водачът П. Д. П. за периода от 14.10 на 09.07.2022 годи до 01.42 часа на 11.07.2022 година в
резултат на отсъствие от превозното средство не могъл да използва контролния уред
дигитален тагогарф марка Soemens AG със сериен № **********, с който било оборудвано
ППС, като водачът не въвел използването на функцията за ръчно въвеждане , осигурено от
записващата функция на дигиталния тахограф, така че дейностите му да се запишат в
картата му на водач. Бил съставен АУАН № 325932 от 11.07.2022 година за нарушение на
член 34, § 3, буква „б“ от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета
от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на
Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на
данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) №
561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от
социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки
за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и
на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) №
3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета.
Въз основа на него било издадено обжалваното НП.
Описаната фактическа обстановка се установява безспорно от събраните писмени
доказателства и доказателствени средства.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:
Преди съдът да направи проверка на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, същият дължи проверка дали издадените от администрацията
АУАН и НП отговарят на процесуалните изисквания на закона. В този смисъл следва да се
отбележи, че процесният АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от
материално компетентни лица по смисъла на закона, доколкото по делото е приложен
документ, удостоверяващ компетентността им – Заповед № РД-08-30 от 24.02.2020 година на
Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Заповед № 355 от
15.09.2022 година на Изпълнителния директор на ИА „АА“.
2
АУАН и НП са издадени в предвидените в член 34 от ЗАНН давностни срокове.
По смисъла на член 4, буква „ а“ от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 561/2006 на Европейския
Регламент и на Съвета от 15 март 2006 година
за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета „автомобилен превоз" означава
всяко пътуване, осъществено изцяло или отчасти по пътища, отворени за обществено
ползване с превозно средство, без значение дали е натоварено или не, ползвано за превоз на
пътници или стоки като процесният превоз попада в обхвата на тази дефиниция, както е
посочено в АУАН и НП. Разпоредбата на на член 34, § 3, буква „б“ на Регламент (ЕС) №
165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите
в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно
контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и
за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на
Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета предвижда, когато в резултат
на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който
превозното средство е оборудвано, периодите, посочени в параграф 5, буква б), подточки ii),
iii) и iv), се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно
въвеждане на данни, осигурено за тахографа, ако превозното средство е оборудвано с
дигитален тахограф.
Възражението, че тахографът не работел на български език не отменя наказуемостта на
извършеното нарушение. Неверни са и твърденията, че това изискване не съществува в
други държави на ЕС, тъй като посоченият Регламент е приложим във всички държави-
членки на ЕС.
Нарушението е извършено виновно като деецът е съзнавал общественоопасния характер на
деянието и е целял настъпването на общественоопасните последици.
Размерът на административното наказание е съответен на предвиденото в член 93в, ал.11 от
ЗАвПр – глоба в размер на 500,00 лева, предвидена за водач, който не е въвел данните
относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна
почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство
тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 500 лв.
По изложените съображения жалбата е неоснователна и наказателното постановление
следва да бъде потвърдено в цялост.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.2, т.5 от ЗАНН, Софийски районен съд,
3
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 42-0002860 от 26.09.2022 година на
изпълняващия длъжността Директор на Регионална дирекция „Автомобилна
администрация“ - София Ч.А.К., с което на П. Д. П., е наложена глоба в размер на 500,00
лева за извършено нарушение на член 34, § 3, буква „б“ на Регламент (ЕС) № 165/2014 на
Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в
автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно
контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и
за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на
Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. София
на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4