РЕШЕНИЕ
№ 1557
Смолян, 14.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Смолян - III състав, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | КРАСИМИРА СЕЛЕНОВА |
При секретар ВЕСЕЛКА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия КРАСИМИРА СЕЛЕНОВА административно дело № 20247230700003 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 4, във връзка с чл. 9б от ЗМДТ, във връзка с чл.126 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по жалба на Б. А. Б. срещу Решение № 94-00-2303-001/18.12.2023 г. на Началник Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Чепеларе, с което е потвърден Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК №2023-223-1/23.11.2023 г., издаден от Г. С. –инспектор, Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Чепеларе.
Във връзка с дадено указание е получена молба-уточнение, в която се сочи, че се оспорва Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК №2023-223-1/23.11.2023 г., издаден от Г. С. –инспектор, Отдел „Местни данъци и такси“ при О. Ч. и петитум за отмяна на същия.
В жалбата се твърди незаконосъобразност на оспорения АУЗ. Излагат се доводи, че в случая се касае за имоти, за които липсва ПУП, при което същите попадат в изключенията за данъчна тежест, уредени в чл.10, ал.2,3 и чл.24 от ЗМДТ. Сочи се, за неприложимост на разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗМДТ, тъй като независимо, че имотите са в строителните граници, не е променено предназначението с ПУП, по смисъл на чл.8, ал.1 от ЗУТ и същите са горска територия. Сочи се, че съгласно чл.10, ал.1 от ЗМДТ, освен в строителни граници, територията за която се дължат ДНИ, следва да има конкретно предназначение. Предвид, че тези имоти не следва да се облагат с ДНИ, то за същите не се дължи и ТБО.
В съдебно заседание, С. Б., която е конституирана, след като жалбоподателя е починал, не се явява и не дава становище по жалбата.
Ответникът по жалбата - Началник отдел „Местни данъци и такси“, към Община Чепеларе, чрез упълномощен процесуален представител, адв. С. с писмен отговор и в представени по делото писмени бележки, оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на оспорвания акт и моли жалбата срещу него да се отхвърли. Претендира присъждане на разноски по делото, съгласно списък 1100 лв. адвокатско възнаграждение 400 лв. и 700 лв. за възнаграждение на вещите лица по допуснатите експертизи.
Административен съд - Смолян, като взе предвид твърденията в жалбата и анализира събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна, следното:
Оспореният Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК №2023-223-1/23.11.2023 г. е издаден от Г. С. –инспектор, Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Чепеларе, и с него е установен размер на задълженията за данък върху 24 недвижими имоти, находящи се к.к. Пампорово (ДНИ) на жалбоподателя за периода 2018-2023г. в общ размер 601.55 лв. от които 472.68 главница и 128 лв. лихви, както и такса битови отпадъци (ТБО) в размер 123.74 лв. за същия период, главница 101.50 и лихви - 22.24 лв. общо 725.29 лв. на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1-4 и чл. 9б от ЗМДТ, или общо 725.29 лв.
От отдел МДТ при Община Чепеларе са съставени констативни протоколи №№ 714, 718, 719 и 720 от 20.11.2023 г. за извършена проверка, на основание чл. 110 от ДОПК. Констатирано е в протокол №714, че съгласно Решение № 2421/30.11.2000 г. на Общинска служба по земеделие и гори, на наследниците на В. Р. К. е възстановено правото на собственост на гори и земи в горски фонд в размер на 36,600 дка, находящи се в местност Пампорово. Съгласно същото решение, възстановената собственост представлява идеални части от 38 имота, подробно описани в решението. Посочено е в протокола, че от извършена проверка в КАИС към Агенцията по геодезия, картография и кадастър се установило, че една част от възстановените имоти са с трайно предназначение на територията - урбанизирана и начин на трайно ползване - иглолистна гора, като са описани процесните имоти, попадащи в урбанизирана територия, с номера от 1 до 24, а именно: 1. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед № РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 10252 кв.м, идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 2. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 15680 кв.м., идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 3. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 9586 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 4. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 1278 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 5. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 4009 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 6. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 6783 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 7. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 26758 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 8. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 6378 кв.м., идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 9. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 19705 кв.м., идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 10. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 4889 кв.м, идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 11. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/ 28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 124135 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 12. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 31735 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 13. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 3967 кв.м., идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 14. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 18738 кв.м., идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 15. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 2909 кв.м., идентичен на част от [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 16. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, изменен с заповед за изменение №14-21-12/12.02.2008 г. на Началника на СГКК Смолян, с площ 26584 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 17. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 6185 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 18. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, изменен с заповед за изменение №14-21-12/12.02.2008 г. на Началника на СГКК Смолян, с площ 1664 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 19. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, изменен с заповед за изменение №14-21-12/12.02.2008 г. на Началника на СГКК - Смолян, с площ 4294 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 20. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 2216 кв.м, идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 21. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 1465 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 22. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 18507 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 23. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, с площ 1419 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището; 24. Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, изменен с заповед за изменение №14-21-140/14.11.2008 г. на Началника на СГКК - Смолян, с площ 5321 кв.м., идентичен с [имот номер] по картата на възстановената собственост на землището.
Констатирано е, че жалбоподателят, като наследник на 7/96 ид.ч. не е подал данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ за процесните имоти.
В протокол №718 е констатирано, че с Решение № 2430 от 30.11.2000Г. на наследниците на Р. Р. К. е възстановено правото на собственост на гори и земи в горски фонд за същите имоти в размер на 18,300 дка, находящи се Констатирано, че жалбоподателят, като наследник на 1/6 не е подал данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ за процесните 24 имоти.
В протокол №720 е констатирано, че с Решение № 2773 от 30.11.2000г. на наследниците на С. В. П. е възстановено правото на собственост на гори и земи в горски фонд в размер на 10,500 дка, находящи се в местност Пампорово, като жалбоподателят е наследник на 1/12 на цитираните по горе имоти и не е подал данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ.
В протокол №719 е констатирано, че с Решение № 2422 от 30.11.2000 г. на наследниците на М. С. П. е възстановено правото на собственост на гори и земи в горски фонд в размер на 18,400 дка, находящи се в местност Пампорово и установен, че жалбоподателят, като наследник на 1/8 на процесните имоти, попадащи в урбанизирана територия, с номера от 1 до 24 не е подал данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ.
При така установеното е издаден оспореният акт, който е обжалван пред началника на отдел МДТ при Община Чепеларе и съответно потвърден с Решение № 94-00-2303-001/18.12.2023г.
За да потвърди същия, началника на отдел МДТ при Община Чепеларе е приел, че процесните 24 имота са в урбанизирана територия и същите попадат в устройствена зона „озеленяване“, независимо от липсата на ПУП за 22 от тях, се дължи ДНИ и ТБО,
Решението е връчено на жалбоподателя на 21.12.2023 г. с известие за доставяне-обратна разписка (л.10 от делото).
Жалбата с вх.№94-00-2441 до Административен съд - Смолян е подадена на 28.12.2023г..
По делото са представени и приети многобройни писмени доказателства - договори, фактури, ведомости, протоколи, кантарни бележки, справки, ведомости, договори, заповеди на Кмета на Община Чепеларе за определяне графика и районите по населени места за сметопочистване, сметоизвозване и почистване на територии за обществено ползване, за периода от 2016 г. до 2021 г., както и документи във връзка с функциониращото депо за битови отпадъци.
Установява се от заключението на вещото лице Н. по назначената съдебно-икономическа експертиза, неоспорено от страните, че за 23 от имотите е начислена ТБО, само за услугата „Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване“, а за имот с [идентификатор] по КККР на [населено място] са начислени ТБО за трите вида услуги. Със Заповед №411/30.10.2017 год. па Кмета на Община- Чепеларе. на основание ЗМДТ чл. 63. ал.2 и чл. 44. ал.1. т. 1. и ал.2 от ЗМСМА се определя сметосъбиране и сметоизвозване на Община Чепеларе през 2018 год.. в т.ч. по Раздел I. т.2. за курортен комплекс Пампорово (в частта на Община Чепеларе, за всички застроени имоти в границите на застроителните планове и за всички застроени урегулирани имоти) да се организира сметосъбиране и сметоизвозване. както следва: - за месеците: декември, януари, февруари, март - всеки ден: юли и август - през ден и за останалите месеци - един път седмично. Всеки собственик на застроен имот в к.к. Пампорово се задължава да осигури закрито място за съхранение на битовите отпадъци до тяхното извозване. За посочения застроен имот с [идентификатор] се отнасят заповедите на кмета в Раздел I. т.2 Приблизително същото е съдържанието по отношение на сметоизвозването и сметосъбирането в курортен комплекс Пампорово в Заповед №447/31.10.2018 год., Заповед №463/19.09.2019г.. Заповед № 413/15.10.2020 г., Заповед № 384/02.09.2021 и Заповед № 382/26.09.2022 г.
Раздел ІІ на процесните заповеди засяга поддържането на териториите за обществено ползване включително и зимното поддържане. В този раздел не са посочени отделните населени места и се отнася за цялата територия на община Чепеларе.
- За 2018 г. е посочено почистването на обществените територии да се извършва след приключването на зимния сезон по график.
- За 2019 г. и 2020 г. - ..За всички населени места се дължи такса за поддържане на обществените територии и такса за обезвреждане на битовите отпадъци"'.
- За 2021 г. е посочено, че поддържането на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образования в общината и третирането на битовите отпадъци в съоръжения и инстатации се отнася за всички имоти на територията на община Чепеларе, попадащи извън границите па организираното сметосъбиране и сметоизвозване. независимо дати са разположени в строителните граници на населените места и селищните образования или извън тях.
- За 2022 г. и 2023 г. поддържането на чистотата на обществените територии, предназначени за обществено ползване . попада в раздел 111-ти на Заповед 384/02.09.2021 г. и заповед 382/26.09.2022 г. Услугата се предоставя на всички имоти, облагаеми с данък по чл.10 от ЗМДТ с изключение на застроените имоти със статут на земеделска земя.
От извършената проверка в КЛИС към Агенцията по геодезия, картография и кадастър, проверката установява, че 24 имота от възстановените 38 са с трайно предназначение на територията-урбанизирана и начин на трайно ползване-иглолистна гора. На тази основа в отдел „Местни данъци и такси" е съставена таблица за изчисляване на наследствените дялове, като е използван софтуерния продукт „Мюгозой Ехсе!". В таблица - Приложение 1 са описани поотделно 24-те имота но идентификатор от кадастъра, съпоставен с номера на имота, посочен в решението на поземлената комисия и размера им в квадратни метри. В отделни колони са посочени притежаваните от С. В.. М. Р.. Р. Р. и В. Р. идеални части от всеки имот. За да се изчислят дяловете на всички наследници в т.ч. и на Б. А. Б. е приложена формулата (1/12 /0.0833333/ от имот 1 24 на колона С. П. + 1/8 /0.125000/ от имот 1 24 на колона М. Р. + 1/6 /0.166666/ от имот 1 24 на колона Р. Р. + 7/%/0.0729167/ от имот 1 24 на колона В. Р.), като е приложена опцията
резултата да се показва в десетична дроб. показващо наследените идеални части от конкретния имот. В Справка-Приложение 1 към заключението съм изчислила с калкулатор идеалните части от наследените от Б. А. Б. имоти, които съответстват на посочените идеални части в процесния Акт за установяване на задълженията.
Съгласно членове 15. 16 и 17 от Наредбата за определяне на местните данъци на Община Чепеларе, данък недвижими имоти е определен в размер на 3 на хиляда върху данъчната оценка на имотите за периода 2018 - 2020 г. С Решение № 194 от 30.12.2020 г. Общинският съвет увеличава размера на данъка за 2021 г. . 2022 г. и 2023 г. от 3 промила на 4 промила върху данъчната оценка, на притежаваните от гражданите недвижими имоти. Данъчната оценка на недвижимите имоти на гражданите се определя по норми, съгласно Приложение 2 от ЗМДТ в зависимост от вида на имота . местонахождението . площта, конструкцията и овехтяването.
В Справка-Приложение 2 към заключението в колона 3-та е записана данъчната оценка на всеки от 24 -те имота. Те са описани по идентификатор и партиден номер по години от 2018 г. до 2023 г. Данък недвижими имоти за всяка ог годините, посочени в акта в периода 2018 г.-2020 г. е в размер на 67,53 лева , а за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. - 90,04 лева. Общо за периода 2018 г.- 2023 г., дължимият ДНИ е в размер на 472,68 лева.
Справка-Приложение 2. към заключението колони от 6-та до 8-ма е изготвена въз основа на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе/Наредбата/, както и с Решенията на Общинския съвет за приемане на план-сметка за необходимите разходи по сметосъбиране и сметоизвозване. обработка на депо и поддържане териториите за обществено ползване и определяне на такса битови отпадъци по вид услуги през периода 2018 г.- 2023 г. Съгласно чл.67 от ЗМДТ конкретния размер на таксата по видове услуги, както и данъчната основа за изчисление се приемат с решение на Общинския съвет. През процесния период ТБО е определена със следните решения на Общински съвет Чепеларе: за 2018 и 2019 г. с Решение № 286/23.12.2016 г. . за 2020 г„ с Решение № 27/30.12.2019 г„ за 2021 г. с Решение № 195 от 30.12.2020 г.. за 2022 г.- с Решение 350/30.12.2021 г. и за 2023 г. с Решение № 491/29.12.2022 г. В справката, в колони от 3-та до 5-та е посочен размерът на такса битови отпадъци/ТБО/ по години и по вид услуги, така както е изчислен в АУЗ № 2023-221-1/23.11.2023 г. Съгласно чл.21. ал.2 от Наредбата, за незастроените урегулирани поземлени имоти на граждани и юридически лица до реализиране на застрояването им се дължи такса само за услугата "Почистване на уличните платна, площадите, алеите. парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване”. За застроените имоти на гражданите ТБО включва всички видове услуги - сметосъбиране и извозването до депо. обезвреждането на твърдите битови отпадъци в депо и почистването на обществените територии. В обжалвания акт всички имоти са описани като незастроени с изключение на имот с [идентификатор]. в който е посочена застроена площ 1837 кв.м В имота са разположени сгради с обществено предназначение, които са построени преди 2000 година с отстъпено право за строеж.
За имот с идентификационен номер 80371.244.84 и партиден номер 7110Н14242 в обжалвания акт е начислена ТБО само за услугата "Почистване на обществените територии", а се дължи такса за трите вида услуги . която е в размер на 2.0 промила за периода 2018 Г.-2020 г. и 3 промила за 2021 г- 2023 г. За останалите 23 имота е начислена такса само за почистване на обществените територии, която за периода 2018 г. 2019 г. е 0.38 промила . за 2020 г. е 0.89 промила/АУЗ - 0.41 промила/, за 2021 г. и 2022 г. е 1.10 промила и за 2023 г. 1.14 промила. Общо за периода 2018 г. - 2023 г., дължимата такса битови отпадъци, е в размер на 187,38 лева. Определената в АУЗ такса битови отпадъци за периода 2018 г. -2023 г. е в размер на 101,50 лева.
В заключението си по СТЕ, вещото лице установява, че имотите по КВС са идентични (непълна идентичност) с ПИ но КККР на [населено място] от 2006 год., както следва: [имот номер] - [ПИ] и ПИ и80371.244.351 ; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ] и [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ] и [ПИ], [имот номер] - [ПИ], [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ] и [имот номер] - [ПИ].
С Решение №580 /взето с Протокол №32, Общински съвет - Чепеларе приема териториите от к.к. Пампорово попадащи в част от землище [населено място] и землище [населено място] да се считат за населено място ІІІ категория - първа зона.
Възстановената собственост представлява идеални части от 38 имота, подробно описани в решенията /Решение № 2421 от 30.11.2000 г. на Общинска служба по земеделие и гори-Чепеларе на наследниците на В. Р. К.. с Решение 2420 от 30.11.2000 г. на наследниците на Р. Р. К., с Решение 2422/30.11.2000 г. на наследниците на М. Р. и е Решение 2773/30.11.2000 г. на наследниците на С. В. П.. Процесиите имоти са в строителните граници на к.к. Пампорово с одобрения регулационен план през 1966 год., като при проверката в Община-Чепеларе не е установил наличие на застроителен план. В решението, с което се възстановява собствеността върху тях на насл.на С. В. П., насл. на М. С. П., насл. на Р. Р. К. и насл. на В. Р. К. е отбелязано, че следва: да се използват съгласно Закона за териториално и селищно устройство и Правилника за прилагането му, както Закона за горите и Правилника за прилагането му. За същите в одобрените КККР на землището на [населено място] през 2006 год. е отбелязано, че са с трайно предназначение на територията - Урбанизирана и начин на трайно ползване-иглолистна гора. Срещу всеки един от изброените ПИ в констативната част са записани приложените към делото скици, номер по предходен план (КВС), трайно предназначение на територията, начин на трайно ползване, местоположение в ПУП с годината на одобряването му.
Курортен комплекс Пампорово има одобрен регулационен план със Заповед N982/17.01.1966 год. на Председателя на Държавен комитет по строителство и архитектура - [населено място]. Със Заповед №358/29.12.2001 год. на Кмета на Община-Чепеларе е одобрен Общ устройствен план на к.к. Пампорово за частта попадаща в землището на [населено място]. В него са отбелязани границите по регулационния план от 1966 год. Със Решение №710/25.07.2019 год. е одобрен Общ устройствен план на землището на [населено място], в която е включена и частта от к.к. Пампорово. Все още няма изработен нов Подробен устройствен план, съобразен с Общия устройствен план. При възникнала необходимост се изработват и одобряват частични ПУП. През 2016 г. и 2017 г. има одобрени два такива, касаещи ПИ с идентификатори 80371.244.84 и 80371.244.214.
Предвид събраните по делото доказателства и с оглед установеното по делото не се спори, че процесиите 24 имота са възстановени като „гори и земи от горския фонд“, представляващи горски територии, но попадат в границите на утвърдения застроителен и регулационен план за к.к. Пампорово, одобрен 1966 г. (преди 1 юни 1973 г.), като във всичка Решения за възстановяването, за всеки един от 24-те имота е вписана забележка „Да се използва съгласно ЗТСУ и Правилника за прилагането му“, както и че предвид кадастралната карта НТП за имотите са - иглолистна гора, което обстоятелство не е оспорено. Безспорно установено е, че курортен комплекс Пампорово има одобрен регулационен план със Заповед №82/17.01.1966 год. на Председателя на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място]. Със Заповед №358/29.12.2001 год. на Кмета на Община Чепеларе е одобрен Общ устройствен план на к.к. Пампорово за частта попадаща в землището на [населено място]. В него са отбелязани границите по регулационния план от 1966 год. Със Заповед №1968/03.11.2009 год. на МРРБ-София е одобрен Общ устройствен план на землището на [населено място], в която е включена и частта от к.к. Пампорово, както и че все още няма изработен нов Подробен устройствен план, съобразен с Общия устройствен план. При възникнала необходимост се изработват и одобряват частични ПУП. През 2016 г. и 2017 г. има одобрени два такива, касаещи ПИ с идентификатори 80371.244.84 и 80371.244.214. За имот с [идентификатор], вписан като т.1.21. в Решение № 3040 от 30.11.2000 г. на Поземлена комисия [населено място], се сочи че попада в УПИ ІІІ-За вила на ЦК на БКП в кв.8, УПИ VIII-За озеленяване в кв.9, УПИ IX-Летен театър в кв.9 и УПИ Х-За озеленяване в кв.8. /комбинирана скица № 2а и 2б/ по плана от 1966 г., но в момента имотът не е застроен. По отношение на имот с [идентификатор] по регулационният план на к.к. Пампорово, [имот номер] попада в УПИ I-За нуждите на ЦК на БКП в кв. 6, УПИ I-Хотел Балкантурист в кв. 7, УПИ I -За озеленяване в кв. 8, УПИ III -За вила на ЦК на БКП и улична регулация, /комбинирана скица № 2а/, т.е. е имало застроителен план. По плана от 1966 г. за УПИ I-За нуждите на ЦК на БКП в кв. 6, УПИ I -Хотел Балкантурист в кв. 7 и УПИ III-За вила на ЦК на БКП е имало застроителен план. За Поземлен имот с [идентификатор]: вид територия - Урбанизирана, НТП Иглолистна гора, площ на имота 31735 кв.м., по регулационният план на к.к. Пампорово, одобрен със Заповед № 82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място], попада в УПИ III -За озеленяване в кв. 3, УПИ I-Спортни площадки за тенис и баскет в кв. 4, УПИ II -За озеленяване в кв. 4 и улична регулация, /комбинирана скица № 5а и 5б/ но в момента имотът не е застроен. За ПИ с [идентификатор] се сочи че попада в УПИ Почивна станция на ГНС - Чепеларе кв.14. /комбинирана скица № 8 / по плана от 1966 г. за УПИ Почивна станция на ГНС - Чепеларе кв.14 е имало застроителен план. В момента имотът не е застроен. За поземлен имот с [идентификатор] по плана на к.к. Пампорово, попада в УПИ Почивна станция на ГНС - Чепеларе кв.14. /комбинирана скица № 8/като по плана от 1966 г. за УПИ Почивна станция на ГНС - Чепеларе кв.14 е имало застроителен план.
За имот с [идентификатор], в УПИ за ГНС Чепеларе, УПИ за СБХ-за нуждите на ОНС Смолян, УПИ XI-сладкарница, УПИ озеленяване в кв. 8 се сочи, че с решение № 260/29.11.2016 г. на Общински съвет - Чепеларе, за имота е одобрен ПУП - промяна план за регулация /ПР/ и план за застрояване /ПЗ/, обявен в ДВ бр.96/02.12.2016 г., влязъл в сила на 02.01.2017 г. Действащият регулационен и застроителен план за имота е одобреният с Решение 260/29.11.2016 г. на Общински съвет - Чепеларе, съгласно който [имот номер] попада в УПИ Х-За озеленяване, УПИ XVII-За озеленяване, УПИ XVIII-За озеленяване, УПИ XIX- За озеленяване, УПИ ХХ-За озеленяване и УПИ XVI-За обществено-обслужващи дейности и трафопост в кв.8. /комбинирана скица № 4а, 4б и 4в/. Застрояването е реализирано.
При така установеното, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена от адресат на акта, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт, в рамките на предвидения в чл. 107, ал. 4 от ДОПК, вр. с чл. 4, ал. 1 преклузивен срок за обжалване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е частично основателна
Задълженията за местни данъци, включително за данък върху недвижимите имоти, както и за такса битови отпадъци, представляват публични общински вземания, съгласно чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ДОПК във вр. с чл. 1, ал. 1, т. 1 и т. 5 от ЗМДТ, във връзка с чл. 6, ал. 1, б. „а“, а според чл. 166, ал. 1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за процесните данъци и такси, този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ, според които установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.
Според чл.4, ал.3 от ЗМДТ, в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а според чл.4, ал.4 от същия член, тези служители се определят със заповед на кмета на общината. Последният, съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.
Идентична е и уредбата по чл. 9б от ЗМДТ. Тоест, в процесуалния закон има специални правила за оспорване, които са приложими в случая и имат приоритет пред общите такива по АПК. Разпоредбата на чл. 156, ал. 1 от ДОПК определя, че на обжалване пред съда подлежи ревизионният акт в частта, която не е отменена при обжалването по административен ред, което предвид нормата на чл. 144, ал. 1 ДОПК означава, че когато става въпрос за акт за установяване на задължения по чл.107, ал. 3 от ДОПК, на обжалване пред съда подлежи самият акт за установяване на задължение, а не решението на решаващия орган, с което той е потвърден. Съобразно изложеното и приложимия процесуален закон, съдът в производство от вида на настоящото извършва проверка на законосъобразността на акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК в потвърдената му по административен ред част.
При посочената правна уредба, следва да се приеме, че обжалваният Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК е издаден от оправомощен орган и в рамките на неговата материална компетентност, определена с разпоредбите на чл. 4, ал. 1 и ал. 3 от ЗМДТ и издадената Заповед № 434 от 01.12.2015 г. на Кмета на Община Чепеларе. Потвърдителното решение на Началника отдел „Местни данъци и такси“ при общината, т.е. ръководителят на звеното за местни приходи, също е издадено от компетентен орган, в пределите на неговата компетентност, съгласно чл. 107, ал. 4 от ДОПК, вр. с чл. 4, ал. 5, предл. второ, във връзка с чл. 9б от ЗМДТ и е в изискуемата писмена форма.
Оспорваният акт за установяване на задължения по чл.107, ал. 3 от ДОПК съдържа изложение на фактически и правни основания за постановяването му. Безспорно е, че в изпълнение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, приложима на основание § 2 от ДР на ДОПК, всеки един административен акт трябва да съдържа мотиви, които да са ясни, конкретни, относими и в достатъчна степен подробни, за да може от тях да станат ясни преценката на органа на фактите и на правото. При издаването му, административният орган изрично се е позовал на законовите разпоредби от ЗМДТ, ДОПК и подзаконови административни актове, послужили за определяне размера на публичните задължения, като по този начин съдържащите се в тях фактически разяснения заместват изискуемата обосновка на оспорения административен акт и съгласно константната съдебна практика, няма пречка относими към издаването на индивидуалния административен акт данни да се съдържат и в други писмени доказателства, предхождащи постановяването му. Освен това, се допуска фактическите и правни основания да бъдат изложени от горестоящия орган в решението му, отделно от самия административен акт в съпътстващите го документи, подготвящи неговото издаване, дори допълнително в уведомителното писмо до лицето, адресат на акта или в съпроводителното писмо, с което жалбата се изпраща за разглеждане до съда. Това е изцяло в съответствие с ТР на ОСГК на ВС № 16/1975 г., което не е загубило сила и като всяко тълкувателно решение на основание чл. 130, ал. 2 от ЗСВ е задължително за органите на съдебната и на изпълнителната власт, както и за органите на местното самоуправление. Както от приходния, така и от решаващия орган, са изложени мотиви относно възприетите от тях като относими към облагането факти и обстоятелства, известни към съответния момент, съобразно спецификите на този вид производство за установяване на задължения.
В глава ХІV от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях за местните данъци са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 от ДОПК (респ. служебно при неподаване на декларация) и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК.
В конкретния случай се касае за определяне на задължения за местни данъци и такси по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, което е изрично посочено и в самия акт.
В случая е безспорно установено от фактическа страна, че процесните имоти се намират в м. Пампорово и са възстановен по ЗВСГЗГФ в границите на урбанизираната територия на к.к. Пампорово, с начин на трайно ползване "иглолистна гора", в м. Пампорово и имотите по КВС са идентични (непълна идентичност) с ПИ но КККР на [населено място] от 2006 год. к.к. Пампорово, както следва: [имот номер] - [ПИ] и [ПИ] ; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ] и [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ] и [ПИ], [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ]; [имот номер] - [ПИ] и [имот номер] - [ПИ]. Същите са с предназначение „иглолистна гора“ и за имотите с изключение на [ПИ] и [ПИ] няма одобрен ПУП и не е провеждана процедура по чл. 14 и сл. от ЗГ за промяна на предназначението им.
При така установените безспорни факти, спорно по делото е процесните 24 недвижими имоти с оглед естеството и предназначението си, представляват ли облагаеми обект по смисъла на общото правило на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ или са изключени от данъчно облагане, предвид нормата на чл. 10, ал. 3 от ЗМДТ.
По аргумент от разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, на облагане с данък подлежат имотите, които имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ, независимо къде се намират - в строителните граници на населеното място или в границите на неговото землище. Общият устройствен план на к.к. Пампорово определя характера на територията, на която се намират процесните имоти - урбанизирана, но той не установява, а и не би могъл с оглед на чл. 106 от ЗУТ да установи, конкретното предназначение на 22 от имотите, а именно: земя с [идентификатор] е с площ 10252.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м: земя с [идентификатор] с площ 15680.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м: земя с [идентификатор] с площ 9586.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 4009.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 6783.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 26758.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м: земя с [идентификатор] с площ 6378.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 19705.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.,: земя с [идентификатор] с площ 4889.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м: земя с [идентификатор] с площ 31735.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 3967.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 18738.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 2909.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 26584.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 6185.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 1664.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 4294.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 2216.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 1465.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м: земя с [идентификатор] с площ 18507.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м.: земя с [идентификатор] с площ 1419.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м. и земя с [идентификатор] с площ 5321.00 кв.м. и застроена площ 0.00 кв.м. Всички тези имоти са с трайно предназначение на територията – Урбанизирана, но с начин на трайно ползване-иглолистна гора според КККР.
Съгласно чл. 2 от ЗГ (1) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2003 г.) Гора по смисъла на този закон е земя, заета от горскодървесна растителност с площ не по-малка от 1 декар.
Както се установява и от в.л. инж. М., за тези имоти все още няма изработен Подробен устройствен план, който съгласно чл.8, ал.1 от ЗУТ да определя предназначението на имотите и да е съобразен с Общия устройствен план. Посочено е в същото, че при възникнала необходимост се изработват и одобряват частични ПУП, като през 2016 г. и 2017 г. има два одобрени ПУП, касаещи имоти с [идентификатор] и с [идентификатор].
Предвид липсата на предназначение, определено с действащ за поземлените 22 бр. имоти, посочени по-горе, ПУП по чл. 8, ал. 1 от ЗУТ, не е налице и кумулативното допълнително изискване, въведено с изменението на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ (ДВ, бр. 39 от 2011 г.), а именно - извършена промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.
Освен това, имотите отговарят на изискванията на чл. 2 от ЗГ, не попадат в обхвата на общия принцип за облагане, въведен в чл. 10, ал. 1 ЗМДТ и спрямо същите следва да се приложи нормата на чл. 10, ал. 3 ЗМДТ, която изключва облагането с ДНИ, тъй като се касае до иглолистна гора, имоти, които не са застроени и не представляват прилежаща площ към застроени терени съгласно влезнали в сила ПУП-ове, са възстановени по реда ЗСПЗ и не на последно място НТП в КККР ги сочи като иглолистна гора.
Разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗМДТ, предвижда, че с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Предвид тази разпоредба на облагане с данък подлежат имотите, които имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ, независимо къде се намират - в строителните граници на населеното място или в границите на неговото землище, а в случая след като не е налице промяна на предназначението на имота, като иглолистна гора с ПУП, вкл. отразеното по този начин трайно ползуване в КККР тези хипотези не са изпълнени.
Трайно се приема в съдебната практика, че за целите на данъчното облагане по чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, законодателят е приел за релевантно предназначението на недвижимия имот. Имотите с предназначение по чл. 8, т. 1 ЗУТ могат да бъдат в урбанизирана територия, т. е. в населени места и селищни образования, но могат, с оглед на чл. 8, т. 1 ЗУТ, да бъдат и отделни поземлени имоти извън тях, но и за двете групи поземлени имоти е налице изискването да имат предназначението по чл. 8, т. 1 ЗУТ с влязъл в сила ПУП и да е налице промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Освен това информацията, отразена в Кадастралната карта и кадастралните регистри, представлява база данни за местоположението, границите, трайното предназначение на територията и начина на трайно ползване на недвижимите имоти, които могат да подлежат на промяна при представяне на документи или наличие на законово положение.
В случая не е спорно по делото, а е установено от събраните в хода на административното производство доказателства – скици и решения на ПК-Чепеларе, че процесните 22 имоти са възстановени по ЗВСГЗГФ в урбанизирана територия с начин на трайно ползване „иглолистни гори“ по КККР, за имотите няма одобрен ПУП и не е провеждана процедура за промяна на предназначението им.
Това, че имотите попадат в територия, определена с общия устройствен план на к.к. Пампорово в строителните граници, не е достатъчно, за да се приеме, че вече не представляват иглолистна гора, още повече, че не се спори, че имотите са включени в Горскостопански план на горските територии стопанисвани от ДГС „Чепеларе“ и в работния проект за сечите и залесяванията за периода 2011-2020 г., тъй като същите са в ревир на ГПК „Пампорово“. Както се посочи по-горе, наред с изискването в чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ поземленият имот да е в строителните граници на населеното място, за да е обект на данъчно облагане, същият трябва да има конкретно предназначение измежду посочените в чл. 8, т. 1 от ЗУТ, което да е определено според подробен устройствен план. Последното изискване в настоящия случай не е изпълнено. Общият устройствен план определя характера на територията, на която се намира процесният имот - урбанизирана, но той не установява, а и не би могъл с оглед на чл. 106 от ЗУТ, да установи конкретното предназначение на тези имоти. /Решение № 14568 от 27.11.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8236/2018 г., I о., и Решение № 10506/18.11.2022 г. на Върховния административен съд, осмо отделение, постановено по адм. дело № 4944/2022 г./, при което и приложимата разпоредба в случая е чл. 10, ал. 3 от ЗМДТ, която изключва от облагане с данък върху недвижимите имоти по отношение на имотите с [идентификатор], 80371.244.351, 80371.244.56, 80371.244.352, 80371.244.249, 80371.244.354, 80371.244.340, 80371.244.33, 80371.244.339, 80371.244.90, 80371.244.258, 80371.244.109, 80371.244.338, 80371.244.188, 80371.244.117, 80371.244.336, 80371.244.335, 80371.244.265, 80371.244.266, 80371.244.277, 80371.244.279 и с [идентификатор].
За имоти с [идентификатор] /за които не се спори че има изработен ПУП /парт. № 7110Н15484 за, 2018 г., 2019 г. 2020 г. и 2022 и 2023г е дължим ДНИ в размер на 2.24 лв. главница и лихва. По същия начин, следва да се приеме, след като не се спори и че за имот с [идентификатор] парт.№ 7110Н15491 е изработен ПУП и съответно променено предназначението по чл.8, ал.1 от ЗУТ се дължат определените задължения като Данък недвижими имоти в размер на 167.76, при което 170 лв. е дължимият ДНИ за посочените два имота в оспорвания акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК на основание чл. 10, ал. 1, предложение първо и чл. 12, ал. 1 от ЗМДТ за, 2018 г. 2019 г., 2020 и 2021 г.2022 и първото полугодие на 2023 г.
Предвид изложеното и по отношение на установените задължения за ТБО за процесните 22 недвижими имоти: с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор], с [идентификатор] и с [идентификатор] след като не са имоти, за които се дължи ДНИ, то същите не са и имоти, за който се дължи такса за битови отпадъци.
Горното е обосновано с разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ, съгласно която таксата се заплаща от лицата по чл. 11 ЗМДТ, а лицата, според последната норма, са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти.
ТБО според настоящия състав не се дължи и за останалите два имота с идентификатори 80371.244.84 и 80371.244.214 по КККР на [населено място], к.к. Пампорово, като се има предвид, че в Раздел ІІ на Заповед №411/30.10.2017 г.. Заповед №447/31.10.2018 год., Заповед №463/19.09.2019г.. Заповед № 413/15.10.2020 г., Заповед № 384/02.09.2021 и Заповед № 382/26.09.2022 г. на Кмета на Община- Чепеларе. на основание ЗМДТ чл. 63. ал.2 и чл. 44. ал.1. т. 1. и ал.2 от ЗМСМА, с които се определя сметосъбиране и сметоизвозване на Община Чепеларе през 2018 год.,2019,2020,2021,2022 и 2023г. не са посочени отделните населени места, местности или имоти, за които да е предвидено извършване на услугите, за които се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, а предвид заключението по СИЕ тези заповеди се отнасят за цялата територия на община Чепеларе.
Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване - ДВ, бр. 153 от 1998 г. Таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по: 1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г. Предвид сочената разпоредба ТБО се дължи за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.
След като от приложените заповеди Заповед №411/30.10.2017, Заповед №447/31.10.2018 год., Заповед №463/19.09.2019г.. Заповед № 413/15.10.2020 г., Заповед № 384/02.09.2021 и Заповед № 382/26.09.2022 г. па Кмета на Община- Чепеларе с които се определя сметосъбиране и сметоизвозване на Община Чепеларе на основание ЗМДТ чл. 63. ал.2 и чл. 44. ал.1. т. 1. и ал.2 от ЗМСМА не са посочени отделните населени места, местности и имоти, не е доказано, че в изпълнение на процесните заповеди се осъществява услугата сметосъбиране и сметоизвозване. За процесните 24 имота, не са предоставени от община Чепеларе и доказателства за предоставяне на услуги по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци в к.к. ПАМПОРОВО и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци за спорните 24 имоти. Предвид изложеното, при определяне на дължимата такса битови отпадъци за процесните имоти, от органът по приходите неправилно е начислена такса битови отпадъци.
Съгласно чл. 71 от ЗМДТ (редакция на ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината; за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината и за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.
С тези мотиви, настоящият съдебен състав намира, че жалбата е основателна и по повод начислените задължения за ТБО по отношение на имотите с идентификатори 80371.244.15, 80371.244.351, 80371.244.56, 80371.244.352, 80371.244.249, 80371.244.354, 80371.244.340, 80371.244.33, 80371.244.339, 80371.244.90, 80371.244.258, 80371.244.109, 80371.244.338, 80371.244.188, 80371.244.117, 80371.244.336, 80371.244.335, 80371.244.265, 80371.244.266, 80371.244.277, 80371.244.279, 80371.244.361,80371.244.84 и 80371.244.214 по КККР на [населено място], к.к. Пампорово.
Предвид изложеното, оспорения АКТ за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК. следва да бъде отменен в частта, с която са начислени ДНИ за сумата над 170 до 725.23 лв. дължими от Б. Б. за съсобствените му недвижими имоти съответно на притежаваните идеални части за 2018 г., 2019 г., 2020 г. 2021 г. 2022г. и 2023г..
Съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от АПК, съгласно отхвърлената част на жалбата 23.35 %, ще следва да бъде осъден жалбоподателя да заплати на ответника разноски в размер на 256.85 лв. 23.35.% от претендираните 1100 лв. за адвокатско възнаграждение и възнаграждение на вещи лица.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Смолянският административен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК №2023-223-1/23.11.2023 г., издаден от Г. С. –инспектор, Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Чепеларе, в частта, с която са начислени задължения за сумата над 170 лв. до сумата от 725.29 лв.
ОТХВЪРЛЯ жалбата срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК №2023-223-1/23.11.2023 г., издаден от Г. С. –инспектор в останалата част.
ВРЪЩА преписката на органа по приходите, който следва да се произнесе при спазване на дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона.
ОСЪЖДА С. Б. Б. да заплати на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Чепеларе разноски по делото в размер на 256.85 лв. съразмерни с уважената част на жалбата.
Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението, че е изготвено с касационна жалба пред ВАС.
Съдия: | |