Решение по дело №1554/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1341
Дата: 25 октомври 2021 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20217050701554
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р      Е      Ш    Е      Н     И     Е

 

N……….

 

Гр.Варна………………2021г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи тричленен състав, в публично заседание на двадесет и трети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕТА ПЕКОВА

                                             ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

      ИСКРЕНА Д.

                 

при секретаря Светлана Стоянова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 1554 по описа на Административен съд гр.Варна за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Регионална дирекция за национален строителен контрол против Решение №138/20.05.21г. по НАХД №904/2021г. на ВРС, 22 състав, с което е отменено наказателно постановление № ВН-43-01/08.01.2021г., издадено от началника на РДНСК- Варна, с което на П.К.Л. на основание чл.233 ЗУТ е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл.223, ал.2, т.1 ЗУТ.

Касаторът твърди, че решението на ВРС е неправилно и незаконосъбразно, тъй като е постановено при съществено нарушение на материалния и процесуалния закон и в противоречие със събрания доказателствен материал. Счита за неправилни  изводите на ВРС, че НП не е съобразено със законовите изисквания на чл.42 т.4 ЗАНН, съответно чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, т.е. на изискванията за форма, тъй като е налице противоречиво описание на нарушението, което е равнозначно на липса на описание. Твърди, че в НП административнонаказващият орган е описал подробно извършеното нарушение и обстоятелствата, при които е извършено. Спазена е нормата на чл.42 т.4 ЗАНН, като НП съдържа подробно описание на обстоятелствата, при които е извършено нарушението от Л.. Твърди, че неоснователни са изводите на ВРС за наличие на противоречие в описанието на нарушението. Установено е, че във връзка с писмо № Т-08-00-77/15.05.2019г. на Министерство на туризма от служители на РДНСК-Варна и служители на община Долни чифлик е извършена съвместна проверка на място и по документи, при които е установено, че е извършен основен ремонт и реконструкция на съществуваща, в ПИ с идентификатор ******, сграда. Реконструираната сграда е приблизително 11м./11м., като до нея е изграден навес с нова метална конструкция с приблизителни размери 9м./10 м., като по- голямата част от навеса е върху плажа-изключителна държавна собственост –дюни/видно от специализираната карта и представените комбинирани скици/, като са констатирани и височината и конструкцията им. При проверка в община Долни чифлик не е установено наличие на издадени строителни книжа за извършените строително-монтажни работи по съществуващата сграда и за новоизградения навес. Не е установена идентичност между реконструираната сграда и изградения навес със съществуващите до 01.04.2019г. сграда и покрита тераса. Липсва и идентичност на реконструираната сграда и новоизградения навес със сградите, за които се представят документи за собственост. За резултатите от проверката е съставен констативен протокол от 27.05.2019г. Твърди, че безспорно е установен незаконен строеж по смисъла на чл.225 ал.2 ЗУТ, който освен това е изпълнен върху морски плаж-дюни-изключителна държавна собственост. Тази фактическа обстановка е описана в АУАН и НП, поради което изводите на ВРС за отмяната на НП не кореспондират с обективната истина. Твърди и че ВРС е приел, че за посоченото нарушение е предвидена санкция по чл.232 ал.1 т.1 ЗУТ, но не е взел предвид, че тази разпоредба се отнася до длъжностно лице, което не изпълни или изпълни лошо, или несвоевременно задължения, възложени му по този закон, а в случая наказаното лице не попада в хипотезата на чл.93, б.“б“ от НК за длъжностно лице и е неприложима разпоредбата на чл.232, ал.1, т.1 ЗУТ. По тази причина АНО е приел, че наказаното лице като служител на общинската администрация, който няма качеството на длъжностно лице, с извършеното нарушение е осъществило състава на чл.233 ЗУТ и му е наложил справедливо наказание в границите на определеният в санкционната норма размер. Моли да бъде отменено обжалваното решение и потвърдено издаденото НП. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответната страна – П.К.Л., чрез процесуалния си представител адв.Б., в писмен отговор, оспорва  жалбата и моли решението на ВРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е неоснователна и решението на ВРС като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на П.К.Л. против наказателно постановление № ВН-43-01/08.01.2021г., издадено от началника на РДНСК- Варна, с което на основание чл.233 ЗУТ й е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл.223, ал.2, т.1 ЗУТ.

 За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че на 16.05.2019 г. в РДНСК – Варна е постъпило писмо с изх. № Т-08-00- 77/15.05.2019 г. на Министерство на туризма, с което се иска извършване на проверка на започнали ремонтни работи по сграда с идентификатор ******.1 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Шкорпиловци, общ. Долни чифлик, обл. Варна. Извършена е съвместна проверка от служители на РДНСК-Варна и служители на община Долни чифлик, на място и по документи, при която е установено, че е извършен основен ремонт и реконструкция на съществуващата в поземлен имот с идентификатор ****** по КККР на с. Шкорпиловци сграда. Контролните органи са установили, че реконструираната сграда е с приблизителни размери 11м/11м, като до нея е изграден навес с нова метална конструкция с приблизителни размери 9м/10м, по-голямата част от който е върху плажа - изключителна държавна собственост – дюни. Констатирано е, че височината на сградата при кота било е около 3,5м, кота корниз към улицата е 2,5м, а към плажа е 2,4м. Проверяващите установили, че покривът на навеса е двускатен, като височината му от нивото на съществуващата бетонова площадка е 2,65м и 3м при кота било. Конструкцията на ремонтираната сграда е била от метални колони и ферми. Стените са били от сандвич панели, дограмата - PVC, а покривът - от гофрирани метални плоскости. Контролните органи не установили в община Долни чифлик да има издадени строителни книжа за извършените строително-монтажни работи по съществуващата сграда и за новоизградения навес. Не е установена и идентичност между реконструираната сграда и изградения навес със съществуващите на 01.04.2019 г. сграда и покрита тераса. Липсва и идентичност на реконструираната сграда и новоизградения навес със сградите, за които се представят документи за собственост. За резултатите от проверката е съставен констативен протокол от 27.05.2019г., като било прието, че строежът „стопанска сграда“ е пета категория, а навесът към нея - шеста категория и компетентни да започнат административното производство по констатиране на незаконното изграждане на проверените строежи са служителите на общинската администрация, на които законодателят е вменил задължения съгласно разпоредбата на чл.223 от ЗУТ. Писмото на Министерство на туризма и констативния протокол от 27.05.2019 г. са  изпратени на кмета на община Долни чифлик за предприемане на действия съобразно с правомощията на общинската администрация по ЗУТ, като кметът с писмо от 16.07.2019г. е изпратил становище, изготвено от инж. П.Л.-главен специалист „Строителен контрол“, в което извършените на място строителни и монтажни работи са определени като „текущ ремонт“ по смисъла на §5, т.43 от ЗУТ. С писмо изх. № ДЧ-683-00- 322/26.03.2020 г. началникът на РДНСК – Варна на основание чл.222, ал.1, т.15 и чл.222, ал.2, т.3 и т.7 от ЗУТ е указал на кмета на община Долни чифлик, съобразно с вменените му по чл.223 от ЗУТ компетентности, да разпореди на служители на общината да бъдат предприети административни действия по реда на чл.225а от ЗУТ за премахване на незаконен строеж: навес с площ 90 кв. м., находящ се в поземлен имот с идентификатор ******по КККР на с. Шкорпиловци, имот изключителна държавна собственост - морски плаж „Шкорпиловци-юг“; да се извърши обстойна проверка на място и по документи за установяване степента на СМР по извършената реконструкция на съществуващата сграда, находяща се в поземлени имоти с идентификатори ******и ****** по КККР на с.Шкорпиловци; главният архитект на община Долни чифлик да се произнесе с конкретно и обвързано с дефинициите в §5 от ДР на ЗУТ писмено становище, какъв е вида на ремонта и дали извършените промени представляват реконструкция на строеж, по смисъла на §5 от ДР на ЗУТ. Посочен е срок за уведомяване за резултатите от предприетите законосъобразни действия и проверките, както и за предоставяне на данни за отговорното лице, на което е разпределена преписката. Съгласно постъпило в РДНСК – Варна на 24.04.2020г. писмо преписката е разпределена на инж.Л.-главен специалист в „Строителство и контрол“ при общината, а с постъпило впоследствие, на 20.05.2020 г. в РДНСК-Варна, писмо от кмета на община Долни чифлик месец август 2018 г. е изготвено конструктивно становище от инж. Н., като е било дадено предписание да се извърши текущ ремонт на сградата, като към момента на изготвяне на конструктивното становище /август 2018г./ няма заведение с дървена конструкция, в т.ч. и навес с дървена конструкция. В писмото е посочено и че било подадено заявление за издаване на удостоверение за търпимост на строежа, като от приложеното към преписката „геодезическо заснемане“ се установявало, че извън основната „стопанска сграда“ съществува „лятна тераса“ с изложение - север, изток и юг, която е от дървена конструкция -дървени греди „Пергола“, разположена на дървена скара. Сграда с идентификатор ******.1 по КК и КР на с.Шкорпиловци била съществувала и била нанесена в „Специализирана карта“ на с.Шкорпиловци от 2015г., а от приложените към преписката комбинирани скици, е направен извод, че същата не навлиза в частта отдадена под наем от територията на морски плаж „Шкорпиловци юг“. Писмото е изготвено от Л.. При направената повторна проверка на всички налични документи по преписката контролните органи установили, че текстът в писмото на кмета на община Долни чифлик не съответства на приложените по преписката документи и графични материали - скици на имот и сграда, издадени от СГКК - Варна, както и изготвените комбинирани скици за пълна или частична идентичност, съгласно чл.16, ал.3 ЗКИР. Св.Д.приела, че служителят от Общинска администрация Долни чифлик - инж.П.Л. не е изпълнила задълженията, вменени й по чл.223, ал.2 от ЗУТ - да предприеме действия по констатирането на незаконен строеж, изграден върху имот с идентификатор ******по КК и КР на с. Шкорпиловци, представляващ изключителна държавна собственост – морски плаж и имот с идентификатор 83404.502.52 по КК и КР, частна държавна собственост, извън очертанията на имот с идентификатор ****** по КК и КР на с. Шкорпиловци, към който принадлежи по действащите КК и КР, одобрени със заповед №18-9320-01.11.2018г. на Началника на СГКК-Варна, за което издала АУАН, който връчила на жалбоподателката. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е постъпило писмено възражение срещу съставения АУАН. Въз основа на съставения АУАН било издадено обжалваното НП.

Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, но не отговарят на изискванията на чл.42, т.4 ЗАНН, респективно чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, т.е. на изискванията за форма и по-конкретно съдът е констатирал противоречиво описание на нарушението, което е равнозначно на липса на описание на нарушението. Наказващият орган е приел, че жалбоподателката не е изпълнила задълженията си да констатира наличието на незаконен строеж поради липсата на издадени строителни книжа за извършените строително-монтажни работи по съществуващата сграда и за новоизградения навес в имот с идентификатор ****** по КККР на с. Шкорпиловци. Прието е, че е извършен основен ремонт и реконструкция на съществуваща в имота сграда, като е налице липса на идентичност на сградата и навеса, със сградата и навеса, които са съществували към 01.04.2019 г., както и със сградите по документите за собственост, но в заключителната част на наказателното постановление е прието, че наказаното лице не е изпълнило задълженията по чл.223, ал.2 от ЗУТ - да предприеме действия по констатирането на незаконен строеж, изграден върху имот с идентификатор ******по КК и КР на с.Шкорпиловци, представляващ изключителна държавна собственост - морски плаж и имот с идентификатор 83404.502.52 по КК и КР, частна държавна собственост, извън очертанията на имот с идентификатор ****** по КК и КР на с. Шкорпиловци, към който принадлежи по действащите КК и КР, одобрени със заповед №18-9320-01.11.2018г. на Началника на СГКК-Варна. ВРС е приел, че е налице неяснота относно това какво е трябвало да констатира жалбоподателката – незаконен строеж, който е извън очертанията на имота, към който принадлежи, или незаконен строеж, изразяващ се в извършен основен ремонт и реконструкция на сграда, включително и изграждане на нов навес, за което не са издадени строителни книжа. АНО е приравнил изграждането на сграда извън очертанията на поземления имот с извършването на реконструкция и основен ремонт на съществуваща сграда, което е противоречие в описанието на нарушението. Противоречивото описание на нарушението и датата, на която е извършено, винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя и е основание за отмяна на НП. ВРС е взел предвид и че съгласно представеното удостоверение за търпимост стопанска сграда със застроена площ от 393 кв. м., разположена в ПИ с идентификатор ****** по КККР е допустим по смисъла на ЗУТ и представлява търпим строеж и не подлежи на премахване. Приел и че действително на съществуващата сграда и навес, представляващи строеж от пета и шеста категория, са били извършени реконструкция и основен ремонт, които жалбоподателката като длъжностно лице от община Долни чифлик е била длъжна да констатира, с което е нарушила чл.223, ал.1, т.1 ЗУТ, но за посоченото нарушение е предвидена санкция в чл.232, ал.1, т.1 ЗУТ, която като специална разпоредба изключва приложението на чл.233 ЗУТ-разпоредбата, на основание на която е наложена санкцията на жалбоподателката. Въззивният съд няма право да прилага закон за по-тежко наказуемо нарушение предвид липсата на такова обвинение в административнонаказателното производство, поради което наказателното постановление е издадено и в нарушение на материалния закон.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, настоящата инстанция намира същата за основателна.

Решението на ВРС е неправилно.

Не е налице неяснота в описанието на нарушението в АУАН и НП.

С НП е ангажирана административнонаказателната отговорност на Л. за извършено нарушение по чл.223 ал.2 т.1 ЗУТ. Съгласно цитираната разпоредба за строежите от четвърта, пета и шеста категория служителите за контрол по строителството в администрацията на всяка община /район/ констатират незаконни строежи и строежи с нарушения. Нарушението е описано със съставомерните му признаци. Наказаното лице е служител за контрол по строителството в община Долни чифлик и не е изпълнило задължението по чл.223 ал.2 от ЗУТ да предприеме действия по констатиране на незаконен строеж. На Л. е била разпределена преписката, видно от доказателствата по делото.

Строежът, който е констатиран на място, е описан в констативен протокол от извършена съвместна проверка от служители на РДНСК и на община Долни чифлик по сигнал. Установено е при тази проверка, че е извършен основен ремонт и реконструкция на съществуващата в поземлен имот с идентификатор ****** по КККР на с. Шкорпиловци сграда, която е с приблизителни размери 11м/11м, а до нея е изграден навес с нова метална конструкция с приблизителни размери 9м/10м,
по-голямата част от който е върху плажа - изключителна държавна собственост – дюни. Констатирано е, че височината на сградата при кота било е около 3,5м, кота корниз към улицата е 2,5м, а към плажа е 2,4м., покривът на навеса е двускатен, като височината му от нивото на съществуващата бетонова площадка е 2,65м и 3м при кота било. Конструкцията на ремонтираната сграда е била от метални колони и ферми. Стените са били от сандвич панели, дограмата - PVC, а покривът - от гофрирани метални плоскости.

За установения на място строеж при проверка на документите не са установени издадени строителни книжа за извършените строително-монтажни работи по съществуващата сграда и за новоизградения навес в община Долни чифлик. Не е установена и идентичност между реконструираната сграда и изградения навес със съществуващите на 01.04.2019 г. сграда и покрита тераса. Не е налице и идентичност на реконструираната сграда и новоизградения навес със сградите, за които са представени документи за собственост.

Изрично е констатирано и че строежът е изграден и върху имот с идентификатор ******по КК и КР на с. Шкорпиловци, представляващ изключителна държавна собственост – морски плаж и имот с идентификатор 83404.502.52 по КК и КР, частна държавна собственост, извън очертанията на имот с идентификатор ****** по КК и КР на с. Шкорпиловци, към който принадлежи по действащите КК и КР. Такива факти са описани в констативната част на НП. Установен е незаконен строеж при извършена съвместна проверка от служители на РДНСК-Варна и служители на община Долни чифлик. Предвид това, че строежът стопанска сграда е пета, а навесът към нея шеста категория, компетентни да започнат административно производство за констатиране на незаконното изграждане на проверените строежи са служителите на общинската администрация, в случая на община Долни чифлик.

От доказателствата по делото се установи, че преписката е била разпределена на наказаното с НП лице – главен специалист в „Строителство и контрол“ при общината, като същата не е предприела действия съобразно чл.223 ал.2 ЗУТ да констатира незаконен строеж.

Вмененото нарушение, видно от АУАН и НП, е описано със съставомерните му признаци – наказаното лице не е констатирало незаконен строеж. Посочени са конкретните факти и обстоятелства, при които е осъществено. Описанието на нарушението безспорно дава възможност на нарушителя да разбере в какво се изразява извършеното от него нарушение, посочена е нарушената норма, като е  определено и съответното наказание, предвидено за този вид нарушения.

Правилно е приложена и санкционната разпоредба. Разпоредбата, на която се е позовал ВРС, предвижда административно наказание за длъжностно лице, което не изпълни или изпълни лошо или несвоевременно задължения, възложени по ЗУТ, актовете по неговото прилагане и другите правила  и нормативи по проектирането и строителството, както и разрешения и предписания, основани на тях. В случая наказаното лице не е длъжностно лице, за да бъде ангажирана административнонаказателната му отговорност по тази разпоредба. Ангажирана е административнонаказателна отговорност на служител за контрол по строителството, на когото е възложена преписката и в компетентността на когото е да констатира незаконен строеж за строежи пета и шеста категория, съгласно чл.223 ал.1 т.1 ЗУТ.

Предвид изложените съображения, съставът на съда, като касационна инстанция намира, че решението на виззивния съд е неправилно и незаконосъобразно и следва да се отмени, а издаденото НП следва да се потвърди.

Предвид изхода на спора и направеното искане, съдът намира, че на касатора следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение за две съдебни инстанции в общ размер на 160 лв. на основание чл.27е НЗПП вр. чл.63 ал.5 ЗАНН вр. чл.37 ЗПП.

         Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №138/20.05.21г. по НАХД №904/2021г. на ВРС, 22 състав, с което е отменено наказателно постановление № ВН-43-01/08.01.2021г., издадено от началника на РДНСК- Варна, с което на П.К.Л. на основание чл.233 ЗУТ е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл.223, ал.2, т.1 ЗУТ и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № ВН-43-01/08.01.2021г., издадено от началника на РДНСК- Варна, с което на П.К.Л. на основание чл.233 ЗУТ е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл.223, ал.2, т.1 ЗУТ.

ОСЪЖДА П.К.Л. да заплати на ДНСК юрисконсултско възнаграждение в размер на 160лв.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

         ЧЛЕНОВЕ:    1.       

            

                                                          2.