Решение по дело №7/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 32
Дата: 17 март 2021 г. (в сила от 17 март 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700007
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 32/17.3.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на осемнадесети февруари 2021 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                                                          2. ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при Секретаря Стела Гюмлиева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя КАНД № 7 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на П.Й.М. *** против Решение № 273 от 03.12.2020 г. по АНД № 932/2020 г. на Районен съд–Ямбол, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 1544 от 18.08.2020 г. на и.д. Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Южна морска“, Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ в Централно митническо управление на Агенция „Митници“. Със санкционния акт е ангажирана административнонаказателната отговорност на П.Й.М. *** за извършено от него нарушение на чл. 123, ал. 6 от ЗАДС, като на основание чл. 123, ал. 6 от ЗАДС му е наложено наказание „глоба“ в размер на 700 лева, а на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС са отнети в полза на държавата стоките-предмет на нарушението, а именно: цигари марка „Karelia slims“ - 37 броя кутии по 20 къса; цигари марка „Karelia slims“ - 1 брой кутия, съдържаща 10 къса; цигари марка „ASSOS slims“ - 1 брой кутия, съдържаща 20 къса, всичките съдържащи надпис „Duty free“ върху потребителската опаковка, с общ размер на акциза 134,43 лева. С оспореното решение са присъдени в полза на Агенция „Митници“ направените по делото разноски в размер на 100 лева за юрисконсултско възнаграждение.

В жалбата се сочи, че решението е неправилно и незаконосъобразно като постановено при непълен анализ на събраните по делото доказателства. Оспорват се изводите на съда досежно липсата на допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения, изразяващи се според касатора в нарушаване правото на защита на наказаното лице с оглед допуснатата в санкционния акт грешка при описанието на извършеното нарушение; излагат се и твърдения, че НП е издадено в нарушение на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, тъй като в Постановлението за отказ да се образува наказателно производство от 06.04.2020 г. на РП-Ямбол не са посочени всички обективни и субективни признаци от състава на административното нарушение. Като неоснователен се оспорва и изводът на съда за неприложимост в случая на чл. 28 от ЗАНН. По тези съображения се иска отмяната на постановения съдебен акт и на потвърденото с него наказателно постановление, като се заявява и претенция за разноски.

В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не се явява, но се представлява от адвокат А.Д. ***, редовно упълномощена, която поддържа жалбата на посочените в нея основания и изложените там доводи. Иска съдът да постанови решение за отмяна на първоинстанционния съдебен акт като произнесен при съществени процесуални нарушения с присъждане на разноски пред настоящата съдебна инстанция.

Ответникът по касацията - Агенция „Митници“, ГД „Митническо разузнаване и разследване“, Отдел „МРР Южна морска“, редовно призован, не изпраща представител. В депозирана по делото молба от редовно упълномощен процесуален представител – юрисконсулт П. К., се застъпва тезата за неоснователност на касационната жалба по подробно изложени съображения, въз основа на което се иска потвърждаване на атакуваното решение; заявява се претенция за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, като същевременно се прави и възражение за прекомерност по смисъла на 78, ал. 5 от ГПК.

Представителят на ЯОП изразява становище за правилност и законосъобразност на решението на ЯРС и иска оставянето му в сила. Счита, че административното нарушение - държане на акцизни стоки без бандерол, е безспорно установено, респ. - че наказанието е в съответствие с установените за това законови разпоредби и размери; счита също така, че не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като в случая размерът на акциза, дължим за държаните стоки, е далеч над императивно определената в закона сума за приемане на маловажен случай.

ЯАС, първи касационен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения от закона срок от надлежна страна с право и интерес да обжалва съдебния акт и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, тя се преценя като неоснователна по следните съображения:

С обжалваното решение - предмет на касационна проверка, ЯРС е потвърдил НП № 1544 от 18.08.2020 г. на и.д. Началник отдел МРРЮМ при ГДМРР в ЦМУ на АМ, с което за извършено от П.Й.М. *** нарушение на чл. 123, ал. 6 от ЗАДС му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 700 лева, като на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС са отнети в полза на държавата стоките-предмет на нарушението – цигари с надпис „Duty free“ върху потребителската опаковка, с общ размер на акциза 134,43 лева.

За да постанови своя съдебен акт, ЯРС е събрал всички необходими доказателства при строго спазване на процесуалните правила; обсъдени са всички гласни и писмени доказателства и са изложени подробни съображения за това кои от доказателствата съдът е кредитирал като безспорни и потвърждаващи законосъобразността на оспореното наказателно постановление. Приетата за установена фактическа обстановка е правилна, напълно се подкрепя от така събраните доказателства, поради което и се споделя от касационната инстанция.

При правилно приета фактическа обстановка първоинстанционният съд е направил и обосновани правни изводи, приемайки от процесуална страна, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Действително, както правилно е приел в произнесеното решение ЯРС, НП е законосъобразно издадено при спазване разпоредбите на ЗАНН и ЗАДС. В тази връзка, ЯАС в настоящия си състав не споделя застъпеното в касационната жалба становище, че допуснатата при описанието на нарушението досежно датата на осъществяване на изпълнителното деяние – 05.03.2019 г., грешка не е техническа. Напротив, доказателствата по делото, включително и даденото от М. обяснение, (съдържащо се на л. 12 от кориците на АНД 932/2020 по описа на ЯРС), недвусмислено сочат, че касатора е знаел кога е извършено нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната му отговорност и това е именно 05.03.2020 г., а не погрешно изписаната в санкционния акт 05.03.2019 г., поради което не могат да бъдат споделени изложените в жалбата в обратната насока съображения. При това положение, правилно ЯРС е приел, че допуснатата грешка при изписването на годината на извършване на нарушението и предаването на цигарите на Мл. Младенов е техническа, въз основа на което правилно е преценил, че това нарушение не е от категорията на съществените, защото не е ограничило правото на защита на лицето, чиято отговорност е ангажирана, тъй като не е налице неяснота кога е извършено нарушението - още при изготвяне на Протокола за предаване на цигарите жалбоподателят е знаел, че на 05.03.2020 г. е нарушил закона - обстоятелство, което е узнато и от Постановлението на ЯРП от 06.04.2020 г. за отказ да се образува наказателно производство. В конкретния случай, както правилно е приел първоинстанционния съд в обжалвания акт, е налице пълно и точно описание от фактическа и правна страна на всички факти и обстоятелства, касаещи времето, мястото и начина на извършване на нарушението, както и на всички материални норми, които са били умишлено нарушени от М..

Във връзка с направеното от касатора възражение досежно издаване на процесното НП в нарушение на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН следва да се отбележи, че по аргумент на цитираната разпоредба, АУАН и Постановление на прокурора за отказ за образуване на наказателно производство са различни и самостоятелни основания за издаване на наказателно постановление. За да е налице издаване на НП в хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, е необходимо или да няма образувано административнонаказателно производство със съставянето на АУАН, какъвто безспорно е настоящият случай, или ако е образувано, то да е било прекратено, за да не текат давностните и преклузивните срокове, тъй като санкционните правомощия на наказващия орган не могат да бъдат упражнени безкрайно във времето. В този смисъл правилно и законосъобразно Районен съд-Ямбол е счел, че НП не следва да бъде отменено поради нарушения на процесуалните правила. При постановяване на решението РС не е допуснал нарушения на съдопроизводствените правила, които да водят до неговата отмяна.

На следващо място, изводите на въззивния съд по отношение на извършването на нарушението на чл. 123, ал. 6 от ЗАДС (държане на акцизни стоки без бандерол) и неговата наказуемост са правилни и се споделят напълно от касационната инстанция. В тази връзка ЯАС в настоящия си състав намира, че първоинстанционният съд е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното право и въз основа на тях е извел правилни изводи, съображенията за които се възприемат изцяло и не следва да бъдат дословно преповтаряни, с оглед разпоредбата на чл. 221, ал. 2 от АПК. В този смисъл не са налице касационни отменителни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК; по наведените основания за незаконосъобразност на НП районният съд е изложил задълбочени правни изводи, които изцяло се споделят от касационната инстанция.

Съгласно чл. 123, ал. 6 от ЗАДС, физическо лице, което държи тютюневи изделия, облепени с бандерол DUTY FREE, съответно с надпис, който задължително съдържа думите DUTY FREE, се наказва с глоба в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 700 лева. В случая видът и размерът на наказанието са определени в съответствие с разписаното в посочената санкционна норма – глоба в предвидения минимум от 700 лева с оглед обстоятелството, че общият размер на акциза е 134,43 лева, като предвид безспорната констатация на извършено нарушение законосъобразно на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС са отнети в полза на държавата и стоките–предмет на нарушението. Правилна е преценката на съда за това, че не са налице основания деянието да бъде квалифицирано като „маловажен случай“ на административно нарушение по смисъла на чл. 126б, ал. 1 от ЗАДС, вр. чл. 28 от ЗАНН по изложените в съдебния акт доводи, които касационната инстанция споделя напълно.

По изложените съображения настоящият съдебен състав на ЯАС намира, че съдебното решение не страда от посочените в касационната жалба пороци - същото е съобразено с материалния закон и процесуалните правила и следва да бъде потвърдено.

При този изход на спора за ответника по касация се следват претендираните разноски за възнаграждение за юрисконсулт, чийто размер следва да бъде определен в минималния предвиден в чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ размер от 80 лева.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 273 от 03.12.2020 г. по АНД № 932/2020 г. на Районен съд–Ямбол, с което е потвърдено Наказателно постановление № 1544 от 18.08.2020 г. на и.д. Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Южна морска“, Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ в Централно митническо управление на Агенция „Митници“.

 

ОСЪЖДА П.Й.М. ***, с посочен съдебен адрес:***, кантора 207, адвокат А. ***, да заплати на Агенция „Митници“, гр. София разноски по производството пред настоящата съдебна инстанция за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:     1./п/ не се чете

 

 

 

 

2./п/ не се чете