Решение по дело №332/2016 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 417
Дата: 12 март 2016 г. (в сила от 11 юли 2016 г.)
Съдия: Димитър Василев Кацарев
Дело: 20165330200332
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  417

 

гр.Пловдив, 12.03.2016г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - II наказателен състав в публично заседание на шестнадесети февруари,   две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КАЦАРЕВ

 

при секретаря: Величка Илиева,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 332/2016г. по описа на ПРС,  II наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

              Обжалвано е наказателно постановление № Х-Б-193 от 07.12.2015г. на Директора на РЗИ-Пловдив, с което на основание чл.210, ал.3 от Закона за здравето на „Роял Фууд-65” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Перущица, ул.”Отец Паисий” № 8, ЕИК *********, представлявано от А.Т.К., ЕГН ********** е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение по чл.6, т.5 от Наредба № 37 от 21.07.2009г. за здравословното хранене на учениците и имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение по чл.6, т.2 от Наредба № 37 от 21.07.2009г. за здравословното хранене на учениците.

              Жалбоподателя в жалбата си прави искане за отмяна на атакуваното НП поради неговата неправилност, неоснователност и незаконосъобразност.

              В съдебно заседание дружеството – жалбоподател се представлява от своя управител, който поддържа жалбата, представя писмени доказателства. В пледоарията си  поиска  приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и издаденото НП да бъде отменено.

              Въззиваемата страна, в съдебно заседание се представлява от главен юристконсулт Р.Г., която счита жалбата за неоснователна и представя писмени доказателства. В пледоарията си прави искане към съда да потвърди атакуваното НП като правилно и законосъобразно, излагайки основания по същество на искането.

      Съдът, след като подложи на преценка събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

               Обжалваното НП е издадено въз основа на съставен на 05.10.2015г. от свидетел В.Г.С. акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 000560 срещу дружеството – жалбоподателя за извършени нарушения по чл.6, т.5 и по чл.6, т.2 от Наредба № 37 от 21.07.2009г. за здравословното хранене на учениците, и с който е прието, че при извършена проверка на 29.09.2015г. по повод на жалба с вх.№ 965/28.09.2015г. за неспазване на наредба № 37 от 21 юли 2009г. за здравословното хранене на учениците, от **** В.С. и в присъствието на ***** С.И., в бюфет към ОУ”Екзарх Антим Iгр.Пловдив, ул.”Захари Стоянов” № 86  е установено: В бюфета дейност осъществява „Роял Фууд-65”ЕООД, с адрес на управление гр.Перущица, ул.”Отец Паисий” № 8, представлявано от А.Т.К.. Съгласно акта в бюфета, предназначени за продажба на учениците са следните храни: 1. Захарни изделия „Zeffo”-маршмелоу кейк с какаово-млечна глазура L12071806-23 броя; „Чоко” – медена питка с кантела и какаова глазура L03042608-9 броя; кейк бар с ванилов и ягодов пълнеж R21 11:41 – 12 броя; кейк бар с какаов пълнеж R22 12:08 – 9 броя с което се нарушава чл.6, т.5 от наредба № 37 от 21 юли 2009г. за здравословното хранене на учениците. 2. Екструдирани зърнени продукти с добавена мазнина: „Star” – царевичен снакс с вкус на кашкавал и кетчуп R025В 197 – 5 броя; „Star” – царевичен снакс с вкус на кашкавал R024А 223 – 6 броя; „Star” – царевичен снакс с вкус на масло R023А 217 – 6 броя; „Star” – царевичен снакс с йодирана сол 2,5% R024А 228 – 8 броя; „Star” – царевичен снакс с вкус на фъстъци и лешници R024В 239 –11 броя с което нарушава чл.6, т.2 от наредба № 37 от 21 юли 2009г. за здравословното хранене на учениците. Съгласно акта, изброените храни, предназначени за продажба на учениците водят до риск за тяхното здраве. С акта е посочено, че са иззети вещи и документи: Договор за наем от 25.08.2014г., Удостоверение за регистрация № 14391 от 27.05.2015г., 1 брой опаковка от кейк бар с ванилов и ягодов пълнеж R21 11:41. Актът е съставен в присъствието на представляващия дружеството нарушител, подписан е от лицата посочени в него. В акта не са направени писмени обяснения или  възражения относно нарушението от страна на представляващия дружеството. На датата на съставянето на акта е връчен и препис от него на представляващия дружеството, като същото е надлежно удостоверено в акта, както и в отделна разписка за връчване, приложена към акта. В законоустановения три дневен срок пред контролните органи не са били представени от представляващия дружеството писмени възражения относно съставения акт и нарушенията посочени в него. Въз основа констатациите в акта е издадено и атакуваното НП в което по идентичен с акта начин са описани нарушения, както и са посочени нарушените правни норми. Поради не съгласие с наложените имуществени санкции в срок пред РС Пловдив  е обжалвано издаденото НП.

         Разпитана като свидетел в съдебно заседание актосъставителката В.Г.С. изложи факти, идентични с посочените в съставения от нея акт. Свидетелката посочи, че лично е констатирала наличието на посочените в акта храни в бюфет на ОУ”Екзарх Антим Iгр.Пловдив, стопанисван от дружеството-жалбоподател.

               При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

               Съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана по същество. Подадена е от надлежна страна и в срока по  чл.59, ал.2 от ЗАНН. Налице е активна и пасивна легитимация на страните в процеса.

               Разгледана по същество жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА.  

    По същество на спора:  За да се произнесе по съществото на правния спор / по основателността на жалбата /, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно - наказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субекта на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Разбира се при налагане на имуществена санкция  на  Еднолични търговци или  Юридически лица се касае за обективна  невиновна отговорност  и съответно  в тези случаи е достатъчно  доказването  на извършване на нарушението от обективна страна, като не се изследва въпрос за вина. Същата се определя като психично отношение на дееца към деянието и резултата от него и по тази причина подобно психично   отношение не може да бъде формирано от ЕТ или ЮЛ. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на Наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно наказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятията "неправилно" и "незаконосъобразно" наказателно постановление.  Когато АУАН  или НП не са издадени от надлежен орган или не са издадени в установените законови срокове или не съдържат изискуемите от закона реквизити или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на НП, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Тук следва да се посочи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено  административно нарушение. Именно административно наказващия орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение / такова, каквото е описано в акта / и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и  се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпроса за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението / само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция  може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона /.

            Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав на Пловдивски районен съд,  достигна до следните правни изводи:

            С оглед изложеното,  съдът след запознаване със приложените по дело АУАН и НП намира, че съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като издадени от компетентни органи притежаващи нужните  правомощия за тези действия. Атакуваното НП е издадено в срок, но съдържанието на същото не съответства  на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.  Всъщност в НП № Х-Б-193 от 07.12.2015г. на Директора на РЗИ-Пловдив липсва формулирано и конкретизирано описание на нарушението от фактическа страна по смисъла на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Посоченото в обстоятелствената част не покрива изискванията за формална законосъобразност на наказателното постановление. За да се счита че е изпълнено изискването на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН не е достатъчно да се посочи от кого, за какво и срещу кого е съставен АУАН. Освен констатираща и обвинителна функция АУАН има и сезираща функция – по силата на чл. 52 – чл.55 от ЗАНН със съставянето на акта за наказващия орган възниква задължение след като разгледа преписката, да се произнесе по въпросите осъществен ли е виновно състав на административно нарушение от лицето, посочено в акта като нарушител; каква е точната правна квалификация на нарушението; подлежи ли нарушителят на административна санкция и как следва същата да се индивидуализира по вид и размер. От приетите по делото писмени и гласни доказателства съдът не установи наличието на такива, които да обосноват заключение че посочените в акта храни, с техните търговски наименования и баркод маркировка, не са достатъчни за основаване на заключение относно съдържанието на веществата определени в Наредба № 37/2009г. като непозволени за предоставяне на продажба, поради тяхното вредно влияние върху здравето на учениците. По настоящето дело съдът не установи наличието на каквито и да е доказателства удостоверяващи кой е производител на тези продукти, продуктовите спецификации, както и наличие на удостоверение за съответствие и качество по отношение на посочените в АУАН и НП стоки.

Доколкото административнонаказващият орган се произнася по тези въпроси с издаването на наказателното постановление, в съдържанието на същото следва да бъдат описани онези факти и обстоятелства, които органът е приел като релевантни за наличието на съставомерно от обективна и субективна страна деяние. Издаването на наказателното постановление не се свежда до посочване за какво е съставен АУАН и какво е неговото съдържание и не представлява просто възпроизвеждане на съставения акт за установяване на административно нарушение, а постановяване на правораздавателен  акт при осъществяване на административнонаказващата дейност на държавата. Законодателят е предвидил строго формални процесуални правила за реализирането на административнонаказателната отговорност, като всяко формално нарушение на изискванията за индивидуализация на извършеното нарушение, опорочава наказателното постановление и е основание за неговата отмяна. В този смисъл независимо че наказателното постановление се издава въз основа на съставен АУАН и на повдигнатото с него административнонаказателно обвинение, мотивната част на НП следва да съдържа приетото за установено от наказващия орган и отделно описание на нарушението с посочване на обстоятелствата, свързани с обективните и субективните признаци от състава на нарушението, като основен елемент от императивния реквизит по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В случая това изискване не е спазено поради което съдът приема, че съдържанието на наказателното постановление не покрива изискванията за неговата формална законосъобразност, поради което атакуваното НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

             Предвид на гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

             ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Х-Б-193 от 07.12.2015г. на Директора на РЗИ-Пловдив, с което на основание чл.210, ал.3 от Закона за здравето на „Роял Фууд-65” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Перущица, ул.”Отец Паисий” № 8, ЕИК *********, представлявано от А.Т.К., ЕГН ********** е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение по чл.6, т.5 от Наредба № 37 от 21.07.2009г. за здравословното хранене на учениците и имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение по чл.6, т.2 от Наредба № 37 от 21.07.2009г. за здравословното хранене на учениците.

 

            Решението  не е окончателно и подлежи на обжалва пред Административен съд Пловдив от страните  в 14-дневен срок  от получаване на съобщението по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

 

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.