Р
Е Ш Е
Н И Е №
гр.Враца, 10.04.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, ІІ наказателен
състав в публично заседание на осми февруари, две хиляди двадесет и първа
година в състав :
Председател : Васил Ганов
При секретаря Десислава Стоянова а и в
присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от съдията НАХ
дело № 661 по описа за
Производството
е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от „ТРОЛЕЙБУСЕН
ТРАНСПОРТ-ВРАЦА”, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Враца,
ул. „Мито Орозов“ №135, представлявано от управителя В.К.Х.-Н. срещу Наказателно постановление №26-0000264 от 10.06.2020 г.
на Директора на Районна Дирекция ”Автомобилна администрация” - Враца, с което
за нарушение на чл.7б, ал.1, изр.1, пр.2
от Закона за автомобилните превози на осн.96г, ал.1, предл.2, от същия закон му
е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00лв..
Дружеството-жалбоподател оспорва наказателното
постановление като незаконосъобразно и постановено при нарушение на
административно производствените правила.
Ответната страна – „Автомобилна администрация”-Враца
взема становище за неоснователност на жалбата.
След като се запозна с депозираната жалба съдът
установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в
законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално
допустима, а разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът
приема са установена следната фактическа обстановка:
Около
11:30ч. в гр. Враца в офис на фирма Тролейбусен Транспорт-Враца ЕООД с адрес:
гр. Враца ул. "Мито Орозов" № 135, която извършва превоз на пътници
по редовни градски линии с тролейбуси, била извършена комплексна проверка от Б.В.
и И.Д. - инспектори в Областен отдел „Автомобилна администрация”-Враца на
фирмата за периода от 01.06.2019г. до 31.05.2020г. При проверката
служителите установили, че на 08.03.2020г.
от 05:55ч. до 13:40ч. Д.И.М. е извършвал
превоз на пътници по маршрут на движение от ж.к. „Дъбника“, бл.26 до „Химко“,
видно от пътен лист № 101265 с тролейбус
ЗИУ-682 УП, с инвентарен рег.№ВР0124Т, развиващ скорост от 50км/ч. като водачът
е без карта за квалификация.
За констатираното нарушение е издаден
АУАН от 05.06.2020 г. от Б.В.–инспектор при ОО „Автомобилна администрация“ –
Враца.
Впоследствие било издадено и обжалваното в
настоящото производство наказателно постановление с идентична фактическа
обстановка, с което на дружеството за нарушение
за нарушение на чл.7б, ал.1,
изр.1, пр.2 от Закона за автомобилните превози на осн.96г, ал.1, предл.2, от ЗАвП
му е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00лв.
По делото е приложено удостоверение за професионална
компетентност за извършване на превоз на пътници №1-040527/13.03.2016 г., в
уверение на това, че Д.И.М. с ЕГН ********** е преминал периодично обучение по
чл.18 /Р35/ от 02.03.2016 г. до 13.03.2016 г. В удостоверението е посочено, че
същото е достатъчно доказателство за придобито периодично обучение в
съответствие с изискванията на Наредба №41 на МТ от 2008 и Директива 2003/59.
Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото
доказателства:АУАН от 05.06.2020 г., удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на
пътници №1-040527/13.03.2016 г.,, Наказателно постановление №26-0000264 от
10.06.2020 г, Заповед №РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията, показанията на свидетелите Б.В. и И.Д.
/инспектори към „Автомобилна администрация“ – Враца/, пътен лист серия В №101265 по отношение на
Тролейбус ЗИУ-682 и водач Д.И.М., маршрутно разписание на градска линия №1, с
наименовано жк.“Дъбника“, бл.26 – „Химко“.
Тълкувайки събраните по делото
доказателства съдът приема следното:
НП е издадено от компетентен орган, надлежно
упълномощен видно от представеното по делото заверено копие от Заповед
№РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии
и съобщенията и в шест месечния преклузивен срок.
Следва да се има предвид, че в действителност
и към момента на извършване на нарушението е съществувал подзаконов нормативен
акт – Наредба №41 от 04.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на
обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията
и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация,
издаден (съгласно §4 от ПЗР) на основание чл.7б, ал.5 от Закона за
автомобилните превози. В чл. 2, ал. 1 от тази Наредба е предвидено, че водачите
на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство
за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1,
C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват
обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта
за квалификация на водача.
Тоест изискването водач на
МПС в определени случаи да притежава карта за квалификация на водача е
изискване, определено с подзаконов нормативен акт по прилагането на ЗАвтП, а не
в посочения за нарушен чл.7б, ал. 1 от ЗАвтП, въвеждащ задължение към
лицензираните превозвачи и използващ понятието „водачи, които отговарят на
изискването за квалификация на водача“, което е различно от изискването за притежаване
на карта за квалификация на водача.
На следващо място съгласно чл.7б ал.1 от ЗАвПр
лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка,
осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението
на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от
категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E,
само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача (изр.
1), като за съответствие с изискването за квалификация на водача Министърът на
транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него
длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5
години (изр. 2). Дружеството е извършило превоз на пътници с водач, без на последния да е издадена
валидна карта за квалификация на водача от Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията или упълномощено от него длъжностно
лице, с която същото би удостоверило своята квалификация. Посочените данни са
достатъчни за описание на деянието с признаците от обективна страна като
нарушение на чл. 7б, ал. 1,
изр.1 от ЗАвтПр, субект на което може да
бъде както физическо, така и юридическо лице.
Имуществената санкция на дружеството обаче е наложена
на основание чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП,
според която разпоредба превозвач, който назначи на работа или допусне
водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с
подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно
средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или
товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000.00 лв.
Санкционната норма съдържа правило за поведение, което се осъществява чрез
две самостоятелни изпълнителни деяния -
„допускане“ или „назначаване“ от
страна на възложителя на водач, неотговарящ на изискванията за
квалификация, да управлява превозното средство. Подобно изпълнително деяние не
е описано от фактическа страна в АУАН и НП. В същите вмененото на
санкционираното дружество изпълнително деяние е
„осъществяването на превоз“, при изброени условия, каквото
поведение не е предвидено да се санкционира с нормата на чл. 96г, ал. 1 от
ЗАвтП. За да се свърже това нарушение с
прилагане на санкцията по чл.96г ал.1 предл.2 от ЗАвтП, неговото описание
следва да съвпада като текст с предвидените в
санкционната норма изпълнителни деяния
„назначаване“ или „допускане“. Това несъответствие между
описаното в АУАН и НП
изпълнително деяние и деянието, за което е наложена имуществената
санкция, води отново до извода, че издаденото НП е незаконосъобразно.
Като краен извод, при
съставянето на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени нарушения на
изискванията на чл. 42, т. 4 и 5, и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, относно приложимия материален закон и описание на нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено и разпоредбите, които са нарушени.
В този смисъл са Решение
№433 от 10.12.2020 г. по к.а.н.д.№448/2020г. на Административен съд - Враца и Решение
№241 от 15.07.2020 г. по к.а.н.д.№170/2020 г. на Административен съд - Враца.
Поради изложените
съображения оспореното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно,
поради което следва да бъде отменено.
Водим от горното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №26-0000264
от 10.06.2020 г. на Директора на Районна дирекция ”Автомобилна
администрация”Враца, с което на „ТРОЛЕЙБУСЕН ТРАНСПОРТ - ВРАЦА”, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул. „Мито Орозов“,
№135, представлявано от управителя В.К.Х.-Н. за
нарушение на чл.7б, ал.1, изр.1, пр.2 от Закона за автомобилните превози
на осн.96г, ал.1, предл.2, от ЗАвтПр е
наложена имуществена санкция в размер на 3000.00лв.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд - Враца.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: