Р Е Ш Е
Н И Е
Номер |
|
Година
|
2021 |
Град
|
МЕЗДРА
|
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Мездренски районен |
съд |
|
наказателен
|
Състав |
||
|
|
|
|
|
||
На |
Двадесет и девети юли |
|
Година
|
2021 |
||
В публичното заседание в следния състав:
|
Председател |
ЕВГЕНИ БОЖИДАРОВ
|
|||||||||
|
Съдебни заседатели |
|
|||||||||
|
Секретар
|
Валя Каменова |
|
||||||||
|
Прокурор
|
|
|
||||||||
|
Като
разгледа докладваното от
|
Съдия БОЖИДАРОВ |
|
||||||||
АНХ |
дело номер |
52 |
по описа за |
2021 |
година. |
||||||
ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ ВЗЕ ПРЕДВИД:
ЕТ“Л.Г.“***
чрез адв. Е.М. *** обжалвал Наказателно постановление № Вр -48-ДНСК-98/21.12.2020 г. на зам. началник ДНСК-София , с което за нарушение на чл. 145 ал.5 т.1 ЗУТ вр. чл.
108 ал.1 ЗУТ е санкциониран с
имуществена санкция в размер на 30 000 лв. / тридесет хиляди лева/ на
основание чл. 237 ал.1 т.6 пр.1 ЗУТ вр. чл. 239 ал.1 т.2 и чл.222 ал.1 т.15 ЗУТ.
Жалбата е подадена в срока по
чл. 59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима с оглед наличието на реквизити,
съдържание, срок и активно легитимиран субект.
В жалбата се твърди незаконосъобразност и неправилност на НП. Акцентира
се върху разминаване на данни отразени в
констативния протокол по установяване на нарушението относно площ на
озеленяване 34% в него, докато в АУАН
този коефициент е 2,64%. Сочи се липса на
обоснован извод за тези разлики. Описано е състоянието на строежа и обектите разположени в него, като при
изчисляване на площта на застрояване, коефициента на интензивност и коефициента
на озеленяване проверяващите не са съобразили съответните нормативни документи, разрешението
за строеж и неговото допълнение.
Твърди, че необходимите показатели по
плътност за застрояване, интензивност и
озеленяване съответстват на ПУП /подробен устройствен
план/ . Въз основа на това се иска отмяна
на НП и присъждане на разноски.
В съдебно заседание
интересите на жалбоподателя се защитават
от адв.М. ***
с представено пълномощно. Защитникът поддържа доводите в жалбата с
писмена защита. Твърди се неправилно определяне датата на нарушението и
неправилно изчисление на коефициентите по плътност на застрояване ,
интензивност и озеленяване в АУАН и в
НП.Сочат се доводи в тази насока и съответни документи.Твърди се, че
нарушението не е осъществено от обективна и субективна страна при тези
съображения.Претендират се разноски по представен списък.
Наказващия орган се представлява от гл. експерт Ц. Х. , с представено
пълномощно. Същата пледира за
потвърждаване на НП, като правилно и законосъобразно.Представя писмено становище. Претендира изплащане на
разноски като ю.к. възнаграждение.
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Събрани са множество писмени доказателства по опис в 12 пункта, посочени
в съпроводителното писмо изпращащо преписката в съда под № Вр-
2779-00-162/19.01.2021 година, съдържащо
жалба, обжалваното НП, АУАН от
19.10.2020 г., комплексен доклад за оценка
на съответствие на инвенстационен
проект с основните изисквания, заявление
от 07.07.2020 г. до главния архитект на
Община-Мездра за одобряване на
инвенстационен проект от „Ариел-ТН“ЕООД, уведомително
писмо от 13.08.2020 г. на Община-Мездра, разрешение за строеж от 11.08.2020 г.
на гл. архитект на Община-Мездра, констативен протокол от 17.08.2020 г. на
РДНСК-Враца, заповед от 27.08.2020 г. на н-к РДНСК-Враца, възражение от
22.10.2020 г. на ЕТ“Л.Г.“, копие от пратка на куриерска Ф“Еконт“ и заповед от 01.07.2020 г. на н-к ДНСК.
Снети са показания от актосъставителя С.И.
и лицето участвало при установяване на нарушението И. В. в
качеството на гл. инспектор в РДНСК-Враца.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и изложените в
жалбата доводи, приема от фактическа и правна страна страна за установено
следното:
Жалбата е неоснователна .
Предмет на обжалване е НП № Вр-48-ДНСК-98/21.12.2020 г. издадено от зам.началник ДНСК-София, за това,
че на 07.07.2020 г.
в гр. Мездра ЕТ“Л.Г.“ в
качеството си на консултант по смисъла на чл. 166 ал.1 т.1 ЗУТ е подал
заявление в Община-Мездра вх. №
ТСУ-222/07.07.2020 г.
за одобряване на приложен към
него инвенстационен проект с комплексен
доклад за оценка на съответствие на инвестиционният
проект с основните изисквания към
строежите за строеж „Преустройство на
част от сутерена на сграда със смесено предназначение и подземен паркинг за когенерация изграждане на БКТП 20/0,4 киловолта
до 1000 киловолта“ находящ
се в УПИ 2,кв.85 по плана на гр. Мездра ,представляващ поземлен имот с идентификатор 47714.500.1277 по
кадастралната карта на гр. Мездра и е
предложил на гл. архитект на Община-Мездра
да одобри инвестиционен проект ,
като основание за издаване на разрешение за строеж въпреки, че с този комплексен доклад се
нарушават предвидените в действащия ПУП и план за застрояване и нормативно
допустими показатели, като при изграждане на строежа ще бъде достигната плътност на застрояване
66% при разрешени при действащия ПУП 52%, интензивност на застрояване 2,06 при
разрешени с ПУП 1,6 и необходима
озеленена площ 2,64%, вместо изискващите се по ПУП 30%. Нарушението е
квалифицирано по чл. 142 ал.5 т.1 ЗУТ вр. чл. 108
ал.1 ЗУТ.
Съдът споделя фактическата обстановка на нарушението отразена в НП, която
се потвърждава от доказателствената
съвкупност и показанията на
свидетелите С.И. и И.В..
Жалбоподателят има качеството на консултант на строеж по
смисъла на чл. 166 ал.1 т.1 ЗУТ. Съгласно чл. 142 ал.5 т.1 ЗУТ всички части на
инвенстационен проект , които е
основание за издаване на разрешение за строеж , се оценяват за съответствието им с основните
изисквания към строежите , което
оценката обхваща проверка за
съответствие с предвижданията на ПУП.
Съгласно чл. 108 ЗУТ подробни устройствен
план – ПУП конкретизира устройството и
застрояването на териториите на населените места и землищата им , като
предвижданията на ПУП са задължителни за инвестиционното проектиране.
Съгласно чл. 166 ал.1 т.1 ЗУТ консултантът извършва оценяване на съответствието на инвестиционният проект . В случая такъв консултант е
жалбоподателя ЕТ“ Лоне Г.“ , като предмет на
проверка е представен
от него и приложен по делото от
л. 28 до л. 52 комплексен доклад за оценка на съответствието на инвенстационен проект със съществените
изисквания за строежите. Същия е
депозиран в Община-Мездра с приложено на л. 61 заявление №222/07.07.2020 г. за
одобряване на инвенстационен проект с възложител „Ариел-ТН“ЕООД,
като в това заявление в т.10 е
приложена посочения комплексен доклад
като оценка за съответствие на проекта със съществените изисквания към
строежите. Касае се за строеж с
разрешение за строеж №16/11.08.2020 г. за „Преустройство на част от
сутерена на сграда със смесено
предназначение и подземен паркинг за когенерация изграждане на БКТП 20/0,4 киловолта
до 1000 киловолта“ находящ
се в УПИ 2,кв.85 по плана на гр. Мездра ,представляващ поземлен имот с идентификатор 47714.500.1277 по
кадастралната карта на гр. Мездра „. Строежът попада в УПИ-2, кв.85 по плана на
гр. Мездра, за който е действащ ПУП, одобрен със заповед №757/20.07.2007 г. на
Кмета на Община-Мездра, изменен със заповед № 843-1/18.09.2018 г. на Кмета на
Община-Мездра.
Съгласно представената графична част на ПУП са допустими стойности на
устройствени показатели съгласно чл. 38 ал.1
от Наредба №7822.12.2003 г. за Правила и
нормативи за устройство на отделните
видове територии и устройствени зони при плътност на застрояване от 30% до 60% /Пзастр/, интензивност
на застрояване /Кинт/ от 1 до 2 и
необходима озеленителна площ в % /Позеленяване/ от 30 до 50 %. Конкретните
показатели на имота съгласно действащия
ПУП са Пзастрояване 52%,Кинт-1,6 и Позел.-30%. В същото време
с проектната документация за строежа по
комплексния доклад на консултанта ЕТ“Л.Г.“ наказващия орган твърди, че
са постигнати следните показатели:
Плътност на застрояване 66%, като е налице
завишение от действащия ПУП 52%,
коефициент на интензивност по проектна документация 2,04, като е налице
завишаване спрямо ПУП при стойност 1,6
и % на озеленяване 2,64% при 30% спрямо ПУП, т.е. за този коефициент е налице значително намаление. Съществения въпрос на спора съобразно
правната квалификация е установяване на тези показатели в тяхната действителност
съобразно всички строителни книжа за да
се прецени дали дадените в комплексния доклад на
жалбоподателя по тези стойности
съответстват на подробния устройствен план.
В тази насока съдът не разполага със специални знания и е
назначил комплексна строително-техническа
експертиза и допълнителна такава. От
заключението на същата приложени на л.
131 до л. 134 и от л. 219 до л.223
вещото лице С.Р. е посочила , че по
изчисленията посочени в АУАН и в НП с проектната документация се постига плътност на застрояване 66%, коефициент
на интензивност 2,04 и озеленяване 2,64% /л. 222/.Вещото лице е посочило също, че съобразно
Заповед № 843-1/18.09.2008 г. на Кмета на Община-Мездра и обяснителната
записка на арх. Червеняшки по ПУП плътността на застрояване е 52%,
коефициента на интензивност е 1,6, и коефициента на озеленяване 30%.
В т.3 от експертизата на л. 222 са
изследвани стойностните показатели на
тези коефициенти при реализираното строителство
в имота , като съгласно данните на стр. 43 от делото обхващащи посочването им в комплексния доклад на консултанта
ЕТ“Л.Г.“ плътността на застрояване
е изчислена по общата квадратура на сградата 3 257,25 кв.м.
разделено на 5000 и по този начин се
получава плътност на застрояване 65,15%,
което надхвърля разрешените по ПУП 52%.
Иначе казано налице е отклонение в комплексния доклад изготвен от
жалбоподателя със завишение на този показател повече от 13%, т.е. съдът
не установява съответствие на плътността на застрояване по ПУП и в изготвения комплексен
доклад на жалбоподателя за оценка на съответствие на инвестиционният
проект.
По отношение втория показател – коефициент на интензивност вече съдът посочи , че по ПУП той трябва да
е 1,6 . Вещото лице в т.3 от експертното
заключение на стр. 222, посочва , че на стр. 43 от комплексния доклад на
жалбоподателя РЗП на сградата е 11
585.09 кв.м., което разделено на 5000 дава коефициент на интензивност 2,32 ,т.е.
съдът отново установява чрез
експертизата , че и този коефициент е увеличен в комплексния доклад и не съответства на ПУП , който следва да е
1,6 т.е. и по този коефициент не се установява съответствие между проверения комплексен доклад за оценка на съответствието изготвен от консултанта ЕТ“Л.Г.“ и стойността по ПУП.
Относно третия показател – коефициент на озеленяване от чертежите и екзекутивите в.л.
установява стойност 2,81%, като съобразно ПУП тази стойност трябва да е 30%
т.е. съдът установява чрез експертиза ,
че в случая при строежа значително е
намален коефициента на озеленяване за
сметка на плътността на застрояване . Очевидно е , че и този коефициент по комплексния доклад на жалбоподателя драстично се разминава с изискванията на ПУП
от 30%.
Вещото лице е категорично в заключението си, че с проекта за вътрешно преустройство се променят постигнатите устройствени
показатели по строежа , като се завишава
плътността на застрояване и коефициента на интензивност на застрояване , като
тези показатели не съответстват на тези
в ПУП.
Съдът установява известни разлики в коефициента на интензивност от 1,59 %
посочен от вещото лице на л. 222 по протокол Образец 16. В тази
таблица по този протокол плътността на застрояване е дадена със стойност 63,25, а % на озеленяване 2,81,
т.е. налага се извод, че по
протокол Образец 16 единствено % на озеленяване
не е в допустимите граници по ПУП. Вещото лице е отразило причините за получените
различия, тъй като в комплексния доклад липсват
данни за озеленяване като стойностите са на база одобрен проект от 2019 година
и екзекутив
от м. 03.2010 година. Същественото в
случая обаче не е установената разлика в
% на озеленяване , който не е в допустимите граници единствено по протокол
Образец 16, тъй като предмет на проверка
и на санкция са действия на консултанта
по отразени от него данни в представения в Община-Мездра изготвен от него комплексен доклад за оценка на съответствие на инвенстационен проект със съществените
изисквания за строежите, като по- горе
вече бе посочено , че такова съответствие по данните отразени в този комплексен доклад
липсва и по трите показателя при тяхната пределна стойност относно плътността
на застрояване 65,15% по доклада при ПУП 52%, коефициента на интензивност 2,32 по доклада по ПУП 1,6 и коефициент на озеленяване 2,64%
по доклада при ПУП 30%.
В тази насока са и показанията на свидетелите извършили проверката С.И. и И.В.. Същите са отразили констатации в
протокол от 17.08.2020 г. приложен на л. 57 до л. 60 от делото. В него са
посочили коефициент на озеленяване установен на 34%,което драстично се разминава с посочения
коефициент от 2,64% в АУАН и в НП. Предмет на проверка от съда са
релевантни факти отразени в АУАН и в НП , като в тази насока за тях е налице идентичност за този
коефициент. Следва да се посочи също, че неговото определяне става
документално , поради което данните от 34% коефициент на озеленяване в
констативния протокол съответно са коригирани в АУАН и в НП и между тях няма
различия и именно срещу тях
санкционираното лице се е защитавало.
Изхождайки от заключението на
експертизата, съдът намира , че в случая несъмнено е установено от консултанта ЕТ“Л.Г.“
нарушение на чл. 145 ал.5 т.1 ЗУТ вр. чл. 108
ал.1 ЗУТ.
Несъстоятелно е възражението, че в
НП нарушението не е посочено
кога и къде е извършено. В приложеното НП на л. 21 ред 8 от долу
нагоре е посочено, че нарушението е
извършено на 07.07.2020 г. в Община- Мездра, като
това е датата на входирането на заявление
вх. № ТСУ-222/07.07.2020 г. за одобряване на
инвестиционният проект с възложител „Ариел
– ТН“ ЕООД като в това заявление по
т.10, приложено на л. 61-62 от делото, е отразен приложен изготвени комплексен доклад от консултанта ЕТ“Л.Г.“ за съответствие на
инвестиционният проект със съществените
изисквания на строежите. Именно на 07.07.2020 г. този доклад за пръв път е представен в
Община-Мездра и е входиран с № ТСУ-222/07.07.2020 г с оглед
неговата преценка за съответствие с цел издаване на разрешение за строителство.
Несъмнено той е изготвен в предходна дата , но която и да е тя , то същата не може да се счита като дата на
извършване на нарушението, тъй като доклада не е представен на компетентните
органи за проверка като задължителен
документ по ЗУТ свързан с последващото издаване на
разрешение за строеж под условие ако се
установи , че данните в него съответстват
на инвестиционният проект. В частност по изложените съображения и чрез
експертно строително изследване
наказващия орган и съдът при
изложените съображения не установяват
съответствие на инвестиционният проект по отношение
плътност на застрояване , коефициент на интензивност и коефициент на озеленяване спрямо тези данни ясно и недвусмислено фиксирани в действащия ПУП и които са
задължителни за инвестиционното проектиране по силата на чл. 108 ЗУТ .
Несъстоятелно е и възражението , че не са отчетени всички документи и
неправилно са изчислени съответните коефициенти. В случая предмет на проверка е
съответствие на данните от доклада на жалбоподателя с тези по ПУП , т.е касае
се за дадени от него данни със съответни стойности , който чисто аритметически
следва да се сравняват с конкретни данни от ПУП , т.е не се касае за преизчисляване
на данни по строителни книжа , а за проверка съответствие на конкретни
коефициенти отразени в доклада за съответствие постъпил в община Мездра на 07.07.2020 г. и тяхното съпоставяне със същите тези
коефициенти в одобреният ПУП.При тези доводи е правно ирелевантно
как консултанта е изчислил тези коефициенти и дали правилно е постъпил , щом ги
е използвал с вече готова стойност в документ представен пред надлежен орган за
проверка и последващо издаване на разрешение за
строеж
При тези доводи, съдът намира, че
описанието на нарушението съответства на правната квалификация и е относимата
санкционна норма. АУАН и НП носят всички реквизити и са законосъобразно
съставени. Длъжностните лица издали АУАН
и НП разполагат с правомощия за това по чл. 238 ал.2 т.2 ЗУТ и чл. 239 ал.1 т.2 ЗУТ с компетентност на зам. началник ДНСК да издава НП за нарушения на ЗУТ по
т.12 от приложената на л. 72 Заповед №РД -13-196/01.07.2019 г. на ДНСК.
Съгласно чл. 237 ал.1 т.6 пр.1 ЗУТ за нарушение по чл. 142 ал.5 т.1 ЗУТ
се налага имуществена санкция от 5000 до 50 000 лева. В случая такава е наложена от 30 000 лева като с оглед фактите на нарушението, обстоятелствата на
неговото извършване, липса на вредни последици,макар и да не са съставомерен елемент от нарушението и липса на данни за друго такова при
което процесното
се явява първо по вид, съдът намира,
че санкцията е завишена и следва да бъде намалена до минимален размер от 5 000 лева.
Представител
на наказващия орган претендира разноски. В с.з.
наказващия орган се представлява
от гл. експерт . Съгласно чл. 63 ал.5 ЗАНН се дължат разноски в полза на
юридически лица когато са били
защитавани от юрисконсулт. Приложеното пълномощно на гл. експерт Х. като представител на
наказващия орган не сочи тя да действа в
качеството на юрисконсулт , поради което
и разноски не следва да бъдат присъждани .
За строително-техническа
експертиза съдът е направил разноски в
размер на 368 лв , които следва да се възложат в
тежест на санкционираното лице на основание чл.189 ал.3 НПК вр.чл.84 ЗАНН.
Мотивиран
при изложените съображения и на основание чл.
63, ал. 1 от ЗАНН, РС-Мездра в този съдебен състав
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно
постановление № Вр -48-ДНСК-98/21.12.2020 г. на зам. началник ДНСК-София , с което ЕТ „Л.Г.“*** за нарушение на чл. 145 ал.5 т.1 ЗУТ вр. чл.
108 ал.1 ЗУТ е санкциониран с
имуществена санкция в размер на 30 000 лв. / тридесет хиляди лева/ на
основание чл. 237 ал.1 т.6 пр.1 ЗУТ вр. чл. 239 ал.1 т.2 и чл.222 ал.1 т.15 ЗУТ КАТО НАМАЛЯВА
размерът на санкцията на 5 000 /пет хиляди /лева.
ОСЪЖДА ЕТ „Л.Г.“*** , ЕИК106072356, да заплати по
сметка на ВСС направени разноски по делото в размер на 368 /триста шестдесет и
осем / лева за строително-техническа експертиза .
ОСТАВА
БЕЗ УВАЖЕНИЕ като неоснователно искането на представителя
на наказващият орган за възлагане разноски
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Враца чрез Районен съд – Мездра по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщението
до страните, че е изготвено.
Районен съдия: