Решение по дело №1374/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 299
Дата: 23 ноември 2021 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Дарина Крумова -Стоянова
Дело: 20215530201374
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 299
гр. Стара Загора, 23.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, XIV-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и четвърти септември през две
хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Дарина Крумова -Стоянова
при участието на секретаря Николина Хр. Козелова
като разгледа докладваното от Дарина Крумова -Стоянова Административно
наказателно дело № 20215530201374 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Р. Т. Р. против наказателно постановление
2020
№ 11-01-389 от 21.01.2021г. на Директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция, гр. София.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и се иска неговата отмяна. Сочат се подробни
съображения. В съдебно заседание се явява адв. А.С., която заявява, че
поддържа подадената жалба и моли съда след като я уважи, да присъди в
полза на доверителя й направените в хода на производството разноски за
адвокатско възнаграждение.
В съдебно заседание чрез гл.юрисконсулт Н.С. въззиваемата страна
заявява, че подадената жалба е неоснователна и моли атакуваното
наказателно постановление да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно. Сочи аргументи в тази връзка и претендира заплащането на
направените разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери
за установено следното:
1
Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна
страна.
2020
С обжалваното наказателно постановление № 11-01-389 от
21.01.2021г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция,
гр. София на нарушителя инж. Р. Т. Р. в качеството му на управител на
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора и секторен
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 2 ЗОП, на
основание чл. 256, ал. 2 ЗОП е наложено наказание глоба в размер на 409,50
лв. за това, че на 11.12.2019г., в гр. Стара Загора е подписал за получил
съставена от „Кристал Уотър“ ЕООД, гр. София фактура № ********** от
11.12.2019г., на стойност 34 124,80 лв. без ДДС, с което възложил обществена
поръчка за доставка на пет броя потопяеми помпи E8P135/3B+MAC635C-8V,
като поел задължение за извършване на разходи, надвишаващи минималния
стойностен праг по чл. 20, ал. 3, т. 2 ЗОП, без да е приложил предвидения в
закона ред за възлагане на обществената поръчка чрез събиране на оферти с
обява или покана до определени лица, при условията и по реда на Глава
ХХVI ЗОП, въпреки наличието на законоустановените основания за това
/субект, обект и стойност/. Вместо това, поръчката е възложена директно, а
разходът е доказан с първични платежни документи по чл. 20, ал. 5 ЗОП.
По посочения начин осъществил състава на чл. 17, ал. 1 ЗОП, вр. с чл.
20, ал. 3, т. 2 ЗОП, вр. с чл. 3, ал. 1, т. 2 ЗОП.
Наказващият орган е приел за установено следното:
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора попада в
обхвата на държавната финансова инспекция. То е търговско дружество с
блокираща квота държавно участие в капитала по смисъла на чл. 4, т. 3 от
Закона за държавната финансова инспекция,.
Дружеството е вписано в регистъра за търговски дружества на
Окръжен съд - Стара Загора - ф.д. № 4492/91г. по описа на съда. То е
юридическо лице със 100% държавно имущество и с предмет на дейност:
водоснабдяване, канализация, пречистване на водите и инженерингови услуги
в страната и чужбина, с адрес на управление град Стара Загора, ул. Христо
Ботев № 62, като за времето от 08.08.2014г. до настоящия момент негов
управител е инж. Р. Т. Р..
2
Представляващият „Водоснабдяване и канализация” ЕООД е секторен
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 2 ЗОП, вр. с
чл. 123, т. 3 ЗОП.
На 30.10.2019г. „Кристал Уотър“ ЕООД, гр. София издало проформа
фактура № 103 за доставка на пет броя потопяеми помпи
E8P135/3B+MAC635C-8V на стойност 34 124,80 лв. без ДДС /40 949,76 лв. с
ДДС/, с определена сума за авансово плащане с ДДС: 30 % - в размер на 12
284,93 лева. Проформа - фактурата за получил е разписана от инж. Р. Т. Р. -
управител на дружеството.
На 01.11.2019г. управителят на „Водоснабдяване и канализация”
ЕООД, гр. Стара Загора подписал платежно нареждане за 12 284,93 лв., с
което е изплатена сумата по проформа фактурата.
На 04.11.2019 г. „Кристал Уотър“ ЕООД, гр. София е издало фактура
№ ********** за авансово плащане на доставка в размер на 10 237,44 лв. без
ДДС /12 284,93 лв. с ДДС/. Фактурата за получил е разписана от Е.П.Е. -
заместник-управител на дружеството.
На 11.12.2019г. „Кристал Уотър“ ЕООД, гр. София е издало фактура №
********** за доставка на пет броя потопяеми помпи E8P135/3B+MAC635C-
8V на стойност 34 124,80 лв. без Д ДС, във фактурата е приспаднат платеният
аванс за доставка в размер на 10 237,44 лв. без ДДС. Данъчната основа на
фактурата е 23 887,36 лв. с 4 777,47 лв. ДДС. Фактурата е разписана за
получил от инж. Р. Т. Р. - управител на дружеството.
На 12.12.2019г. инж. Р. Т. Р. управител на дружеството и секторен
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 2 от ЗОП е
подписал платежно нареждане в размер на 28 664,83 лв. с което е изплатена
сумата по фактура № ********** от 11.12.2019г.
Финансовите инспектори с писмо вх. № ЦУ-1572/08.07.2020 г. са
поискали писмени обяснения от управителя на дружеството във връзка с
осъществената доставка на процесните 5 броя потопяеми помпи.
В своето становище с изх. № ЦУ-1572/13.07.2020 г., инж. Р.Р. в
качеството на секторен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 2 от ЗОП, във
връзка с чл. 123, т. 3 от ЗОП разяснява, че за доставка на този тип помпи
дружеството е провело обществена поръчка и сключен договор с „Хени
3
България“ ЕООД за доставка на помпи „Капраре“. През есента на 2019 г. се
наложила спешна реконструкция на 5 бр. БПС-та в р-н „Добив“, за да се
обезпечи гр. Стара Загора с достатъчни количества питейна вода. Към този
момент фирма „Хени България“ ЕООД заявила с уведомително писмо, че
вече не може да доставя помпите „Капраре“ поради прекратени
междуфирмени отношения. Препоръчаното дружество „Кристъл Уотър“
ЕООД, което е новият официален представител за България за този тип
помпи е доставило помпите на съизмерими цени с договорените с „Хени
България“ ЕООД.
Финансовата инспекция е приела за неоснователно даденото писмено
обяснение, поради следните съображения:
С писмо вх. № ЦУ-777/25.03.2019г. управителят на „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, гр. Стара Загора бил уведомен от „Хени България“
ЕООД, за преустановяване продажбата на помпи Caprari на българския пазар.
За поръчка на помпи е препоръчано дружеството да се обръща директно към
Caprari S.p.A. в Модена.
Управителят на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара
Загора е могъл, в случай на доказана неотложност, да възложи обществената
поръчка по реда на чл. 191, ал. 1, т. 3 ЗОП - чрез покана до определени лица,
тъй като този ред съдържа съкратени срокове за възлагане. Вместо това, той е
възложил доставката на пет броя потопяеми помпи E8P135/3B+MAC635C-8V
директно, без приложен ред за възлагане по Глава XXVI ЗОП.
Стойността на закупените пет броя потопяеми помпи в размер на 34
124,80 лв. без ДДС, попада в стойностния праг на чл. 20, ал. 3, т. 2 от ЗОП,
съгласно който възложителите прилагат реда за възлагане чрез събиране на
оферти с обява или покана до определени лица, когато обществените поръчки
имат прогнозна стойност: при доставки и услуги - от 30 000,00 лв. до 70
000,00 лв. без ДДС.
Редът за възлагане на обществени поръчки на стойност по чл. 20, ал. 3
ЗОП е уреден в Глава XXVI ЗОП, като за откриване възлагането на поръчката,
съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 ЗОП (Изм. - ДВ, бр. 86 от 2018 г., в
сила от 01.11.2019 г.) възложителят трябва да публикува в Регистъра на
обществените поръчки обява за събиране на оферти, с минимално установено
съдържание по Приложение № 20 към закона. Условията и реда за подаване,
4
разглеждане и оценка на получените оферти и определянето на изпълнител
при поръчки на стойност по чл. 20, ал. 3 ЗОП са уредени в разпоредбите на
чл. 96а и чл. 97 ППЗОП.
Съгласно чл. 17, ал. 1 от ЗОП възложителите са длъжни да приложат
предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са
налице основанията за това - субект, обект и стойност на обществената
поръчка:
субект - качеството „възложител” по чл. 5, ал. 4, т. 2 ЗОП на управителя
на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора;
обект на обществената поръчка - „доставка“, по смисъла на чл. 3, ал. 1, т.
2 ЗОП.
Доставката на потопяеми помпи не е посочена, като изключение от
приложното поле на ЗОП, като същите са квалифицирани като обществена
поръчка, с обект доставки и съответните кодове по Общия терминологичен
речник 42122000 помпи;
стойността на обществена поръчка е 34 124,80 лв. без ДДС /40 949,76 лв.
с ДДС/ попада в прага по чл. 20, ал. 3, т. 2 от ЗОП (по-висока от 30 000
лв.).
Всички признаци - обект, субект, стойност на извършените доставки
обуславят задължението на възложителя да приложи реда за възлагане на
обществена поръчка, чрез събиране на оферти с обява или покана до
определени лица, съгласно чл. 20, ал. 3, т. 2 ЗОП и в съответствие с чл. 186
ЗОП.
Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН
№ 11010211 от 07.02.2013г., съставен от държавен финансов инспектор в
АДФИ, гр. София.
Към АУАН са приложени следните писмени доказателства:
- справка относно отговорни длъжностни лица във „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, гр. Стара Загора с изх. № ЦУ-382/06.02.2020 г., в която
нарушителят инж. Р. Т. Р. е посочен като управител, считано от 08.08.2014г.
- проформа фактура № 103/30.10.2019 г., в която „Кристал Уотър“
ЕООД е вписано като доставчик на 5 бр. потопяеми помпи
5
E8P135/3B+MAC635C-8V, с единична цена 6 824,96 лв., обща стойност без
ДДС 34 124,80лв., 6824,96 лв. ДДС или всичко 40 949,76лв. /с ДДС/.
Отбелязана е сума за авансово плащане с ДДС - 30% - 12 284,93 лв.
- платежно нареждане от 01.11.2019 г., с която „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, гр. Стара Загора е наредило в полза на „Кристал Уотър“
ЕООД сумата от 12 284,93 лв. във връзка с проформа фактура №
103/30.10.2019г. - 30% аванс;
- фактура № **********/04.11.2019г. за извършеното авансово
плащане - 12 284,93лв.;
- фактура № **********/11.12.2019 г. в която „Кристал Уотър“ ЕООД
е вписано като доставчик на 5 бр. потопяеми помпи E8P135/3B+MAC635C-
8V, с единична цена 6 824,96 лв., обща стойност без ДДС 34 124,80лв., от
които е приспадната сумата от 10 237,44 лв. платен аванс за доставка.
Посочена е данъчна основа 23 887,36лв., ДДС 4 777,47 лв., сума за плащане
28 664,83 лв.
- платежно нареждане от 12.12.2019 г., с която „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, гр. Стара Загорае наредило в полза на „Кристал Уотър“
ЕООД сумата от 28 664,83 лв. във връзка с фактура № 119/11.12.2019г.;
- писмо вх. № ЦУ-1572/08.07.2020 г. по описа на „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, гр. Стара Загора, с което са изискани писмени
обяснения от инж. Р.Р. - управител на дружеството;
- писмени обяснения от инж. Р.Р. - с изх. № ЦУ-1572/13.07.2020 г. по
описа на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора, с
приложение по т. 3:
● уведомително писмо с вх. № ЦУ-777/25.03.2019г. по описа на
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора, с което „ХЕНИ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД ги уведомява, че фокусира своята дейност изключително
към производството на помпи и поради това взели решение напълно да
преустановят продажбата на помпи Caprari на българския пазар. Молят за
поръчка на помпи „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора
да се обръща директно към Caprari S.p.A в Мотена /Италия/, като „ХЕНИ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД ще изпълни поетите вече ангажименти и задължения;
● заявка, направена от Т.И., технически ръководител на ПС Я. за
6
извършване на поръчка на 5 бр. потопяеми помпи; E8P135/3B+MAC635C-8V
в р-н Добив - сондажи, която е утвърдена от инж. Р.Р.
В хода на съдебното следствие към административнонаказателната
преписка са приложени и следните писмени доказателства:
- договор за възлагане на обществена поръчка № П-ДЗ-21 от
04.09.2018г., сключен между „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр.
Стара Загора /възложител/ и „ХЕНИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД /изпълнител/
Съгласно чл. 4 от договора, същият влиза в сила на 10.09.2018г.
Съгласно чл. 5 от договора, той е със срок на действие 24 месеца,
считано от датата на влизането му в сила.
Съгласно чл. 37 от договора, същият може да бъде прекратен: 1. С
изтичане на срока на действието му; 2. По взаимно съгласие на страните,
изразено в писмена форма; 3. С едномесечно предизвестие от всяка от
страните; 4. При настъпване на обективна невъзможност за изпълнение на
доставките; 5. При промяна на нормативната уредба, непозволяваща неговото
изпълнение.
От т. 11 от Техническо предложение към Договора и т. 11 от ценово
предложение, Приложение № 4.1 към Договора е видно, че цената на 1 бр.
вертикална/потопяема помпа E8P135/3B+MAC635C-8V е 6 567,76 лв.
- приемо-предавателен протокол от 09.12.2019г., от който е видно, че
„Кристъл Уотър“ ЕООД са доставили на „Водоснабдяване и канализация”
ЕООД, гр. Стара Загора 5 броя помпи E8P135/3B+MAC635C-8V. Същите са
приети от М.Д.;
- писмо от Caprari S.p.A, от което е видно, че през 2019г. „Кристъл
Уотър“ ЕООД е било оторизиран дистрибутор на Caprari на територията на
Република България, като поддържали в наличност помпи и резервни части
Caprari и имали на разположение технически екип, получил съответното
обучение от тях в Италия за предоставяне на необходимите услуги;
- извлечение от търговския регистър за „Кристъл Уотър“ ЕООД, гр.
София.
Във връзка с компетентността на административнонаказващия орган са
представени: заповед № ФК-10-178/28.01.2020г., заповед № ФК-10-
350/10.03.2020г., заповед № ФК-10-447/26.03.2020г., заповед № ФК-10-
7
615/07.05.2020г., заповед № ФК-10-735/28.05.2020 г. и заповед № ФК-10-
930/02.07.2020г., всички по описа на директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция, гр. София
От показанията на свидетелите ИЛ. Т. Т. /актосъставител/ и Г. Й. Й.
/свидетел по акта/ се установява фактическата обстановка, описана в АУАН и
НП. Съдът кредитира показанията им, тъй като същите са последователни,
непротиворечиви и се подкрепят от писмените доказателства, приложени към
административнонаказателната преписка
От показанията на свидетеля М.С.Д. - ръководител Район „Добив“ във
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора се установява, че
поръчката на процесните 5 броя потопяеми помпи била направена поради
непосредствена необходимост от извършване на допълнителни сондажи за
вода в землището на с. Я., поради заплаха за налагане на воден режим в
следните райони: Стара Загора, Казанлък, Чирпан, Раднево, Гълъбово.
Съдът намира, че в хода на административнонаказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения,
налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това
основание.
И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат
необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са
предявени по надлежния ред на нарушителя.
Съдът намира за несъстоятелни възраженията, че към
административнонаказателната преписка не е било приобщено като
доказателство уведомително писмо с вх. № ЦУ-777/25.03.2019г. по описа на
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора. Същото, заедно със
заявката, направена от Т.И. - технически ръководител на ПС Я.,
представляват приложение към писмените обяснения от инж. Р.Р. с изх. №
ЦУ-1572/13.07.2020 г. по описа на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД,
гр. Стара Загора, които са посочени като доказателства и от актосъставителя,
и от наказващия орган.
Същевременно съдът намира за основателни възраженията на
жалбоподателя, че при описване на нарушението нито актосъставителят, нито
наказващият орган са посочили правилно датата на извършването му.
8
При формулиране на административнонаказателното обвинение е
посочено, че нарушението е извършено на 11.12.2019г., когато инж. Р. Т. Р.
подписал фактура № 00000010119/11.12.2019г., тъй като по този начин
възложил обществена поръчка за доставка на 5 броя потопяеми помпи
E8P135/3B+MAC635C-8V без да е приложил предвидения в Закона за
обществените поръчки ред.
Същевременно обаче не е отчетено, че преди да подпише фактура №
00000010119/11.12.2019г., жалбоподателят е подписал проформа фактура №
103/30.10.2019г. и това е моментът, в който следва да се приеме, че е сключен
договорът между „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора и
„Кристал Уотър“ ЕООД, гр. София за извършване на доставка на процесните
потопяеми помпи и именно тогава е извършено възлагането на обществената
поръчка. Още повече, като се има предвид, че проформа фактурата
представлява първичен счетоводен документ по смисъла на чл. 6, ал. 1 от
Закона за счетоводството, във връзка с който е извършено и авансово плащане
на 01.11.2019г. от страна на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр.
Стара Загора на сумата от 12 284,93 лв. с ДДС - представляваща 30% от
договорената цена и е издадена фактура № **********/04.11.2019г.
Установяването на точната дата на извършване на нарушението е от
съществено значение за административнонаказателното обвинение, тъй като
неправилното й посочване води до недоказаност на същото и съответно до
отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.
С оглед пълнота на изложението, съдът намира за необходимо да
отбележи следното:
Настоящият съдебен състав намира, че въз основа на събраните в хода
на административнонаказателното производство доказателства се установява,
че от обективна и от субективна страна инж. Р. Т. Р. в качеството му на
управител на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора и
секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 2
ЗОП е извършил нарушение на чл. 17, ал. 1 ЗОП, вр. с чл. 20, ал. 3, т. 2 ЗОП,
вр. с чл. 3, ал. 1, т. 2 ЗОП, като е възложил на 30.10.2019г., а не на 11.12.2019г.
в гр. Стара Загора на „Кристал Уотър“ ЕООД, гр. София обществена поръчка
за доставка на пет броя потопяеми помпи E8P135/3B+MAC635C-8V, като
поел задължение за извършване на разходи, надвишаващи минималния
9
стойностен праг по чл. 20, ал. 3, т. 2 ЗОП, без да е приложил предвидения в
закона ред за възлагане на обществената поръчка чрез събиране на оферти с
обява или покана до определени лица, при условията и по реда на Глава
ХХVI ЗОП, въпреки наличието на законоустановените основания за това
/субект, обект и стойност/. Вместо това, поръчката е възложена директно, а
разходът е доказан с първични платежни документи по чл. 20, ал. 5 ЗОП.
Несъстоятелни са възраженията, изложени в жалбата, че в случая е
била налице крайна необходимост по смисъла на чл. 8 ЗАНН, вр. с чл. 11 НК.
Действително от показанията на свидетеля М.С.Д. - ръководител
Район „Добив“ във „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора
се установява, че поръчката на процесните 5 броя потопяеми помпи била
направена поради непосредствена необходимост от извършване на
допълнителни сондажи за вода в землището на с. Я., поради заплаха за
налагане на воден режим в следните райони: Стара Загора, Казанлък, Чирпан,
Раднево, Гълъбово, но в случая следва да бъде отчетено и следното:
На първо място, към 30.10.2021г., когато съдът приема, че е било
извършено административното нарушение, предмет на настоящото
разглеждане, договор за възлагане на обществена поръчка № П-ДЗ-21 от
04.09.2018г., сключен между „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр.
Стара Загора /възложител/ и „ХЕНИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД /изпълнител/ е бил
действащ. Същият не е бил прекратен, в това число и частично с цитираното
в жалбата и приложено към писмените обяснения на нарушителя
уведомително писмо с вх. № ЦУ-777/25.03.2019г. по описа на
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора.
Действително с това писмо „ХЕНИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е уведомило
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора, че фокусира своята
дейност изключително към производството на помпи и поради това са взели
решение напълно да преустановят продажбата на помпи Caprari на
българския пазар, като молят за поръчка на помпи „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, гр. Стара Загора да се обръща директно към Caprari
S.p.A в Мотена /Италия/, като „ХЕНИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД ще изпълни
поетите вече ангажименти и задължения.
В случая, сключеният с „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр.
Стара Загора договор за възлагане на обществена поръчка № П-ДЗ-21 от
10
04.09.2018г. представлява именно такова предварително поето задължение.
Съдът намира, че това уведомително писмо няма характер нито на
предизвестие за прекратяване на договора за възлагане на обществена
поръчка от 04.09.2018г. по смисъла на чл. 37, т. 2 от същия, тъй като не
съдържа срок за предизвестие, нито на писмо, с което се съобщава за
настъпване на обективна невъзможност за изпълнение на доставките по
смисъла на чл. 37, т. 4 от договора, тъй като от писмото е видно, че
търговецът сам е решил да преустанови търговските си отношения с Caprari
S.p.A, Мотена /Италия/.
След като договорът е действащ, то при възникнала нужда от
извършване на доставка на 5 броя потопяеми помпи E8P135/3B+MAC635C-
8V, „Водоснабдяване и канализация” ЕООД е следвало да направят
съответната поръчка до „ХЕНИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД и при неизпълнение да
търсят договорените неустойки по договора. Констатираната разлика в цената
на 1 бр. потопяема помпа E8P135/3B+MAC635C-8V - 257,20 лв. между
договора от 04.09.2018г. - 6 567,76 лв. и договора от 30.10.2020г. - 6 824,96
лв., е следвало да бъде поета не от възложителя, а от изпълнителя по договора
за възлагане на обществена поръчка от 04.09.2018г.
На второ място, макар с уведомително писмо с вх. № ЦУ-
777/25.03.2019г. по описа на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр.
Стара Загора да не е прекратен договорът за възлагане на обществена поръчка
№ П-ДЗ-21 от 04.09.2018г., „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара
Загора е следвало да уточни с „ХЕНИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД параметрите на
сключения договор , за да се избегне достигането на ситуация като тази през
м. октомври - декември 2019г. В случая следва да бъде отчетено, че между
датата на получаване на уведомителното писмо - 25.03.2020г. и датата на
нарушението 30.10.2019г. е изминал един сравнително дълъг период от време
- около 7 месеца.
По отношение на наложеното на жалбоподателят на основание чл. 256,
ал. 2 ЗОП административно наказание глоба в размер на 409,50 лв., същото е
определено съобразно фиксирания от законодателя размер и ако датата на
нарушението бе посочена правилно, то наказателното постановление
следваше да бъде потвърдено и в тази си част.
С оглед изхода на делото и направеното от жалбоподателя искане за
11
присъждане на разноски на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че
Агенция за държавна финансова инспекция следва да бъде осъдена да заплати
на жалбоподателя Р. Т. Р. сумата от 360 лв., представляваща направените от
него в настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение,
което според съда е съобразено с фактическата и правна сложност на делото.
Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
2020
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-389 от 21.01.2021г.
на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с
което на Р. Т. Р., ЕГН: **********, в качеството му на управител на
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Стара Загора и секторен
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 2 ЗОП, на
основание чл. 256, ал. 2 ЗОП е наложено наказание глоба в размер на 409,50
лв. за извършено нарушение на чл. 17, ал. 1 ЗОП, вр. с чл. 20, ал. 3, т. 2 ЗОП,
вр. с чл. 3, ал. 1, т. 2 ЗОП.
ОСЪЖДА Агенцията за държавна финансова инспекция да заплати на
Р. Т. Р., ЕГН: **********, живущ в *, сумата от 360 (триста и шестдесет)
лева, представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение по
настоящото АНД № 1374/2021г. по описа на Районен съд – Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
12