Определение по дело №786/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1665
Дата: 1 юни 2022 г. (в сила от 1 юни 2022 г.)
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20227050700786
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

 

                        2022г., гр.Варна

 

 

   

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ : ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

при секретаря Светлана Стоянова, като разгледа докладваното от съдия  Д.Недева  адм.дело № 786 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба на Г.Г.К. ***, против отказ на Директора на МГ “Д-р П.Б.“ по подадено по реда на ЗДОИ заявление с вх. № 664/14.03.2022 г. В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на отказа, поради допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон, с оглед на което се претендира неговата отмяна и връщане на преписката за произнасяне по подаденото заявление.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата на изложените в същата съображения. По съществото на спора счита, че безспорно се касае за обществена информация и следва да бъде предоставена на заявителя. Моли за отмяна на обжалвания акт, както и за присъждане на разноски, съобразно списъка, който представя.

Ответникът, лично и чрез процесуален представител оспорва жалбата. По съществото на спора счита същата за неоснователна. Твърди, че спора е извън пределите на ЗДОИ и в случай, че жалбоподателката заведе дело за трудов спор ще може да получи цялата документация. Отделно от това, разполага с  всички фишове за заплати от предходни години, тоест е наясно със структурата на съставяне на работната заплата. Отправя искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна.

Съдът, след като обсъди релевираните с жалбата основания, доводите на страните, прецени събраните по делото доказателства и служебно, на основание чл. 168, ал.1 АПК, провери изцяло законосъобразността на обжалвания акт на всички основания по чл. 146 АПК, намира следното от фактическа и правна страна:

Със заявление с вх. № 664/14.03.2022г. Г.Г.К. е отправила до Директора на Математическа гимназия “Д-р П.Б.“ – гр.Варна искане за достъп до следната обществена информация: вътрешни правила за организация на работната заплата в МГ “Д-р П.Б.“. Отправено било и искане вътрешните правила да бъдат предоставени като ксерокопие, като дължимите разходи за това ще бъдат платени в брой в счетоводството. На заявлението Директора на МГ „Д-р П.Б.“ с резолюция обективирал, че на основание чл.25 ал.1, т.2, във вр. с ал.2 от ЗДОИ го оставя без разглеждане.

По делото не са представени доказателства горното да е съобщено на заявителката.

Не е спорно, че жалбоподателката Г.Г.К. е бивш преподавател в МГ “Д-р П.Б.“-Варна, както и че е била поканена от директора на гимназията, поради отсъствие на учител по български език и литература да замества. Подготвен бил проект на трудовия договор, жалбоподателката е била на определеното работно място, но поради липса на съгласие от нейна страна за определеното й възнаграждение отказала да изпълнява трудови задължения.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът обосновава следните правни изводи:

Процесното разпореждане за оставяне без разглеждане представлява изричен отказ да се разгледа по същество заявление за достъп до обществена информация / в този смисъл Определение №5200 от 14.04.2014 г. по адм. дело № 4678/2014 г., VІІ отд. на ВАС/ и може да бъде оспорено пред съда, по арг. от разпоредбата на чл.197 АПК. Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването – поискалият предоставяне на достъп до обществена информация и неблагоприятно засегнат от постановения по заявлението изричен отказ от разглеждането му по същество. По делото не са ангажирани доказателства за датата, на която процесният отказ е съобщен на оспорващия, както и в него не е посочен редът и сроковете за оспорването му, поради което съдът приема, че жалбата е подадена в законоустановения срок.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Правото да се търси и получава информация по чл.41, ал.1 ал.2 от Конституцията на РБългария обхваща задължението на държавните органи да осигуряват достъп до обществено значима информация. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информацията от обществения сектор са уредени в ЗДОИ. Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 ЗДОИ обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Обществената информация бива официална – информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия /чл. 10 ЗДОИ/ и служебна - която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации /чл.11 ЗДОИ/. Достъпът до официална обществена информация се осигурява чрез обнародването й, а достъпът до служебна обществена информация се предоставя по реда на този закон, като законът предвижда ограничение – когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение /мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации/ и когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните органи – чл.13, ал.2 ЗДОИ. Освен посочената разпоредба, законът въвежда ограничение за предоставяне на достъп до обществена информация и в случаите по чл.37, ал.1 ЗДОИ, регламентиращ основанията за отказ за предоставяне на обществена информация - когато: 1. исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон; 2. достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес; 3. исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.

В настоящия случай, за да постанови обжалвания акт, ответникът от фактическа страна се е позовал на обстоятелството, че в заявлението не се съдържат данните по т.2 на ал.1, чл.25 ЗДОИ, а именно - описание на исканата информация. По същество изложеното от ответника обосновава недопустимост на заявлението.

Компетентността на постановилия отказа орган произтича от закона - чл. 28, ал. 2 вр. чл. 3, ал. 1 ЗДОИ. За да възникне задължение за субект по чл. 3 ЗДОИ да предостави достъп до обществена информация, правото на достъп следва да бъде надлежно упражнено по реда на чл. 24 и сл. ЗДОИ от заявителя – всеки гражданин на Република България, съгласно чл. 4, ал. 1 ЗДОИ. Законодателят е въвел конкретни изисквания към съдържанието на заявлението с разпоредбата на чл. 25, ал. 1 ЗДОИ - да съдържа описание на исканата информация и да посочва предпочитаната форма за предоставяне на тази информация. В случая е прието, че заявлението не съдържа реквизитите по чл. 25, ал. 1, т. 2 ЗДОИ.

Ако заявлението не отговаря на изискванията на  чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ и не съдържа точно описание на исканата информация, административният орган е длъжен да укаже това на заявителя и да му даде възможност да уточни заявлението си, по аргумент от чл. 29, ал. 1 от ЗДОИ. Съгласно цитирания текст, в случай, че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация.

Настоящият съдебен намира, че отказът е постановен при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила. С оставяне без разглеждане на заявеното искане по ЗДОИ  е отказано да бъде разгледано по същество заявлението на жалбоподателя без да се изложат мотиви, като е посочено правното основание на  чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ. В тази връзка следва да се посочи, че  дори и за задължения субект да е била налице неяснота по отношение на исканата информация, то последният е следвало да съобрази императивното изискване на чл. 29, ал. 1 от ЗДОИ. Съгласно цитираната разпоредба в случай, че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация, като срокът по чл. 28, ал. 1 започва да тече от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация. При съобразяване на цитираната разпоредба административният орган е бил задължен да уведоми заявителя, че следва да конкретизира искането си, след като то е било неясно. Това задължение на административния орган произтича и от общите правила на чл. 9, чл. 30, ал. 2 и чл. 35 от АПК. Административният орган е следвало също така да предостави срок на заявителя за уточнение, съгласно чл. 29, ал. 1 от ЗДОИ, и само ако указанията не бъдат изпълнени, да упражни правото си по чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ - ако заявителят не уточни предмета на исканата обществена информация до 30 дни, заявлението се оставя без разглеждане. В процесния случай по делото безспорно се установява, че тази процедура не е изпълнена, на заявителя не са дадени указания да направи уточнения, поради което следва да се приеме, че извода, че не е изпълнена разпоредбата на чл.25 ал.1 т.2 ЗДОИ, е в противоречие със закона. Така постановеният отказ да бъде разгледано по същество заявлението е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

Предвид гореизложеното настоящият съдебен състав намира така подадената жалба за доказана и основателна и като такава същата следва да бъде уважена.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 АПК, следва да бъде уважено направеното от жалбоподателя искане за възстановяване на разноски, които се установяват за държавна такса от 10 лева и 500 лева адвокатско възнаграждение определено по реда на чл.8 ал.3 от Наредба №1/09.06.2004г.

Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК, чл. 40, ал. 3 ЗДОИ, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Г.Г.К. ***, отказ на Директора на МГ “Д-р П.Б.“ да разгледа по същество отправено искане за достъп до обществена информация по заявление с вх. № 664/14.03.2022 г. на Г.Г.К. ***.

 

ВРЪЩА преписката на Директора на МГ “Д-р П.Б.“ за произнасяне по заявление с вх. № 664/14.03.2022 г. по реда на ЗДОИ, подадено от  Г.Г.К. ***, съобразно мотивите на настоящото определение.

 

ОСЪЖДА Математическа гимназия „Д-р П.Б.“ – Варна  да заплати на Г.Г.К. ***, разноски по делото в размер на 510 /петстотин и десет/ лева.

 

Определението е окончателно.

 

СЪДИЯ: