Решение по дело №2368/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2454
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 2 юли 2021 г.)
Съдия: Евгения Иванова Баева
Дело: 20197050702368
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

          /17.12.2019 година, гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –ВАРНА, IV СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и девети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

 

при секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 2368 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 година за прилагане на подмярка 4.1 Инвестиции в земеделски стопанства от мярка 4 Инвестиции в материални активи от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 година (Наредба № 9/21.03.2015 година).

Образувано е по жалбата на ЕТ „Катле – П.П.“*** срещу Заповед № 03-РД/2169 от 19.06.2019 година на изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие, с която е отказано финансиране на заявление за подпомагане с ИД № 03/04/1/0/01096 за проект „Закупуване на специализирана земеделска техника, оборудване на кравеферма и строително-монтажни работи – основен ремонт на краварник за отглеждане на дойни крави в УПИ V кв. 66 в землището на с. Бозвелийско, област Варна по подмярка 4.1 Инвестиции в земеделски стопанства, от мярка 4 Инвестиции в материални активи от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 година.

Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна, като постановена при допуснати съществени процесуални нарушения и при неправилно приложение на материалния закон. Твърди, че органът не е изложил ясни мотиви. Твърди, че органът неправилно е оценил проектното предложение, като не се е съобразил с критериите за оценяване. Моли съда да постанови решение, с което отмени оспорената заповед. Претендира направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски.

Ответникът, редовно призован, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата. Претендира направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, платено от жалбоподателя за процесуално представителство по делото. В писмено становище от 09.12.2019 година излага подробните си съображения.

Оспорената заповед е връчена на жалбоподателя на 28.06.2019 година, поради което подадената на 11.07.2019 година по пощата жалба (л. 7 от делото) е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Със Заявление от 03.12.2016 година жалбоподателят, в качеството си на регистриран земеделски производител, е подал искане за подпомагане по подмярка 4.1 Инвестиции в земеделски стопанства, от мярка 4 Инвестиции в материални активи от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 година. Проектът „Закупуване на специализирана земеделска техника, оборудване на кравеферма и строително-монтажни работи – основен ремонт на краварник за отглеждане на дойни крави в УПИ V кв. 66 в землището на с. Бозвелийско, област Варна“ е на стойност 1 923 909,03 лева, от които 961 954,52 лева за финансиране по програмата.

В заявлението за подпомагане, в раздел 9.1 „Проекти с инвестиции и дейности, осигуряващи опазване на компонентите на околната среда, и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС“ жалбоподателят е посочил, че проектът му следва да получи 7 точки, тъй като изпълнява изискването над 85 %.

С писмо изх. № 01-6500/3955 от 28.06.2017 година (л. 613 - 616 от административната преписка) от жалбоподателя е изискано представянето на доказателства за съответствието на проекта с изискванията на Наредба № 4 от 19.02.2008 година за специфичните изисквания при производството, съхранението и транспортирането на сурово краве мляко и изискванията за търговия и пускане на пазара на мляко и млечни продукти (отм. ДВ бр. 20 от 7.03.2017 година, в сила от 7.03.2017 година). С писмо вх. № 01-6500/3955 от 12.07.2017 година (л. 617 от административната преписка) жалбоподателят е подал декларация, че няма започнати дейности по проекта към 31.12.2016 година.

Със Заповед № 03-РД/2169 от 19.06.2019 година директорът на Държавен фонд „Земеделие“ е отказал да бъде финансирано заявление за подпомагане ИД № 03/04/1/0/01096 на ЕТ „Катле – П.П.“*** по подмярка 4.1 Инвестиции в земеделски стопанства, от мярка 4 Инвестиции в материални активи от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 година. За да постанови този резултат органът е приел, че бюджетът за финансиране по програмата е определен със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 година в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро или 463 524 600 лева. Приел е, че са подадени 3 165 броя заявления за подпомагане. Приел е, че ще бъдат финансирани заявления, получили най-малко 55 точни при класирането. При извършване на предварителната оценка по чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година проектът на жалбоподателя е получил 61 точки, като след извършване на повторна оценка органът е намалил оценката на проекта по критерий № 9.1 от Приложение № 7 със 7 точки.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган - изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, арг. чл. 20а, ал. 2, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, вр. чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година.

Съдът намира, че оспореният административен акт е в изискуемата от чл. 59 , ал. 2 от АПК форма. Заповедта съдържа ясни и разбираеми мотиви. В заповедта ясно е посочено, че бюджетът за финансиране на мярката възлиза на 463 524 600 лева, като са подадени 3 165 броя заявления за подпомагане. Посочено е, че в писмо вх. № 01-400/1736 от 05.11.2018 година ръководителят на управителния орган е уведомил изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, че поради изчерпване на бюджета, на финансиране подлежат само заявленията получили най-малко 55 точни при класирането. Посочено е, че жалбоподателят е получил оценка 54 точки.

Съдът намира, че актът е издаден при спазване на административнопроцесуалните правила.

Съобразно чл. 4 и чл. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година, по подмярка 4.1. Инвестиции в земеделските стопанства се подпомагат проекти, които водят до подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство като финансова помощ може да бъде получена от земеделски стопани за инвестиции в техните стопанства и признати групи или организации на производители за инвестиции. Кандидатстването по мярката се извършва чрез подаване на заявление за подпомагане до Държавен фонд „Земеделие“, към което се прилагат нормативно предвидени документи. Всеки кандидат следва да отговаря на условията за допустимост, посочени в Раздел II от Наредба № 9/21.03.2015 година. В случаите, когато заявлението е допустимо за разглеждане, се оценява съгласно критериите за оценка, посочени в приложение № 7, по реда на чл. 41, ал. 1 -3 от Наредба № 9/21.03.2015 година. Съответствието с критериите за оценка се преценява към датата на подаване на заявлението за подпомагане, съобразно приложените към заявлението за подпомагане документи. Заявленията за подпомагане се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет.

Критериите за оценка и минималните изисквания към тях се съдържат в приложимия подзаконов нормативен акт – Приложение 7 от Наредба № 9/21.03.2015 година.

Със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 година на министъра на земеделието, храните и горите е определен общият размер на бюджета за финансиране на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони 2014 -20120 за периода на прием в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро (463 531 710 лева).

Видно от Докладна записка вх. № 03-0416/381 от 04.10.2016 година общият брой на приетите заявления е 3 165, с размер на заявената финансова помощ 1 497 406 525, 03 лева.

На 14.03.2017 година на Интернет страницата на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция е публикувано, че подадените 3 165 заявления са оценени. Обявено е, че подлежат на последващо разглеждане 783 проекта със заявен размер на субсидията 603 636 242 лева, които попадат в рамките на 130 % от определения бюджет. Разгласено е, че на последваща обработка подлежат от 83 проекта, получили равен брой точки с проектите, попадащи в рамките на 130 % от бюджета. Обявено е, че в рамките на 130 % от бюджета попадат проектите, получили 53 точки, включително.

В Докладна записка вх. № 03-0416/381#5 от 11.05.2017 година е посочено, че на основание чл. 14, ал. 11 от Наредба № 9 от 21.03.2015 година на последваща обработка подлежат проектите, на които сумата на заявената субсидия е до 130 % от размера на бюджета, определен със Заповед № РД-09-755/04.10.2016 година, увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане. Предложението е процедурата да обхване заявленията до № 869 от Приложение № 113й, увеличен с 88 броя проектни предложения, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета.

В Докладна записка вх. № 03-0416/381 от 04.07.2017 година е посочено, че на последваща обработка подлежат всички заявления за подпомагане от 1 до 803 по приложението, увеличен с 26 броя проектни предложения, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета.

В Докладна записка вх. № 03-416/381 от 07.11.2017 година е посочено, че 902 бр. заявления са разпределени за последваща обработка, които представляват 130% от бюджета. Предложението е да предприемат действия по приключване на обработката на заявленията с 55 точки, тъй като попадат частично в рамките на 100 от бюджета.

С Докладна записка вх. № 030416/381#5 от 12.12.2017 година на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е предложено да издаде административни актова за отказ за финансиране на 2 259 броя заявления, от които 28 броя с редуциран брой точки (под 52) на окончателен ранкинг в резултат на текуща обработка и 2 231 броя, получили по-малко от 52 броя точки на етап предварителен ранкинг.

От заключението на Съдебно-счетоводната експертиза, прието от съда, като обективно и компетентно дадено се установява, че с подадените заявления за подпомагане по подмярката бюджетът, определен със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година на министъра на земеделието, храните и горите е превишен. Вещото лице е направило сравнителен анализ на класирането на жалбоподателя.

Поради липсата на достатъчен бюджет, административният орган е бил в правото си да проведе процедура по чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година.

Съгласно чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година тежестта на приоритетите по ал. 1 се определя в съответствие с критерии за оценка на проекти съгласно Приложение № 7 и се преценява към датата на подаване на заявлението за подпомагане съобразно приложените към него документи. По критерий 9.1 Проекти с инвестиции и дейности, осигуряващи опазване на компонентите на околната среда, и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС е предвиден максимален брой от 7 точки, като минималното изискване е над 30% от допустимите инвестиционни разходи по проекта да са свързани с опазване на компонентите на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС. При така разписано условие изискването на наредбата е 30% от разходите да са свързани с опазване на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС. Видно от подадения бизнесплан, инвестиционното намерение на дружеството е изграждане и оборудване на нова сграда за кравеферма. В раздел IX Критерии за оценка от заявлението за подпомагане дружеството е заявило 7 точки по критерий 9.1. като в обосновката е посочено, че по проекта се предвижда изграждането на новия животновъден обект, заедно с технологичното оборудване да допринесе за съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС. Единственият стандарт, за който административният орган може да присъди точки е посочен в приложение № 8 към чл. 32, ал. 1, т. 4 от Наредбата Списък на стандартите на ЕС, за постигането на които се предоставя финансова помощ, а именно стандарт за качеството на суровото мляко и инвестициите свързани с него. При така заложеното в заявлението и бизнес плана намерение за изграждане на кравеферма, необосновано административният орган е приел, че инвестиционните разходи не са свързани с осигуряване на съответствие на стопанството със стандартите на ЕС, поради което неправилно не е присъдил максималните 7 точки по приложение № 7 от Наредбата. Съгласно чл. 36, ал. 1 от Наредбата кандидатите подават заявление за подпомагане по образец съгласно приложение № 10 и бизнесплан (чл. 22), който съдържа подробно описание на планираните инвестиции и дейности и който трябва да показва подобряване на дейността на земеделското стопанство на кандидата чрез прилагане на планираните инвестиции и дейности и постигане на една или повече от целите съгласно чл. 2 и в съответствие с принципите по чл. 3. Заявленията за подпомагане и бизнесплановете се изготвят и подписват лично от кандидатите и съдържат планираните от тях инвестиции и дейности, като същите не могат да бъдат коригирани или поправяни (чл. 37, ал. 11). Както бе посочено, кандидатът е заявил, че дейностите по проекта ще допринесат за съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС.

Неправилно е позоваването на административния орган на неизпълнение на изискването кандидатите за подпомагане да са въвели в експлоатация заявените за подпомагане активи до 31.12.2016 година. Такова изискване не е въведено с Наредба № 9/21.03.2019 година.

Предвид горното съдът намира, че обжалваният акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон, следва да се отмени. Преписката по заявлението на жалбоподателя следва да се върне на органа за ново произнасяне при съобразяване на даденото по-горе тълкуване на материалния закон.

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответника следва да бъде осъден да заплати направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски в размер на 610 лева, от които 10 лева заплатена държавна такса за образуване на делото и 600 лева адвокатско възнаграждение за един адвокат. Съдът намира за неоснователно възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, тъй като предвиденият в чл. 8, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 от 9.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения размер на минималното адвокатско възнаграждение по този вид дела е в по-голям размер.

Жалбоподателят е останал задължен за държавна такса, поради което ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на Административен съд - Варна сумата от 40 лева, представляваща допълнително дължима държавна такса за образуване на делото.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/2169 от 19.06.2019 година на изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие, с която е отказано финансирането на Заявление за подпомагане ИД № 03/04/1/0/01096 на проект „Закупуване на специализирана земеделска техника, оборудване на кравеферма и строително-монтажни работи – основен ремонт на краварник за отглеждане на дойни крави в УПИ V кв. 66 в землището на с. Бозвелийско, област Варна“ по подмярка 4.1 Инвестиции в земеделски стопанства, от мярка 4 Инвестиции в материални активи от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 година, по жалбата на ЕТ „Катле – П.П.“ със седалище и адрес на управление с. Бозвелийско, област Варна и ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие за ново произнасяне при съобразяване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие - София ДА ЗАПЛАТИ на ЕТ „Катле – П.П.“ със седалище и адрес на управление с. Бозвелийско, област Варна, ЕИК ********* сумата от 610 (шестотин и десет) лева, представляваща съдебно-деловодни разноски.

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие - София ДА ЗАПЛАТИ на Административен съд – Варна сумата от 40 (четиридесет) лева, представляваща държавна такса за образуване на делото.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14 (четиринадесет) дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: