Решение по дело №443/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700443
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    451

 

       гр. Стара Загора, 06.01.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд, в публично заседание на четвърти декември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                   Председател: БОЙКА ТАБАКОВА  

                                                 Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА - ГРОЗЕВА

                                                          СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при секретаря: Минка Петкова

и с участието на прокурора: Петя Драганова

като разгледа докладваното от  съдия  Манолов КАН дело № 443 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на Д.И.Д., против  Решение №303/18.09.2019г., постановено по АНД №890/2019г. по описа на Районен съд – Казанлък, с което е потвърден Електронен фиш серия К,  № 2528597 от 31.01.2019г. на ОД на МВР Стара Загора, с изложени оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено в нарушение на закона, необосновано и неправилно – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Според касатора в първоинстанционното решение липсват мотиви,  не е взета предвид строго формалната процедура за издаване на електронен фиш, не са обсъдени оплакванията на многобройни пропуски към административно-наказателната преписка и не е доказано по несъмнен начин факта на извършено нарушение. По подробно изложени съображения по наведените касационни основания е направено искане за отмяна на издадения електронен фиш.

 

Ответникът по касация ОД на МВР Стара Загора, редовно и своевременно призован, не се явява в съдебно заседание и не взема становище по основателността на жалбата.

 

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата, като предлага обжалваното решение да бъде оставено в сила.

 

Касационният състав на съда, като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателя, мотивите към обжалваното решение и след служебна проверка на същото за наличие на основанията по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество жалбата се явява основателна.

 

Производството пред Районен съд Казанлък се е развило по жалба на Д.И.Д. ***, против електронен фиш серия К, № 2528597, издаден от ОД на МВР Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 31.01.2019г., в 10:59 часа, в област Стара Загора, на ПП-I-5, км. 200+500, в посока гр.Бургас, Д. управлява лек автомобил „Фиат Палио Уйкенд“, с рег. №****, със скорост 94 км/ч. при ограничение от 70 км/ч., въведено с пътен знак „В-26“. Констатирано е превишаване на скоростта с 24 км/ч. Нарушението е заснето с мобилна радарна система TFR1-M 582.

 

С обжалваното съдебно решение Районен съд Казанлък е потвърдил издадения електронен фиш. Посочено е, че санкционираното  превишаване на скоростта на 31.01.2019г. е осъществено след приемането на Наредба №8121з-532/12.05.2015г. на Министъра на Вътрешните работи и не е констатирано използването на системата да е в нарушение на утвърдените с цитираната Наредба правила. Обосновано е, че специалният начин на установяване на административното нарушение е в съответствие с разпоредбата на чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП. Прието е, че в случая не е оспорено авторството на издадения електронен фиш, поради което съдът е счел, че от представените по делото писмени и веществени доказателства се доказва извършването на  административното нарушение от страна на жалбоподателя. По тези съображения и предвид липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила районният съд е потвърдил обжалваният електронен фиш.

 

Решението на Районен съд Казанлък е неправилно.

 

В Закона за движение по пътищата е предвиден специфичен способ за установяване на нарушения, свързани с превишаване на максимално допустимата по този закон скорост на движение. Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с АТСС, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Условията и редът за използване на АТСС са уредени в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.1 от тази наредба за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. В протокола – приложение към чл.10, ал.1 от Наредбата са посочени всички негови реквизити, които се попълват при съставянето му. Този протокол представлява доказателство за мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контролът, както и въведеното ограничение на скоростта.

 

В разглеждания случай при използване на АТСС е съставен Протокол от 05.02.2019г. В този протокол са посочени мястото на контрол – ПП-I-5км 200+500, въведеното ограничение на скоростта – 70км/ч, посоката на движение на контролираните МПС – от запад към изток, датата на използване – 31.01.2019г., но липсват данни както за вида и номера на АТСС, така и за началото и края на работата му. Въз основа на този протокол е издаден процесния електронен фиш, в който са възприети обстоятелствата за датата и мястото на нарушението, ограничението на скоростта, като в санкционния акт е посочено, че нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M 582. За това техническо средство по делото са представени единствено удостоверение за одобряването му и преминаването на проверка, които потвърждават само годността му, но не и факта на използването му при констатиране на вмененото нарушение. Вида на АТСС, освен че не е отразен в протокола по чл.10, ал.1 от Наредбата, не се съдържа и в приложения по делото снимков материал, който представлява веществено доказателствено средство и който също би могъл да обоснове, че в процесния случай е използвано именно посоченото в електронния фиш АТСС. Но в случая такива данни в снимковия материал не се съдържат. Липсата на каквито и да било на доказателства по делото за това, че АТСС TFR1-M 582 е използвано на посочените в електронния фиш дата и място представлява обстоятелство, което се явява абсолютно основание за отмяна на санкционния акт, тъй като вмененото нарушение се явява недоказано, а издаденият електронен фиш – необоснован. Като не констатирал това отменително основание, районният съд е постановил решение в нарушение на материалния закон – касационно основание за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, което решение подлежи на отмяна наред с потвърдения електронен фиш.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 303/18.09.2019г. по а.н.д № 890/2019г. по описа на Районен съд Казанлък и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 2528597 на ОД на МВР Стара Загора, с който на Д.И.Д. ***, на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21, ал.2. вр. ал.1 от ЗДвП.

 

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                             

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                          

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ:   1.

                                                                                         

 

      2.