Решение по дело №40169/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 15805
Дата: 19 август 2024 г.
Съдия: Мирослава Петрова Илева
Дело: 20221110140169
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 15805
гр. София, 19.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 64 СЪСТАВ, в публично заседание на
осми май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:МИРОСЛАВА П. ИЛЕВА
при участието на секретаря ПЕТЯ ЦВ. СЛАВОВА
като разгледа докладваното от МИРОСЛАВА П. ИЛЕВА Гражданско дело №
20221110140169 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.124 ГПК.
Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ е предявила искове по чл.55, ал.1, пр.1 ЗЗД и
чл.86, ал.1 ЗЗД срещу „Маридел 2012“ ЕООД за сумата от 11280 лева – платена без основание сума
на ответника, представляваща платено възнаграждение за неизпълнена работа по сключен между
страните договор № 6154/24.09.2020г. по обособена позиция № 4 „демонтаж на ламаринени поли
по борд“ за горницата над 255 м. до 490 м. и по обособена позиция № 5 „обшивка по борд с
поцинкована ламарина“ за горницата над 255 м. до 490 м., които работи са отразени като изпълнени
съгласно протокол за приемане на реално извършени СМР № 1/20.11.2020г., ведно със законната
лихва от подаване на исковата молба (26.07.2022г.) до окончателното плащане, както и за сумата от
183 лева – обезщетение за забава в размер на законната лихва за периода 30.05.2022г. – 25.07.2022г.
Ищецът твърди, че по реда на чл.20, ал.4, т.1 ЗОП сключил с ответника договор №
6154/24.09.2023г., по силата на който по възлагане на ищеца ответникът приел за извърши ремонт
на покрив в ЗООТ „Кремиковци“ срещу уговорена цена от 59440,80 лева с ДДС. След изпълнение
на работите между страните бил подписан протокол обр.19, съобразно който стойността на
изпълнените работи се равнява на 59398,08 лева, която цена била изцяло платена на ответника.
Съгласно заповед № ФК – 10-1210/05.10.2021г. на директора на АДФИ при ищеца била извършена
проверка, в хода на която било изготвено експертно заключение, от което се установявало, че част
от СМР по договора били изпълнени реално в по – малък обем от количествата СМР, отразени като
изпълнени в протокола обр.19. Несъответствия били установени спрямо обособена позиция № 4 от
акт обр.19 „демонтаж на ламаринени поли по борд“ и по обособена позиция № 5 „обшивка по борд
с поцинкована ламарина“. По оферта тези две обособени позиции били посочени в количество 270
м., били актувани и заплатени като изпълнени в обем 490 м., но замерено и установено при
проверката количество на тези работи възлизало на 255 м. Разликата между цената на реално
изпълнените количества СМР и платената цена на актуваното като изпълнено количество СМР
възлизала на сумата от 11280 лева с ДДС. С посочената сума ответникът неоснователно се
обогатил за сметка на ищеца, защото нямало основание за така настъпилото имуществено
разместване. Ответникът бил поканен да възстанови посочената сума с покана, изпратена на
електронната поща на 30.05.2022г. Ответникът изразил несъгласие с твърдението за актувани, но
неизпълнени количества на СМР по договора. На 05.07.2022г. на ответника била връчена и
нотариална покана за възстановяване на сумата, но плащане не последвало.
1
Ответникът е подал отговор на исковата молба в срока по чл.131 ГПК. Навежда доводи за
нередовност на исковата молба, като оспорва, че ищецът не разполага с иск по чл.59 ЗЗД, каквато
правна квалификация ищецът дал на предявеното от него спорно материално право. Фактите, на
които ищецът основавал главния иск, не съответствали на фактическия състав на нормата на чл.59
ЗЗД. Исковата молба не била подписана от законния представител на ГДИН – главният директор на
ГДИН, а от юрисконсулт на затвора в София, което лице нямало правомощия да предявява искове
от името и за сметка на ищеца. По същество оспорва исковете, като възразява срещу твърдението
на ищеца, че по сключения между страните договор № 6154/24.09.2020г. има несъответствие между
изпълнените и актуваните СМР в количествено отношение. Не било доказано, че в хода на
финансовата инспекция на ГДИН бил сключен договор с вещо лице, отговарящо на изискванията по
чл.23, ал.3 ППЗДФИ за изпълнение задачите, относими към установяване изпълнението на
сключения между страните договор. Освен това не била предоставена възможност на представител
на ответника да присъства на извършената от финансовата инспекция проверка при оглед на
обекта. СМР по двете оспорени позиции, чиято цена била платена на ответника, били реално
изпълнени в приетия обем, като за приетата работа били съставени следните документи – протокол
за приемане на реално извършени СМР № 1 /20.11.2020г., приемо – предавателен протокол за
установяване годността за приемане на строежа от 20.11.2020г. и удостоверение за добро
изпълнение от 01.12.2020г. Процесният договор не бил развален от страна на ищеца поради
договорно неизпълнение. При възлагането на работата, свързана с ремонт на покрив в ЗООТ
„Кремиковци“ по силата на процесния договор, възложителят не предоставил на ищеца детайли, а
само били определени прогнозни видове и количества работи. Договорени били само единични
цени на отделните видове СМР и обща стойност на договора, като било уговорено окончателната
стойност да се определи на база протокол (обр.19) за действително изпълнени СМР в рамките на
договорената в клаузата на чл.2, ал.1 обща стойност от договора.
Софийски районен съд, като взе предвид предявените искове, възраженията срещу тях и
доказателствата по делото, намира следното:
Съдът намира за неоснователни възраженията на ответника за нередовност на исковата молба.
Същата е подадена чрез пълномощник по смисъла на чл.32, т.3 ГПК, видно от представеното по
делото пълномощно. Правната квалификация, дадена от ищеца по чл.59 ЗЗД, не е обвързваща за
съда, като задължение на съда е даде правна квалификация на иска, като се ръководи от изложените
в исковата молба обстоятелства и формулирания петитум. Формулираният петитум – искане за
присъждане на сума, съответстваща на платена цена за неизвършени СМР по сключен между
страните договор, съответства на обстоятелствената част на исковата молба.
По предявения иск по чл.55, ал.1, пр.1 ЗЗД в тежест на ищеца е да докаже, че между страните е
бил сключен договор за изпълнение на СМР, че ищецът в качеството си на възложител по договора
е платил на ответника договореното възнаграждение.
В тежест на ответника е да докаже, че е изпълнил работите по позиции № 4 и № 5, описани в
протокол за приемане на реално извършени СМР № 1/20.11.2020г., а именно „демонтаж на
ламаринени поли по борд“ и „обшивка на борд с поцинкована ламарина“ в количествата, отразени
в съставения протокол обр.19 като изпълнени.
Страните не спорят, а и от събраните по делото доказателства се установява, че по силата на
сключен между страните по реда на чл.20, ал.4, т.1 ЗОП договор № 6154/24.09.2020г. по възлагане
на ищеца Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ ответникът „Маридел 2012“ ЕООД е
приело да изпълни строително – монтажни работи (СМР) – ремонт на покрив в ЗООТ
„Кремиковци“, като извърши всички СМР и дейности, отразени в Приложение № 1, неразделна
част от договора (чл.1 от договора). Общата цена по договора е уговорена в размер на 59440,80
лева с ДДС (чл.2, ал.1 от договора), която включва цена на вложени материали, оборудване,
разходи за труд и доставки, механизация и всички други присъщи разходи (чл.2, ал.1 и ал.2 от
договора). Уговорено е, че единичните цени за изпълнение на СМР не подлежат на промяна (чл.2,
ал.5 от договора). Предвидено е, че окончателната стойност на договора се определя на база
протоколи (обр.19) за действително извършени работи, подписани от изпълнителя и от
възложителя, като същата не може да надвиши стойността по чл.2, ал.1 (чл.2, ал.7 от договора).
Уговорено е цената по договора да се плати на две части – авансово плащане в размер на 40 % от
2
стойността на договора и окончателно плащане в 30 – дневен срок след подписване на констативен
акт (чл.3, ал.1 от договора). Приемането на работите следвало да се удостовери с протокол за
приемане на извършени СМР, одобрен от възложителя и предварително подписан от изпълнителя
(чл.5, ал.2 от договора).
Неразделна част от договора е ценова оферта от ищеца – Приложение № 1 към договора (л.17),
в която са посочени отделни видове СМР, единична цена, тяхното количество и обща цена на
офертата – 59440,80 лева. Сред изброените дейности по офертата в обособена позиция № 4 е
посочено „демонтаж на ламаринени поли по борд“ – 270 м., и обособена позиция № 5 – „обшивка
на борд с поцинкована ламарина“ – 270 м.
Като доказателство е приет двустранно подписан протокол за приемане на реално извършени
СМР № 1/20.11.2020г. по процесния договор, в който са отразени извършените и подлежащи на
изплащане отделните видове СМР, като същите са описани по вид, количество, единична цена и е
посочена крайна цена – 59398,08 лева. В посочения протокол като изпълнена работа е отразена
обособена позиция № 4 „демонтаж на ламаринени поли по борд“ в количество 490 м. на обща
стойност 1470 лева и обособена позиция № 5 – „обшивка на борд с поцинкована ламарина“ в
количество 490 м. на обща стойност от 18130 лева.
Не се спори по делото, а от събраните писмени доказателства (фактура №
**********/01.10.2020г. за сумата от 23776,32 лева с ДДС – авансово плащане по процесния
договор и платежно нареждане за плащане на сумата по фактурата и фактура №
**********/20.11.2020г. за сумата от 35621,76 лева с ДДС – окончателно плащане по процесния
договор съобразно протокол № 1 от 20.11.2020г. и платежно нареждане за плащане на сумата по
фактурата) се установява, че посочената крайна цена в протокол № 1/20.11.2020г. е изцяло платена
от ищеца на ответника.
Спорният по делото въпрос се отнася до това дали СМР, описани в обособени позиции № 4 и
№ 5 в протокола обр.19 № 1/20.11.2020г., са изпълнени в отразения обем - 490 м. Спорът е породен
от констатациите в доклад № ДИД2- СФ – 43/22.06.2022г. (л.90 и сл.) на Агенция за държавен
финансов надзор, отразяващ резултатите от извършена проверка при ищеца ГДИН. В обхвата на
извършената проверка е и сключването и изпълнението на процесния договор за СМР. В доклада на
АДФИ (стр.16 от същия) е посочено, че въз основа на назначена в хода на проверката експертиза
вещото лице при замерване е установило, че по двете спорни обособени позиции - № 4 „демонтаж
на ламаринени поли по борд“ и № 5 „обшивка на борд с нова поцинкована ламарина“, СМР са
изпълнени реално в обем 225 м., вместо отразеното в протокола обр.19 количество от 490 м. При
това ответникът бил платил цената на СМР в количества, които не били извършени и тази
надплатена цена на неизпълнени СМР се равнявала общо на сумата от 9400 без ДДС или 11280
лева с ДДС, съответно за позиция № 4 - надплатената цена била в размер на 705 лева без ДДС и за
позиция № 5 – в размер на 8695 лева без ДДС. Ответникът оспорва така направените констатации в
доклада, на които почиват и исковите претенции. Следва да се посочи, че с подписването на
протокол обр.19 за приета работа не се преклудира правото на възложителя (ищец) да възрази за
неточно изпълнение в количествено отношение, защото с приемане на работата на основание
чл.264, ал.3 ЗЗД за възложителя се преклудира правото за възражение само за некачествено
изпълнение или изпълнение в отклонение от поръчаното - в този смисъл е решение № 94 от
2.03.2012 г. на ВКС по т. д. № 133/2010 г., II т. о., ТК. В подкрепа на възражението си за реално
изпълнени СМР по спорните обособени позиции в количества, съответни на актуваните в протокол
обр.19, ответникът е ангажирал свидетелски показания и изслушване на заключение на вещо лице
по съдебно – техническа експертиза (основно и допълнително).
Свидетелят Ивелин Николаев Вълков посочва, че през 2020г. е работил на обект в Кремиковци,
като бил отговорник група по сключен граждански договор с „Интерполис“ (дружеството –
подизпълнител, наето от ответника по повод изпълнение на процесния договор за СМР, видно от
приетия като доказателство договор от 25.09.2020г. – л.72 от делото). Свидетелят съобщава, че
целта на възложената работа била да се извърши ремонт на покрива. Нямало предварително
зададен проект и не се работило за изпълнение на конкретни СМР по детайл. Имало зададено
количество работа, което следвало да се изпълни. Първоначално следвало да се извърши ремонт на
покрива на административната сграда и ремонт на покрива на трафопост. Оказало се, че тази
3
работа като количество е по – малко от предварително зададените количества за изпълнението й,
защото така посочените покриви били с по – малка квадратура. Тъй като останали неоползотворени
количества СМР от първоначалната оферта, било получено запитване дали може да се извърши
ремонт на допълнителни помещения – кухня, столова, лавка, които били разположени в обща
сграда. Бил извършен ремонт на покривите – премахване на стар покрив, монтаж на отдушници и
бордова обшивка. Допълнително било извършено и премахване на стар метален покрив към
столовата. На последната била поставена батумна хидроизлолация, която била заявена по
първоначален проект. Било извършено премахване на ламаринени покриви на сградата –
администрация и сграда – столова и кухня. Обшивка на борд с поцинкована ламарина било
извършено освен по заданието и допълнително и в кухнята – столова, както и на парапета на
партерния етаж в административната сграда. В обособена позиция „ламаринени поли“ се
включвали дейности по обшивка на бордове, челни дъски, улуци, водосточни тръби, водосборни
казанчета и допълнителни ламаринени поли, които били поставени на сградата на
администрацията и на столовата. Ламаринените поли, които били поставени, не били със
стандартен размер от 25 см., а такива с размер 50 см. В позиция „демонтаж на стара ламарина“ се
включвали дейности по демонтаж на метална конструкция и премахване на стар ламаринен покрив.
Около 200 кв.м. било количеството стара ламаринена конструкция, което било премахнато общо от
покрива на столова, кухня и лавка. На тяхно място била направена хидроизолация. Количеството
работа било съгласувано с домакинката на затвора. Свидетелят посочва, че не е имало СМР,
описани по вид и количество в двустранно подписания протокол, които реално да не са били
извършени.
Съгласно приетите основно и допълнително заключения по съдебно – техническата експертиза,
неоспорени от страните, които се кредитират от съда, имотите, на които е извършен ремонт на
покрива, представляват сграда „администрация“ и сграда „служебен стол“ – част от сградния фонд
на ЗООТ „Кремиковци“. При извършен оглед в присъствието на страните вещото лице е
констатирало изпълнението на различни детайли от поцинкована ламарина – капаци и поли при
бордове, улуци и водосточни тръби, описани подробно в Приложение № 1 към основното
заключение. Вещото лице е констатирало, че по делото не са представени доказателства, които да
установяват детайли, схема, технология за изпълнение на позиция № 5 „обшивка на борд с
поцинкована ламарина“. Според основното заключение измерените детайли от поцинкована
ламарина, констатирани на място, възлизат на 370,01 м. без разходна норма, а с добавена разходна
норма – 386,79 м. По основното заключение вещото лице е посочило, че поради липса на
информация за демонтажните работи, които поначало са скрити, констатираните на място
монтажни елементи заместват демонтираните, поради което демонтажните работи се приемат на
равни на количествата СМР, констатирани на място от вещото лице. При изслушване на основното
заключението вещото лице посочва, че поначало всеки един вид СМР има разходна норма, която
варира от 5 % до 15 %, която се включва при ценообразуването. Детайлите не били със стандартни
размери, а се купувала листова ламарина или ролка с определени размери и съответните детайли се
изготвяли от специализиран магазин съобразно дадените размери. Разходна норма представлявало
например застъп при шапка на борд, което било констатирано на място и затова вещото лице при
изготвяне на заключението е определил разходна норма в размер на 5 %.
Съгласно допълнителното заключение по СТЕ и след направен повторен оглед на обекта е
констатирано, че под улуците на сгради „Администрация“ и „служебен стол“ има монтирани челни
дъски. Вещото лице е констатирало и челна дъска и под страничната обшивка – капак на сграда
„Администрация“. Общото измерено количество челни дъски е 95,88 м. Вещото лице е
констатирало, че изнесените данни от разпитания по делото свидетел за това че на сграда
„служебен стол“ е била демонтирана ламаринена конструкция намират подкрепа в установените от
вещото лице при огледа остатъци от такива материали зад сградата „служебен стол“.
Приблизителното количество демонтирана стоманена конструкция и ламарина по отношение на
служебния стол възлизало на 288 м. При изслушване на допълнителното заключение вещото лице е
посочило, че в случая монтирането на челни дъски е било полезно да се направи, защото чисто
естетически дъската помага да се оформи хубав ръб на покрива. Вещото лице счита, че са били
правилни действията по демонтаж на стария покрив на столовата, защото по този начин се
олекотява конструкцията, като новият покрив бил плосък с крайно покритие битумна
4
хидроизолация.
От така събраните доказателства съдът приема за установено, че съгласно процесния договор
са били уговорени конкретни СМР, които ответникът е поел за изпълни с оглед предмета на
договора – ремонт на покрив на ЗООТ „Кремиковци“. Уговорени са били единични цени по
отделните видове СМР, отразени в офертата на ответника. В същото време количествата СМР са
само прогнозно определени, като страните са допускали промяна в предварително уговорените
количества – арг. чл.2, ал.6 от процесния договор. По делото не се установява, както констатира и
вещото лице, да е имало конкретно техническо задание, по което да бъдат изпълнени отделните
видове СМР, като това се отнася и до спорните обособени позиции № 4 и № 5. При това следва да
се приеме, че начинът на изпълнението на отделните видове СМР се определя от изпълнителя,
стига това да не води до надхвърляне на общо договорената цена по чл.2, ал.1, вр. ал.7 от договора.
От показанията на свидетеля Вълков, които се кредитират от съда като последователни и съответни
на останалите доказателства по делото, се установява, че освен ремонт на покрива на сграда
администрация в ЗООТ „Кремиковци“, включващ и демонтаж на стар покрив и бордова обшивка,
такива дейности са извършени и спрямо друга част от сградния фонд на същото затворническо
общежитие, а именно спрямо сградата „служебна столова“. Данни за компрометирането на
покривната конструкция и на служебната столова се съдържат в докладна записка с вх. №
7482/21.08.2020г. от домакина на ЗООТ „Кремиковци“ до началника на затвора (л.19 от делото). От
свидетелските показания и от заключенията по СТЕ се установи, че по обособена позиция № 5
„обшивка по борд с поцинкована ламарина“ спрямо сграда администрация и сграда служебен стол
от сградния фонд на затворническото общежитие са изпълнени детайли като капаци и поли при
бордове, улуци и водосточни тръби, както и челни дъски, като общото количество на тези дейности
съобразно заключенията на вещото лице възлиза на 482,67 м. (386,79 м. с включена разходна норма
– според основното заключение за капаци и поли при бордове, улуци и водосточни тръби + 95,88 м.
за челни дъски съгласно допълнителното заключение). Като се има предвид и разходната норма,
която варира от 5 % до 15 % според вещото лице, то съдът приема, че отразеното в протокола за
приета работа количество СМР по позиция № 5 от 490 м. е доказано по делото. По отношение на
другата спорна обособена позиция № 4 – „демонтаж на ламаринени поли по борд“ от
свидетелските показания и заключенията на вещото лице се установява, че са изпълнени дейности
по демонтаж на ламаринена конструкция от покрива на сграда администрация и от сграда
служебен стол. Според основното и допълнително заключение общото количество демонтаж на
ламаринени поли по борд възлиза на сумата от 674,79 м. (на сграда администрация – 386,79 м. с
включена разходна норма съгласно основното заключение и на сграда служебна столова – 288 м.
съгласно допълнителното заключение). Така установеното количество СМР по позиция № 4
надхвърля посоченото количество изпълнена работа от 490 м. в протокол обр.19 за приета работа.
Предвид горното съдът приема за установено, че по отношение на оспорените обособени
позиции № 4 и № 5 отразените в протокол обр.19 количества СМР са действително изпълнени. При
това плащането по тях е направено на валидно правно основание – поето и изпълнено задължение
за СМР съгласно процесния договор. При това искът за главното вземане е неоснователен и следва
да се отхвърли. Това обуславя неоснователност и на иска за акцесорното вземане, който също
следва да се отхвърли.
По разноските:
При изхода на делото право на разноски има само ответникът, който е поискал присъждане на
разноски съгласно списък по чл.80 ГПК за адвокатско възнаграждение в размер на 1400 лева и за
депозити за вещо лице общо в размер на 550 лева. Недоказано е плащането на адвокатското
възнаграждение, като в договора за правна защита и съдействие не е уговорен начин на плащане и
не са ангажирани отделни документи, доказващи плащането, поради което такива разноски не
подлежат на присъждане – арг. чл.78, ал.1 ГПК и задължителните разяснение по т.1 от ТР №
6/2012г. по тълк.д. № 6/2012г. на ОСГТК на ВКС. На ответника следва да се присъдят разноски за
депозити за вещо лице в общ размер от 550 лева.
Така мотивиран, съдът

5
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, адрес : гр.
София, бул. „Столетов“ № 21, срещу „Маридел 2012“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление : гр. Етрополе, ул. „Асеновска“ № 7, искове по чл.55, ал.1, пр.1 ЗЗД и чл.86, ал.1 ЗЗД
за сумата от 11280 лева – платена без основание сума на ответника, представляваща платено
възнаграждение за неизпълнена работа по сключен между страните договор № 6154/24.09.2020г. по
обособена позиция № 4 „демонтаж на ламаринени поли по борд“ за горницата над 255 м. до 490 м.
и по обособена позиция № 5 „обшивка по борд с поцинкована ламарина“ за горницата над 255 м.
до 490 м., които работи са отразени като изпълнени съгласно протокол за приемане на реално
извършени СМР № 1/20.11.2020г., ведно със законната лихва от подаване на исковата молба
(26.07.2022г.) до окончателното плащане, както и за сумата от 183 лева – обезщетение за забава в
размер на законната лихва за периода 30.05.2022г. – 25.07.2022г.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, адрес : гр. София, бул.
„Столетов“ № 21, да плати на „Маридел 2012“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление : гр. Етрополе, ул. „Асеновска“ № 7, на основание чл.78, ал.3 ГПК сумата от 550 лева –
разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в двуседмичен срок от
връчването му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6