Р Е Ш Е Н И Е
Номер 1348 Година 16.10.2020 Град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на седемнадесети
септември две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.Атанаска АТАНАСОВА
2.Димитър ГАЛЬОВ
Секретаря Й.Б.
Прокурор Андрей Червеняков
като
разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен
характер дело номер 1436 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството по
делото е образувано по касационна жалба, подадена от „Шанс 941“ ЕООД с ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя К.И.М.против
решение № 48/29.05.2020г., постановено по н.а.х.д. № 72/2020г. по описа на
Районен съд Царево. Счита, че решението е неправилно. Твърди, че правната
квалификация на деянието в АУАН е непълна, като същото е конкретизирано едва
при издаване на НП, както и че АУАН е съставен в присъствието на длъжностни
лица, които не са свидетели на нарушението. Възразява, че санкционната норма е
неправилно приложена предвид липсата на данни за неотразени приходи, както и че
са налице предпоставки за приложение на чл.18 от ЗАНН, както и за квалифициране
на нарушението като „маловажен случай“ по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на
съдебното решение и на издаденото наказателно постановление.
Ответникът – Национална агенция
по приходите, сектор „Оперативни дейности“ Бургас, редовно уведомен, не
изразява становище по касационната жалба.
Прокурорът от Окръжна
прокуратура гр.Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба и
оставяне в сила на съдебния акт.
Административен съд Бургас
намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по
чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.
С обжалваното решение Районен съд Царево е
потвърдил наказателно постановление № 472746-F506552/21.10.2019г. на Началник Отдел
„Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на
НАП, с което на касатора за нарушение на §21 ал.2 от ПЗР към Наредба за
изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019г.) във
вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. на
основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС. За да постанови решението, съдът е приел, че в проведеното
административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални
нарушения. По същество е приел, че установеното деяние е доказано и съставомерно
и е обосновал извод за правомерно ангажиране на отговорността на дружеството на
посоченото правно основание, както и че не са налице предпоставките за
приложение на чл.28 от ЗАНН.
Съгласно
чл.63 от ЗАНН решението на районния
съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в
НПК по реда на глава ХІІ от АПК.
Съгласно чл.218 от АПК съдът
обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното решение с
материалния закон, съдът следи служебно.
Настоящия съдебен състав счита,
че обжалваното съдебно решение е допустимо, правилно и законосъобразно. При
постановяването му съдът е изследвал
всички обстоятелства по установяването на административното нарушение и
налагането на административното наказание. В хода на съдебното следствие са събрани
писмени и гласни доказателства, който заедно със възраженията на жалбоподателя
съдът е разгледал и обсъдил всестранно и
обективно, при постановяването на своето решение. Съдът в съответствие с
изискванията на чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.14 от НПК, е постановил своето
решение по вътрешно убеждение, формирано от непосредствения му контакт с
разпитаните свидетели, представените писмени доказателства, степента на
обществената опасност на нарушението, както и тежестта на наложеното
административно наказание.
Въпреки изложеното, според мнозинството от
настоящия съдебния състав, решението на районния съд следва да се отмени и
вместо него да се постанови друго с което да се отмени наказателното
постановление, по следните съображения:
Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е
бил в сила по време на извършването му. Изключение от това правило налага ал.2
от същия текст, който предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от
тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Наказателното постановление не е влязло в сила,
предвид процедурата по обжалването му и към настоящия момент е налице
хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.
Отговорността на „Шанс 941“ ЕООД е ангажирана
за това, че на 21.08.2019г. в 19:50ч. при
извършена проверка на стопанисвания от дружеството търговски обект – закусвалня, находяща
се в гр.Ахтопол, е установено, че
в
търговския обект има монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно
с НАП и работещо към момента на проверката, фискално устройство, но за дата 17.08.2019г. няма отпечатан дневен фискален отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН. Установено е, че фискалното устройство не е с
коригирана версия на фърмеура и не генерира дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден, през който в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай, че през
последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.3. Прието е, че като не е изпълнил задължението
си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет на 17.08.2019г., касаторът е нарушил §21, ал.2 от
Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, и на основание
чл.185, ал.2 от ЗДДС изр.2, във вр.с чл.185, ал.1 от ЗДДС, му е наложена
санкция в минимално предвидения размер.
С изменението
на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 с ДВ бр.52 от 2019г. отпада задължението за
лицата по чл.3, които използват ФУ и ИАСУТД да отпечатват дневен финансов
отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21,
ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от
2006г. (Изм. и доп. – ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г.,
изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с
изискванията на чл.39,
ал.1, но
не по-късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3
е
задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи
лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в
експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10,
ал. 9 нова
версия в срока по изречение първо.
В случая,
към момента на постановяване на настоящото решение срокът предвиден в §21, ал.2
от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г., за
въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл на 30.09.2020г.
и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват
дневен финансов отчет, тоест към момента е действаща по-благоприятна за
дееца разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение. Ето защо, деянието
за което е санкциониран касатора - неотпечатване дневен фискален отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за дата 17.08.2019г., към настоящия
момент, не съставлява административно нарушение по смисъла на §21, ал.2 от
Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, поради което и
са налице основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното постановление.
С оглед изложеното, Административен съд
гр.Бургас, ХVІ-ти състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
решение № 48/29.05.2020г.,
постановено по н.а.х.д. № 72/2020г. по описа на Районен съд Царево и вместо него ПОСТАНОВЯВА
ОТМЕНЯ
наказателно постановление №
472746-F506552/21.10.2019г. издадено от началник Отдел „Оперативни дейности“ Бургас
в Централно управление на Националната агенция по приходите.
РЕШЕНИЕТО
е окончателно и не подлежи на обжалване.
ОСОБЕНО МНЕНИЕ на съдията Атанаска Атанасова
Не споделям позицията на мнозинството от
състава за наличие на основанията, предвидени в нормата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. Съображенията:
Касаторът „ШАНС 941“ ЕООД е санкциониран на
основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС. Нормата е бланкетна- предвижда
административно наказание за нарушаване на реда за отчитане на фискалното
устройство, без да посочва този ред, препращайки към правила и норми,
регламентирани в други нормативни актове, които конкретизират дължимото
поведение. Съставът на административното нарушение е попълнен с правилото на
§21, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на
продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, според което до
привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.
39, ал. 1, но не по-късно от 30 септември 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено
да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции.
С нормата на §21, ал. 2 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. са предвидени два алтернативни способа за отчитане на
извършените от търговеца дневни продажби в брой, нулиране на касата и записване
на продажбите от деня в историята на фискалната памет: 1) посредством фискално
устройство, което отговаря на изискванията на чл. 39, ал. 1 от Наредбата; или
2) чрез отпечатване на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. С привеждане на
въведеното в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1 от
Наредбата, търговецът се освобождава от задължението да отпечатва дневен финансов
отчет, но не защото е отпаднало изискването за отчитане на финансовите
операции, а защото коригираната версия на фърмуера осигурява автоматично
изпълнение на това изискване, като генерира дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
При липса на фискално устройство с коригирана версия на фърмуера, тази
отчетност може се реализира само с отпечатване на дневен финансов отчет.
Видно от словесното описание на нарушението в
обжалваното наказателно постановление, фискалното устройство, въведено в
експлоатация в обекта на касатора, не е с коригирана версия на фърмуера и не
осигурява изпълнение на изискването за генериране на дневен финансов отчет към
момента на проверката. Не е отпечатан и дневен финансов отчет. Неизпълнението
на изискването за генериране на дневен финансов отчет посредством установен в
приложимия нормативен акт способ съставлява нарушение по чл. 185, ал. 2, вр.
ал. 1 от ЗДДС, вр. §21, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. както към момента
на деянието, така и понастоящем. С изтичане на посочения в нормата срок-
30.09.2020 г. търговецът не се освобождава от административнонаказателна
отговорност за неизпълнение на изискването за генериране на дневен финансов
отчет (макар след тази дата то да е възможно само по един от установените
способи), не е изменен и размерът на предвидената за нарушението санкция.
Поради това считам, че действащата понастоящем редакция на §21, ал. 2 от ПЗР на
Наредба № Н-18/2006 г. не е по-благоприятна за нарушителя, в сравнение с
нормата, в сила към момента на деянието.
С оглед изложеното считам, че решението на ЦРС
е правилно. Мнозинството от състава остана на различно становище, поради което
подписвам решението с особено мнение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.