Определение по дело №2997/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2083
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180702997
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е № 2083

 

 

гр.Пловдив,  22 . 12 . 2022 г.

Административен съд – Пловдив, VI състав, в закрито заседание на двадесет и втори декември  през две хиляди двадесет и втора година в състав :

           

Административен съдия :Здравка Диева

 

като разгледа докладваното от съдията ч.административно дело № 2997 по описа за 2022г., взе предвид следното :

            П.Б.Б.,***, представляван от адв.Ст.М. обжалва Отказ на Кмета на община Куклен по преписка вх.№ 1555/25.02.2020г. Жалбата е основана на чл.202 т.3 АПК вр. с чл.197 АПК и отказът на кмета на община Куклен да възобнови административното производство по преписка вх.№ 1555/25.02.2020г., инкорпориран в писмо изх.№ 4182/21.10.2022г. се счита за неправилен и незаконосъобразен.

            - В жалбата е заявено, че със Заповед № 285/01.04.2022г. на Кмета на Община Куклен е спряно административното производство по заявление на оспорващото лице с вх.№ 1555/25.05.2020г., както и по друго, образувано по заявление с вх.№ 8206/25.10.2021г., подадено от МД Строй БГ ООД. Посочено е, че спирането е обосновано с наличието на висящо производство, образувано въз основа на протокол № 1 от 11.01.2022г. по т.6 на ЕСУТ, което е прието за преюдициално по отношение на същите. Цитирана е част от заповедта – „С протокол № 1 от 11.01.2022г. в точка 6 ЕСУТ при община Куклен е предложил да се възложи изготвянето на идеен проект по част „Пътна“ и Подробен устройствен план - парцеларен план /ПУП-ПП/ за осигуряване на транспортен достъп до имотите на територията на бившия „Заводски строежи“ до локалното платно на пътя „Пловдив-Асеновград“, съответно „Образувано е административно производство за възлагане изработването на идеен проект за осигуряване на транспортен достъп до имотите, собственост на заявителите“, както и е подписан договор за проектиране № 145/03.02.2022г. между община Куклен и Рефра 89 ЕООД за изработване на идеен проект на транспортен достъп до имотите, собственост на заявителите, през поземлени имоти 40467.1.442, 40467.1.320, 40467.1.358 и 40467.1.772 в местност Орта хан, гр.Куклен. Жалбоподателят се позовава на изложеното в т.1 на писмо изх.№ 4008/11.10.2022г. на Гл.архитект на община Куклен, предоставено във вр. с решение № 997/11.10.2022г. на Кмета на община Куклен за предоставяне на информация по реда на ЗДОИ, от което е видно, че основанието за спиране на административното производство по преписка с вх.№ 1555/25.05.2020г., а именно – висящо административно производство по изработването на идеен проект за осигуряването на транспортен достъп до имотите, собственост на заявителите е отпаднало, доколкото такъв е изготвен, а и е съгласуван от Сектор Пътна полиция още на 12.06.2022г, както и е предаден на община Куклен. Предвид изложеното, на основание чл.55 ал.1  пр.второ АПК със заявление вх.№ 8039/13.10.2022г. е поискано възобновяване на административното производство по преписка вх.№ 1555/25.02.2020г. В отговор на заявлението с писмо изх.№ 4182/21.10.2022г. на Кмета на община Куклен жалбоподателя е уведомен, че „не е отпаднало основание за спиране на административното производство и същото не може да бъде възобновено“ с арг. от факта, че към настоящият момент в процес на изработка е парцеларен план, чрез който ще се осигури транспортен достъп, съответно такъв одобрен парцеларен план няма. Изложените в отказа доводи се считат за неоснователни, тъй като единственият мотив за спиране на административното производство по пр. с вх.№ 1555/25.05.2020г., както изрично е посочено в Заповед № 285/01.04.2022г. е „необходимо изследване на други възможности за осигуряване на транспортен достъп до имотите на заявителите“. Според жалбоподателя изложеното обосновава освен отпадане на правното основание за спиране на производството, но и наличието на повече от едно възможно техническо решение за прокарване на временен път, съотв. за осигуряване на транспортен достъп, доколкото : едно такова е дадено в приетата по адм.д.№ 911/2020г., АС – Пловдив, СТЕ, и второ  - по идейния проект, изготвен от Рефра 89 ЕООД и съгласуван със сектор пътна полиция на 12.06.2022г., който въпрос е вече по целесъобразност и е в преценката на административния орган при произнасяне по преписката. Изтъкнато е, но във вр. с основанието за спиране /което не е предмет на спора/, че към 01.04.2022г. – дата на издаване на заповед № 285/01.04.2022г. за спиране на производството, не е било налице решение на ОбС Куклен, прието на основание чл.124а ал.1 ЗУТ за изработване на проект на ПУП-ПП. Такова решение се твърди да не е приемано и след 12.06.2022г. – датата на съгласуване на идейния проект от сектор Пътна полиция, което обстоятелство е видно от сайта на общината за решения на ОбС Куклен. За извод от изложеното се счита, че към 01.04.2022г. не е било налице висящо административно производство с посочения предмет, съответно не би могло да се обоснове приложното поле на чл.54 ал.1 т.5 АПК. Поискана е отмяна на отказа на кмета на община Куклен да възобнови административното производство по преписка вх.№ 1555/2020г., инкорпорирано в писмо изх.№ 4182/21.10.2022г. на Кмета на община Куклен и изпращане преписката за решаване на административния орган. Претендирани са за присъждане направените разноски за настоящото производство.

            - Ответникът Кмет на Община Куклен не е изразил становище с представяне на изисканата административна преписка на 20.12.2022г.

            1. Производството е по реда на Глава X, раздел IV АПК – чл.202 т.3 АПК във вр. със Заповед № 285/01.04.2022г. на Кмета на община Куклен за спиране на административни производства, образувани за разглеждане на заявления с вх.№ 1555/25.05.2020г. и № 8206/25.10.2021г., поради наличието на друго административно производство – образувано с протокол № 1 от 11.01.2022г. в т.6 на ЕСУТ, което е преюдициално спрямо първите две – на основание чл.54 ал.1 т.5 АПК вр. с чл.190 и чл.192 ЗУТ /жалбата се разглежда в закрито заседание/.

            С искане вх.№ 8039/13.10.2022г. П.Б. е поискал на основание чл.55 ал.1 пр.второ АПК от Кмета на община Куклен – да възобнови административното производство по преписка с вх.№ 1555/25.05.2020г. Основанията за поисканото възобновяване са посочените в жалбата - изложеното в т.1 на писмо изх.№ 4008/11.10.2022г. на Гл.архитект на община Куклен, предоставено във вр. с решение № 997/11.10.2022г. на Кмета на община Куклен за предоставяне на информация по реда на ЗДОИ, от което е видно, че основанието за спиране на административното производство по преписка с вх.№ 1555/25.05.2020г., а именно – висящо административно производство по изработването на идеен проект за осигуряването на транспортен достъп до имотите, собственост на заявителите е отпаднало, доколкото такъв е изготвен, а и е съгласуван от Сектор Пътна полиция още на 12.06.2022г, както и е предаден на община Куклен.

Оспореният акт – отказ за възобновяване на административното производство по искане с вх.№ 8039/13.10.2022г. е обективирен в писмено уведомление с изх.№ 4182/21.10.2022г. Според данни от преписката, писменото уведомление – отказ е съобщено на адв.М. – упълномощен представител на П.Б. и подател на искането, към което е посочено приложено изрично пълномощно /непредставено в преписката/, на дата 24.10.2022г. Жалбата е с вх.номер в община Куклен от 04.11.2022г.

Следва извод за допустимо оспорване, осъществено в 14 дн.срок по чл.197 АПК, към който препраща чл.202 АПК и от лице – заявител за възобновяване на спряно административно производство, по искането на което лице е издаден неблагоприятен административен акт – отказ.

2. Оспореният отказ е обективиран в писмено уведомление, подписано от Кмета на общината. В уведомлението – отказ не е указано подлежи ли на обжалване, в какъв срок и пред кой орган.

            В обстоятелствената част на писменото уведомление – отказ за възобновяване на спряно административно производство е посочено, че за да приключи процедурата за осигуряване на транспортен достъп, е необходимо освен процедирането на идейния проект, да бъде одобрен и парцеларен план и новото трасе да бъде отразено в кадастралната карта. Отразено е, че видно от чл.9 т.3 от договора между община Куклен и Рефра 89 ЕООД от 03.02.2022г., на фирмата – изпълнител е възложено и изработването на Парцеларен план. Към настоящия момент същия е в процес на изработване. Вписано е, че парцеларният план се изготвя въз основа на идейния проект, затова практически е невъзможно планът да предшества проекта /във вр. с твърдението, че не е взето решение на ОбС Куклен за допускане изработването на ПУП-ПП/. Посочено е също, че докладна записка за допускане изработването на ПУП-ПП се внася за разглеждане и гласуване от общинския съвет, придружена от идейно предложение и техническо задание, които към момента още не са представени в общината.

При тези обстоятелства Кметът на община Куклен преценил, че не е отпаднало основанието за спиране на административното производство и същото не може да бъде възобновено.

Към писмото-отказ е приложен Договор № 14 от 03.02.2022г. между Община Куклен и Рефра 89 ЕООД.

За да се прецени основанието за отказ да бъде възобновено административното производство е необходимо да се провери основанието за спирането му и дали същото е отпаднало. Заповед № 285/01.04.2022г., с която са спрени административни производства, образувани за разглеждане на заявления с вх.№ 1555/25.05.2020г. и № 8206/25.10.2021г., поради наличието на друго административно производство – образувано с протокол № 1 от 11.01.2022г. в т.6 на ЕСУТ, което е преюдициално спрямо първите две – на основание чл.54 ал.1 т.5 АПК вр. с чл.190 и чл.192 ЗУТ, е мотивирана със следното : наличие на две административни производства по заявления с вх. №№ 1555/25.05.2020г. и 8206/25.10.2021г., първото от които подадено от жалбоподателя и други физически и юридически лица, а второто от МД Строй БГ ООД; наличие на влязло в сила Решение № 1089/01.06.2021г. по адм.д.№ 911/2020г. на АС-Пловдив, с което е отменен мълчалив отказ на кмета на община Куклен по преписка с вх.№ 1555/25.02.2020г., която е върната за произнасяне на административния орган със задължителни указания по см. на чл.190 ал.6 ЗУТ; наличие на осъществени действия от административния орган по отношение  конкретната територия /специфичен режим на дейност на КЦМ АД по отношение имот 40467.1.765 и одобрени ПУП-ПР за територията, в която се намират имотите на заявителите; предложение на ЕСУТ при община Куклен, направено в Протокол № 1 от 11.01.2022г. – т.6 – за възлагане изготвянето на идеен проект по част Пътна и подробен устройствен план – парцеларен план /ПУП-ПП/ за осигуряване на транспортен достъп до имотите на територията на бившия Заводски строежи до локалното платно на пътя Пловдив-Асеновград/. При тези данни е направен извод за необходимост от изследване на други възможности за осигуряване на транспортен достъп до имотите на заявителите и е съобразено образуваното административно производство за възлагане изработването на идеен проект за осигуряване на транспортен достъп до имотите, собственост на заявителите. В хода на това административно производство е сключен договор за проектиране № 145/03.02.2022г. между община Куклен и Рефра 89 ЕООД „за изработване на идеен проект за осигуряване на транспортен достъп до имотите, собственост на заявителите, през поземлени имоти 40476.1.442, 40467.1.320., 40467.1.358, 40476.1.772 в местност „Орта хан“, гр.Куклен“. В заповедта е посочено, че новопроектираното трасе ще осигури транспортен достъп както на заявителите, така и на други имоти на територията на заводски строежи, които не могат да преминават през имот 40467.1.765, собственост на КЦМ АД, както и възможност да се избере общо решение за транспортен достъп до всички засегнати имоти на територията на бившия заводски строежи. Посочени са правни основания – чл.54 ал.1 т.5 АПК вр. с чл.190 и чл.192 ЗУТ.

- В заявление вх.№ 1555/25.05.2020г. е поискано на основание чл.190 ал.6 ЗУТ да бъде издадена заповед за прокарване на временен път. Жалбоподателят е собственик на ПИ № 001381, п.381 в м.Орта хан /нот.акт от 15.03.2016г./ и преписката съдържа документи за собственост на други лица в м.Орта хан. В изпълнение на съдебно решение по адм.д.№    911/2020г. , АС-Пловдив, Кметът на община Куклен е назначил комисия по отношение временен път съгл. чл.190 ал.1 ЗУТ през имот 40476.1.765 – собственост на КЦМ АД, което дружество е изразило писмено становище на 20.10.2021г. и предложило вариант за достъп, разгледани от ЕСУТ при община Куклен на заседание, в което е прието решение, документирано в Протокол № 1 / 11.01.2022г., т.6. ЕСУТ счел, че предложеното трасе е целесъобразен вариант за осъществяване на достъп до имотите на територията на Заводски строежи до локалното пътно платно на пътя Пловдив-Асеновград и предложил да се възложи изготвянето на идеен проект по част пътна и ПУП-Парцеларен план /ПУП-ПП/ за осигуряване на транспортен достъп по посоченото трасе.

- В т.1 на писмо изх.№ 4008/11.10.2022г. на Гл.архитект на община Куклен е посочено, че идейният проект за достъп до имотите е съгласуван от сектор Пътна полиция на 12.06.2022г. без забележки, във вида, в който е изготвен и един брой от изготвения и съгласуван проект за транспортен достъп по част Пътна е предаден на община Куклен. Посочено е, че идейният инвестиционен проект е базата, въз основа на която следва да се изготви парцеларен план, с който да се определи трасето за осигуряване на достъпа и към момента ПУП-ПП е в процес на изработване. Проектната документация по част Пътна е предадена на 06.10.2022г. на представител на община Куклен от представител на Рефра 89 ЕООД.

- В договор за проектиране № 14 от 03.02.2022г. между община Куклен и Рефра 89 ЕООД за предмет на договора е посочен : Идеен проект за осигуряване на транспортен достъп до територията, засягаща ПИ с идентификатори 40476.1.442, 40467.1.320., 40467.1.358, 40476.1.772 в местност „Орта хан“, гр.Куклен. Срокът за проектирането е 90дни от дата на подписване на договора /чл.6/ с уточнението по см. на чл.7, че срокът спира да тече при предоставяне на проектната документация или част от нея за съгласуване от компетентните институции. Стойността на договора включва проектни части – чл.9 : геодезическо заснемане; проект част Пътна идейна фаза; направа на парцеларен план; проект за изменение на ККР.

3. При описаните данни следва, че в случая е започнало изпълнение на Решение № 1089/01.06.2021г. по адм.д.№ 911/2020г., АС - Пловдив – на 27.07.2021г. и 09.08.2021г. кметът на община Куклен е издал заповеди за определяне на комисия от експерти, която да даде становище по указанията на съда в посоченото решение. Същевременно е съобразено, че имот № 001381 по КВС, м.Орта хан, землище на гр.Куклен – собственост на П.Б., попада в територия на бивш „Заводски строежи“          , за която територия има одобрен ПУП-ПРЗ със Заповед № 221/12.12.2002г. /данни в протокол от 11.11.2021г. на комисията/, с която са урегулирани по-голямата част от поземлените имоти и уличната мрежа в територията, като достъпът до имотите в конкретната територия е през два имота и представлява асфалтов път, преминаващ през ПИ40467.1.771 – улица с неприложена регулация и алея в имот № 40467.1.765 по КК – собственост на КЦМ, м. Орта хан, представляващ УПИ III – 705, 708, 709, 710, 751, 761. С оглед писменото изявление на КЦМ АД от 20.10.2021г. комисията преценила, че следва да бъде разгледано предложеното от КЦМ АД трасе за достъп до имота на П.Б., както и до останалите имоти, разположени в терена на бившия Заводски строежи. Следователно, в хода на изпълнение на съдебното решение, възприемайки становището на комисията, с издаване на Заповед № 285/01.04.2022г. – кметът на община Куклен е разширил служебно производството, тъй като е преценил, че новопроектираното трасе ще осигури транспортен достъп както на заявителите от заявление вх.№ 1555 от 25.02.2020г., така и на други имоти на територията на бившия Заводски строежи, които не могат да преминават през имот 40467.1.765 – собственост на КЦМ АД. Решението за общо осигуряване на транспортен достъп до всички засегнати имоти на територията на бившия Заводски строежи обосновало спирането на административните производства по заявленията от 25.05.2020г. и 25.10.2021г. Следва да бъде отбелязано, че жалбоподателят не твърди заповед № 285/01.04.2022г. да е обжалвана и отменена от съда. Данни в тази насока не съдържа и представената преписка. При това положение следва, че разширяване на административното производство по заявлението от 25.05.2020г., по което е постановено Решение № 1089/01.06.2021г. по адм.д.№ 911/2020г. и по заявлението от 25.10.2021г., служебно от страна на административния орган с включване и на всички засегнати имоти от територията на бивш Заводски строежи – посредством издаване на заповедта за спиране, не е било оспорено. Целесъобразността на приетото от кмета на община Куклен решение за съвместно разрешаване на въпрос, касаещ транспортен достъп за всички засегнати имоти от конкретната територия не е в обхвата на настоящия спор, като се отбелязва, че действително в обществен интерес е осигуряване на възможност за транспортен достъп до имоти от обхвата на дадената територия.

Вярно е, че предмет на договора от 03.02.2022г. е идеен проект за осигуряване на транспортен достъп до територията, засягаща ПИ с идентификатори 40476.1.442, 40467.1.320., 40467.1.358, 40476.1.772 в местност „Орта хан“, гр.Куклен, а стойността му включва четири проектни части – чл.9 : геодезическо заснемане; проект част Пътна идейна фаза; направа на парцеларен план; проект за изменение на ККР. От друга страна – в обстоятелната и разпоредителна част на заповедта за спиране идентично кметът на община Куклен се е позовал на предложението на ЕСУТ в протокол от 11.01.2022г. по т.6 - спирането на обединените две административни производства по заявленията от 25.05.2020г. и от 25.10.2021г. е основано на „административно производство, образувано с протокол № 1 от 11.01.2022г. в т.6 ЕСУТ при община Куклен, което е преюдициално спрямо първите две“. Предложението на ЕСУТ е за възлагане изготвянето на идеен проект по част пътна и ПУП – ПП за осигуряване на транспортен достъп по трасето, което означава, че започналото административно производство включва тези две фази, част от които като предварителна необходима фаза е геодезическото заснемане. Следователно, изготвянето на ПУП – ПП е част от административното производство, образувано по предложението на ЕСУТ, обективирано в решението на ЕСУТ от 11.01.2022г. В този см. отговорът на гл.архитект коректно представя изпълнените до 11.10.2022г. действия по преюдициалното административно производство и с оглед предаден идеен проект на 06.10.2022г. – наличие на процес на изработване на ПУП-ПП.

В обхвата на спора не е законосъобразността на заповедта за спиране № 285/01.04.2022г. на кмета на община Куклен и следва да бъде отчетено конкретното основание за спиране – образуваното административно производство по решението на ЕСУТ, в което ясно е посочено възлагане изготвянето на идеен проект по част пътна и ПУП-ПП за осигуряване на транспортен достъп. Към момента на подаване на искането за възобновяване – 13.10.2022г. са налице данни за процес на изработване на ПУП-ПП, поради което следва да бъде прието, че преюдициалното административно производство, което обхваща изготвяне на идеен проект по част пътна и ПУП-ПП, не е приключило, за да се счита, че е отпаднало основанието за спиране на двете административни производства по заявленията от 25.05.2020г. и 25.10.2021г.

            В разпоредбата на чл.55 ал.1 АПК не е предвидено конкретно наименование на актът за възобновяване, като се съобразява не наименованието на даден акт, а съдържанието и последиците му, за да бъде или не квалифициран на административен акт. Съдържанието на писменото уведомление – отказ за възобновяване, предвид, че изрично е вписано, че не е отпаднало основанието за спиране на административното производство и същото не може да бъде възобновено, не поставя под съмнение волята на административния орган за отказ поради отсъствие на отпаднало основанието за спиране, независимо от липсата на изрично позоваване на конкретно правно основание.Налице е неблагоприятен за жалбоподателите акт, подлежащ на съдебен контрол - чл.202 т.3 АПК /изм. в сила от 01.01.2019г./. По изложените съображения, основани на факти и обстоятелства от преписката относно възприето наличие на преюдициално производство, следва извод за законосъобразност на отказа за възобновяване на двете административни производства по заявленията от 25.05.2020г. и от 21.10.2021г. поради неотпаднало основание за спиране към дата на поставяне на искането за възобновяване – 13.10.2022г.

            Жалбата се приема за неоснователна, поради което и на основание чл.200 ал.1 и ал.2 АПК , съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

            Отхвърля жалбата на П.Б.Б.,***, против Отказ на Кмета на община Куклен изх.№ 4182 / 21.10.2022г. по преписка вх.№ 1555/25.02.2020г.

            Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховен административен съд в 7 дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му – от страните, участващи в административното производство.

            Препис от определението да се изпрати на жалбоподателя и на Кмета на община Куклен.

                                                          

 

 

 

                                                                                              Административен съдия  :