Решение по дело №252/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 197
Дата: 4 ноември 2021 г. (в сила от 4 ноември 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700252
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

№197/4.11.2021г.

 

Гр. Ямбол, 04.11.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на   единадесети октомври две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 252 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК и е образувано по жалба на СНЦ „КРИЕЙТИВ КЛУБ“ - Ямбол против Решение № 2801-18146 от 27.08.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта, с която е постановен мълчалив отказа от предоставяне на достъп до обществена информация по заявление с вх. № 2801-16732/06.08.2021 г.   Претендира се за заплащане и на направените по делото разноски.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ, като се сочи се, че заявителят има право на достъп до исканата от него обществена информация, с която задълженият субект разполага.   Иска се съдът да отмени оспорения мълчалив отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.   С представената писмена молба вх. № 2271/08.10.2021 г. жалбата се поддържа изцяло на основанията, изложени в същата.

Ответната страна, редовно призована, участва в съдебно заседание лично.    Оспорва жалбата, като заявява, че исканата от жалбоподателя информация по отношение на направените разходи за  командировки е била предоставена, а относно датите, на  които зам. кметът е ползвал отпуск поддържа становището, че това е в сферата на личния живот и не съставлява обществена информация.

След като  извърши цялостна преценка на всички събрани и приети по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:  

Със заявление за достъп до обществена информация вх. 2801-16732/06.08.2021 г.,    жалбоподателят СНЦ „КРИЕЙТИВ КЛУБА“   е поискал от Кмета на Община Ямбол  предоставянето на достъп до обществена информация,  като е посочил, че иска предоставяне на  такава за  „всички отпуски, използвани от зам. – кмета на Община Ямбол Е.К.от 2020 г. до август 2021 г. по дати и продължителност и всички служебни пътувания в страната и чужбина на зам. кмета на Община Ямбол Е.К.за същия период по дати, посетени места, използван транспорт, цели, продължителност и разходи за командировки“. Посочен и начинът, по който иска да му бъде предоставена информацията –  писмен отговор  на посочената в заявлението  електронната поща.

С Решение № 2801-18146/27.08.2021 г. Секретарят  на Община Ямбол, определен от Кмета на Общината за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация,  е посочил, че исканата „информация, която заявителят желае да получи съгласно разпоредбата на чл. 11 от Закона за достъп до обществена информация попада в категорията на служебна обществена информация, тъй като включва информация, която се събира, създава и съхранява по повод дейността на администрацията“ , и е разрешил достъп до обществена информация „в обем и по начин пожелан от заявителя“, като  е посочил размера на ползвания от зам. кмета Е.К.отпуск за 2020 г. и до 10.08.2021 г.  – 3 дни за първата и 12 дни за втората, а по отношение на направените разходи за служебни пътувания, в табличен вид е посочил номерата на командировъчните заповеди, сумите, които са изплатени и датите, на която е станало това. Данни относно   дати, посетени места,   използван транспорт, цел и продължителност на пътуването, не се посочени.

С оглед на така установената  фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:   

 Жалбата против  мълчаливия  отказ е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се преценява и като   ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:      

Предмет на оспорване в настоящото производство е   Решение № 2801-18146/27.08.2021 г. в частта, с която е постановен мълчалив отказ за предоставяне или отказ за представяне на достъп до обществена информация за датите, на които зам. кметът Е.К.е ползвал отпуск за периода от 2020 –  август 2021 г., както и датите, посетените места, използвания транспорт, целите и разходите за командировки за всички негови служебни пътувания в страната и чужбина за същия период от време.

 Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена когато са налице визираните в правната норма кумулативни предпоставки – да е свързана с обществения живот на страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В ЗДОИ не се съдържа легално определение на понятието обществен живот, но като такъв следва да се счита животът на обществото като група от хора. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация.  Основанията за отказ за предоставяне на обществена информация са уредени в разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗОДОИ, а чл. 38 от същия закон регламентира съдържанието на решението за отказ. При тази законодателна уредба е ясно, че единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения субект е да постанови решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация, като уведоми писмено молителя за това свое решение. Мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим, поради което същият подлежи на отмяна само на това основание.

За субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗОДОИ, какъвто е и кмета на общината, съществува задължение да предоставят информация, която е в кръга на тяхната компетентност и е налична. В случаите, в които задължените по закон субекти не се произнесат в  предвидения от закона срок по подадено до тях заявление за достъп до обществена информация е налице мълчалив отказ. В този смисъл, дори и да е налице решение да предоставяне на достъп в законоустановения срок, щом задълженият субект не се е произнесъл по цялото  искане, то по същество е налице мълчалив отказ за предоставяне на достъп в частта, в която няма произнасяне по заявлението.   

В конкретния случай жалбоподателят е  поискал достъп до обществена информация за  „всички отпуски, използвани от зам. – кмета на Община Ямбол Е.К.от 2020 г. до август 2021 г. по дати и продължителност и всички служебни пътувания в страната и чужбина на зам. кмета на Община Ямбол Е.К.за същия период по дати, посетени места, използван транспорт, цели, продължителност и разходи за командировки“.  По това искане задълженият субект е постановил Решение № 2801-18146/27-08-2021 г., в което е приел, че исканата информация попада в категорията на служебната такава, тъй като включва информация, която се събира, създава и съхранява по повод дейността на администрацията, но е разрешил достъп до обществена информация  само по отношение на броя дни, през които зам. кмета на Община Ямбол Е.К.е използвал отпуск, а именно 3 дни за 2020 г. и 12 дни до 10.08.2021 г. и номерата на заповедите за командироване, сумите за командировки и датите на плащане.  В това решение обаче не се съдържа информация нито за датите, на които е ползван отпускът, нито пък относно посетените места, използвания транспорт, целите и продължителността на командировките. Липсва и отказ от предоставяне на обществена информация по тази част от искането, т.е., налице е мълчалив отказ, какъвто обаче, както вече бе посочено по-горе, е недопустим по ЗДОИ.  Поради това съдът намира, че жалбата е основателна и мълчаливият отказ следва да бъде отменен, а преписката – върната на задължения субект за произнасяне по заявлението с надлежен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, като при хипотеза на отказ по чл. 38 от ЗДОИ следва да се посочи кои са фактическите и правни основания, поради които не се предоставя достъп до търсената информация. 

При този изход на делото и своевременно направеното искане, на жалбоподателя следва да се присъдят и направените от него разноски по делото, които възлизат на общо 510 лева, от които 10 лева, съставляващи държавна такса за образуване на делото и 500 лева, представляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение.    

Водим от горното  Ямболският административен съд, първи състав

 

 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

 

 

ОТМЕНЯ  мълчаливия отказ на Кмета на Община Ямбол   по заявление вх. № 2801-16732 от 06.08.2021 г., подадено от СДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. ***, представлявано от А.Ж.К., със съдебен адрес:***, офис № 2, чрез адв. Е.Д. в частта му относно датите на използвания от зам. кмета на Община Ямбол Е.К.отпуск от 2020 г. до август 2021 г.  и относно датите, посетените места, използвания транспорт, целите и продължителността на всички служебни пътувания на зам. кмета на Община Ямбол Е.К.за същия период от време.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по заявление вх. № 2801-16732/06.08.2021 г., подадено от СНЦ „КРИЕЙТИВ КЛУБ“  съобразно дадените от съда указания. 

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЯМБОЛ да заплати на СНЦ „КРИЕЙТИВ КЛУБ“  сумата от 510 (петстотин и десет) лева за направените по делото разноски.

Решението, съобразно чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ,  е окончателно.

 

 

 

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ:/п/не се чете